Geld & Recht alle pijlers

Geschil met bedrijf

30-11-2019 13:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn eerste berichtje op het forum. Ik lees al een tijdje mee en ga ook proberen om af en toe te reageren op topics. Lijkt mij leuk.
Ik zit momenteel met een geschil omtrent een bepaalde dienst.
In juni dit jaar heeft bedrijf x een offerre uitgebracht. Na er even over gedacht te hebben ben ik hier per mail mee akkoord gegaan. In juli heb ik voor het laatst wat van het bedrijf gehoord.
Omdat de afgelopen maanden voor mij erg druk waren en er wat financiële tegenvallers waren ben ik de offerte zo'n beetje vergeten. Ik dacht dit komt nog wel.
Ik hoorde al die maanden ook helemaal niks van het bedrijf, terwijl in de laatste mailwisseling stond dat zij contact zouden opnemen om een afspraak in te plannen.
Tot afgelopen week. In ene moet de opdracht dit jaar nog plaatsvinden. In de offerte staat geen einddatum vermeld en ik heb aangegeven dat dit jaar niet mogelijk is. Ik kan geen vrij krijgen van mijn werk (slechte personele bezetting + veel te kort dag) en het komt sowieso met de decembermaand financieel niet goed uit.
Het bedrijf zegt dat ik de opdracht kan annuleren voor 1/3e van de prijs die in de offerte staat of dat de opdracht volgend jaar uitgevoerd kan worden tegen een meerprijs. Ook geven zij aan dat de prijs die in de offerte staat alleen dit jaar geldig is.
Ik heb aangegeven dat de opdracht komend voorjaar uitgevoerd kan worden, maar wel voor de prijs die in de offerte benoemd is zoals eerder afgesproken.
Echter wil het bedrijf in geen enkele manier meewerken wat ik tot nu toe uit het contact haal.
In hoeverre sta ik in mijn recht om de offerteprijs te handhaven en de opdracht in het voorjaar uitgevoerd te willen hebben?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input.
het is natuurlijk best raar dat als je in juli akkoord gaat met een offerte je pas volgend jaar tijd hebt.
salinarosseno schreef:
01-12-2019 18:26
Wat een bedrijf om zo je klanten weg te jagen :facepalm:

Ik zou echt mailen dat de toon je niet aanstaat dus ook geen zaken met ze wil doen.
Zij hebben maandenlang niks meer van zich laten horen dus niet jouw probleem verder. Met incasso kunnen ze echt niks.
bouw? die komen om in werk momenteel
S-Meds schreef:
01-12-2019 20:31
het is natuurlijk best raar dat als je in juli akkoord gaat met een offerte je pas volgend jaar tijd hebt.
Nee, maar augustus/september/oktober was misschien logisch geweest.

Of in ieder geval na bevestiging van de offerte een bericht met de voorgestelde planning, zodat de klant zich kan voorbereiden op de klus in december.
Alle reacties Link kopieren
Dus het ging zo:
Offerte aangevraagd juni.
Akkoord gegeven en gevraagd wanneer werk wordt uitgevoerd juni.
Reactie juli dat ze gaan plannen. Geen voorwaarden, geen overeenkomst.
Niks gehoord tot november: we komen in december.

Een mailtje waarin je aangeeft dat het werk niet meer hoeft omdat je niets meer gehoord hebt zou ik voldoende vinden. Dan stappen ze maar naar de rechter. Eens zien wat die er van vindt.
Nitflex schreef:
02-12-2019 01:07
Nee, maar augustus/september/oktober was misschien logisch geweest.

Of in ieder geval na bevestiging van de offerte een bericht met de voorgestelde planning, zodat de klant zich kan voorbereiden op de klus in december.
De klant had natuurlijk ook even kunnen bellen
S-Meds schreef:
02-12-2019 08:49
De klant had natuurlijk ook even kunnen bellen

Er was geen einddatum, de klant had geen haast en de bal lag ook niet bij de klant. Waarom zou ze dan bellen?

'Goh ik bel even, niet omdat ik haast heb of kan zien aankomen dat jullie je planning niet op orde hebben of zo, maar ik vroeg me af of jullie straks niet in een stuip schieten omdat jullie zelf ineens haast hebben? En het zou natuurlijk vervelend zijn als jullie je daardoor laten verleiden stomme dreigementen op me af te vuren. Moeten we allemaal niet willen natuurlijk. Vandaar mijn telefoontje. Komt het wel uit dat ik bel?
S-Meds schreef:
02-12-2019 08:49
De klant had natuurlijk ook even kunnen bellen
Dat heeft klant niet gedaan, want de klant vond het wel even prima. Dat mag. En klant dacht (terecht), ik heb een prijs liggen, als het 2020 wordt is dat wat mij betreft ook oké. Misschien hebben ze het nu heel druk daar.

Dat geeft het bedrijf niet het recht om de zaken er dan ineens uit het niets op korte termijn door te drukken.
Nitflex schreef:
02-12-2019 14:36
Dat heeft klant niet gedaan, want de klant vond het wel even prima. Dat mag. En klant dacht (terecht), ik heb een prijs liggen, als het 2020 wordt is dat wat mij betreft ook oké. Misschien hebben ze het nu heel druk daar.

Dat geeft het bedrijf niet het recht om de zaken er dan ineens uit het niets op korte termijn door te drukken.
dat mag de klant denken maar ik denk dat een rechter dat anders ziet
SHIFTY schreef:
02-12-2019 11:51
Er was geen einddatum, de klant had geen haast en de bal lag ook niet bij de klant. Waarom zou ze dan bellen?

'Goh ik bel even, niet omdat ik haast heb of kan zien aankomen dat jullie je planning niet op orde hebben of zo, maar ik vroeg me af of jullie straks niet in een stuip schieten omdat jullie zelf ineens haast hebben? En het zou natuurlijk vervelend zijn als jullie je daardoor laten verleiden stomme dreigementen op me af te vuren. Moeten we allemaal niet willen natuurlijk. Vandaar mijn telefoontje. Komt het wel uit dat ik bel?
omdat ze bijvoorbeeld de klus wil plannen in het nieuwe jaar
Als ze dat gewild had, had ze even kunnen bellen. Maar daar gaat het niet om. Ze wil niet de klus nog even in December door haar strot geduwd krijgen. Ze hoeft toch niet te bellen om aan te geven dat ze dat niet wil.

Hallo, ben ik weer. Ja ik dacht ik hoor niks en het is nu al weer augustus, dus ik dacht laat ik maar even bellen anders gaan jullie er natuurlijk van uit dat jullie kunnen wachten tot eind november om mij in december nog even die klus door m'n strot te duwen. Oh en voor ik het vergeet, ik belde ook om te laten weten dat ik graag geen uit de lucht gegrepen meerprijzen wil, en graag levering exclusief lomp gedoe. Wat zegt u? Ik hoef niet iedere keer te bellen met voor de hand liggende stomme dingen die ik niet wil? Maar hoe weten jullie dan dat ik die niet wil?
S-Meds schreef:
02-12-2019 16:02
dat mag de klant denken maar ik denk dat een rechter dat anders ziet
Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg nergens dat ik pas volgend jaar tijd had hoor. Het had ook best dit jaar plaats mogen vinden maar dan wel een stuk eerder gepland en op een datum die voor mij zou uitkomen. Als ik jou nu mededeel dat ik overmorgen langs kom neem ik aan dat je ook al dingen gepland hebt staan.

Ik heb tot op heden nog geen reactie terug gekregen. Zaterdag voor het laatst mailcontact gehad.

Toen ik in de eerste instantie mededeelde dat ik het kosteloos wil annuleren (en in hetzelfde gesprek aangaf dat mei 2020 ook kan) kreeg ik al meteen een factuur toegestuurd. Die datum staat eind deze week als uiterste betaaldatum. Ik zal ze een dag daarvoor nog mailen met alles puntsgewijs benoemd.

Ook heb ik nog steeds geen algemene voorwaarden etc ontvangen.
Ik houd mij beroepsmatig veel met offertes bezig (wel van een heel andere orde van grootte), onze stukken staan bol van de assumpties om tariefverhogingen, indexaties, voorbehouden wbt planning of vertragingen door klant of andere factoren en dergelijke vast te leggen. Als je dat niet doet kun je namelijk niet zomaar van je geaccordeerde prijs afwijken.
Poesenmuis schreef:
03-12-2019 16:10
Ik zeg nergens dat ik pas volgend jaar tijd had hoor. Het had ook best dit jaar plaats mogen vinden maar dan wel een stuk eerder gepland en op een datum die voor mij zou uitkomen. Als ik jou nu mededeel dat ik overmorgen langs kom neem ik aan dat je ook al dingen gepland hebt staan.

Ik heb tot op heden nog geen reactie terug gekregen. Zaterdag voor het laatst mailcontact gehad.

Toen ik in de eerste instantie mededeelde dat ik het kosteloos wil annuleren (en in hetzelfde gesprek aangaf dat mei 2020 ook kan) kreeg ik al meteen een factuur toegestuurd. Die datum staat eind deze week als uiterste betaaldatum. Ik zal ze een dag daarvoor nog mailen met alles puntsgewijs benoemd.

Ook heb ik nog steeds geen algemene voorwaarden etc ontvangen.
staan de algemene voorwaarden op de website? dan hoeven ze deze niet te sturen een verwijzing met een link in de offerte kan ook. En sommige bedrijven hebben geen AV. Het is geen verplichting namelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd. Zoals je het omschrijft lijkt het alsof ik wel sterk sta.
Ik heb inmiddels weer contact gehad. Of nouja, ik kreeg een korte mail terug. Ze gaven aan dat de meerprijs 5-10% is van de offerte prijs. Geen reactie op mijn voorgaande punt (dat zij ook niet netjes bezig zijn en dat ik dat al meerdere malen heb aangegeven) en ook niet de gewenste voorwaarden die ik had opgevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Nee die staan niet op de website en heb ik ook in geen enkel document ontvangen.
S-Meds schreef:
03-12-2019 18:16
staan de algemene voorwaarden op de website? dan hoeven ze deze niet te sturen een verwijzing met een link in de offerte kan ook. En sommige bedrijven hebben geen AV. Het is geen verplichting namelijk
Dat mag lang niet altijd, eigenlijk alleen als je geheel online een overeenkomst aangaat, dus als je iets via een website bestelt (het vinkje “ik ga akkoord met...”), als je per e-mail of schriftelijk een overeenkomst aangaat moet je algemene voorwaarden meesturen.

Geen algemene voorwaarden mag ook, maar dan moeten alle voorwaarden in de overeenkomst staan.
Probeer anders even bij een juridisch loket of een juridisch forum informatie in te winnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven