Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Vlegeltjevandaag schreef:
10-05-2020 10:37
Mijn schoonzus is gierig, wel aardig maar gierig.

[...]

Mijn goede vriendin gaf altijd haar jongenskleding door voor schoonzus. Ongeacht waarde. Denk dat de teller wel op 300 euro ligt nu. Toen schoonzus haar kinderledikant weg deed en mijn vriendin interesse had vroeg ze een tientje. Vriendin heeft nooit geen kleding meer weggegeven.
Wat bizar zeg. Juist als je zoveel gekregen hebt - wat laat je je dan kennen voor een tientje. Het schaamrood zou dan toch op je kaken moeten staan.

Ik geef mijn kinderkleding deels gewoon door aan vriendinnen en deels verkoop ik het op eBay. Ik koop zelden dingen nieuw, maar koop tweedehands merk kleding voor mijn dochter van een goede bekende. Van mijn vriendinnen verwacht ik er niets voor terug, maar vind het wel leuk om soms op een lunch getrakteerd te worden als dank voor de kleding (wordt dan ook gedaan) en als ik iets krijg doe ik dat soms ook. De dame van wie ik kleding koop, geeft ook wel eens iets zo weg en ik neem haar dan mee voor een sauna dagje of zo.

Ik had het een tijd geleden met een paar dure schoenen van mij die een miskoop bleken en door mij maar een keer gedragen waren. Ik hoefde er niets voor te hebben, maar toen we in hetzelfde weekend gingen lunchen en de rekening werd gesplitst dacht ik wel: ik geloof dat ik dat toch iets anders zou hebben gedaan en mijn vriendin getrakteerd zou hebben. Echt gierig kun je het niet noemen, maar zelf zou ik het anders doen...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
@Baggal dat zou ik alleen hebben, als de een altijd de gever is en de ander altijd de ontvanger.

Bij mijn vrienden wisselt het. Iedereen geeft en ontvangt, alleen niet altijd aan dezelfde persoon. Iedereen betaald wel eens de lunch, maar bij wie dat wisselt.

Ik ben er dan zelf ook totaal niet bezig of ik iets moet terug doen voor de persoon die mij wat geeft, omdat dat allemaal natuurlijk gaat.

Mocht die persoon dat toch verwachten, bij deze mijn excuses :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
up
die ik wilde bestaat al...
Naatje2000 schreef:
10-05-2020 10:07
Ik vind het ook een raar besluit om alleen dat stukje kip na te sturen.
Getuigt niet echt van zakelijk inzicht. Als je je klant wil laten terugkeren, zou ik doen althans, bied je eerst je excuses aan, dan zou ik de keuze geven om alsnog een salade met kip dit keer na te leveren of dat de bezorger een tegoedbon in je bus doet zodat je bij de volgende keer bestellen die salade (Of iets anders) gratis Kunt bestellen.
Dan creëer je gunwaarde zodat ze weer bij je bestellen. En positief over je vertellen.
Nu ben je alleen de kosten van de kip kwijt maar positieve gevoelens bij jouw toko zijn er niet meer bij de klant.
Kost je uiteindelijk een stuk meer dan die salade of kortingsbon.

Ik mag trouwens hopen dat die kip geleverd werd door iemand die onderweg was naar een andere bestelling en dat ze niet apart iemand op weg hebben gestuurd voor een stuk kip :-?
Dit inderdaad.

Zo hadden wij laatst pizza en voor dochter (2) pasta besteld. Pasta vergeten mee te nemen. Heel onhandig omdat kind geen pizza wil (als ze daar nou eentje van vergeten dan beginnen we wel samen eerst aan die andere) en kind niet snapt dat ze moet wachten. Dit ook aangegeven, kregen we bij de nalevering ook nog een extra ijsje voor kind en we hoefden de pasta niet te betalen. Op deze manier bestel ik graag daar nog een keer.
Zo kregen wij een keer een koude bestelling van De Beren. Vlees was, maar patat koud
Gebeld en kregen we binnen het half uur een compleet nieuw menu.

Netjes opgelost
Frankly my dear, I don"t give a damn
Moest aan dit topic denken:

https://www.telegraaf.nl/vrouw/20506368 ... en-mag-dat

Tikkie

Je gaat niet zeuren over de bereidingswijze van een biefstuk als iemand zo z’n best heeft gedaan. En ik had zelf het toetje meegenomen: een behoorlijk heftige trifle, dus verhongeren deden ze niet. We zaten nog niet in de auto onderweg naar huis of ik kreeg al een tikkie: of ik even 30 euro de man wilde overmaken. Met drie kinderen in totaal 150 euro dus…

Natuurlijk heb ik meteen gebeld. Om te beginnen vond ik 30 euro behoorlijk veel voor slecht klaargemaakt eten, zelfs als ik de kosten voor het dessert van de rekening zou afhalen, zoals mijn vriendin suggereerde. En dan had ik ook nog twee kinderen die het grootste deel van de avond zo ongeveer op een houtje hadden moeten bijten. Daarbij: sinds wanneer is het normaal dat je eerst iemand uitnodigt en vervolgens een rekening stuurt?
Hoe reageerde je vriendin?
Frankly my dear, I don"t give a damn
De tekst is gewoon gekopieerd van de link toch? Dus niet haar eigen verhaal?
Gekopieerd van de link. Ik had echt niet betaald! Je wordt uitgenodigd!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Oh, ik zou ook echt niet hebben betaald. Wat een bizar bedrag ook. Als je van tevoren afspreekt samen te doen vind ik het anders, dan overleg je ook wat er aangeschaft wordt.
Natte tosti..
Tja, netjes is t niet en sowieso niet leuk om een Tikkie te krijgen als je niets hebt afgesproken en je denkt dat je uitgenodigd bent. Heeft iemand gevraagd komen jullie eten of “zal ik spullen in huis halen en koken in plaats van uit eten gaan”. Weten we niet. maar het verhaal vertelt verder ook niet wat er nog verder op tafel kwam behalve biefstuk, dus of het bedrag te hoog is weten we ook niet.
Als ik mijn gasten een flink stuk ossenhaas voorzet en lekkere spulletjes van de traiteur vergezeld door een paar flessen goede wijn, zit ik er ook wel aan.
Maar ik doe dat niet zo vaak omdat ik er geen Tikkie voor vraag ;)
Naatje2000 schreef:
26-06-2020 20:22
Tja, netjes is t niet en sowieso niet leuk om een Tikkie te krijgen als je niets hebt afgesproken en je denkt dat je uitgenodigd bent. Heeft iemand gevraagd komen jullie eten of “zal ik spullen in huis halen en koken in plaats van uit eten gaan”. Weten we niet. maar het verhaal vertelt verder ook niet wat er nog verder op tafel kwam behalve biefstuk, dus of het bedrag te hoog is weten we ook niet.
Als ik mijn gasten een flink stuk ossenhaas voorzet en lekkere spulletjes van de traiteur vergezeld door een paar flessen goede wijn, zit ik er ook wel aan.
Maar ik doe dat niet zo vaak omdat ik er geen Tikkie voor vraag ;)
Beetje tonijntartaar, sperziebonen, aardappelpuree en de meegebrachte trifle. Volgens schrijfster/schrijver

Ik had het wel betaald omdat ik zou denken dat ze anders sterven van de honger. Want ik kan geen andere reden bedenken waarom iemand met een beetje fatsoen zoiets zou flikken. Vriendschap zou per direct over zijn, ook ‘sporadisch elkaar spreken’ zou bij mij niet meer aan de orde zijn. Vier maar feest met je dertig euro p.p. Ik zou niet meer over straat durven als mijn man zoiets zou flikken.
lemoos2 schreef:
26-06-2020 21:28
Beetje tonijntartaar, sperziebonen, aardappelpuree en de meegebrachte trifle. Volgens schrijfster/schrijver

Ik had het wel betaald omdat ik zou denken dat ze anders sterven van de honger. Want ik kan geen andere reden bedenken waarom iemand met een beetje fatsoen zoiets zou flikken. Vriendschap zou per direct over zijn, ook ‘sporadisch elkaar spreken’ zou bij mij niet meer aan de orde zijn. Vier maar feest met je dertig euro p.p. Ik zou niet meer over straat durven als mijn man zoiets zou flikken.
Ik had het eerste stukje tekst van de link niet gezien, zie ik nu! Tja tonijn kan aardig in de papieren lopen bij de goede visboer maar ik zou, al zou ik 30 e pp kwijt geweest zijn, niet in mijn hoofd halen alles te declareren middels een Tikkie.
Zelfs in mijn studententijd, als we dan alles verrekenden als we met een groepje bij iemand aten, liet ik vaak de duurdere dingen, die ik lekker vond om ergens doorheen te doen (olijven, Port door de saus, blauwe kaas als gratin) weg uit de kosten berekening, omdat zij er niet voor hoefden op te draaien dat ik koken gewoon te leuk vind.
Ik weet niet of het echt gierig is, maar vreemd vond ik het wel.

Na een lastige periode gingen wij verhuizen. In onze nieuwe woning moest nog het een en ander gebeuren. Een goede vriendin bood haar hulp aan, samen met haar man zou ze graag een dagje komen helpen. Wij hebben haar ook altijd geholpen als dat nodig was, dus heb er verder niks achter gezocht. Hartstikke fijn dat ze kwamen helpen! Haar man heeft een eigen klusbedrijf, ze zijn allebei erg handig. Ik ging dus graag op haar aanbod in.

We hebben in huis gehaald wat zij lekker vonden qua eten en drinken en het was een gezellige middag. Wij zorgden uiteraard voor de lunch.
Aan het eind van de middag, toen ze weggingen, zei ik nog: “jullie hadden wat spullen mee, laten jullie even weten wat jullie daarvoor kwijt waren? Dan maak ik het even over”. Waarna hij reageerde met: “Dat komt wel zodra ik de rekening stuur”.
Ik moest er nog om lachen, ik dacht serieus dat hij een grapje maakte.

Maar nee hoor.. twee dagen later kreeg ik de rekening toegestuurd. Hoeveel uur hij bezig was geweest met zijn uurtarief 🙈
We hebben het uiteraard betaald, maar het voelde toch apart.
Die ken ik ja. Iemand die het leuk vond om te klussen en zelf aanbood te helpen, rekende een uurtarief. En dat heb ik dus niet betaalt, er was geen afspraak daarover gemaakt. Materiaal prima, maar verder dus niks. Had nog een kado als tegenprestatie gekocht vooraf maar niet eens meer gegeven, dit verliep zo onaardig. Als je een uurtarief rekent spreek je dat vooraf duidelijk af, niet na afloop.
Oh wat erg! Zo is ook een jarenlange vriendschap van 30/40 jaar stukgelopen toen een studie vriendin van mijn ouders aanbood te helpen om de verbouwing te begeleiden van hun nieuwe huis. Zij zat in die business en voor een vriendenprijsje zou ze ze helpen.
Ze kwam nooit opdagen bij de vergaderingen, gaf de aannemers te pas en te onpas extra opdrachten waar ouders niet om gevraagd hadden en vroeg bijna het dubbele uurtarief van wat normaal was (ouders hadden al verschillende offertes opgevraagd voordat zij haar “hulp” aanbood).

Ze hebben haar wel betaald (ze zal het wel heel hard nodig hebben was hun gedachte) maar ze hebben elkaar erna nooit meer gezien of gesproken, want de vriendschap is goed kapot daardoor!
Hahaha ik dacht dat een vriendenprijsje betekent dat je er minder voor vraagt, ik had het ook niet verwacht.

Als je een rekening stuurt is het jouw taak te zorgen dat het heel duidelijk is dat je dat gaat doen.

Hier in de buurt was een strijd met vrienden die samen een appartementencomplex hadden gebouwd, allebei de helft. Zijn grond, haar aannemer bedrijf. Niks vastgelegd. Er kwamen problemen en ze kwamen er niet uit, samen naar de rechter maar niet meer samen naar de kroeg.
Lijkt me ook zonde van een vriendschap.
Ik had deze week ook weer "iets", dit keer niet per se gierig, maar erg berekenend door iemand over wie ik in het verleden wel een aantal gierige acties hier heb gepost.

Ik ben aan het opruimen en heb al veel dingen weggegooid. Andere dingen, die nog goed of nieuw waren had ik apart gezet. Ik zat er nog over na te denken wat ermee te doen, sommige dingen konden misschien naar de kringloop, andere dingen zou ik misschien kunnen verkopen (bijv. nieuwe grillpan, nieuwe waterkoker en een Kenwood Patisserie staande mixer in goede staat).

Ik kreeg toen toevallig een telefoontje van eerder genoemde persoon en ik vertelde aan het opruimen te zijn. Ze wilde wel graag langskomen om te kijken naar de spullen want haar zoon zou binnenkort het huis uit gaan en die kon wel wat spullen gebruiken. Ze zijn vervolgens hier gekomen en hebben alles meegenomen, sommige van de dozen waarin ik spullen had verzameld hadden ze op straat laten staan. De volgende dag kreeg ik een berichtje of ik er bezwaar tegen had dat ze de spullen zouden verkopen!. Ik was op het moment van die vraag druk bezig met iets anders, dus voor het gemak ja gezegd, maar als ik het van te voren had geweten, had ik die spullen aan iemand anders gegund of zelf verkocht.
Ik heb jaren geleden een goede vriend (nu niet meer) maandenlang geholpen met klussen. Ook had hij geen auto, dus ik reed naar hem (20 heen en 20 km terug) zo een 3 a 4 x per week en gingen we met mijn auto naar de bouwmarkt om spullen te halen. Hij zou mij als dank mee uit eten nemen. Nooit gebeurd. En als ik kwam klussen kon ik water uit de kraan krijgen, meer was er niet.

Paar jaar later toen ik ging verhuizen hem gevraagd mij te helpen, voor 1,5 dag. Van te voren kreeg ik al een lijstje wat hij graag wilde: hertog jan biertjes, spa blauw, fruit, luxe belegde boterhammen. En ik, gekkie Henkie deed het ook nog.

Nou haal ik uiteraard altijd van alles lekkers in huis als iemand mij komt helpen, alleen krijg ik normaal geen verzoekjes.

Alles was zo goed als af, hij zou nog 1 x komen voor een halfuurtje werk om alles af te ronden en ik dacht doen we daarna nog kop koffie met wat lekkers. Vroeg hij bij de koffie of ik ook weer van die belegde broodjes had, want dan nam hij die mee voor onderweg naar huis. Uh nee, die had ik nu niet gehaald aangezien hij niet zou blijven lunchen..

Misschien niet perse gierig maar ik was toch wel echt behoorlijk verbaasd. Mede omdat ik zelf nooit een lijst zou doorgeven wat ik allemaal wil hebben als ik er kom. (tenzij het mij gevraagd wordt in de zin van 'wat vind je lekker om te eten/drinken')
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
27-06-2020 11:20
Ik heb jaren geleden een goede vriend (nu niet meer) maandenlang geholpen met klussen. Ook had hij geen auto, dus ik reed naar hem (20 heen en 20 km terug) zo een 3 a 4 x per week en gingen we met mijn auto naar de bouwmarkt om spullen te halen. Hij zou mij als dank mee uit eten nemen. Nooit gebeurd. En als ik kwam klussen kon ik water uit de kraan krijgen, meer was er niet.

Paar jaar later toen ik ging verhuizen hem gevraagd mij te helpen, voor 1,5 dag. Van te voren kreeg ik al een lijstje wat hij graag wilde: hertog jan biertjes, spa blauw, fruit, luxe belegde boterhammen. En ik, gekkie Henkie deed het ook nog.

Nou haal ik uiteraard altijd van alles lekkers in huis als iemand mij komt helpen, alleen krijg ik normaal geen verzoekjes.

Alles was zo goed als af, hij zou nog 1 x komen voor een halfuurtje werk om alles af te ronden en ik dacht doen we daarna nog kop koffie met wat lekkers. Vroeg hij bij de koffie of ik ook weer van die belegde broodjes had, want dan nam hij die mee voor onderweg naar huis. Uh nee, die had ik nu niet gehaald aangezien hij niet zou blijven lunchen..

Misschien niet perse gierig maar ik was toch wel echt behoorlijk verbaasd. Mede omdat ik zelf nooit een lijst zou doorgeven wat ik allemaal wil hebben als ik er kom. (tenzij het mij gevraagd wordt in de zin van 'wat vind je lekker om te eten/drinken')
Niet gierig maar wel behoorlijk inhalig. Bah.
Ik heb een vriendin die voorheen nadat wij ergens hadden geluncht of gegeten altijd de bon mee vroeg. Dan ging zij thuis (of ter plekke, super gezellig) uitzoeken wat elk van ons precies had gegeten en gedronken en kreeg ik het, tot op de cent precieze, bedrag toegestuurd.

Gelukkig konden wij er over praten en heb ik aangegeven dat ik dat echt heel naar vond. Ik betaal nog liever meer en dat het gezellig blijft dan dat ik zoiets toegestuurd krijg. Nu splitten wij gelukkig alles 50/50. De ene keer eet zij wat duurder en de andere keer ik. Vond wat zij deed toen zo'n apart concept, nog nooit meegemaakt.
DonutMetChocolade schreef:
27-06-2020 12:11
Ik heb een vriendin die voorheen nadat wij ergens hadden geluncht of gegeten altijd de bon mee vroeg. Dan ging zij thuis (of ter plekke, super gezellig) uitzoeken wat elk van ons precies had gegeten en gedronken en kreeg ik het, tot op de cent precieze, bedrag toegestuurd.

Gelukkig konden wij er over praten en heb ik aangegeven dat ik dat echt heel naar vond. Ik betaal nog liever meer en dat het gezellig blijft dan dat ik zoiets toegestuurd krijg. Nu splitten wij gelukkig alles 50/50. De ene keer eet zij wat duurder en de andere keer ik. Vond wat zij deed toen zo'n apart concept, nog nooit meegemaakt.
Volgens mij is dat heel Nederlands hoor ;-D
27-06-2020 12:11

Waarom is dat per se ongezellig eigenlijk? Ik vind dat je zelf er best een issue van maakt door je ongemakkelijk te voelen terwijl er feitelijk toch niets raars aan zou moeten zijn om te betalen wat je eet/drinkt.

Je geeft het nogal een lading als je zegt dat je er naar van wordt :|

Ik heb met beide geen moeite (splitten of uitsplitsen), maar het per se moeten splitten, ‘anders is het niet gezellig’ is nogal geforceerd.
Allemaal de dubbeltjes en kwartjes uit moeten tellen en gepast uitkomen was een gedoe, maar je maakt het bedrag nu gewoon over toch?
Nou het was meer dat een van ons dan had afgerekend en ze vaak ter plekke dan nog uitrekende wat het bedrag voor mij zou zijn en dat ik dit dan moest overmaken. Ik vond dat een aardig ongezellige afsluiter maar dat kan aan mij liggen.
27-06-2020 12:41
Nou het was meer dat een van ons dan had afgerekend en ze vaak ter plekke dan nog uitrekende wat het bedrag voor mij zou zijn en dat ik dit dan moest overmaken. Ik vond dat een aardig ongezellige afsluiter maar dat kan aan mij liggen.
Tja, ik heb er dus geen moeite mee als iemand dat wil doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven