Geld & Recht alle pijlers

Gezinnen die het minder hebben

25-11-2020 16:03 81 berichten
Hoi dames,

Ik wil graag een gezin die het minder heeft financieel maandelijks helpen.

Alleen hoe kom ik in contact met zo een gezin?
Ik wil het gezin echt persoonlijk leren kennen en alles persoonlijk afgeven dus niet via via.

Weten jullie iets?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
25-11-2020 18:38
Ik vind de voedselbank helemaal geen goed doel, heb daar persoonlijk verschillende negatieve ervaringen mee.

Als ik geld over zou hebben zou ik iets voor ouderen doen, die een leuk dagje uit gunnen bijv. of een leuke activiteit bezorgen of iets voor een dierenopvang doen.

Ik doneer nooit meer iets aan de Voedselbank.
Wat gaat er dan mis bij de voedselbank?
Gisselle schreef:
25-11-2020 18:38
Ik vind de voedselbank helemaal geen goed doel, heb daar persoonlijk verschillende negatieve ervaringen mee.

Als ik geld over zou hebben zou ik iets voor ouderen doen, die een leuk dagje uit gunnen bijv. of een leuke activiteit bezorgen of iets voor een dierenopvang doen.

Ik doneer nooit meer iets aan de Voedselbank.
Ik heb een fijne ontdekt, van een kerk. Maar die eerst bij mij in de buurt zat was een corrupte bende, alleen lievelingetjes en vrijwilligers kregen de mooie gedoneerde spullen.
Maar deze bij mij in de buurt wordt gerund door studenten en mensen van de kerk en die lijken er zelf totaal geen belang bij te hebben.
ExodusRedux schreef:
25-11-2020 18:47
Wat gaat er dan mis bij de voedselbank?

Zoals Surebaby ook schrijft: corrupt. Ik heb zelf een keer in nood gezeten toen het bedrijf waar ik werkte failliet ging en ik geen salaris kreeg en daar bovenop ook nog een probleem met huursubsidie, maar ik kreeg geen voedselpakket. Een kennis van mij die er geen recht op heeft, krijgt wel een pakket, alleen omdat ze er mensen kent, dat wilde ze voor mij ook wel "regelen" maar ik heb bedankt.

Andere voedselbank, een vriend van mij deed daar vrijwilligerswerk en werd er misselijk van wat hij zag.

Ik doe soms boodschappen bij de A&H, heb een WAO uitkering, dus moet zuinig zijn met mijn geld en koop alleen artikelen die in de bonus zijn, paar keer meegemaakt dat ik daar werd gevraagd om producten voor de voedselbanken te doneren, doe ik echt nooit meer.
Ik heb zelf wel eens iemand leren kennen via een gratis af te halen site. Inmiddels via haar ben ik weer bij een privé persoon aangesloten die 10 gezinnen (die overal net buiten de boot vallen) helpt.
Gisselle schreef:
25-11-2020 19:00
Zoals Surebaby ook schrijft: corrupt. Ik heb zelf een keer in nood gezeten toen het bedrijf waar ik werkte failliet ging en ik geen salaris kreeg en daar bovenop ook nog een probleem met huursubsidie, maar ik kreeg geen voedselpakket. Een kennis van mij die er geen recht op heeft, krijgt wel een pakket, alleen omdat ze er mensen kent, dat wilde ze voor mij ook wel "regelen" maar ik heb bedankt.

Andere voedselbank, een vriend van mij deed daar vrijwilligerswerk en werd er misselijk van wat hij zag.

Ik doe soms boodschappen bij de A&H, heb een WAO uitkering, dus moet zuinig zijn met mijn geld en koop alleen artikelen die in de bonus zijn, paar keer meegemaakt dat ik daar werd gevraagd om producten voor de voedselbanken te doneren, doe ik echt nooit meer.
Bedankt voor je toelichting. Ik wist dit niet. Heel triest eigenlijk.
Er wordt ontzettend geklaagd over mensen in de bijstand. Die luie uitvreters moeten maar eens gaan werken. Het gros van de mensen die langdurig in de bijstand zitten is echter om lichamelijk of psychische problemen niet in staat om te werken.

Het hele jaar worden ze met de nek aangekeken maar met sinterklaas en kerst worden ze ineens bezocht en moeten ze dankbaar zijn.

Hoe vernederend

De uitkeringen moeten gewoon structureel omhoog. Zodat deze mensen niet afhankelijk zijn van de voedselbank en de mensen die het wat beter hebben.

Bovendien krijgen sommige mensen op deze manier wel 3 of 4 kerstpakketten via allerlei stichtingen. Anderen zijn nergens in beeld en valken dus alsnog buiten de boot.
Die zal je niet gauw vinden omdat zelfs met een uitkering je in nederland niet zo wanhopig hoeft te zijn om je huis schoorvoetend open te stellen voor een aalmoes. Ze zullen ertussen zitten hoor die het wel doen, maar waarom zou je dat willen uberhaupt? Is het een soort wederdienst ofzo dat je zelf opzoek bent naar gezelschap in ruil voor liefdadigheid? Ik doneer maandelijks aan stichting feathers tale ze hebben ook een youtube kanaal. Je kunt zien waar je geld terechtkomt en hoe er geholpen en gebouwd wordt met behulp van Jouw donaties.
Veel voldoening geeft dat ook hoor.
Verdiep je er eens in.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 12:44
98.89% gewijzigd
Ik zou in dat geval een donatie doen aan de Voedselbank of Het Vergeten Kind.
Moreina schreef:
25-11-2020 20:34
Die zal je niet gauw vinden omdat zelfs met een uitkering je in nederland niet zo wanhopig hoeft te zijn om je huis schoorvoetend open te stellen voor een aalmoes. Ze zullen ertussen zitten hoor die het wel doen, maar waarom zou je dat willen uberhaupt? Is het een soort wederdienst ofzo dat je zelf opzoek bent naar gezelschap in ruil voor liefdadigheid? Ik doneer maandelijks aan stichting feathers tale ze hebben ook een youtube kanaal. Je kunt zien waar je geld terechtkomt en hoe er geholpen en gebouwd wordt met behulp van Jouw donaties.
Veel voldoening geeft dat ook hoor.
Verdiep je er eens in.
:rofl: Je hebt het tegen jezelf nu?
Lady_Valentine schreef:
25-11-2020 16:16
Klinkt alsof je iemand nodig hebt die het minder heeft om je ego op te poetsen. Ik denk dat je dit beter anders aanpakt.
Wat een aanname!
Ja kom maar door. Ik wil elke week boodschappen van de Jumbo, niet van die Aldizooi. Een nieuw bankstel. Een auto. Oh en kerstcadeaus.

Je hebt PB!
Jammer dat op iets positiefs door sommigen negatief gereageerd wordt.

Ik had nl dezelfde wens als jou en ken geen mensen die het heel slecht hebben. Inmiddels heb ik iets gevonden via een stichting. En al zal ik deze mensen nooit leren kennen en niet weten hoe ze het vinden, de voorpret die ik er van heb is al leuk.

Ik zou een stichting zoeken die je koppelt aan een gezin.
To wil maandelijks iemand of een gezin steunen. Daar komt alleen maar trammelant van. Zie hierboven. Stel je vind een gezin die graag ondersteund wil worden. Op een gegeven moment wordt er op je bijdrage gerekend. Dan verruimen ze hun budget met jou bijdrage ingecalculeerd. Dan is het een verplichting.

De vraag is dan echt; hoeveel waardering blijft er dan na 3 jaar nog over? Hoe gelijkwaardig is het als je maandelijks wil doneren en tegelijk een vriendschap op wil bouwen. Hoe ga je om met bovenstaande post over eisen aan de winkel, over vragen vanwege een onverwachte tegenslag. En het belangrijkste; wat leren mensen hiervan? Ze zullen in hun positie willen blijven zitten. het is geen stimulans om verder te komen.

Dat schrijvende denk ik opeens; mensen hun opleiding betalen. Die nergens aanspraak op kunnen maken, wel een opleiding willen doen. Dat lijkt me pas een mooie investering die win-win voor iedereen is, op korte en lange termijn.
Ik heb mensen in mijn omgeving die een Go Fund Me hebben aangemaakt. Dan zamelen ze bijvoorbeeld geld in voor een dure behandeling van een ziekte, of voor een hulphond. Heb je niemand in je omgeving die dit nodig heeft?
Wat lief dat je mensen wilt helpen. Misschien nog even zoeken naar de manier waar op je dat wilt doen. Zelf doe ik het liever anoniem om te voorkomen dat mensen zich schamen en ook om te voorkomen dat er een soort afhankelijkheid ontstaat.

Wat ik zelf heb gedaan is via school betalen voor kinderen die anders niet mee kunnen op schoolreis. Die ouders weten niet wie dat voor ze betaald heeft, maar zijn er wel enorm blij mee. Of misschien zijn er sportverenigingen in de buurt waar je wedstrijdkleding kunt doneren. Dan heb je iets concreets, maar blijft het wel anoniem.
MarijeMarije schreef:
25-11-2020 22:09
Wat lief dat je mensen wilt helpen. Misschien nog even zoeken naar de manier waar op je dat wilt doen. Zelf doe ik het liever anoniem om te voorkomen dat mensen zich schamen en ook om te voorkomen dat er een soort afhankelijkheid ontstaat.

Wat ik zelf heb gedaan is via school betalen voor kinderen die anders niet mee kunnen op schoolreis. Die ouders weten niet wie dat voor ze betaald heeft, maar zijn er wel enorm blij mee. Of misschien zijn er sportverenigingen in de buurt waar je wedstrijdkleding kunt doneren. Dan heb je iets concreets, maar blijft het wel anoniem.
Hoe heb je dat gedaan? Mail gestuurd naar de directie oid? Ik kan mij namelijk gewoon niet voorstellen dat een school/leerkracht een kind niet mee laat gaan. Maar het wordt natuurlijk ook niet aan de grote klok gehangen dat Sophie of Sem niet heeft betaald. Ik zou dat dus ook willen weten of het aan de orde is, maar hoe kom je daar achter? Bij voorbaat al mailen?
NYC schreef:
25-11-2020 22:14
Hoe heb je dat gedaan? Mail gestuurd naar de directie oid? Ik kan mij namelijk gewoon niet voorstellen dat een school/leerkracht een kind niet mee laat gaan. Maar het wordt natuurlijk ook niet aan de grote klok gehangen dat Sophie of Sem niet heeft betaald. Ik zou dat dus ook willen weten of het aan de orde is, maar hoe kom je daar achter? Bij voorbaat al mailen?
Ieder secretariaat van een school kan jou vertellen hoe de stichting in de gemeente heet. En hoe geld over te maken.

Op mijn werk worden die reisjes van kinderen uit minder vermogende gezinnen deels betaald door stichting leerhulp en deels door een fonds van oud-leerlingen. Stichting Leerhulp krijgt geld vanuit de gemeente, donaties van particulieren en door organiseren van fundraisers.
Je mag mijn termijnen aan studieschuld wel betalen als je per se iemand wil helpen.
Gisselle schreef:
25-11-2020 19:00

Misschien dat dit soort dingen een reden is dat TO graag een gezin persoonlijk wil helpen en leren kennen. Zo kan zij zien dat het geld goed besteed wordt. Ik vind dit in tegenstelling tot menig zuurpruim op dit forum een hele normale gedachte.
Suikerspinn___ schreef:
25-11-2020 16:37
Jeetje, wat een heftige reacties. Het is absoluut niet mijn bedoeling om mijn ego te poetsen of in het middelpunt van de belangstelling te staan. Het was meer bedoeld om die gezinnen ook te laten voelen dat ze niet alleen zijn.
Dat begrijp ik en dat begrijpen veel mensen. Echter zijn er hier een aantal zeer zure mensen die wat je hier ook neerzet aangrijpt om naar te reageren. Ik denk dat jij gewoon wil dat hetgeen dat je geeft op de juiste plek terecht komt en daar is niets maar dan ook niets mis mee. En natuurlijk geeft het jou ook een goed gevoel als je iemand financieel of materieel bijstaat. Ook daar is niets mis mee. Ik hoop dat je iets hebt aan de reacties van mensen die wel met nuttige tips komen.
NYC schreef:
25-11-2020 22:14
Op school van mijn dochter is bedrag ouderbijdrage (zonder schoolreis) zelf te bepalen, met indicatie 30 euro per kind. Ik heb vorig jaar kascommissie gedaan. Viel mij op dat voor veel kinderen niet betaald werd, maar dat er ook ouders meer betalen. Ik heb dit jaar meer betaald. Ik denk dat daar soms ook trotst meespeelt om dat niet bijv via leergeld aan te vragen.

Ik doneer aan een stichting die studenten ondersteunt met lening of gift, zodat zij hun opleiding kunnen afronden. Zijn studenten die bij mijn werk studeren en geld komt goed terecht.
koko67 schreef:
25-11-2020 16:31
Wat aardig van je. En tuurlijk voel je je daar zelf ook fijn bij.
Daar is niks mis mee.
Ik zou niet weten hoe je in contact met zo’n gezin kan komen. Misschien in je eigen netwerk vragen of iemand een gezin kent die wel wat hulp kan gebruiken? En anders zou ik toch de voedselbank overwegen. Die mensen die daar werken zijn prima in staat iets met jouw donatie te doen. Succes!
Dit zou ik doen.
Hartverwarmend TO.
Ik had ook graag een gezin gehad waaraan ik alle kinderspullen had kunnen doneren. Speelgoed, kleding, uitzet
Manonna schreef:
25-11-2020 23:30
Misschien dat dit soort dingen een reden is dat TO graag een gezin persoonlijk wil helpen en leren kennen. Zo kan zij zien dat het geld goed besteed wordt. Ik vind dit in tegenstelling tot menig zuurpruim op dit forum een hele normale gedachte.
Dus dan wil je geen vriendschap, maar kijken of je goede, dierbare actie wel gepast wordt besteed.
Het lukt niet, koud met een zak geld iemand willen helpen. Dan maar een zuurpruim. Maar wel een realistische zuurpruim.
Suikerspinn___ schreef:
25-11-2020 16:37
Jeetje, wat een heftige reacties. Het is absoluut niet mijn bedoeling om mijn ego te poetsen of in het middelpunt van de belangstelling te staan. Het was meer bedoeld om die gezinnen ook te laten voelen dat ze niet alleen zijn.

Ik herinner mij door dit topic opeens dat toen er vroeger bij ons een paar keer rond kerst een kerstpakket is neergezet door de kerk, wij waren in het weekend altijd bij familie en bij terugkomst ontdekte mijn moeder dat pakket dan, dat in de tuin was neergelegd. Dat heeft heel veel indruk op me gemaakt. Ook toen ze een keer een midweek in een vakantiehuisje voor ons hadden geregeld. Blijkbaar had de kerk een budget voor gezinnen dat minder te besteden had, echt heel veel indruk gemaakt, ik denk er met plezier aan terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven