Geld & Recht alle pijlers

Geld uitgeven aan vuurwerk zonde.

14-12-2019 12:20 349 berichten
Ik kijk liever naar vuurwerk wat afgestoken wordt door een ander.
Mijn man en zoon vinden het dan weer erg leuk om het zelf af te steken, dus dit doen ze dan ook elk jaar.
Maar... Ik vind het eigenlijk zo zonde van het geld, als het aan man ligt koopt hij voor een paar honderd euro vuurwerk.
We komen elkaar tegemoet hierin gelukkig.
Hoeveel geven jullie uit aan vuurwerk?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-12-2019 13:02
Niets.

Vuurwerk is:
- zonde van het geld
- heel erg milieubelastend
- mensen kunnen daar angstig voor zijn
- dieren kunnen daar angstig voor zijn
- geeft heel veel rotzooi
Dit.
PoesinBoots schreef:
14-12-2019 12:35
Sinds ik als kind daarmee de rietgedekte boerderij van mijn ouders in de hens heb gestoken is de lol daar ook af :biggrin:
O_O Gingen jullie dakloos het nieuwe jaar in of viel de schade mee?
Ik krijg een gratis vuurwerkshow van mijn Chinese overburen! De mooiste siervuurwerk gaat de lucht in.
Boquiabierto schreef:
14-12-2019 13:18
O_O Gingen jullie dakloos het nieuwe jaar in of viel de schade mee?

Het is op tijd geblust gelukkig.

Ik had een enig kerststukje van perstouw en gedroogde bloempjes op school gevlochten en dat hing aan een houten wand. Even binnen rondzwaaien met mijn sterretje en *woosh* het stond in lichterlaaie :O
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren oud en nieuw gevierd met een ander stel. We legden dan ieder zo’n € 75 uit en daarvan werden een paar mooie potten gekocht.
Dit jaar zijn zij op vakantie en wij gewoon thuis. Nu ga ik niets kopen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
14-12-2019 13:22
Ik krijg een gratis vuurwerkshow van mijn Chinese overburen! De mooiste siervuurwerk gaat de lucht in.
Wij zijn dit jaar gewoon thuis en tegenover ons wonen Vietnamezen en die steken ook altijd flink wat af.
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
14-12-2019 13:01
Zoals ik al zei, we halen vuurwerk pas vlak voor sluitingstijd. Dan betaal je nog geen 20% van de prijs waarmee geadverteerd wordt.
Dat ze überhaupt nog vuurwerk hebben voor sluitingstijd. Bij ons in het dorp is het altijd helemaal uitverkocht.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wat wij eraan uitgeven? Een euro voor een doosje sterretjes voor de kinderen. Vorig jaar hadden ze geluk, toen heb ik maar liefst vijf euro uitgegeven voor XL-sterretjes. Wat een feest joh.

Het is slecht voor het milieu, voor je portemonnee, onnodig risicovol en dieren en kleine kinderen hebben er veel last van. Ik kijk graag naar de vuurwerkshow van de mensen in de buurt, die daar honderden euro's aan uitgeven, dat wel, maar verder mag het van mij verboden worden.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog samen was met ex vierden we 't met een aantal mensen. Gaven zelf €50/75 uit. Sommige andere niets, één vriend minimaal €300.

Dit jaar ben ik alleen met de kinderen en koop ik geen echt vuurwerk want dat durf ik toch niet af te steken.
Wel wat klein kindervuurwerk.
De hond is heel bang dus echt buiten staan zit er dit jaar niet in.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Wij doorgaans 20-50. Als het aan mij lag hoefde het niet, maar man koopt vaak een pijl of 2 en dat was het.
Ik geef er ook niks aan uit maar man en zoon vinden het geweldig. Tsja, ik koop dan weer nieuwe schoenen, make-up en kleren. Ook erg milieuvervuilend.

Ik begrijp dat gezeur over vuurwerk niet. Laat iedereen die wel vuurwerk wil kopen lekker zelf bepalen waar het geld heen gaat. Nooit hoor ik aan het eind van het jaar, nou er is weer voor 378 miljard euro aan onnodige frutsels/lippenstift/sieraden/spijkerbroeken gekocht.
Wij kopen voor zo'n 100 euro vuurwerk en ik vind dat niet zonde van mijn geld. We genieten er toch ook van?
Ik hou ervan mijn geld te besteden aan dingen die op kunnen. Zoals uitjes en activiteiten, eten en drinken, vakantie. Vuurwerk gaat ook op. Heerlijk om mijn neefjes te zien genieten. Dat is mij die 100 euro wel waard.
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen niks. Man heeft paar jaar geleden keer 50 euro uitgegeven maar ik vind het niet nodig. Alleen misschien sterretjes en echt kinderpakket maar vorig jaar vond peuter dat niks.

Hier ook de typische arme buurt maar wel veel vuurwerk. Ben benieuwd hoe dit volgend jaar in onze nieuwe wijk is. Maar wat mij betreft verbieden ze lekker dat hele privé vuurwerk.
PoesinBoots schreef:
14-12-2019 12:34
Ik geef geen cent uit aan die vervuilende takkeherrie.

Van mij mogen ze het afschaffen. Ik heb er een schijthekel aan.
Dit. Maar ik geef ongetwijfeld ook geld uit aan dingen die vuurwerk-fans weer totale onzin vinden (ik bezorg anderen er alleen geen overlast mee).
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2019 12:25
Nul euro nog nooit.

Ik hoorde van een vuurwerkverkoper dat hij soms mensen nee verkoopt omdat die anders hun hele maandloon erdoorheen raggen.
Maar dat die mensen stommer zijn dan het achtereind van een varken is het probleem van de vuurwerkhandelaar toch helemaal niet?
Heel misschien sterretjes voor de kinderen, maar verder heb ik nog nooit vuurwerk gekocht. Leuk om (vanuit huis) naar te kijken maar ik vind het zonde van het geld en zou het niet missen als het er niet was. Dat laatste gaan we dit jaar ook meemaken, ons staddeel doet aan Silent Silvester, dus geen vuurwerk.
Dahlia74 schreef:
14-12-2019 13:11
Vuurwerk is zo ontzettend slecht voor het milieu. De fijnstof uitstoot is heel hoog. Auto's moeten aan vele eisen voldoen. Maar vuurwerk mag gewoon. In tijden waar zoveel te doen is over NOx uitstoot snap ik niet dat vuurwerk niet wordt aangepakt.

Het is zeer slecht voor flora en fauna. Het geeft veel micro afval dat overal terecht komt.
Ik begrijp het ook niet. Rook je dan ben je een paria, eet je vlees dan ben je een crimineel en als je met het vliegtuig op vakantie gaat mag je jezelf niet eens meer recht in de spiegel aankijken, zo in-en in slecht als je dan bent.

Vuurwerk echter lijkt toch een heilig huisje.
Solomio schreef:
14-12-2019 12:35
Als kind vond ik sterretjes al eng.
Ik ben echt als de dood voor vuurwerk en blijf de laatste dagen van het jaar binnen.
Duidelijk dat ik er zelf geen cent aan uitgeef.
Dit. Nooit gedaan ook. Andermans vuurwerk boeit me ook niet dus ik kijk er ook niet speciaal naar. Ik zou oud&nieuw best oke vinden zonder al dat geknal.
Nehemah schreef:
14-12-2019 14:22
Ik begrijp het ook niet. Rook je dan ben je een paria, eet je vlees dan ben je een crimineel en als je met het vliegtuig op vakantie gaat mag je jezelf niet eens meer recht in de spiegel aankijken, zo in-en in slecht als je dan bent.

Vuurwerk echter lijkt toch een heilig huisje.
Ja. Waar blijven de actiegroepen?
Nehemah schreef:
14-12-2019 14:22
Ik begrijp het ook niet. Rook je dan ben je een paria, eet je vlees dan ben je een crimineel en als je met het vliegtuig op vakantie gaat mag je jezelf niet eens meer recht in de spiegel aankijken, zo in-en in slecht als je dan bent.

Vuurwerk echter lijkt toch een heilig huisje.
Waar heb je het over? Kijk anders even naar de titel van dit topic en de hoeveelheid reacties in de trant van wat een onzin, dat vuurwerk.

Ik rook niet maar vind niet zoveel van rokers, ik eet wel vlees en ben daarvoor nog nooit veroordeeld en ik ben regelmatig met het vliegtuig op vakantie geweest en niemand verbiedt mij in de spiegel te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Rond de 40-50 euro aan sierpotten en wat knetterballen voor mijn jongste zoon. Ik vind het niet zonde van het geld i.i.g. niet meer zonde dan een fles wijn of doos chocolade of een etentje of iets anders waar je maar kort van genieten kan. Het is iets waar we allemaal van genieten thuis. Er worden al weken filmpjes gekeken welke pot het beste is en op de avond zelf afsteken is ook erg leuk. Dus van de week de voorpret en de filmpjes gehad en alles besteld, nu aftellen tot oudjaar.
Alle reacties Link kopieren
Emceetje schreef:
14-12-2019 14:04
Wij kopen voor zo'n 100 euro vuurwerk en ik vind dat niet zonde van mijn geld. We genieten er toch ook van?
Ik hou ervan mijn geld te besteden aan dingen die op kunnen. Zoals uitjes en activiteiten, eten en drinken, vakantie. Vuurwerk gaat ook op. Heerlijk om mijn neefjes te zien genieten. Dat is mij die 100 euro wel waard.

Mijn kat wordt niet bang van jouw vakantie en die fles wijn is minder belastend voor het milieu.

En wat betreft "andere dingen zijn ook slecht voor het milieu": natuurlijk, maar die vergelijking gaat niet helemaal op. Die spijkerbroek of make-up die ik koop gaat jaren mee en daarmee is de milieuschade onder de streep een stuk kleiner. Er zijn maar weinig luxeproducten die zo snel zo veel schade op hetzelfde moment aanrichten.

Daarnaast is het een goed voorbeeld van whataboutism: het feit dat andere dingen ook schadelijk zijn wil niet zeggen dat we vuurwerk dan maar buiten kijf moeten stellen. Het ging hier om vuurwerk, niet om vliegvakanties of vlees of wat dan ook.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
AnnabeldeDertiende schreef:
14-12-2019 14:27
Waar heb je het over? Kijk anders even naar de titel van dit topic en de hoeveelheid reacties in de trant van wat een onzin, dat vuurwerk.

Ik rook niet maar vind niet zoveel van rokers, ik eet wel vlees en ben daarvoor nog nooit veroordeeld en ik ben regelmatig met het vliegtuig op vakantie geweest en niemand verbiedt mij in de spiegel te kijken.
Duindorp meegekregen? Complete rellen. Ook op social media liegen massale reacties er niet om:
betutteling
ga boeven vangen ipv je druk maken om wat knallen
zure azijnzeikers gunnen ons geen dagje lol
huisdieren kun je trainen, is hoe je er zelf mee omgaat je brengt alleen je eigen angst over
niks mag hier nog in dit land neem ons vuurwerk niet af

En op het forum hier lees ik genoeg dingen in de trant van 'vlees eten is het nieuwe roken' en 'in de toekomst zal vlees gelukkig niet meer standaard zijn en kijken de mensen die dan leven met verbazing en weerzin terug op de tijd dat het normaal was'. Vliegtickets moeten vooral weer duurder want voor een paar dagen heen en weer kunnen binnen Europa voor een schijntje is een schande.

Maar vuurwerk lijkt voor velen toch heel anders te liggen. 'Traditie' wordt het dan genoemd.
En dan vergat ik voor het gemak maar even hoe je afgefakkeld wordt als je 'meuk' koopt bij de Action of 'meuk' bestelt op Wish/Ali/whatever.

Maar goed, daar gaat het op dit topic inderdaad niet over dus ik hou er nu ook over op, maar apart vind ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
0 euro. Graag afschaffen die troep en herrie .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven