Geld & Recht alle pijlers

Geld lenen bij de bank met fase a contract

17-11-2025 17:24 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen een geldsom lenen van 50000 euro bij de bank. Mijn partner heeft sinds 1 september een baan bij een bedrijf via het uzb. In eerste instantie zou het gaan om een detacheringscontract maar achteraf blijkt het een uitzendcontract te zijn fase A. Het bedrijf wil mijn partner overnemen vanaf april/mei zodat het minder kosten hoeft te betalen aan het uzb. Ik heb zelf een vaste baan. Nu heeft de bank de lening afgewezen omdat het een fase a contract is en dus te onzeker. Nu zegt het uzb dat met een perspectiefverklaring meerdere mensen een hypotheek hebben gekregen. Heeft iemand ervaring hiermee?
Even aan de bank vragen of een intentieverklaring helpt.
En jouw vaste baan is niet goed genoeg?
Graftak!
Willen jullie het lenen voor een hypotheek of voor een andere toepassing? In dat laatste geval zegt het namelijk niet zoveel dat anderen er wel een hypotheek mee kunnen krijgen.
Ik vind het wel logisch dat het afgewezen wordt want met Fase A. kun je morgen ineens geen werk meer hebben. En dan?
Ik zou dus eerst zwart op wit willen dat bedrijf je partner echt zeker weten wil overnemen en dat er geen worst voor gehangen wordt en dan na fase A. ineens gezegd wordt sorry van we doen het toch niet. Wat is de reden dat het bedrijf hem pas in april/mei wil overnemen en niet al nu?
Graze schreef:
17-11-2025 17:37
Wat is de reden dat het bedrijf hem pas in april/mei wil overnemen en niet al nu?
Uit de OP:
Het bedrijf wil mijn partner overnemen vanaf april/mei zodat het minder kosten hoeft te betalen aan het uzb.
Graze schreef:
Ik vind het wel logisch dat het afgewezen wordt want met Fase A. kun je morgen ineens geen werk meer hebben. En dan?
Ik zou dus eerst zwart op wit willen dat bedrijf je partner echt zeker weten wil overnemen en dat er geen worst voor gehangen wordt en dan na fase A. ineens gezegd wordt sorry van we doen het toch niet.
Tja, dat risico loop je ook met een intentieverklaring.
Graze schreef:
Ik zou dus eerst zwart op wit willen dat bedrijf je partner echt zeker weten wil overnemen en dat er geen worst voor gehangen wordt en dan na fase A. ineens gezegd wordt sorry van we doen het toch niet. Wat is de reden dat het bedrijf hem pas in april/mei wil overnemen en niet al nu?
Dat mag niet van het uitzendbureau. Je moet eerst een bepaald aantal uren hebben gewerkt voor het uitzendbureau voor je overgenomen kunt worden door de inlener. En meestal strekt die periode over ongeveer een half jaar dus dat klopt dan wel.
Graftak!
Eurus schreef:
17-11-2025 17:28
Even aan de bank vragen of een intentieverklaring helpt.
Dit. Dat kun je toch aan de bank vragen.
Zal mogelijk per bank verschillen en ook van het doel van de lening.
Intentieverklaring hebben we meegestuurd, Daarin staat dat het bedrijf partner wil overnemen met een vaste aanstelling na de periode bij het uzb.
Elke situatie is anders, dus aan uitspraken van het uitzendbureau heb je niet zo veel.

Wat je zou kunnen doen: ga naar een hypotheek/financieel adviseur, leg je situatie uit en vraag of hij/zij banken weet die hier wellicht wel aan mee werken.

En vraag je voor jezelf af of je dit moet willen met zo'n onzekere baan voor je partner. Kunnen jullie de kosten ook ophoesten als je partner geen inkomen heeft?
50.000 euro is nu weer niet zo'n immens bedrag in lening-land.
Is er een reden dat je dat niet enkel op jouw naam en met jouw vast contract kan lenen?

Dan kan man nog altijd mee afbetalen. Alleen staat het officieel alleen op jouw naam.

(Natuurlijk doe je dit enkel als je je man vertrouwt dat hij niet vertrekt met zijn secretaresse voor de lening afbetaald is.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
volgens mij kan het helemaal niet:

Je moet minimaal 26 weken via hetzelfde uitzendbureau werken om in aanmerking te komen voor de Perspectiefverklaring. Daarbij geldt de eis dat je in de laatste 14 maanden minimaal 12 maanden moet hebben gewerkt.
Phoenix25 schreef:
17-11-2025 17:41
Intentieverklaring hebben we meegestuurd, Daarin staat dat het bedrijf partner wil overnemen met een vaste aanstelling na de periode bij het uzb.
Dan houdt het op bij die bank. Andere bank zoeken die wel genoeg neemt met een intentieverklaring.
Alleen lenen kan niet omdat wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.
Ga naar een financieel adviseur die niet vast zit aan ‘de bank’.
Bedoel je daar de bank mee waar je ook je betaalrekening hebt lopen? Of de bank waar je hypotheek loopt?
Phoenix25 schreef:
17-11-2025 17:50
Alleen lenen kan niet omdat wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.
Maar dat betekent toch enkel dat je samen aansprakelijk bent? Als jouw inkomen voldoende zou zijn dan zou je die lening toch gewoon moeten kunnen krijgen samen? Want “alles op één hoop” toch? Of zie ik dan wat over het hoofd?
ladadieladieda schreef:
17-11-2025 18:02
Ga naar een financieel adviseur die niet vast zit aan ‘de bank’.
Bedoel je daar de bank mee waar je ook je betaalrekening hebt lopen? Of de bank waar je hypotheek loopt?
Nee we hebben het ingediend bij een tussenpersoon die bij 4 banken de aanvraag doet. Ik heb geen financieel adviseur. Misschien is het toch wel raadzaam om er een te zoeken?
Bbubbels schreef:
17-11-2025 18:08
Maar dat betekent toch enkel dat je samen aansprakelijk bent? Als jouw inkomen voldoende zou zijn dan zou je die lening toch gewoon moeten kunnen krijgen samen? Want “alles op één hoop” toch? Of zie ik dan wat over het hoofd?
Ík heb geprobeerd om het alleen te lenen, maar dat accepteert de bank niet.
Als jij een vaste baan hebt en op basis daarvan geen 50K kan lenen, dan is je salaris laag of werk je parttime. Dan is lenen gewoon ook een risico. Ook met partner (nog) in fase A. Wachten tot april/mei een mogelijkheid?
dweedledee schreef:
17-11-2025 18:36
Als jij een vaste baan hebt en op basis daarvan geen 50K kan lenen, dan is je salaris laag of werk je parttime. Dan is lenen gewoon ook een risico. Ook met partner (nog) in fase A. Wachten tot april/mei een mogelijkheid?
Dit niet meer en niet minder.
Nee op basis van mijn salaris zou ik dit alleen kunnen lenen, dat hebben we al uitgezocht. Kennelijk moeten we dan toch even verder zoeken dan bij deze banken. Maar de bank zei dat ik niet alleen kan lenen wegens gehuwd in gemeenschap van goederen.
Natuurlijk kan jij geen lening afsluiten zonder handtekening van partner. Door de gemeenschap van goederen wordt hij immers ook hoofdelijk aansprakelijk. De lening valt immers in de gemeenschap.

Wil je de lening afsluiten voor woningverbetering of iets anders wat niets met de woning te maken heeft?
Heeft je partner schulden, al zijn het maar doorlopende kredieten (rood staan?) of telefoons-op-afbetaling dat hij jouw kredietwaardigheid zo naar beneden trekt?
Ik hoor om me heen (ik heb zelf helemaal geen hypotheek hoor) dat banken de laatste maanden weer wat huiverig zijn met het verstrekken van hypotheken en meer garanties willen. Is echt anders dan een jaar terug.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven