Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VIII

04-05-2018 08:30 2999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 7 delen waren een groot succes. In deel 8 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 04-05-2018 11:47
8.87% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-10-2018 16:20
Het is vaak iets dat door beiden kanten in stand wordt gehouden/niet gezien wordt. Kinderen die niet zien of zich niet realiseren dat het voor de grootouder(s) misschien te veel is, en grootouders die niet toe willen geven dat het te veel is. Vaak is er veel gedoe als de een of de ander iets zegt over minder of niet oppassen.
Volgens mij is er ook druk van buitenaf om aan deze nieuwe 'standaard' te voldoen.

Ik krijg in ieder geval regelmatig de vraag "Hoe de oma's straks het oppassen gaan verdelen?". En als ik zeg dat de grootouders geen vaste dagen zullen gaan oppassen, is dat echt verrassend en wordt
er meestal meteen geimpliceerd dat we dan vast geen goede band hebben.

Gelukkig is dat absoluut niet waar, integendeel, en mij doet het niet zoveel. Maar ik kan me voorstellen dat die insinuaties ("Oh, mag jij niet oppassen???") als grootouder zijnde echt niet leuk zijn. Het lijkt soms ook wel alsof er onder leeftijdsgenoten van mijn moeder een soort competitie leeft qua wie de meest betrokken oma is. Zo ga je denk ik al snel je eigen grens over, want hoe dol je ook op je kleinkinderen bent, ik denk dat het voor veel 60ers en 70ers gewoon echt zwaar is.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-10-2018 13:01
Oh een gierige actie, ik vergeet hem steeds te posten:
Ik heb een collega die nooit iets meeneemt want hij woont te ver weg, hij heeft nooit contant geld bij zich dus kan helaas niet meebetalen aan kadootjes, en tikkie snapt hij niet.
Hoe de man verder functioneert, is niet helemaal duidelijk.
Aan de andere kant eet hij alle snoeppotten leeg, eet graag mee met tractaties en is dan ook niet bescheiden
Hij is altijd te druk om erbij te komen zitten en om de een of andere reden wordt het dan naar hem toegebracht.
Laatst had een collega taart mee en de gebruikelijke matties, die altijd voor hem apart houden etc waren er niet.
Dus lang verhaal kort, geen taart meer.
Hij is toen gaan zoeken naar taart, vond een stuk dat door een andere collega naar haar kamergenoot was gebracht, is daarvan weggejaagd.
En heel hard uitgelachen.
Hij zei dat hij het bijzonder beledigend vond dat mensen 'expres' hem geen taart hadden gebracht, werd nog harder uitgelachen, en is boos weggelopen (dus vlak na de lunch).
Pfff, cultuur sluipt er echt in op werkplekken. Goed dat hij eindelijk eens op zijn snuit is getikt. Wat een wereldvreemde aso joh.. dat hij ook is gaan zoeken naar taart.......whahahahahahahahaha :facepalm:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
LuckyDucky_001 schreef:
17-10-2018 16:49
Dat vind ik altijd heel vervelend, dat anderen blijkbaar in mijn portemonnee kunnen kijken en menen te kunnen bepalen hoe ik mijn vrije dagen besteed.

Ik heb een keer een 'vriendin' gehad die bij alles wat ik deed zei "dat moet je ook maar kunnen betalen...". Of aan mij vroeg een activiteit voor te stellen en dan bij alles zeggen "ja maar jij kunt dat betalen, ik niet..." Heel irritant en alleen dat is voor mij al reden om vriendschap te verbreken.
Dat klinkt ergerlijk zeg.
Robinson, wat irritant dat die vriendin even voor jou bepaalt waar jij je geld aan uitgeeft.
Doet me denken aan een verhaal van een vrouw die in een heel rijke familie trouwde. Zelf pech met haar achtergrond.
Haar beste vriendin moest maar een jurk van tig duizend euro kopen want dat hadden al de schoonzussen, en een reis en bepaald hotel boeken.
En hevig verdrietig dat vriendin niet 20.000 in totaal wilde uitgeven, want schoonfamilie hield wel genoeg van elkaar om dat voor elkaar te doen.
Als het niet zo belachelijk was zou het zielig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Die competitie onder oma's herken ik inderdaad!
Vind dat zo triest.
Oudblond schreef:
17-10-2018 16:34
Heel herkenbaar. Ik ben zo iemand met een huis in 'het buitenland', in NL dus met buitenlandse familie. Weekje hier vakantie vieren, uitstapjes (vaak met 1 van ons als gids), restaurantje (want jullie weten wat de geplogendheden zijn en waar het goed is (en spreken de taal), boodschappen doen, koken, zorgen voor schone handdoeken etc... En op het eind van de week het vervelend vinden dat ik niet aan flesjes drinken voor de terugreis gedacht had. Bijna, bijna had ik hen langs de glascontainer gestuurd met de 'oogst' van de week om even duidelijk te maken hoeveel ze al op onze kosten geconsumeerd hadden. Ik hoop dat deze mensen genoeg van onze stad gezien hebben want voorlopig kunnen ze hier niet meer logeren.
Wtf! Onbeschaamd.
sprokkelientje schreef:
17-10-2018 17:18
Pfff, cultuur sluipt er echt in op werkplekken. Goed dat hij eindelijk eens op zijn snuit is getikt. Wat een wereldvreemde aso joh.. dat hij ook is gaan zoeken naar taart.......whahahahahahahahaha :facepalm:
Hij zei zelfs iets over 'pestgedrag' maar niemand wou daar over met hem in gesprek :rofl:.
Verder een heel leuke collega maar dat is zo'n raar trekje.
Maargoed, we hebben er meer. Ook eentje die na alle borrels de overgebleven nootjes enzo in een zakje doet voor zijn kinderen.
Maar die neemt ook heel vaak iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-10-2018 17:24
Hij zei zelfs iets over 'pestgedrag' maar niemand wou daar over met hem in gesprek :rofl:.
Verder een heel leuke collega maar dat is zo'n raar trekje.
Maargoed, we hebben er meer. Ook eentje die na alle borrels de overgebleven nootjes enzo in een zakje doet voor zijn kinderen.
Maar die neemt ook heel vaak iets mee.
Ik weet niet of ik dit nou vooral gierig of ook wel schattig vind.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2018 17:11
Volgens mij is er ook druk van buitenaf om aan deze nieuwe 'standaard' te voldoen.

Ik krijg in ieder geval regelmatig de vraag "Hoe de oma's straks het oppassen gaan verdelen?". En als ik zeg dat de grootouders geen vaste dagen zullen gaan oppassen, is dat echt verrassend en wordt
er meestal meteen geimpliceerd dat we dan vast geen goede band hebben.

Gelukkig is dat absoluut niet waar, integendeel, en mij doet het niet zoveel. Maar ik kan me voorstellen dat die insinuaties ("Oh, mag jij niet oppassen???") als grootouder zijnde echt niet leuk zijn. Het lijkt soms ook wel alsof er onder leeftijdsgenoten van mijn moeder een soort competitie leeft qua wie de meest betrokken oma is. Zo ga je denk ik al snel je eigen grens over, want hoe dol je ook op je kleinkinderen bent, ik denk dat het voor veel 60ers en 70ers gewoon echt zwaar is.
Bovendien moeten 60ers langer doorwerken tot hun AOW èn velen mantelzorgen voor hun ouders.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
17-10-2018 17:39
Bovendien moeten 60ers langer doorwerken tot hun AOW èn velen mantelzorgen voor hun ouders.
Ziehier de nieuwe doelgroep: de ontaarde oma...pfffffff.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-10-2018 17:24
Hij zei zelfs iets over 'pestgedrag' maar niemand wou daar over met hem in gesprek :rofl:.
Verder een heel leuke collega maar dat is zo'n raar trekje.
Maargoed, we hebben er meer. Ook eentje die na alle borrels de overgebleven nootjes enzo in een zakje doet voor zijn kinderen.
Maar die neemt ook heel vaak iets mee.
Ik zou zo'n collega compleet afserveren op dat gedrag maar dat zegt ook heel veel over mij en de pest die ik aan dit soort uitgekookte mensen heb. Die laatste collega zou ik ook raar vinden, lekker ook voor die kinderen, nootjes eten uit een bak waar iedereen met zijn jatten in heeft zitten graaien en waar tig soorten urine en ander DNA materiaal op zit maar enfin...wie ben ik. :proud:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-10-2018 17:22
Wtf! Onbeschaamd.
Yep. En zelf niets in de gaten hebben want een week nadien kreeg ik een app'je: 'Was een geweldige week! Kind X vond het ook heel leuk! Maar wel zonde dat kind Y en liefje er niet bij konden zijn. Maar die zijn oud genoeg om met z'n tweetjes te komen!'. Ik heb geantwoord dat ik kind Y en lief een fijne vakantie wens.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
17-10-2018 17:42
Ziehier de nieuwe doelgroep: de ontaarde oma...pfffffff.
De overbelaste oma
Alle reacties Link kopieren
oh jee, heb ik mijn schoonmoeder status onthouden? ;-)
Het scheelt dat mijn dochter maar 1 oma heeft en mijn schoonmoeder maar 1 kleinkind. Ze hoeven elkaar niet te delen...
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
17-10-2018 18:01
De overbelaste oma
Ontaard bedoelde ik meer secundair.
De eeuwenoude strijd van "wie heeft de grootste".
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van die taart bedacht ik me dat toen ik werkte er ook zo'n raar figuur rondwandelde. Altijd rond de tijd komen dat dat we het meeste personeel even aan de bar zat en we schalen hapjes hadden staan. Altijd en eeuwig op één goedkoop drankje zitten maar wel de schalen leegvreten.
En nee er werd heus niet raar gedaan als er vaste gasten bij kwamen zitten oid maar met hem was het wel heel erg. Op een gegeven moment hebben we over wat er nog op de schalen lag een berg zout gestrooid. Echt niet te vreten meer maar stug door eten hé. En nee niet een tweede spaatje bestellen maar heel snel weg gaan.
Uitnemerd. :D
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2018 17:11
Volgens mij is er ook druk van buitenaf om aan deze nieuwe 'standaard' te voldoen.

Ik krijg in ieder geval regelmatig de vraag "Hoe de oma's straks het oppassen gaan verdelen?". En als ik zeg dat de grootouders geen vaste dagen zullen gaan oppassen, is dat echt verrassend en wordt
er meestal meteen geimpliceerd dat we dan vast geen goede band hebben.

Gelukkig is dat absoluut niet waar, integendeel, en mij doet het niet zoveel. Maar ik kan me voorstellen dat die insinuaties ("Oh, mag jij niet oppassen???") als grootouder zijnde echt niet leuk zijn. Het lijkt soms ook wel alsof er onder leeftijdsgenoten van mijn moeder een soort competitie leeft qua wie de meest betrokken oma is. Zo ga je denk ik al snel je eigen grens over, want hoe dol je ook op je kleinkinderen bent, ik denk dat het voor veel 60ers en 70ers gewoon echt zwaar is.
Dan zeg je dat je weigeroma bent. Bestaat ook tegenwoordig, en we gaan wel erg of-topic nu ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2018 17:29
Ik weet niet of ik dit nou vooral gierig of ook wel schattig vind.
Dat is niet schattig. Dat is sneu. Koop zelf een zak nootjes voor je kinderen als je ze wil verwennen. Die ga je toch niet een zak tweedehands nootjes voorzetten.
Volgens mij vreet ie ze s avonds gewoon zelf op.
.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
17-10-2018 18:18
Ontaard bedoelde ik meer secundair.
De eeuwenoude strijd van "wie heeft de grootste".
:-D
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-10-2018 18:47
Dat is niet schattig. Dat is sneu. Koop zelf een zak nootjes voor je kinderen als je ze wil verwennen. Die ga je toch niet een zak tweedehands nootjes voorzetten.
Volgens mij vreet ie ze s avonds gewoon zelf op.
Gewoon hebberig.
Wat kost een zak nootjes...je geeft toch geen tweedehands nootjes aan je kinderen. Bah!
Alle reacties Link kopieren
Misschien wel zesdehands als je weet waar die handen allemaal hebben gezeten...

Weiger-oma...geweldig. Ik word later weiger-stiefoma want ik heb de grootste :proud:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-10-2018 16:00
Twee jaar is toch niet echt wat? Niet dat ik jullie geen etentje in het Hilton gun maar ik zou niet verwachten iets te krijgen.
Nou sorry hoor, maar we proberen toch maar op vrijwillige basis een winkel draaiende te houden
Mag wel iets meer tegenover staan
amarna schreef:
17-10-2018 19:19
Gewoon hebberig.
Wat kost een zak nootjes...je geeft toch geen tweedehands nootjes aan je kinderen. Bah!
Ik moest laatst nootjes kopen voor een feestje. Budget ongeveer 0. Toen kwam ik erachter dat de Jumbo zelfs pondzakken pinda’s en cashewnoten heeft voor dezelfde prijs als 150 gram van Duyvis.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
11-05-2018 22:26
Dat terras voorbeeld: kan toch zijn dat hij meer honger/dorst heeft? Mannen kunnen over het algemeen wel wat meer op.

Ik ken ook mensen die heel spaarzaam zijn opgegroeid. Loop je gezellig over de kermis (1 keer per jaar) en als je dan voorstelt om ergens wat te gaan drinken, dan is het van 'Thuis kun je ook koffie drinken en kost het niks' :facepalm:
Het is niet dat deze mensen geen geld hebben. Ik snap dat niet en zo kun je echt de sfeer verpesten vind ik. Het is niet alsof zij wekelijks iets doen wat geld kost, dus wat maakt 1 kopje koffie per jaar nou uit? Ik snap dat niet.
Ik ben ook zo opgevoed. Mijn moeder zei altijd; eten doen we thuis. Drinken ook trouwens. Ergens koffie drinken? nee kan me niet herinneren dat we dat ooit deden. Hooguit een ijsje bij macdonalds en dan niet zitten. Toen ik ouder was ben ik wel eens met haar een broodje gaan eten of tijdens koopavond eten bij la place ofzo. maar dat is nog steeds op 1 hand te tellen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
17-10-2018 21:41
Ik ben ook zo opgevoed. Mijn moeder zei altijd; eten doen we thuis. Drinken ook trouwens. Ergens koffie drinken? nee kan me niet herinneren dat we dat ooit deden. Hooguit een ijsje bij macdonalds en dan niet zitten. Toen ik ouder was ben ik wel eens met haar een broodje gaan eten of tijdens koopavond eten bij la place ofzo. maar dat is nog steeds op 1 hand te tellen.
Is misschien ook een generatieding. 40/50 jaar geleden was het misschien ook niet zo gewoon om regelmatig ergens wat te gaan drinken en afhaaltentjes en bezorgers had je toen (bijna) niet, dus de tijden zijn ook wel veranderd natuurlijk.
Plus dat veel van die mensen misschien zelf opgevoed zijn door hun ouders die op hun beurt weer de oorlog hebben meegemaakt, dus ik snap het ergens ook wel.

Maar ja.
Alle reacties Link kopieren
LuckyDucky_001 schreef:
17-10-2018 16:49
Dat vind ik altijd heel vervelend, dat anderen blijkbaar in mijn portemonnee kunnen kijken en menen te kunnen bepalen hoe ik mijn vrije dagen besteed.

Ik heb een keer een 'vriendin' gehad die bij alles wat ik deed zei "dat moet je ook maar kunnen betalen...". Of aan mij vroeg een activiteit voor te stellen en dan bij alles zeggen "ja maar jij kunt dat betalen, ik niet..." Heel irritant en alleen dat is voor mij al reden om vriendschap te verbreken.
Wij zijn bevriend met een stel dat het financieel niet breed heeft. 1 van de 2 werkt (eigen keuze) en ze betalen schulden uit het verleden af. Prima. Wij hebben het financieel prima. Niet dat we bulken van het geld, maar we hoeven zeker niet elk dubbeltje om te draaien en kunnen leuk leven. Ik merk dat ik het vervelend om tegen hen te vertellen dat wij iets gedaan hebben ofzo wat geld kost want dan komt er standaard een opmerking van 'ja dat kunnen jullie makkelijk betalen ja'. Zo vervelend.

Mijn man heeft hen in het verleden ook een aantal keer financieel geholpen. Toen wij hen een keer vroegen om ons ergens bij te helpen (verhuizing) toen kregen we de melding hoeveel dat dan ging kosten. Ik ben er toen een tijdje klaar mee geweest. Ik wil mensen best wat geven als ze ons ergens bij helpen maar geld vragen terwijl je van ons al meerdere malen geld en spullen gekregen hebt? Je hoeft echt niet op je knieën maar dit vind ik ook schaamteloos. Er zijn nog meer voorbeelden maar vanwege herkenning zal ik die niet vernoemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven