Gemeente eist grond op
dinsdag 14 april 2026 om 12:12
De gemeente eist een deel van de voortuin op. Het huis is voor 1970 gebouwd. Mijn ouders hebben de grond destijds gekocht van de gemeente. Sinds het huis gebouwd is staat het voorhek op de grens tussen de percelen.
Ik heb een veldwerk opgevraagd bij het kadaster. Daarin staat de exacte maat die ik nu in gebruik heb op. Het kadaster bevestigd deze grens telefonisch. Vanuit het huis staan de exacte maten van de voortuin. Op die maat staat het hek.
Niet ingewikkeld zou je denken!
Het kadaster is komen meten een paar weken geleden en deze kwam de sectiegrens uitzetten. Op de vraag of hij de perceelgrens kwam uitzetten zei hij nee, de sectiegrens, deze bestaat al sinds heel lang! Deze grens wordt uitgezet op vraag van de gemeente.
Deze sectiegrens loopt dus wel door onze voortuin. Terwijl het veldwerk echt zegt dat de voorgrens anders ligt. De kadaster medewerker zegt dat het de gebruikersgrens is die is vastgelegd op het veldwerk. Maar we hebben het aankoopbewijs van de grond, het veldwerk klopt op alle grenzen op de centimeter met wat we nu in gebruik hebben.
De kadaster medewerker geeft aan dat het stukje waar het om gaat vroeger een andere gemeente was. En daar lijkt iets mis te zijn gegaan. Hij adviseert om juridische hulp in te schakelen en dat wil ik nu dus ook doen omdat de situatie vreemd is en er ergens in de registratie iets mis is gegaan.
Tips zijn welkom!
Ik heb een nieuw account aangemaakt vanwege herkenbaarheid.
Ik heb een veldwerk opgevraagd bij het kadaster. Daarin staat de exacte maat die ik nu in gebruik heb op. Het kadaster bevestigd deze grens telefonisch. Vanuit het huis staan de exacte maten van de voortuin. Op die maat staat het hek.
Niet ingewikkeld zou je denken!
Het kadaster is komen meten een paar weken geleden en deze kwam de sectiegrens uitzetten. Op de vraag of hij de perceelgrens kwam uitzetten zei hij nee, de sectiegrens, deze bestaat al sinds heel lang! Deze grens wordt uitgezet op vraag van de gemeente.
Deze sectiegrens loopt dus wel door onze voortuin. Terwijl het veldwerk echt zegt dat de voorgrens anders ligt. De kadaster medewerker zegt dat het de gebruikersgrens is die is vastgelegd op het veldwerk. Maar we hebben het aankoopbewijs van de grond, het veldwerk klopt op alle grenzen op de centimeter met wat we nu in gebruik hebben.
De kadaster medewerker geeft aan dat het stukje waar het om gaat vroeger een andere gemeente was. En daar lijkt iets mis te zijn gegaan. Hij adviseert om juridische hulp in te schakelen en dat wil ik nu dus ook doen omdat de situatie vreemd is en er ergens in de registratie iets mis is gegaan.
Tips zijn welkom!
Ik heb een nieuw account aangemaakt vanwege herkenbaarheid.
dinsdag 14 april 2026 om 14:34
Alvorens je voor veel geld een advocaat in gaat huren, zou ik eerst eens goed navragen waar de gemeente mee bezig is en wat hun bedoeling van het uitzetten van de sectiegrenzen. daar heb je geen advocaat bij nodig. Je kunt hier goed je verhaal duidelijk opschrijven, dus dat moet richting de gemeente ook lukken, toch?
Als die sectiegrenzen niet van invloed zijn op jouw gebruik en jouw eigendom, dan meten ze maar een end weg, zou ik denken. Of is dat een denkfout?
Je schrijft dat ze een deel van je voortuin opeisen. Sorry, niet goed gelezen.
Maar wat gaan ze ermee doen dan?
Als die sectiegrenzen niet van invloed zijn op jouw gebruik en jouw eigendom, dan meten ze maar een end weg, zou ik denken. Of is dat een denkfout?
Je schrijft dat ze een deel van je voortuin opeisen. Sorry, niet goed gelezen.
Maar wat gaan ze ermee doen dan?
dinsdag 14 april 2026 om 15:13
Er is een kadastrale sectie die niet in lijn is met kadastrale perceelsgrenzen? Gaat het dan niet gewoon om bij welke (kadastrale) gemeente het stukje grond hoort?
Het is mij onduidelijk wat de gemeente precies vraagt en wat er nu precies is vastgesteld. Gaat het niet gewoon om opstalrecht oid ipv eigendom?
Verder denk ik dat de kans groot is dat je ouders sowieso eigenaar zijn vanwege verjaring. Dus schakel vooral daadwerkelijke experts in.
Het is mij onduidelijk wat de gemeente precies vraagt en wat er nu precies is vastgesteld. Gaat het niet gewoon om opstalrecht oid ipv eigendom?
Verder denk ik dat de kans groot is dat je ouders sowieso eigenaar zijn vanwege verjaring. Dus schakel vooral daadwerkelijke experts in.
dinsdag 14 april 2026 om 15:25
Vroeger waren het twee gemeenten naast elkaar. Een stukje van onze voortuin lag in de andere gemeente. Ondertussen is het al heel erg lang één gemeente. Op basis van de sectiegrens (dit is idd de oude gemeentegrens) claimt de gemeente het stuk voortuin.
De zaak loopt al meer dan een jaar. Het kadaster maakt ons niet echt wijzer omdat ze zeggen dit nog nooit gezien te hebben op deze manier. Dus die helpen ook niet echt!
De zaak loopt al meer dan een jaar. Het kadaster maakt ons niet echt wijzer omdat ze zeggen dit nog nooit gezien te hebben op deze manier. Dus die helpen ook niet echt!
dinsdag 14 april 2026 om 15:32
Vraag eens de akte op die ten grondslag ligt aan de eigendomsinschrijving bij het Kadaster. Dat is de juridische bron. Kadaster is slechts een verzamelsysteem van die bronnen. En zij moeten zorgen dat de inschrijving overeenkomt met het brondocument.
Verder eens met de tips om te overleggen en anders je rechtsbijstand in te schakelen!
Verder eens met de tips om te overleggen en anders je rechtsbijstand in te schakelen!
dinsdag 14 april 2026 om 15:34
Als jij bewijs hebt dat exact dat stuk grond gekocht is, en dus niet gepacht ofzo, zou ik niet zoveel doen denk ik.
Laat de gemeente maar naar de rechter stappen om aan te tonen dat zij dat stuk grond mogen onteigenen. Want als je het hebt gekocht, hebben we het daarover. Dat kan alleen als dat stukje grond een belangrijke bestemming in de weg zou staan en dan nog niet zomaar.
Als het onterecht aan jullie is verkocht, dat gebeurt vaker dan je denkt, dan is het inmiddels verjaard en is de grond alsnog van jullie.
Laat de gemeente maar naar de rechter stappen om aan te tonen dat zij dat stuk grond mogen onteigenen. Want als je het hebt gekocht, hebben we het daarover. Dat kan alleen als dat stukje grond een belangrijke bestemming in de weg zou staan en dan nog niet zomaar.
Als het onterecht aan jullie is verkocht, dat gebeurt vaker dan je denkt, dan is het inmiddels verjaard en is de grond alsnog van jullie.
dinsdag 14 april 2026 om 15:54
Wat claimen ze dan precies? Gaat het niet gewoon om het (administratief) claimen van die sectie? Aangezien de gemeente blijkbaar helemaal niet bezig is met de perceelsgrens en alleen met de sectie..Gemeenteperikelen schreef: ↑14-04-2026 15:25Vroeger waren het twee gemeenten naast elkaar. Een stukje van onze voortuin lag in de andere gemeente. Ondertussen is het al heel erg lang één gemeente. Op basis van de sectiegrens (dit is idd de oude gemeentegrens) claimt de gemeente het stuk voortuin.
Wat staat er op de kadastrale eigendomsinformatie van het perceel in kwestie?
dinsdag 14 april 2026 om 16:14
Dit lijkt aan de hand te zijn! We wachten nu ook op een gang naar de rechtbank.patchouli_ schreef: ↑14-04-2026 15:34Als jij bewijs hebt dat exact dat stuk grond gekocht is, en dus niet gepacht ofzo, zou ik niet zoveel doen denk ik.
dinsdag 14 april 2026 om 16:19
Het is heel fijn om vooraf aan een zaak al eens met een advocaat te hebben gesproken.Gemeenteperikelen schreef: ↑14-04-2026 16:14Dit lijkt aan de hand te zijn! We wachten nu ook op een gang naar de rechtbank.
Geeft ze meer zicht op wat je kunt verwachten. En ook wat ju in dit voortraject vooral niet moet doen. Soms gooien mensen hun eigen glazen in.
dinsdag 14 april 2026 om 16:32
Precies dit. Op iedere brief zijn wij blijven reageren dat het onze grond is. Nu zegt de gemeente dat ze de gemeentegrens uitzetten maar dat blijkt dus de grens van de sectie te zijn en dat zegt niks over eigendom zegt het kadaster. Het wordt nu wat ingewikkeld!Lila-Linda schreef: ↑14-04-2026 16:19Het is heel fijn om vooraf aan een zaak al eens met een advocaat te hebben gesproken.
Geeft ze meer zicht op wat je kunt verwachten. En ook wat ju in dit voortraject vooral niet moet doen. Soms gooien mensen hun eigen glazen in.
dinsdag 14 april 2026 om 16:50
Wat je ook kunt doen: een gesprek aanvragen met de verantwoordelijke wethouder. Laat de gemeente maar uitleggen wat ze nu precies doen en willen, dan kun je dat eerste vrijblijvende adviesgesprek met een eventuele advocaat ook beter insteken.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
dinsdag 14 april 2026 om 16:54
Ik moest even googelen, maar een perceelgrens is dus echt de afmeting van een eigendom, en de sectiegrens is van een veel groter administratief gebied.
Een sectie is bedoeld voor adminstratie, niet voor eigendomsrecht.
De grenzen zullen hoogst waarschijnlijk ook veel minder nauwkeurig lopen. Een beetje zoals grenzen in het Midden-Oosten en Afrika gewoon met een lineaal op een kaart getekend zijn.
Een perceel kun je prima kopen, ook als een andere partij de administratie van een paar vierkante meter doet.
Zo iets kun je ook in je brieven opnemen:
Dat de sectiegrens een administratieve waarde heeft en niet slaat op eigendomsrecht. De perceelgrens gaat daar wel over.
Interessant dat vroeger een andere gemeente die nu niet meer bestaat de administratieve afhandeling van een paar vierkante meter van jouw (jouw!) grond deed, maar dat doet geen afbreuk aan jouw eigendom.
Je kunt trouwens ook de gemeente wobben. Vraag alle interne administratie en communicatie (emails) maar eens op!
Sterkte hiermee!
Ik zag laatst een geval van een man in Enschede die waarschijnlijk gewoon gelijk had maar het opgaf tegen de gemeente.
Een sectie is bedoeld voor adminstratie, niet voor eigendomsrecht.
De grenzen zullen hoogst waarschijnlijk ook veel minder nauwkeurig lopen. Een beetje zoals grenzen in het Midden-Oosten en Afrika gewoon met een lineaal op een kaart getekend zijn.
Een perceel kun je prima kopen, ook als een andere partij de administratie van een paar vierkante meter doet.
Zo iets kun je ook in je brieven opnemen:
Dat de sectiegrens een administratieve waarde heeft en niet slaat op eigendomsrecht. De perceelgrens gaat daar wel over.
Interessant dat vroeger een andere gemeente die nu niet meer bestaat de administratieve afhandeling van een paar vierkante meter van jouw (jouw!) grond deed, maar dat doet geen afbreuk aan jouw eigendom.
Je kunt trouwens ook de gemeente wobben. Vraag alle interne administratie en communicatie (emails) maar eens op!
Sterkte hiermee!
Ik zag laatst een geval van een man in Enschede die waarschijnlijk gewoon gelijk had maar het opgaf tegen de gemeente.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dinsdag 14 april 2026 om 17:12
Inderdaad, hebben ze gezegd dat ze het willen gaan gebruiken/kopen/onteigenen, of neem je dat aan? ik zou eens bellen met VROM, omgevingsloket of een wethouder of raadslid die je kent.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in