Geld & Recht alle pijlers

geld lenen aan schoonouders

10-07-2020 16:43 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_216117 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 16:31
99.81% gewijzigd
Het-groepje schreef:
11-07-2020 06:07
Nee precies zo doen wij het ook. Geen geld maar we kopen de desbetreffende spullen. Maar dat is omdat ik weet dat er geen geld is dus dat dat ene action matje of die wat duurdere schoenen waar geheimzinnig over wordt gedaan never nooit die koelkast gaan worden.
Ja weer een tweedehands die ik dan ook weer zelf uit mag soppen en die na een jaar ook de geest geeft.
En ik het vernederend voor die mensen vindt als ik met mijn uitgavenpatroon WaAR iK zElF vOoR WeRk ze de les ga lezen over dat ze die paar tientjes beter hadden kunnen sparen. Ja dat snappen ze zelf ook wel als ze zonder koelkast zitten.

Wel eens bedacht hoeveel die paar tientjes per maand hadden kunnen worden in 30 jaar tijd?

Bij mijn schoonouders is ook altijd te weinig geld voor broodnodige vervanging van dingen in huis. Maar als ik dan zie (we hebben ze onlangs verhuisd) hoeveel kleding ze hebben. Hoeveel er uitgegeven wordt aan plantjes maar ook aan wekelijkse boodschappen dan kan ik daar echt boos om worden. Omdat er niet genoeg geld was voor de verhuizing hebben wij als (schoon)kinderen daar heel hard aan gewerkt en alles zo goedkoop mogelijk uitgezocht.

Ze geven met twee per week net zo veel uit aan boodschappen als wij met vijf. Als ze per week 15 euro hadden kunnen besparen dan hadden ze de afgelopen 25 jaar twintigduizend euro kunnen sparen. En met vijftien euro minder per week, hadden ze echt nog steeds geen droog brood hoeven eten. Verre van dat.

Ik zou willen dat wij (vooral mijn man) dat hen uitgelegd hadden toen we zelf ook nog niet zo ruim in ons geld zaten.
Ik zou er niet boos om worden. Ik zou gewoon geen geld uitlenen aan mensen die structureel geld problemen hebben omdat ze niet met geld kunnen omgaan.

Als je echt genoeg verdient en je moeder of vader heeft het gewoon sowieso zwaar en dan moet er een wasmachine komen, dan koop ik hem wel voor hen.

Of dat bosje bloemen of wat lekkers of die budda bij de action. Maar maar blijven lenen? Nee.
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 23:30
Dat ik niet kan uitten bij mn man dat ik moe word dat ze elke keer willen lenen betekend dat ik niks te zeggen heb over ons geld? :-?
Serieus?

Je opent zelf een topic over dit probleem. Geeft zelf aan dat man uit schuldgevoel ze geld blijft lenen van jullie gezamelijke pot en je tikt zelf dat je je ongenoegen daarover niet kan uiten tegen je man.

En dan nu zo boos reageren op een conclusie van je eigen topic/woorden.
Misschien moet je die assertiviteit eens thuis gaan gebruiken.
Het-groepje schreef:
11-07-2020 06:33
Nou, die mensen zijn bij ons nog steeds arm en ik weet de budgetten.
Dus dat wordt van die 60 euro per week echt niks, en als er dan op het gescheurde linoleum een leuk kleedje wordt gelegd of er staat een tigste boeddha in de tuin want spiritueel, doe lekker.
Er was laatst iets stuk een mijn moeder biechtte op dat ze eigenlijk elke week nog wel een portie kibbeling koopt en een bankje had gekocht van iemand, had ze dat nou niet gedaan had ze de helft kunnen betalen. 'ja verse, ik weet dat je ook goedkopere hebt in de supermarkt maar dat vind ik niet zo lekker'
Mijn man is godzijdank het type dat met tranen in de ogen zit later in de auto, en roept: 'Jezus laat dat mens gewoon eens per week in het zonnetje lekker een portie kibbeling eten zeg', langs de visboer gaat en daar de kibbeling vooruitbetaalt en een fatsoenlijk bankje regelt.
Ja, en dan hebben we inderdaad ook net een groot huishoudelijk apparaat afgerekend (wel samen met anderen).
Natuurlijk zie ik boeddha nummer 7 ook wel en ja, daar kun je drie broden van kopen. Maar je kunt niet zeggen dat je 'goed verdient' en daar zo zuur over doen.
Net doen of iemand splurght bij de action, ik zal wel een ander beeld hebben bij goed verdienen dan.
Ik vind jouw verhaal totaal niet overeen komen met die van TO, haar schoonmoeder jaagt systematisch te veel geld er doorheen met onzin spullen. Ik ben niet moeilijk met geld geven of uitlenen maar het is niet zo dat ik dat geld ook niet zou willen uitgeven aan nonsens dingen. Ik spaar voor als het leven tegen zit, bij mij of anderen, als dat geld gebruikt wordt zodat een ander meer kan shoppen dan is dat asociaal. Asociaal omdat een ander dus zichzelf iets ontzegt waardoor jij kan lenen om te shoppen, dan heb je geen idee meer hoe spaargeld ontstaat. Tijd dus om over te gaan door het geven van boodschappen. Daarnaast kan schoonvader ook zijn vrouw aanpakken maar ook hij vindt het makkelijker omdat probleem door te schuiven.
Alle reacties Link kopieren
To, bespreek dit met je man. Het is een probleem dat blijkbaar nog steeds aanwezig is. Hij kan zich misschien wel schuldig voelen omdat zijn ouders alles voor hem gedaan hebben, maar ik neem aan dat dit betekent dat zij gewoon goed voor hem gezorgd hebben?

Of ze helpen door bijvoorbeeld in te stellen bij internetbankieren dat ze elke maand automatisch een bedrag sparen en aflossen. Wat niet op de lopende rekening staat kunnen ze ook niet uitgeven. Of dat ze aan het begin van de week een bedrag contant opnemen voor de boodschappen en dat is het.

Blijven lenen is zeker geen optie.

Eventueel zou ik de financiën opdelen. Deel voor de gezamenlijke kosten/sparen, deel voor hem, deel voor jou. Dan leent hij maar van zijn eigen geld.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een herkenbaar probleem. Zelf ook familieleden die in het verleden keer op keer aanklopten om geld terwijl ik mijn wenkbrauwen steeds meer fronste over hun bestedingspatroon...
Ik leen niet meer, schenk alleen nog maar, dat scheelt al. En probeer te bedenken dat het niet aan mij is waar een ander gelukkig van wordt om te kopen. Plus, ik ben tot de conclusie gekomen dat er heel vaak onderliggende problemen zijn bij dit soort koopzucht. Die los je als naaste al helemaal niet zomaar op. Het is daardoor ook makkelijker om compassie ipv ergernis te voelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven