Geld & Recht alle pijlers

Grafrechten vader na 10 jaar van ons, wat kunnen wij hiermee

21-09-2020 20:36 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 10 jaar is mevrouw het zat en wil zij verder met haar leven dus krijgen wij, de kinderen het grafrecht.
Toen mijn vader overleed wilde mevrouw zeggenschap over alles en moesten wij als kinderen daarin meegaan anders zou ze ervoor zorgen dat het een stille begrafenis werd.
Nu 10 jaar later wil ze van het grafrecht af en word dit weer op ons bordje geschoven, na overleg met mijn broer hebben wij besloten dit te doen zodat mijn vader zijn plek kan blijven bestaan waar hij begraven ligt. Nu is het zo dat mijn broer er nooit komt en ik bijna nooit, dit omdat de grafsteen gemaakt is vanuit zijn vrouw en wij er dus totaal niets mee hebben of er ook maar iets op staat wat van toepassing is op ons of de band tussen vader en kinderen. Nu wij de grafrechten hebben wil ik kijken of er mogelijkheden zijn om het meer onze plek te maken. Er staat een tekst in zijn grafsteen ‘gedrukt’ die op hun band slaat (vanuit haar) dus dit krijgen we niet zomaar weg. Heeft iemand hier ervaring mee en kan diegene mij de juiste weg wijzen of heeft iemand ideeën wat ik zou kunnen doen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
knopper wijzigde dit bericht op 21-09-2020 20:39
3.23% gewijzigd
Koop een nieuwe steen en maak een nieuwe start.
Een eigen steen plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kunnen ze de steen wel slijpen en opnieuw polijsten (dan wordt hij natuurlijk wel een paar millimeter dunner)

De steen wordt dan wel meegenomen naar de werkplaats.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de 1e, 2e en 3e hit op Google gelezen ... ?
Tsja, ja kan het ook zo zien; zij heeft de eerste 10 jaar betaald en bepaald; nu is het jullie beurt. Niet zo in de frustratie blijven hangen en gewoon een nieuwe steen plaatsen.
Inderdaad een nieuwe steen. Of de huidige laten bewerken.
Wat jammer dat het zo gelopen is, had je wel een fijne band met je vader of niet?
-Shifty- schreef:
21-09-2020 20:42
Tsja, ja kan het ook zo zien; zij heeft de eerste 10 jaar betaald en bepaald; nu is het jullie beurt. Niet zo in de frustratie blijven hangen en gewoon een nieuwe steen plaatsen.
Goh.
Kijk eerst eens hoelang die grafrechten geldig zijn.
https://www.begraafplaats.nl/wat-is-grafrecht/
Alle reacties Link kopieren
Het gaat toch niet om de steen dat je daar naartoe wil? Je vader ligt daar nog steeds, wat voor steen er ook op staat.

Je zou ook altijd nog iets van jullie op het graf kunnen plaatsen als je die behoefte hebt.
Alle reacties Link kopieren
Van welk materiaal is het grafmonument gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Zou je nu na 10 jaar wel het graf gaan bezoeken als er een andere steen op staat?
Alle reacties Link kopieren
Wat meer inhoudelijk:
Ik zou kiezen voor iets toevoegen. Niet vervangen. Jullie mogen geen band hebben met de vrouw van jullie vader, hij had dat wel. Dat zou ik respecteren.
Alle reacties Link kopieren
Is het een particulier graf of algemeen graf?
Kijk ook even naar de kosten, die koop je voor een aantal jaar af en dat kan best veel zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou enkel iets toevoegen, niet iets weghalen. Dat zou je vader misschien ook niet gewild hebben.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heeft de vrouw van je vader destijds de rechten gekocht voor 10 jaar. En deze loopt nu af. Ze kan dan besluiten om niet opnieuw af te kopen (per jaar of 5 jaar bijvoorbeeld). Ze had kunnen besluiten om het graf te laten ruimen. Maar ze geeft jullie nu de kans om het grafrecht te verlengen denk ik.

Gelukkig maar. Wat kun je met de steen? Je kunt een nieuwe plaatsen, je kunt de huidige aanpassen. Voor de mogelijkheden zou ik contact opnemen met de begrafenisbeheerder. Die kan je vast goed doorverwijzen.
Alle reacties Link kopieren
nieuwe steen, oude eraf
Alle reacties Link kopieren
Gaat ze wel nog ooit naar 't graf?

Want als ik daar als voormalig partner nog zou komen zou ik toch raar opkijken dat er ineens een compleet andere steen op staat.


Ik zou advies vragen of je de steen kan laten bewerken zonder dat er persé een nieuwe op moet. Als jullie er beiden eigenlijk nauwelijks komen zou ik niet persé een heel nieuwe steen + inscriptie gaan betalen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wat een vreselijke en verdrietige episode heeft deze vrouw veroorzaakt. Dat gezegd hebbende moet je vooral doen wat voor jou goed is. Je hoeft geen rekening meer te houden met haar maar ga puur kijken naar wat jij wil. Is dat een nieuwe steen dan is dat zo en dat is goed.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe steen zou inderdaad een logische stap zijn maar dit kost best veel geld. Ik ga kijken naar de mogelijkheid om de steen te laten slijpen, De reden dat we er niet (vaak) komen is omdat ze er haar plek van heeft gemaakt. Ze waren maar 1 jaar getrouwd en mijn vader kennende heeft hij dat vooral uit gemakzucht gedaan. Ze heeft bij ons heel veel woede en verdriet veroorzaakt, niet alleen tijdens zijn overlijden maar ook daarna. Daarom wil ik als ik bij zijn graf ben iets van hem/ ons hebben waardoor we die plek kunnen gebruiken om te rouwen ipv woede te voelen naar haar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben pas de grafrechten voor mijn schoonvader laten verlengen voor 5 jaar, was 750 euro, gedeeld door 3 ipv 4 want mijn man en ik deden niet mee, komen nooit bij het graf. Mijn ouders zijn (gelukkig ) gecremeerd, we hebben de as op een door hun uitgekozen plek met de kinderen verstrooid. Zo wil ik het later ook.

Doen waar je je goed bij voelt, als dat niets is, is dat ook goed, herinneren doe ik met/in mijn hart, niet op een plek met botten, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
21-09-2020 20:44
Wat jammer dat het zo gelopen is, had je wel een fijne band met je vader of niet?
Als kind had ik een hele goede band met mijn vader tot mijn ouders gingen scheiden, hij is toen vooral zijn eigen weg gegaan en dat is altijd moeilijk geweest maar het contact bleef tot zijn vrouw in zijn leven kwam, toen is het contact tussen mijn vader en mij verslechterd maar heeft hij wel zijn best proberen te doen om mij af en toe te zien. Tot hij in het ziekenhuis lag en ik nergens van op de hoogte werd gehouden, pas 5 minuten voor hij overleed.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk is er iets geweest waardoor de vrouw van overleden vader dacht 100% voorrang te hebben mbt de invulling van de uitvaart op de andere directe familie/eigen kinderen. Als ze niet zouden meewerken op een uitvaart op haar manier hadden ze niet mogen komen? Weet natuurlijk niet wat daar aan vooraf is gegaan maar vind het vrij hard.

Als zij na 10 jaar de grafrechten overdraagt is het geheel aan jullie wat jullie daar mee willen doen. Je mag er vanaf zien, het monument vervangen, laten slijpen opnieuw laten graveren of iets aanvullen. Vraag is of je dan wel heen zou gaan en daar vind wat je die eerste 10 jaar hebt gemist. Of dat jehet ook kan vinden in een mooie foto aan de wand en een kaarsje.

Gelukkig heeft ze jullie nog wel de keuze gelaten en niet zonder jullie medeweten het graf laten ruimen
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-09-2020 22:05
Gaat ze wel nog ooit naar 't graf?

Want als ik daar als voormalig partner nog zou komen zou ik toch raar opkijken dat er ineens een compleet andere steen op staat.


Ik zou advies vragen of je de steen kan laten bewerken zonder dat er persé een nieuwe op moet. Als jullie er beiden eigenlijk nauwelijks komen zou ik niet persé een heel nieuwe steen + inscriptie gaan betalen.
Dat weet ik niet, wij kregen een brief van de gemeente dat zij van de grafrechten af wou omdat ze verder wil met haar leven dus zij zou het laten ruimen als wij de grafrechten niet over zouden nemen, dat zegt genoeg denk ik.
Ik wil juist graag naar zijn graf maar ik wil daar zijn voor hem en niet om woede te voelen richting haar, op de grafsteen staan alleen haar woorden. Niks van mijn vader behalve zijn naam, niks van ons als zijn kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven