Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel III

20-02-2013 10:30 2982 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel I en deel II zijn een groot succes. We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen ... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...
Tsja, ik hou niet van liegen en smoesjes. Ik vind het beleefder om eerlijk te zeggen dat je er niet aan meedoet dan een smoesje verzinnen.
quote:Istar_ schreef op 16 december 2014 @ 21:12:

Tsja, ik hou niet van liegen en smoesjes. Ik vind het beleefder om eerlijk te zeggen dat je er niet aan meedoet dan een smoesje verzinnen.Onzin. Niks mis met een leugentje om bestwil. Ik ga echt mijn principes niet uitleggen aan de eerste de beste folderjongen.
Toen ik folders liep, lang geleden, deed ik het niet. Mijn moeder vond het geen wijs idee, aan de deur zeuren om geld en het leek mij zo'n gênant gevoel, dat ik het nooit geprobeerd heb. En we waren nog relatief arm ook.
Niet liegen is een van mijn principes. Ik ben dus ook gewoon eerlijk als ze hier aan de deur zouden staan.
quote:Istar_ schreef op 16 december 2014 @ 21:12:

Tsja, ik hou niet van liegen en smoesjes. Ik vind het beleefder om eerlijk te zeggen dat je er niet aan meedoet dan een smoesje verzinnen.Toch vind ik de beleefdheid in eerste instantie bij de vrager liggen. Die wil wat van de ander, dus moet beseffen dat niet iedereen denkt zoals hij/zij. Als je dat gegeven wilt gebruiken om mensen in een positite te dwingen dat ze je moeten geven wat je wil (met "ik heb wisselgeld" zeggen zodat ze wel 'moeten'), dan vind ik dat behoorlijk gehaaid en het tegenovergestelde van beleefd. Als je langer een duurzame service relatie met die mensen wil hebben (wat met folders misschien niet zo is) gooi je je eigen glazen in. Die kiezen dan de volgende keer voor een ander als ze de keus hebben.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Op het werk een gierige actie van mijn baas. Nou ja, ik weet niet of ik het gierig vind, maar wel apart. Normaal als iemand weggaat worden er bloemen uit de pot gekocht. Nu gaat iemand weg met een beetje onmin en wordt er een aparte inzameling voor bloemen gehouden, voor als je niet wil dat je 'potinleg' er aan besteed wordt. Ik vind het maar een gekke situatie eerlijk gezegd.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:vikki schreef op 16 december 2014 @ 21:07:

[...]

Als je ergens om geld komt vragen en je wordt beleefd afgewimpeld hoor je niet "door te zeuren". Zelfs niet als je denkt dat de opgegeven reden een smoesje is.

Als degene bij wie je aanbelt wél geld wil geven maar het niet klein heeft vraagt hij of zij wel of je kan wisselen.
quote:vikki schreef op 16 december 2014 @ 21:07:

[...]

Als je ergens om geld komt vragen en je wordt beleefd afgewimpeld hoor je niet "door te zeuren". Zelfs niet als je denkt dat de opgegeven reden een smoesje is.

Als degene bij wie je aanbelt wél geld wil geven maar het niet klein heeft vraagt hij of zij wel of je kan wisselen.Mee eens.
Dat is niet leuk en niet aardig, boebezoebe.
quote:boebezoebe schreef op 16 december 2014 @ 21:05:

[...]

"Ik heb geen kleingeld" is een soort van smoes omdat mensen 'nee' zeggen moeilijk vinden. Zeggen dat je wel wisselgeld hebt kan dan overkomen als doorzeuren.Ik denk dat zoon de krantenjongen, gewoon nog erg jong is, en niet doorhad dat de mevrouw aan de deur een smoesje nodig had om geen "nee" te hoeven zeggen. Dus ik zou het zien als een beetje naïeve reactie, als moeder hem vertelt wat de reden zou kunnen zijn, is het een ervaring rijker voor volgend jaar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 16 december 2014 @ 21:56:

[...]

Ik denk dat zoon de krantenjongen, gewoon nog erg jong is, en niet doorhad dat de mevrouw aan de deur een smoesje nodig had om geen "nee" te hoeven zeggen. Dus ik zou het zien als een beetje naïeve reactie, als moeder hem vertelt wat de reden zou kunnen zijn, is het een ervaring rijker voor volgend jaarDeze moeder niet zo te lezen.
Ach... de krantenbezorger en de bezorgers van de folders en regionale blaadjes... ieder jaar hebben wij hier in huis een discussie over dat onderwerp.

Wij hebben geen sticker op de deur en hier wordt consequent van alles in de bus gegooid en ik vind het prima. De bezorger van de ochtendkrant verzuimt nooit, ik vind het een held.

Dus ik maak altijd in december een aantal kleine kerstkaartjes in envelopjes klaar en leg die in de gang. Daar zit dan wat muntgeld in, de bezorger van de ochtendkrant krijgt een tientje. Tegen inlevering van een kaartje bij bezorging van de folders en het aanbellen met hun kerstwens, geef ik zo'n envelopje. Nou vindt mijn man dat dus onzin want... hij/zij krijgt er toch voor betaald, voor dat bezorgen? En dan vraag ik hem altijd: "Ja, jij wordt toch ook betaald voor je werk? Jij weigert je kerstpakket toch ook niet, en ook niet de kistjes wijn of andere ongein die je van klanten of leveranciers krijgt?"

Als je het niet kunt missen omdat je in een financieel moeilijke positie zit, dan neem ik het niemand kwalijk dat hij/zij geen fooi geeft aan de krantenjongen. Als je een sticker op de deur hebt en de folderjongen heeft het lef om toch aan te bellen, dan vind ik dat je het volste recht hebt om geen fooi te geven. Overigens... ook zonder 'geldige' reden mag je weigeren, iedereen moet vooral doen wij 'ie wil, je bent het niet verplicht. Dat wisselgeldverhaal moet ik wel om lachen maar ik vind het wel een beetje brutaal.
Ik heb in de vorige delen flink lopen zeiken over anderen, maar moet bekennen dat ik zelf ook vrij gierig ben geweest; vooral als bijna middelbare scholier af.

Ik logeerde toen heel vaak bij een vriendin; zij was gestopt met school en werkte, en haar vriend (ze woonden samen) ook. Ik kwam uit een klein dorpje, dus uitgaan betekende voor mij dat ik altijd een slaapplek moest regelen. Ik sliep daar bijna elk weekend en heb nooit boodschappen betaald Bij het uitgaan betaalde iedereen zijn drankjes zelf, maar van tevoren werd er natuurlijk heel puberaal 'ingedronken' - raad eens wie altijd de drank kocht? Not me..

Achteraf schaam ik me dood; ik denk dat ik daar per maand minstens 4/5x avondeten en ontbijt at, en van hun drank (vrij dure merken ook) dronk.

Ze hebben er nooit wat over gezegd, maar toen ik zelf op kamers ging begon ik me een beetje te realiseren hoe duur alles eigenlijk is, zelfs als je werkt ipv stufi ontvangt. Heb ze daarna ook maar soort van terugbetaald; rondjes geven, uitnodigen voor eten, wat luxer verjaardagskado etc.. Toch lullig, wat zie mezelf altijd wel als gul persoon en ben ook zo opgevoed, blijkbaar was ik dat in mijn pubertijd even vergeten
quote:gucciguilty schreef op 16 december 2014 @ 23:41:

Ik heb in de vorige delen flink lopen zeiken over anderen, maar moet bekennen dat ik zelf ook vrij gierig ben geweest; vooral als bijna middelbare scholier af.

Ik logeerde toen heel vaak bij een vriendin; zij was gestopt met school en werkte, en haar vriend (ze woonden samen) ook. Ik kwam uit een klein dorpje, dus uitgaan betekende voor mij dat ik altijd een slaapplek moest regelen. Ik sliep daar bijna elk weekend en heb nooit boodschappen betaald Bij het uitgaan betaalde iedereen zijn drankjes zelf, maar van tevoren werd er natuurlijk heel puberaal 'ingedronken' - raad eens wie altijd de drank kocht? Not me..

Achteraf schaam ik me dood; ik denk dat ik daar per maand minstens 4/5x avondeten en ontbijt at, en van hun drank (vrij dure merken ook) dronk.

Ze hebben er nooit wat over gezegd, maar toen ik zelf op kamers ging begon ik me een beetje te realiseren hoe duur alles eigenlijk is, zelfs als je werkt ipv stufi ontvangt. Heb ze daarna ook maar soort van terugbetaald; rondjes geven, uitnodigen voor eten, wat luxer verjaardagskado etc.. Toch lullig, wat zie mezelf altijd wel als gul persoon en ben ook zo opgevoed, blijkbaar was ik dat in mijn pubertijd even vergeten Zoals je zelf al zegt, pas daarna begon je het jezelf te realiseren, denk dat de puberteit een nogal egocentrische tijd is, maar dat geldt dan voor iedereen. Heb je ooit aan die vrienden gevraagd hoe zij die tijd zien, en verteld hoe jij er nu op terug kijkt?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:boebezoebe schreef op 16 december 2014 @ 21:05:

[...]

"Ik heb geen kleingeld" is een soort van smoes omdat mensen 'nee' zeggen moeilijk vinden. Zeggen dat je wel wisselgeld hebt kan dan overkomen als doorzeuren.

Ik vind het juist erg assertief van zo'n knul. Alleen zou hij hier alsnog pech hebben; ik heb vaak écht geen cash in huis. Dus tenzij hij een pinapparaat bij zich heeft....

Ga morgen maar even zorgen voor losgeld; van de week zal er hier ook wel weer zes keer per avond aangebeld worden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sja jullie zullen mijn zoon dus brutaal vinden. Hij is heel erg bijdehand en inderdaad assertief. En ik moet toegeven.... Ik vind het niet erg dat hij dat gezegd heeft.

En ik schreef daarom ook, zeg gewoon dat je niks wilt geven, waarom moeten er smoesjes verzonnen worden. Het is zo doorzichtig.

En wat ik ook niet begrijp, waarom zou de folderbezorger folders in een bus gooien waar een nee nee sticker op staat. Mijn zoon zijn wijk is 300 adressen, 30 daarvan willen geen folder, dus we gooien er al 30 af die hij niet gaat vouwen. En het scheeld toch ook weer tijd om daar geen folder te bezorgen? De wijk bestaat uit vrijstaande woningen dus behoorlijke opritten en dan liggen die woningen ook nog een stuk van elkaar af. Dus echt niet dat hij daar een folder in gaat gooien. Folders die we over hebben gaan gewoon in de oudpapiercontainer.
Ik vind mezelf alles behalve gierig. Maar ik ben wel vervelend. Zoals de krantenbezorgers, ik doe dan altijd heel vervelend de deur open en wens ze fijne feestdagen (waarna ik de deur dicht doe) om vervolgens het geld te pakken en er dan als een kip zonder kop achterna te rennen om alsnog die 1 a 2 Euro te geven. Hoe verbaasd de reacties zijn, is zo tof dat ik het elk jaar blijf doen
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 december 2014 @ 00:19:

[...]

Ik vind het juist erg assertief van zo'n knul. Alleen zou hij hier alsnog pech hebben; ik heb vaak écht geen cash in huis. Dus tenzij hij een pinapparaat bij zich heeft....

Ga morgen maar even zorgen voor losgeld; van de week zal er hier ook wel weer zes keer per avond aangebeld worden.

Het zal al wel niet zo lng meer duren eer ze met een pinapparaat lopen..

Verkopers van de daklozen krant hebben die ook al.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
quote:Istar_ schreef op 16 december 2014 @ 21:16:

Niet liegen is een van mijn principes. Ik ben dus ook gewoon eerlijk als ze hier aan de deur zouden staan.

Sorry, doe ik niet aan mee. Succes verder. Kan ook.

Of ik heb niet genoeg in huis en dan zeg ik dat.

Niet liegen is makkelijker om vriendelijk te blijven.
Ik heb een keer gestolen bloemen aan de deur gekocht. Dat zat vol met beestjes. Die kwamen dus duidelijk ergens uit een tuin. Daarna zeg ik dus gewoon bij die ene vereniging die dan aan de deur komt dat ik er niet aan mee doe.

Ook heb ik ooit gegeten bij een student die voor eend had gezorgd. Later bekende hij dat deze met een stuk brood aan een hengel waren gevangen. Was wel even moeilijk geweest om de nek om te draaien.

Maar hij had toch maar even geld voor de poelier uitgespaard.

Ik maak een uitzondering voor die klein mannekes die voor het eerst aan de deur verkopen. Die zijn zo grappig.

Elk jaar hebben ze kerstkaarten en zijn met een hele groep. Heel leuk en zijn absoluut nog onschuldige kinderen. Ze hebben ieder een of twee sets kaarten. Ze proberen als groep samen alle kaarten te verkopen. Om hun clubkas te spekken. Doen ze op een leuke manier.

EDIT: Een keer is geen tweede keer. En ooit is nu nooit weer. Kassières kijken geen pincodes. Dat doen andere klanten. Volgen en stelen een pas. De kassière deed wel iets anders, maar dat houd ik voor mezelf.

In het nieuws komen heel veel voorbeelden langs. Het is nog steeds mogelijk, maar ik ga geen adviezen geven hoe het kan. Dan krijg ik weer idiote reacties dat ik fraudeer. Alleen maar omdat ik een manier heb ontdekt.
Jeetje Pumps.
Hoezo?

Laat maar, ik ben klaar met mijn nachtdienst. Ik ga slapen.
Ik kan je posts slecht volgen, eigenlijk snap ik er helemaal niets van.
Ja, begrijpen en lezen is een kunst.

Er zijn toch enkele slimme forum-gebruikers die het wel kunnen.

Maar ik had gewoon zin om dat eend uit een park vangen en dood maken voor een kerst-diner hier te plaatsen.

Zo zijn studenten ook die te weinig geld hebben.

Maar ik ga nergens meer op reageren.

Ik mag van mijn vader niemand leren hoe ze kunnen jatten van anderen. Vind ik ook fout. Jatten mag niet.
quote:cochise schreef op 17 december 2014 @ 04:19:

Ik kan je posts slecht volgen, eigenlijk snap ik er helemaal niets van.

Ik ook niet, en voor begrijpend lezen haalde ik altijd bijzonder hoge cijfers (wat ook wel mocht, want rekenen kan ik dus niet.)

Verder niet erg hoor, Pumps, mag je altijd graag lezen, of ik het nu begrijp of niet.

Leuk topic dit, ik zal morgen/vanmiddag eens nadenken of ik ook gierige mensen ken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven