Geld & Recht alle pijlers

Geld uitgeven aan vuurwerk zonde.

14-12-2019 12:20 349 berichten
Ik kijk liever naar vuurwerk wat afgestoken wordt door een ander.
Mijn man en zoon vinden het dan weer erg leuk om het zelf af te steken, dus dit doen ze dan ook elk jaar.
Maar... Ik vind het eigenlijk zo zonde van het geld, als het aan man ligt koopt hij voor een paar honderd euro vuurwerk.
We komen elkaar tegemoet hierin gelukkig.
Hoeveel geven jullie uit aan vuurwerk?
nieuwsbrief schreef:
16-12-2019 22:17
Dus iedereen moet boeten voor een aantal mensen die het verpesten voor de rest?? Hou ik niet zo van.

Nee, niet iedereen. Alleen de mensen die vuurwerk afsteken. Die mensen zorgen voor schade en rotzooi.
En ja, ook als je verantwoord en legaal vuurwerk afsteekt zorg je voor vervuiling en rotzooi en kan je schade aanrichten. Of kwetsuren aan omstanders.
Iedereen doet eraan mee als je zo nodig vuurwerk wil afsteken dus die betalen dan ook maar daarvoor. (en ruimen zelf hun rotzooi op)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-12-2019 22:43
Nee, niet iedereen. Alleen de mensen die vuurwerk afsteken. Die mensen zorgen voor schade en rotzooi.
En ja, ook als je verantwoord en legaal vuurwerk afsteekt zorg je voor vervuiling en rotzooi en kan je schade aanrichten. Of kwetsuren aan omstanders.
Iedereen doet eraan mee als je zo nodig vuurwerk wil afsteken dus die betalen dan ook maar daarvoor. (en ruimen zelf hun rotzooi op)
Ik vind ook dat vlees duurder zou moeten zijn zodat mensen minder vlees gaan eten/kopen, de uitstoot minder groot wordt en dieren die helaas nog steeds geslacht moeten worden betere leefomstandigheden hebben.
Maarja, we hebben het niet altijd voor het zeggen.

Ik eet geen vlees maar ik vind mensen die vlees eten geen aso's. Ik laat mensen in hun waarde en zelf bepalen wat ze met hun leven doen, binnen de door de overheid gestelde grenzen. Leef en laat leven. Daar wordt de wereld een stuk leefbaarder van.
nieuwsbrief schreef:
16-12-2019 23:09
Ik vind ook dat vlees duurder zou moeten zijn zodat mensen minder vlees gaan eten/kopen, de uitstoot minder groot wordt en dieren die helaas nog steeds geslacht moeten worden betere leefomstandigheden hebben.
Maarja, we hebben het niet altijd voor het zeggen.

Ik eet geen vlees maar ik vind mensen die vlees eten geen aso's. Ik laat mensen in hun waarde en zelf bepalen wat ze met hun leven doen, binnen de door de overheid gestelde grenzen. Leef en laat leven. Daar wordt de wereld een stuk leefbaarder van.

Waarom worden er altijd andere dingen bij gehaald om vuurwerk te verdedigen? Het gaat in dit topic om vuurwerk, niet om roken, alcohol, vlees of auto's.
Maar ik denk al te weten waarom men steeds begint over iets anders, omdat vuurwerk zelf niet te verdedigen valt en mensen dat ook wel beseffen. Er zijn nu eenmaal geen goede argumenten vóór vuurwerk, alleen een hoop goede argumenten tegen vuurwerk.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-12-2019 08:53
Waarom worden er altijd andere dingen bij gehaald om vuurwerk te verdedigen? Het gaat in dit topic om vuurwerk, niet om roken, alcohol, vlees of auto's.
Maar ik denk al te weten waarom men steeds begint over iets anders, omdat vuurwerk zelf niet te verdedigen valt en mensen dat ook wel beseffen. Er zijn nu eenmaal geen goede argumenten vóór vuurwerk, alleen een hoop goede argumenten tegen vuurwerk.
Nee ik haal er iets anders bij omdat ik daar ook iets van vind, maar ik andere mensen geen aso's vind als zij dat wel doen. Ik kan het (ver)kopen van plofkip oprecht niet begrijpen. Serieus niet. Maar ik vind dat zolang het legaal is en door supermarkten verkocht wordt, mensen hun eigen keuzes moeten maken in het leven. Ik vind een ander daar niet tokkie of asociaal van. Dat ik een andere visie heb, soit. Dat is het leven.

Ik begrijp jouw standpunt wel, jij vind vuurwerk stom en jij hebt er last van. Maar het is legaal 1 dag per jaar en daarom begrijp ik echt niet dat jij dat dan asociaal gedrag vind.
Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
16-12-2019 23:09
het
Ik vind ook dat vlees duurder zou moeten zijn zodat mensen minder vlees gaan eten/kopen, de uitstoot minder groot wordt en dieren die helaas nog steeds geslacht moeten worden betere leefomstandigheden hebben.
Maarja, we hebben het niet altijd voor het zeggen. Met extra belastingen maak je alleen maar de tweedeling en ongelijkheid groter in de maatschappij.

Ik eet geen vlees maar ik vind mensen die vlees eten geen aso's. Ik laat mensen in hun waarde en zelf bepalen wat ze met hun leven doen, binnen de door de overheid gestelde grenzen. Leef en laat leven. Daar wordt de wereld een stuk leefbaarder van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit iets gegeven om vuurwerk, man gelukkig ook niet. Dus wij geven er in principe niets aan uit. Sinds wij een hond hebben die doodsbang is voor vuurwerk, heb ik er zelfs echt een hekel aan gekregen. Vooral omdat die ellende nu al een week of 2 aan de gang is.
Ik begrijp best dat het voor veel mensen er een beetje bij hoort en het hoeft wat mij betreft ook niet helemaal verboden te worden. Maar wat meer handhaving zou ik wel heel fijn vinden. Alleen vuurwerkt op oudjaarsdag dan graag en niet de hele maand december, zoals het nu echt wel is in onze omgeving.

Als we met een groep Oud&Nieuw 'vieren' (ik heb een hekel aan de jaarwisseling, dat hele gebeuren mag wat bij betreft sowieso liever ongemerkt voorbij gaan) en er wordt dan wel vuurwerk geregeld, dan betalen wij wel mee overigens omdat het wat lullig voelt om wel mee te kijken, maar niet mee te betalen.
redbulletje schreef:
16-12-2019 20:10
Een siervuurwerk (en dan liefst om 21 uur ipv midden in de nacht) zou ik nog wel tof vinden, maar dat asociale geknal de hele dag door mogen ze wat mij betreft gaan verbieden.
Tja, dat is al verboden want het mag pas vanaf 18.00 geloof ik. Maar ja men heeft daar schijt aan. En het is voor de politie bijna onmogelijk om daar achter aan te gaan helaas. Ik ben voor een algeheel verbod en gewoon vuurwerkshows maar dat komt er toch niet doorheen. En zelfs als het wel gebeurd hoe ga je dat handhaven dan? Hoe voorkom je dat men toch gewoon vuurwerk in Duitsland koopt en het eigen plan trekt? Dat wordt heel lastig.
Ik denk wel dat er een algemeen verbod komt in combinatie met georganiseerde vuurwerkshows. De meerderheid is daar voor en de mensen die zich bewust worden van de schadelijk gevolgen groeit elk jaar. Ook doordat de mensen die er professioneel mee te maken hebben er veel aan doen om anderen bewust te maken van de ernstige gevolgen.

Het handhaven wordt ook veel eenvoudiger. Het probleem van handhaven is nu juist dat het allemaal onduidelijk is. Handhaven op geen vuurwerk is veel en veel makkelijker dan handhaven op het type voorwerk wat je wel of niet mag afsteken bijvoorbeeld.
Oh ik ben helemaal voor een algeheel verbod hoor, het liefst vandaag nog. Maar ik heb er een hard hoofd in dat het mensen tegen gaat houden om het toch gewoon af te steken.
Madrid87 schreef:
17-12-2019 11:05
Oh ik ben helemaal voor een algeheel verbod hoor, het liefst vandaag nog. Maar ik heb er een hard hoofd in dat het mensen tegen gaat houden om het toch gewoon af te steken.
Denk ik ook. En ik vrees dat geldboetes er ook niet tegen gaan helpen. Gevangenisstraf wellicht wel, maar dat gaat dan vast geen jaar duren, dus kans is groot dat iemand een paar maanden de bak in gaat maar het jaar erop met oudjaar gewoon weer vrij is en die paar weken brommen en een geldboete van een paar duizend euro voor lief neemt.
Er zullen vast wel een aantal personen blijven die het toch doen net zoals fietsendieven zich ook niks van de regels aantrekken. Maar als de rest het niet doet, dan zijn ze in elk geval makkelijker te signaleren. Het trekt in elk geval aandacht als je de enige bent die loopt te knallen. Dus makkelijker wordt het er sowieso van.
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
17-12-2019 10:37
Ik heb nooit iets gegeven om vuurwerk, man gelukkig ook niet. Dus wij geven er in principe niets aan uit. Sinds wij een hond hebben die doodsbang is voor vuurwerk, heb ik er zelfs echt een hekel aan gekregen. Vooral omdat die ellende nu al een week of 2 aan de gang is.
Ik begrijp best dat het voor veel mensen er een beetje bij hoort en het hoeft wat mij betreft ook niet helemaal verboden te worden. Maar wat meer handhaving zou ik wel heel fijn vinden. Alleen vuurwerkt op oudjaarsdag dan graag en niet de hele maand december, zoals het nu echt wel is in onze omgeving.

Als we met een groep Oud&Nieuw 'vieren' (ik heb een hekel aan de jaarwisseling, dat hele gebeuren mag wat bij betreft sowieso liever ongemerkt voorbij gaan) en er wordt dan wel vuurwerk geregeld, dan betalen wij wel mee overigens omdat het wat lullig voelt om wel mee te kijken, maar niet mee te betalen.
Ik zou daar niet veel moeite mee hebben.
Ik durf best te zeggen dat ik beter vind om geen vuurwerk te kopen, en daarom niet eraan mee betalen wil.

En als ze vragen waarom ik dan toch kijk, zou ik zeggen "heb je daar last van? dan moet je geen vuurwerk kopen."
Of "ik wil niemand stimuleren om dingen te doen die het milieu vervuilen, maar ga me niet verbieden om te genieten als een ander het doet."
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
nieuwsbrief schreef:
17-12-2019 09:13
Nee ik haal er iets anders bij omdat ik daar ook iets van vind, maar ik andere mensen geen aso's vind als zij dat wel doen. Ik kan het (ver)kopen van plofkip oprecht niet begrijpen. Serieus niet. Maar ik vind dat zolang het legaal is en door supermarkten verkocht wordt, mensen hun eigen keuzes moeten maken in het leven. Ik vind een ander daar niet tokkie of asociaal van. Dat ik een andere visie heb, soit. Dat is het leven.

Ik begrijp jouw standpunt wel, jij vind vuurwerk stom en jij hebt er last van. Maar het is legaal 1 dag per jaar en daarom begrijp ik echt niet dat jij dat dan asociaal gedrag vind.

Ik denk dat er verschil zit in interpretatie van de term 'asociaal'. Je betrekt het meer op het soort persoon ik meer op de motivatie. Ik vind dus niet dat de personen die het doen asociaal zijn, maar ik vind wel dat de motivatie erachter en het resultaat niet sociaal is. De motivatie is: ik vind het leuk, het resultaat is: schade/overlast/letsel bij anderen. Door die combinatie stel ik dat voorstanders van vuurwerk afsteken alleen asociale redenen hebben. Niet omdat het aso's zijn, maar omdat uiteindelijk het eigen kortstondig oppervlakkig genot boven de enorme sociale schade gezet wordt.

Als mensen ervoor kiezen om plofkippen te kopen raken andere mensen daar geen ogen door kwijt, worden politie en ambulance niet bekogelt met plofkippen en worden er ook geen brievenbussen opgeblazen met plofkippen. Dat mensen eigen keuzes maken is prima, maar als dat direct heel veel andere mensen benadeelt dan is dat niet per definitie prima. Dan mogen die andere mensen daar ook wat van vinden. En dat is dus wel een verschil met keuzevrijheid in het wel of niet kopen van een plofkip (dus niet te verwarren met de ontplofkip).
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-12-2019 08:53
Waarom worden er altijd andere dingen bij gehaald om vuurwerk te verdedigen? Het gaat in dit topic om vuurwerk, niet om roken, alcohol, vlees of auto's.
Maar ik denk al te weten waarom men steeds begint over iets anders, omdat vuurwerk zelf niet te verdedigen valt en mensen dat ook wel beseffen.
Er zijn nu eenmaal geen goede argumenten vóór vuurwerk, alleen een hoop goede argumenten tegen vuurwerk.
Ieder heeft zijn reden voor of tegen vuurwerk.
Ik vind het juist goed en duidelijk dat dit besproken wordt, hier in dit topic of elders.
Wat maakt het nu uit wat men er van vind. Het gaat erom dat het veilig afloopt.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Elk jaar kopen wij een paar mooie vuurpijlen en sierpotten. Het hoort er een beetje bij vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat wij maar het budget wat hoger maken dit jaar voor je het weet is het verboden.
-Shifty- schreef:
17-12-2019 12:22
Ik denk dat er verschil zit in interpretatie van de term 'asociaal'. Je betrekt het meer op het soort persoon ik meer op de motivatie. Ik vind dus niet dat de personen die het doen asociaal zijn, maar ik vind wel dat de motivatie erachter en het resultaat niet sociaal is. De motivatie is: ik vind het leuk, het resultaat is: schade/overlast/letsel bij anderen. Door die combinatie stel ik dat voorstanders van vuurwerk afsteken alleen asociale redenen hebben. Niet omdat het aso's zijn, maar omdat uiteindelijk het eigen kortstondig oppervlakkig genot boven de enorme sociale schade gezet wordt.

Inderdaad. :thumbsup:
Hallozeg schreef:
17-12-2019 15:20
Denk dat wij maar het budget wat hoger maken dit jaar voor je het weet is het verboden.

:roll:
Jaja007 schreef:
17-12-2019 14:13
Wat maakt het nu uit wat men er van vind. Het gaat erom dat het veilig afloopt.

Maar het is niet veilig! het zorgt elk jaar weer voor heel veel gewonden en heel veel schade.
En die gewonden vallen ook bij zogenaamd "verantwoord" afsteken van legaal vuurwerk, en vaak ook bij de omstanders.
Vuurwerk is niet veilig, niet voor particulieren. Laat dat over aan professionals.
Hallozeg schreef:
17-12-2019 15:20
Denk dat wij maar het budget wat hoger maken dit jaar voor je het weet is het verboden.
:yes: :proud:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-12-2019 07:23
Maar het is niet veilig! het zorgt elk jaar weer voor heel veel gewonden en heel veel schade.
En die gewonden vallen ook bij zogenaamd "verantwoord" afsteken van legaal vuurwerk, en vaak ook bij de omstanders.
Vuurwerk is niet veilig, niet voor particulieren. Laat dat over aan professionals.

Dat bedoel ik ook met veilig!
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
100 euro denk ik, geen idee man en puber zoons betalen dat van eigen geld
De vuurwerkpost op de huisrekening bedraagt € 34,68. Wat grondbloemen voor dochterlief en 2 wat grotere cakes. Inmiddels kijk ik ook wat liever dan dat ik verkleumd met een lontje in mijn hand rondloop.

Ik ben blij dat ik nooit ouders of vriendinnen heb gehad die het veroordeelden (en er zelfs in meegingen). Bovendien vuurwerk is een betere investering dan oudejaarsloten. Laatstgenoemden branden een stuk minder mooi.

Vuurwerk is trouwens hartstikke veilig zolang je niet bezopen rondloopt en iemand zich een beetje aan de instructies houdt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel meer dingen die ik zonde van het geld vind. Vuurwerk regelen mijn zoons sinds mijn man er niet meer is. En dat is voornamelijk sier vuurwerk en sturen we symbolisch de lucht in voor papa “daarboven”. Daardoor voelt het niet helemaal zinloos om er geld aan uit te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven