Geld & Recht alle pijlers

Geld overmaken naar Nieuw Zeeland.

08-02-2020 09:58 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een beetje een "long shot" om dit hier te plaatsen, maar ik word er wat wanhopig van.
Elke keer als er geld wordt overgemaakt naar mijn rekening in NZ, vanuit NL loopt het mis.
NZ heeft de regel dat er geen initialen in de namen van ontvanger en afzender mogen staan. Maar dit valt niet te voorkomen, aangezien je bankrekening nu eenmaal je initialen heeft, ipv de volledige naam.
NZ stuurt vervolgens een Swift verzoek (?) om meer informatie. Vanuit NL wordt hier nooit op gereageerd. Na een telefoontje naar de NL bank is ook duidelijk waarom; ze hebben nog nooit gehoord van een Swift verzoek.

Dat is het verhaal in het kort, ik vraag me af of er dames zijn die werken bij de bank. In dit geval gaat het toevallig om ING.
Misschien dat iemand er iets nuttigs over kan zeggen.

Mijn moeder is pas overleden, en ergens dit jaar moet mijn erfenis naar NZ.
Ik heb er nu al slapeloze nachten van, ik zie dit niet goedkomen, maar weet niet hoe ik het anders zou kunnen doen.

Alvast bedankt.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Delite_ schreef:
08-02-2020 11:08
NL werkt met BIC, NZ nog steeds met Swift.
Maar dat lijkt het probleem niet. Je kan de Swift gewoon invullen bij BIC. (Nagevraagd)
Het probleem is echt de naam.
Volgens NZ zit ik geld wit te wassen als ik geld krijg van F.F Achternaam, terwijl het allemaal oke is als de afzender Fleur Frederique is.
Het gaat nergens over, maar dat zijn nu eenmaal de regels.
In de OP had je het over twee problemen: de SWIFT en de initialen. Verschillende mensen leggen je uit wat de SWIFT code is en nu zou het ineens geen probleem meer zijn? Nou ja, dat scheelt alweer ;-D

Wat betreft initialen heb ik geen idee, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik ga kijken naar Bunq, want idd zou het geen probleem moeten zijn als ik de naam van de afzender volledig uit kan schrijven.
Ik betaal liever een paar maandjes voor die rekening, als het vervolgens maar aankomt.
Als het namelijk niet lukt dan kun je de bank een onderzoek laten starten. Dit kost 30 euro. Dan gaan ze je geld zoeken, en dan krijg de zender dat terug minus de wisselkoers.
Ik zal eens een testrun doen met een paar euro via Bunq.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
08-02-2020 11:12
In de OP had je het over twee problemen: de SWIFT en de initialen. Verschillende mensen leggen je uit wat de SWIFT code is en nu zou het ineens geen probleem meer zijn? Nou ja, dat scheelt alweer ;-D

Wat betreft initialen heb ik geen idee, sorry.
Haha, nee de swift code is op zich het probleem niet. Het probleem is dat de bank in NL niet lijkt te weten dat er via die swift code een verzoek binnen kan komen om meer informatie. In dit geval, de volledige naam.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat het Swift-antwoord uit NZ niet opgepikt wordt door ING en beantwoord wordt. Waarschijnlijk willen ze in NZ zeker weten dat er geen verandering is van benificial ownership. Staat je bankrekening in NZ op Mieke Jansen en in Nederland op M.I. Jansen dan is dat voor NZ niet hetzelfde. Bij Swift kan dat ook al in het oorspronkelijke bericht meegegeven worden zodat het automatisch gaat, maar waarschijnlijk ontbreekt die code en vraagt NZ daarom om een verklaring om jouw opdracht door te zetten. Die verklaring komt niet omdat je bank niet reageert.

Het callcenter kan dat niet zien of aanpassen, waarschijnlijk snappen ze het ook niet. Maar op het hoofdkantoor zit er echt wel een afdeling die het weet hoe het moet. Ga even naar een echt kantoor en maak een afspraak met een accountmanager die zich bezig houdt met vermogensbeheer. Leg je zaak uit en vraag of hij/zij contact op neemt met de afdeling die internationaal geldverkeer doet. Misschien kunnen ze zo de opdracht er zo goed in zetten.

Heeft je bank in NZ nog een oplossing? Wellicht kunnen zij hun hoofdkantoor ook benaderen dat jij het geld verwacht en dat er geen verandering van eigendom is.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een hele heldere uitleg van wat er misgaat MrsDuck.
Als er na het weekend nog geen oplossing komt, dan zal ik voor woensdag ofzo een afspraak maken.
Dank je wel.
En ik zal idd Kiwibank ook nog even bellen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Delite, sterkte.....! Ik kan je niet helpen, ik woon in Zwitserland. En ik heb ook lang gedoe gehad.... Omdat hier de swift code te lang is, en niet in het system ingegeven kan worden bij de Rabobank.....

Nu wijst mijn moeder geld over naar mijn zus in Parijs, en die maakt het dan over naar mij.....


Maar ik ken het probleem, en het gedoe bij de (onvriendelijke ) NLdse bank!
Rosalind schreef:
08-02-2020 10:07
Het lijkt me heel sterk dat je bank niet weet wat Swift is:
The SWIFT code (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication), also known as the BIC code (Bank Identifier Code) is an 8-digit or 11-digit alphanumeric series that is used to identify the receiving bank when an international transfer is performed.
Elke bank heeft een Swift code. Binnen Europa niet meer nodig ivm de IBAN (daar zit de swift code als het ware in verwerkt) maar voor buiten Europa nog wel.

Nog gecondoleerd trouwens.
Ik wilde net zeggen, dat kán gewoon niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
08-02-2020 11:35
Het probleem is dat het Swift-antwoord uit NZ niet opgepikt wordt door ING en beantwoord wordt. Waarschijnlijk willen ze in NZ zeker weten dat er geen verandering is van benificial ownership. Staat je bankrekening in NZ op Mieke Jansen en in Nederland op M.I. Jansen dan is dat voor NZ niet hetzelfde. Bij Swift kan dat ook al in het oorspronkelijke bericht meegegeven worden zodat het automatisch gaat, maar waarschijnlijk ontbreekt die code en vraagt NZ daarom om een verklaring om jouw opdracht door te zetten. Die verklaring komt niet omdat je bank niet reageert.

Want je mag geen geld overschrijven tussen 2 verschillende mensen?
Delite_ schreef:
08-02-2020 10:26
Kijk, daar heb ik iets aan.
Nee, dat kan bij ING dus niet.
Hier ga ik naar kijken.
Naam aanpassen kan bij ING wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
08-02-2020 11:51
Want je mag geen geld overschrijven tussen 2 verschillende mensen?
Dat mag wel, maar dan gebruik je weer een andere code. Die code met evt. verklaring over de aard van de transactie komt dan ook in het bericht. Dat zie je dan weer meer in het zakelijk verkeer en niet bij particulieren. De rekening van TO is particulier en het bedrag zal geen tientje zijn.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
08-02-2020 12:12
Dat mag wel, maar dan gebruik je weer een andere code. Die code met evt. verklaring over de aard van de transactie komt dan ook in het bericht. Dat zie je dan weer meer in het zakelijk verkeer en niet bij particulieren. De rekening van TO is particulier en het bedrag zal geen tientje zijn.

Maar ze zei dat als ze 100 euro verjaardagsgeld krijgt, het ook niet aankomt. Dat is ook maar een laag bedrag en van iemand anders, daarom vind ik het wel verwarrend, maar misschien is TO zelf ook verwarrend :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit probleem nog nooit gehoord en heb dagelijks met dergelijke transacties te maken.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
geld-recht/transferwise-ervaringen/list_messages/450967

Ik had onlangs dit probleem (erfenis), weliswaar met een ander land.

Inmiddels is alles binnen, tegen veel lagere bankkosten, tegen veel gunstigere wisselkoers.
Het ging echt geweldig.

Er zijn wel meer van dit soort sites, Transferwise is er maar een van.
Ga een beetje googlen.
Succes.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Als dit een probleem blijft zijn, is het dan een idee om zelf een Nederlandse rekening te openen? Misschien dat geld tussen 2 eigen rekeningen overmaken minder problemen geeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven