Gierige acties deel XVII
zondag 15 september 2024 om 18:22
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
zaterdag 6 december 2025 om 18:02
Ik werk momenteel ook in een verpleeghuis en dit gedrag herken ik ook van vrijwilligers. Niet allemaal natuurlijk.. maar een bepaalde graaierigheid zit wel veel meer in de groep vrijwilligers dan bij medewerkers. Alsof ze op die manier toch nog wat over willen houden aan de geinvesteerde uren.Zandhaas schreef: ↑04-12-2025 15:25Ooo nu schiet mij er ook nog een te binnen. Ik heb een tijdje in een verpleeghuis gewerkt waar tussen de middag een warme maaltijd aan de bewoners werd geserveerd.
Vrijwilligers mochten dan gratis mee eten (als ze dienst hadden). Er waren er dus bij die niet aan een tweede ronde opscheppen deden omdat er dan niet genoeg over bleef om zelf mee naar huis te nemen. Witheet kan ik daarvan worden.
En een lastig evenwicht. Want je wilt idd niet dat het weggegooid wordt, maar in eerste plaats was het toch echt voor de bewoners.
Bij ons is wel eens voor alle medewerkers en vrijwilligers een foodtruck geregeld als bedankje voor het harde werk.
Die kwam drie dagen zodat iedereen de kans had een keer iets lekkers te gaan halen.
Dan waren er dus serieus vrijwilligers die drie dagen achter elkaar kwamen en drie keer iets bij de truck haalden terwijl ze normaal 1x per week een uurtje met een bewoner kwamen fietsen of puzzelen.
zaterdag 6 december 2025 om 21:00
Wordt daar dan niks van gezegd door de vrijwilligers begeleiding?
zaterdag 6 december 2025 om 21:21
Daar is bijna niks van te zeggen zonder heel kleinzerig over te komen natuurlijk. Zolang die vrijwillers op alle drie die dagen ook iets met bewoners deden, kun je moeilijk zeggen dat ze niet mogen komen omdat ze al een keer iets gratis gehad hebben. En gezien de afhankelijkheid van de zorg van vrijwilligers (die alleen maar steeds meer gaat worden), is het nog steeds een betere investering dat ze drie keer een zak frites oid halen dan dat je iets doet waardoor ze helemaal niet komen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook sneu gedrag hoor. Maar ik snap wel dat een zorginstelling kiest om het maar te laten gaan.
zaterdag 6 december 2025 om 22:58
Mee eens. Wat een onzin dat Nederlanders erger zouden zijn dan andere volken.nausicaa schreef: ↑06-12-2025 17:53En het zijn met name Nederlanders die vinden dan Nederlanders zo asociaal zijn. Dat stuk in de Telegraaf was van 1 verontwaardigde expat, en een typisch Telegraaf stuk. 1 expat die vond dat er op zijn specifieke werkplek iets raars gebeurde, en dus vindt de hele wereld dat ‘Nederlanders’ asociaal zijn.
Ik ben recent in een vakantiepark geweest met een buffet restaurant voor ontbijt en diner. En ik kan je vertellen dat het daar zeker niet met name de Nederlanders (Hollands of anderszins) waren waarbij er enorme stapels volle borden met eten overbleven op tafel.
Ook in resorts in zuid Europa zijn er een hoop andere nationaliteiten die erom bekend staan.
En wat betreft uitverkopen, tja, dat trekt nogal een bepaald soort mensen natuurlijk. Ik haat in bakken graaien etc, dus mij zul je daar niet zien. Maar het is zeker niet typisch Nederlands. Wel eens een uitverkoop op black Friday gezien in de VS? Daar moet heel regelmatig bewaking aan te pas komen.
Het is echt onzin dat dat typisch Nederlands zou zijn. Ik heb ook nog nooit gehoord dat dat het beeld zou zijn. Stereotypen zijn vooral ‘heel erg recht door zee, en daardoor soms op het botte af’, en ‘zuinig, dus gooien niet snel met geld’. Maar dat laatste is iets heel anders dan gierig of hebberig.
zondag 7 december 2025 om 07:40
Dat inderdaad. Er wordt wel voorzichtig wat van gezegd, maar je moet ook al heel erg uitkijken dat je je vrijwilligers niet verliest op het moment dat je ze aanspreekt.nausicaa schreef: ↑06-12-2025 21:21Daar is bijna niks van te zeggen zonder heel kleinzerig over te komen natuurlijk. Zolang die vrijwillers op alle drie die dagen ook iets met bewoners deden, kun je moeilijk zeggen dat ze niet mogen komen omdat ze al een keer iets gratis gehad hebben. En gezien de afhankelijkheid van de zorg van vrijwilligers (die alleen maar steeds meer gaat worden), is het nog steeds een betere investering dat ze drie keer een zak frites oid halen dan dat je iets doet waardoor ze helemaal niet komen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook sneu gedrag hoor. Maar ik snap wel dat een zorginstelling kiest om het maar te laten gaan.
zondag 7 december 2025 om 08:13
Leuke brief naar de vrijwilligers:
Omdat we zo blij zijn met.... heel gewaardeerd.... blablabla.
En er dan 1 bon in stoppen voor 1 maaltijd bij de foodtruck op dag a, b, of c (e.u. met opgave om te kunnen spreiden)
de wereld wacht om ontdekt te worden
zondag 7 december 2025 om 08:45
Wij hebben geen vrijwilligers, ik zie collega's het zelf doen. Wel is het zo met het normale eten dat alles op tafel staat en iedereen kan opscheppen zovaak als hij wil. Wat overblijft moet officieel weggegooid worden, dan zijn er collega's die dat meenemen. Prima. Wat er ook gebeurde - en dat heb ik al een keer in dit topic verteld - dat familie dat op bezoek kwam een zak oliebollen of iets anders lekkers meenamen voor hun vader/moeder en de andere bewoners dat collega ze allemaal een halve gaf en de rest zelf opvrat. Dat is niet gierig, dat is asociaal.
En begrijpen doe ik het ook niet want het zijn juist de collega's die in de pauzes opscheppen over hoe rijk ze het wel niet hebben. Koop zelf zo een zak.
En begrijpen doe ik het ook niet want het zijn juist de collega's die in de pauzes opscheppen over hoe rijk ze het wel niet hebben. Koop zelf zo een zak.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zondag 7 december 2025 om 09:32
En daar wordt niks van gezegd? Als je ziet dat dat gebeurd kan je toch gewoon zeggen dat als meneer x nog een bordje wil dat gewoon mag? En de bewoners weten toch ook best dat ze nog een bordje mogen? Als het beleid is dat er zoveel opgeschept mag worden als een bewoner wil, dan kan je er toch op aangesproken worden als je je daar niet aan houdt?Zandhaas schreef: ↑04-12-2025 15:25Ooo nu schiet mij er ook nog een te binnen. Ik heb een tijdje in een verpleeghuis gewerkt waar tussen de middag een warme maaltijd aan de bewoners werd geserveerd.
Vrijwilligers mochten dan gratis mee eten (als ze dienst hadden). Er waren er dus bij die niet aan een tweede ronde opscheppen deden omdat er dan niet genoeg over bleef om zelf mee naar huis te nemen. Witheet kan ik daarvan worden.
En een lastig evenwicht. Want je wilt idd niet dat het weggegooid wordt, maar in eerste plaats was het toch echt voor de bewoners.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 07-12-2025 09:35
8.38% gewijzigd
zondag 7 december 2025 om 09:34
zondag 7 december 2025 om 09:41
Het is niet zo dat ze omkomen in de vrijwilligers, hoor. De vrijwilligers bij ons hebben vaak een afstand tot de arbeidsmarkt en leven van een uitkering. Laat die lekker 3 keer naar de foodtruck gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 7 december 2025 om 11:10
Dat is ook prima natuurlijk. Zolang je niet een oudje voedsel gaat weigeren omdat je het zelf mee naar huis wilt nemen, daar kan je best op aangesproken worden.blijfgewoonbianca schreef: ↑07-12-2025 09:41Het is niet zo dat ze omkomen in de vrijwilligers, hoor. De vrijwilligers bij ons hebben vaak een afstand tot de arbeidsmarkt en leven van een uitkering. Laat die lekker 3 keer naar de foodtruck gaan.
zondag 7 december 2025 om 11:15
Ik dacht dat thanx het sarcastisch bedoelde.
Je zet je gratis een hele jaar in. In de zorg, dus best zwaar, en als dank mag je 1x een frietje. Niet 3 keer komen hoor!
zondag 7 december 2025 om 11:35
Dit ging om mensen die één keer in de week een uurtje komen puzzelen of fietsen.toulouse_74 schreef: ↑07-12-2025 11:15Ik dacht dat thanx het sarcastisch bedoelde.
Je zet je gratis een hele jaar in. In de zorg, dus best zwaar, en als dank mag je 1x een frietje. Niet 3 keer komen hoor!
Maar goed als ze per sé 3x naar de food truck willen ipv 1x, lig ik daar ook niet wakker van.
zondag 7 december 2025 om 12:57
Ja dat vind ik echt triest id, dan zit je er niet met de juiste mindset.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in