Geld & Recht alle pijlers

Gratis kinderopvang

19-01-2021 09:06 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat dit er gaat komen?

Ondanks dat we zelf een kind hebben die naar de opvang gaat weet ik niet of ik er wel zo voor ben... het lijkt bijna een vrij brief om de kinderen maar gewoon onbeperkt naar de opvang te brengen. De druk zal hierdoor lijkt mij alleen maar toenemen. Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen.

Kindertoeslag zou misschien nog eerder op de schop moeten.

Hoe zien jullie dit?
Nee, ik ben geen voorstander.

Nu is er vrijheid: jij kunt kiezen voor wel/niet opvang, type opvang en aantal uren. Bij een gratis opvang zal de keuzevrijheid minder worden en misschien wel een soort van (moreel) verplichtend karakter krijgen. Dat zou mij tegenstaan.
fashionvictim schreef:
19-01-2021 11:19
Ik ben al jaren voor dit systeem maar uit ervaring weet ik dat initiatieven op dit gebied meestal mislukken omdat Nederlandse ouders behoorlijk conservatief zijn. Zelfs een continurooster is op sommige plekken lastig te realiseren, laat staan het concept van de brede school van 8:00 tot 17:00.
Het lijkt me voor kinderen heerlijk rustig en overzichtelijk. Tussen de middag wellicht ook (goed!) warm eten, dan bied je ook kinderen uit armere gezinnen 5 gezonde maaltijden in de week.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 23-06-2021 08:47
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
19-01-2021 11:23
Dat komt niet altijd door de ouders. Hier zijn al diverse enquêtes gehouden onder de ouders of ze voorkeur hebben voor een continurooster of niet (en altijd komt daaruit dat 85% voor is) maar de leerkrachten willen niet dus komt dat er nooit doorheen.
Bijzonder. Uiteindelijk zijn zij 'gewoon' in dienst en bepaalt de werkgever zou je zeggen. En de afnemers.

Ik vind niet dat de leerkrachten zelf hier veto-recht over zouden moeten hebben.
broadway schreef:
19-01-2021 09:58
uhm. dat lijkt me nou eens echt een goed idee.
dat je pas wat gaat doen als er geld voor is.

Uiteraard, maar ik sla hier eigenlijk op aan omdat er al eens meer een discussie is geweest over verantwoord ouderschap en geld.
Wanneer heb je "genoeg geld" om aan kinderen te beginnen.
Is dat als je ze te eten en een dak boven het hoofd kunt geven? Of moeten ze op elk gewenst clubje of sport kunnen? Mag je daar paal en perk aan stellen?
Moeten ze alleen voldoende kleding hebben of alle merken en modegrillen kunnen hebben/volgen?
Moet je ze ervaringen als wintersport kunnen bieden of is een dagje speeltuin voldoende?
Ik vind het een gevaarlijke uitspraak dat mensen "voldoende geld" moeten hebben om aan kinderen te mogen beginnen. Net als de discussie "hoeveel kinderen zijn verantwoord" .
Ik kan het niet beter uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens las ik hem hier al weer: in Scandinavië is kinderopvang gratis. Dat is niet waar. Ik heb een tijd in Denemarken gewoond, en daar betaalden mensen ook voor kinderopvang. Minder dan hier, dat wel, maar zeker niet niks of bijna niks. En de rest betalen ze via de belasting, die daar echt serieus veel hoger is dan hier.
Het grootste verschil is dat het daar als normaal gezien wordt dat kinderen er heen gaan, ipv zoals hier vaak als ‘zielig’.
Alle reacties Link kopieren
Voldoende geld vind ik dat de ouders altijd een veilige buffer achter kunnen houden voor noodsituaties en gewoon hun rekeningen kunnen betalen. Natuurlijk hoeft het kind niet de nieuwste merkkleding, duur speelgoed en 3x per jaar op vakantie om het goed te hebben. Dat snap je natuurlijk zelf ook.

Ik zie om mij heen mensen aan kinderen beginnen terwijl ze niks anders dan schulden en zorgen hebben. Ik kan dan ook niet blij zijn voor die mensen als ze aankondigen dat kind nummer 4 + onderweg is. Het lijkt ze bijna om de kinderbijslag te doen :facepalm:
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:08
0.00% gewijzigd
Europe86 schreef:
19-01-2021 11:37
Voldoende geld vind ik dat de ouders altijd een veilige buffer achter kunnen houden voor noodsituaties en gewoon hun rekeningen kunnen betalen. Natuurlijk hoeft het kind niet de nieuwste merkkleding, duur speelgoed en 3x per jaar op vakantie om het goed te hebben. Dat snap je natuurlijk zelf ook.

Ik zie om mij heen mensen aan kinderen beginnen terwijl ze niks anders dan schulden en zorgen hebben. Ik kan dan ook niet blij zijn voor die mensen als ze aankondigen dat kind nummer 4 + onderweg is. Het lijkt ze bijna om de kinderbijslag te doen :facepalm:

Ik vind inderdaad dat dat niet hoeft (die vakanties e.d.) maar daar waren toen een aantal mensen het niet mee eens. Ervaringen bieden was een must, muziekles hoorde bij een goede opvoeding en als je dat niet kunt betalen had je er niet aan moeten beginnen. Dat werk.
De omstandigheden die jij noemt zijn uiteraard niet verantwoord, maar mensen die zo leven zijn in mijn optiek op een heleboel gebieden niet bekwaam.
Overigens hoef je voor de kinderbijslag geen kinderen te nemen want dat dekt absoluut de kosten niet. laat staan dat je er iets van over houdt.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
19-01-2021 11:37
Voldoende geld vind ik dat de ouders altijd een veilige buffer achter kunnen houden voor noodsituaties en gewoon hun rekeningen kunnen betalen. Natuurlijk hoeft het kind niet de nieuwste merkkleding, duur speelgoed en 3x per jaar op vakantie om het goed te hebben. Dat snap je natuurlijk zelf ook.

Ik zie om mij heen mensen aan kinderen beginnen terwijl ze niks anders dan schulden en zorgen hebben. Ik kan dan ook niet blij zijn voor die mensen als ze aankondigen dat kind nummer 4 + onderweg is. Het lijkt ze bijna om de kinderbijslag te doen :facepalm:
Je snapt dat mensen uit bepaalde inkomenscategorieën nooit de luxe hebben om een buffer op te bouwen? Dat die kinderen helaas moeten lenen om te studeren. Dat ze waarschijnlijk een tweedehands computer moeten gebruiken voor het huiswerk etc. Jij vindt dat jij een betere ouder bent, omdat je wel een buffer hebt?
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
19-01-2021 11:48
Je snapt dat mensen uit bepaalde inkomenscategorieën nooit de luxe hebben om een buffer op te bouwen? Dat die kinderen helaas moeten lenen om te studeren. Dat ze waarschijnlijk een tweedehands computer moeten gebruiken voor het huiswerk etc. Jij vindt dat jij een betere ouder bent, omdat je wel een buffer hebt?
Dat zegt ze toch helemaal niet? Dat je nooit mag lenen voor een studie of geen tweedehands computer mag hebben? Of dat je een betere ouder bent?
Ik deel de mening dat je bij alle (grote) levens keuzes moet nagaan of dat een goed idee is. En als je al niet rond kunt komen met alleen jezelf, dat je je dan heel hard af moet vragen of een kind een goed idee is. Want inderdaad, mensen die aan alle kanten in de schulden zitten, overal financiële en materiële hulp bij nodig hebben en dan vanuit die positie bewust aan kind 3 of 4 beginnen, dat vind ik onverstandig. Dat is al weer iets heel anders dan bestaande kinderen hebben en door onvoorziene omstandigheden in een hele andere financiële situatie belanden. Dat betekent overigens niet dat het niet mag, daar ga ik helemaal niet over. Maar ik mag het wel onverstandig vinden.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
19-01-2021 11:04
Dat is kijken naar kosten zonder oog te hebben voor de baten. Extra werken levert extra belastinginkomsten op en beperkt het gebruik van sociale voorzieningen. Bovendien groeit er dan wellicht straks ook een generatie op die het niet normaal vindt dat vrouwen een groot deel van de week niet werken.
Waarom zou je die baten (die niet vaststaan overigens) niet kunnen bereiken zonder de inkomensongelijkheid te bevorderen?

Overigens zou ik het juist een goed idee vinden dat we extra werken van ouders met jonge kinderen niet te veel stimuleren; wel een betere verdeling van werk tussen ouders onderling en tussen alle Nederlanders (de gemeten werkoosheid zit alweer boven de 400.000).

Van samen 6 dagen per week werken kun je ook een gezin onderhouden. Minder kinderopvang nodig en dan blijven er meer banen over voor mensen die wel (meer) moeten werken omdat ze alleen de kost moeten verdienen. Dát bespaart pas op het gebruik van sociale voorzieningen.

Ik hoop dus eigenlijk juist dat er een generatie opgroeit die het niet normaal vindt dat ouders van jonge kinderen allebei bijna full time werken.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
19-01-2021 11:48
Je snapt dat mensen uit bepaalde inkomenscategorieën nooit de luxe hebben om een buffer op te bouwen? Dat die kinderen helaas moeten lenen om te studeren. Dat ze waarschijnlijk een tweedehands computer moeten gebruiken voor het huiswerk etc. Jij vindt dat jij een betere ouder bent, omdat je wel een buffer hebt?
Wat heeft een lening voor een studie of een tweedehands computer hier mee te maken? Om nog maar te zwijgen over de vraag of ik mijzelf een betere ouder vind als ik een buffer heb...

Probeer wat ik heb geschreven nog eens te lezen met een andere mindset, misschien begrijp je het dan beter.

Verder helemaal eens met de toevoeging van nausicaa.
merano schreef:
19-01-2021 11:58
Waarom zou je die baten (die niet vaststaan overigens) niet kunnen bereiken zonder de inkomensongelijkheid te bevorderen?

Overigens zou ik het juist een goed idee vinden dat we extra werken van ouders met jonge kinderen niet te veel stimuleren; wel een betere verdeling van werk tussen ouders onderling en tussen alle Nederlanders (de gemeten werkoosheid zit alweer boven de 400.000).

Van samen 6 dagen per week werken kun je ook een gezin onderhouden. Minder kinderopvang nodig en dan blijven er meer banen over voor mensen die wel (meer) moeten werken omdat ze alleen de kost moeten verdienen. Dát bespaart pas op het gebruik van sociale voorzieningen.

Ik hoop dus eigenlijk juist dat er een generatie opgroeit die het niet normaal vindt dat ouders van jonge kinderen allebei bijna full time werken.
Alleen de kost verdienen is een stuk makkelijker dan wanneer je naast jezelf nog een heel gezin moet onderhouden. Alleen kun je immers toe met een kleine woning/studio en je hebt niet veel nodig.

Ik vind het daarom niet logisch om ouders te verbieden veel te werken. Je bent niet alleen ouder, maar je hebt ook nog gewoon je eigen ambities en dromen. Ik vind dat dit prima samen kan gaan met het krijgen van kinderen. Het is helemaal niet het beste voor kinderen om alleen maar bij hun ouders thuis te zitten. Zeker vanaf een jaar of 2 heeft het kdv/psz een gigantische meerwaarde om te leren in een groep te functioneren en samen te leren spelen. Alleen thuis met een van je ouders, is een totaal andere situatie, waarin je veel sociale vaardigheden niet meekrijgt.
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
19-01-2021 11:17
Waarom wordt zoiets eigenlijk vergoed? Ik vind het echt heel vreemd dat het hebben van kinderen gezien wordt als een of ander mensenrecht op hetzelfde niveau als eten en huisvesting.
Ik blijf het ook vreemd vinden; veel mensen vinden dat het krijgen/hebben van kinderen een recht is.
Een beetje hetzelfde als dat geluk ook een recht is.
Europe86 schreef:
19-01-2021 11:37
Voldoende geld vind ik dat de ouders altijd een veilige buffer achter kunnen houden voor noodsituaties en gewoon hun rekeningen kunnen betalen. Natuurlijk hoeft het kind niet de nieuwste merkkleding, duur speelgoed en 3x per jaar op vakantie om het goed te hebben. Dat snap je natuurlijk zelf ook.

Ik zie om mij heen mensen aan kinderen beginnen terwijl ze niks anders dan schulden en zorgen hebben. Ik kan dan ook niet blij zijn voor die mensen als ze aankondigen dat kind nummer 4 + onderweg is. Het lijkt ze bijna om de kinderbijslag te doen :facepalm:

Het leven draait om meer dan geld en financiële zekerheid. Misschien zijn die ouders wel een heel stuk liever en betere opvoeders dan van die ouders die altijd werken en nooit geen tijd voor hun kinderen hebben (maar wel een buffer...jeej).

Hele nare instelling heb jij.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 12:45
Het leven draait om meer dan geld en financiële zekerheid. Misschien zijn die ouders wel een heel stuk liever en betere opvoeders dan van die ouders die altijd werken en nooit geen tijd voor hun kinderen hebben (maar wel een buffer...jeej).

Hele nare instelling heb jij.
Ja en misschien zijn die ouders naast financieel onzeker ook nog eens niet lief en slechtere opvoeders... ehhhh daar gaat het toch helemaal niet om? Natuurlijk gaat het over meer dan alleen geld, dat hoor je mij ook nergens ontkennen.

Hadden er maar meer mensen die instelling, dan weet ik zeker dat het beter zou gaan met 'veel dingen'.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
19-01-2021 09:24
Enerzijds vind ik het een goede ontwikkeling. Aan de andere kant vind ik ook dat er voorwaarden aan de opvang mogen/moeten hangen en dat beter verdienende ouders best meer mogen bijdragen.

Door als overheid de kinderopvang in plaats van de ouder te betalen wordt het lastig dit soort voorwaarden te reguleren.
Bijvoorbeeld: Wil je een (hogere) eigen bijdrage vragen voor beter verdienende ouders dan moet de kinderopvang je salaris weten, of er moet een structuur ontstaan waar je weer een bepaalde belasting over je kinderopvang betaald. Puur de belasting verhogen treft ook verdieners zonder kinderen/kinderopvang.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Mijn man verdient aardig wat, dus onze eigen bijdrage is ook erg hoog. Daarin tegen houden wij maandelijks niet veel over, omdat man een heel behoorlijk bedrag aan zn ex betaald aan kinderalimentatie.
En ja (voordat daar discussies over komen) ik vind dat hij dat hoort te betalen, het zijn tenslotte ook zijn kinderen, maar de hoogte slaat nergens op, want zn ex weigert te werken, want wilt volledig bij de kinderen thuis zijn. En daar betaald mijn man dus de prijs voor. Zijn ex is er zo 1 die alle toeslagen krijgt en er financieel veel beter van wordt en daardoor dus niet gaat werken, want dat moet ze wat doen voor het geld wat ze nu allemaal gratis krijgt.
Zelf werk ik 24 uur. Onze dochter gaat 2 dagen naar het kinderdagverblijf. Ze ging 3 dagen, maar ben 1 dag thuis gaan werken en heb haar er maar afgehaald voor 1 dag, scheelt ons netto toch weer 400 euro. En het thuis werken met haar is opzich goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ginnyy schreef:
19-01-2021 12:51
Zelf werk ik 24 uur. Onze dochter gaat 2 dagen naar het kinderdagverblijf. Ze ging 3 dagen, maar ben 1 dag thuis gaan werken en heb haar er maar afgehaald voor 1 dag, scheelt ons netto toch weer 400 euro. En het thuis werken met haar is opzich goed te doen.
Scheelde je netto 400 euro? voor 1 dag ipv 3 dagen? Hoe dan? Dat kan alleen als je partner echt een godsvermogen verdient of als je een opvang hebt waar ze een mega tarief hanteren.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
19-01-2021 09:16
Ik ga er wel vanuit dat er ergens een urenkoppeling mbt werk in komt. Anders krijg je weer de 'shopsubsidie' van voor 2012.
'Gratis' is natuurlijk ook een wassen neus. Het wordt uieindelijk door de burgers en bedrijfsleven gefinancierd.

Maar de gedachte erachter is ook om kinderen naar de opvang te laten gaan van moeders( helaas toch vaak de moeders) die niet of nauwelijks werken zodat die kinderen zich ook kunnen ontwikkelen voordat ze naar school gaan. Oftewel om meer gelijkheid te creëren.

Verder hoeft het wat mij betreft juist niet duurder. Want KOT is de één na goedkoopste toeslag (op KGB na) en is in tegenstelling tot de andere toeslagen bedoelt als arbeidsstimuleringsmiddel. Juist om te voorkomen dat de overheid tot het einde van je leven huurtoeslag (de duurtse regeling) en zorgtoeslag (nr 2) hoeft uit te keren. Ook niet na een scheiding omdat de ouders beide hun zelf financieel kunnen redden.
Zo heb ik er nooit naar gekeken maar inderdaad!!!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 11:31
Uiteraard, maar ik sla hier eigenlijk op aan omdat er al eens meer een discussie is geweest over verantwoord ouderschap en geld.
Wanneer heb je "genoeg geld" om aan kinderen te beginnen.
Is dat als je ze te eten en een dak boven het hoofd kunt geven? Of moeten ze op elk gewenst clubje of sport kunnen? Mag je daar paal en perk aan stellen?
Moeten ze alleen voldoende kleding hebben of alle merken en modegrillen kunnen hebben/volgen?
Moet je ze ervaringen als wintersport kunnen bieden of is een dagje speeltuin voldoende?
Ik vind het een gevaarlijke uitspraak dat mensen "voldoende geld" moeten hebben om aan kinderen te mogen beginnen. Net als de discussie "hoeveel kinderen zijn verantwoord" .
Ik kan het niet beter uitleggen.
Heel duidelijk en eens.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
19-01-2021 11:38
Toch gebeurt dit hier helaas elke keer als er een enquête wordt afgenomen. En doordat de school geen/nauwelijks concurrentie heeft van andere scholen is er niet de vrees dat een aanzienlijk percentage wegloopt. Ik heb zelf overigens geen uitgesproken mening of ik het fijner zou vinden of niet. Kinderen geven aan het soms fijn te vinden thuis te lunchen maar vinden het ook fijner om eerder uit te zijn. En omdat ik niet werk/zij niet naar bso gaan laat ik hierin maar de doorslaggevende stem klinken van de ouders voor wie dit verschil meer uitmaakt. Maar ook daar doen ze niks mee. Overigens zijn hier ook veel werkende ouders die juist liever willen dat hun kind wel thuis kan lunchen omdat dat meer mogelijkheden geeft hun kind te zien (bijv. bij werktijden tussen 15.00 en 23.00).

Maar overall lijkt het mij een fijne situatie als alles inderdaad geïntegreerd is, kdv, school en bso.
En ook voorschoolse opvang en voor mensen met wisseldiensten andere manieren van opvang.
Het meest ideale lijkt mij gebouw school open om 6.30 voor kinderen die zich hebben opgegeven, 8.30 start school voor iedereen.
En dan de rest van de dag school en activiteiten tot 18.30 voor kinderen die daarvoor zijn opgegeven met mogelijkheid tot ophalen vanaf 15.00.
Van 8.30 tot 15.00 verplicht programma en de rest gericht op vrije tijd, sporten etc.
Ouders en wat oudere kinderen kunnen wel kiezen waar ze hun activiteiten buiten verplichte schooltijden gaan doen, ook andere aanbieders die kinderen kunnen komen halen gericht op sport of juist creativiteit, etc.
Dit alles in groepen van max 15 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-01-2021 09:11
En hoe wordt die gratis opvang voor alle kinderen gefinancierd?
Door de kinderbijslag inkomensafhankelijk te maken samen met kgb en door de besparingen die een gratis en dus minder administratief arbeidsintensief systeem.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
19-01-2021 12:03
Wat heeft een lening voor een studie of een tweedehands computer hier mee te maken? Om nog maar te zwijgen over de vraag of ik mijzelf een betere ouder vind als ik een buffer heb...

Probeer wat ik heb geschreven nog eens te lezen met een andere mindset, misschien begrijp je het dan beter.

Verder helemaal eens met de toevoeging van nausicaa.
Misschien moet je de toon in je eigen posts nog eens beoordelen. Je opent met financiële consequenties bij de keuze voor kinderen. Ten eerste is het krijgen van kinderen niet altijd een keuze en ten tweede kan niet iedereen die financiële consequenties (op welk moment dan ook) volledig dragen. Daarnaast stel je dat een gezonde buffer noodzakelijk zou moeten zijn voor het krijgen van kinderen. Wie bepaalt wat gezond is? En hoe is dat voor mensen die geen buffer kunnen opbouwen.
Omdat we in een geciviliseerde samenleving niet alleen mensen met financiële vrijheid kinderen willen laten “krijgen” zijn er sociale vangnetten bedacht. Gratis kinderopvang zou een einde maken aan allemaal omslachtige regelingen die vaak ook nog zorgen voor inkomensongelijkheid tussen mannen en vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
19-01-2021 12:57
Scheelde je netto 400 euro? voor 1 dag ipv 3 dagen? Hoe dan? Dat kan alleen als je partner echt een godsvermogen verdient of als je een opvang hebt waar ze een mega tarief hanteren.
Correctie, heb het nagekeken 300 euro netto. Maar is toch 300 euro.
Ons gezamelijk inkomen is hoog.

Daarbij is mijn partner tijdens zijn scheiding met zijn ex nogal vriendelijk geweest voor haar (scheiding kwam van haar uit niet vanuit mijn man, en kwam er op neer dat als hij zn kinderen wilde zien dat hij maar aan haar eisen moest voldoen en hij heeft dat dus gedaan. Achteraf gezien hartstikke dom natuurlijk). Ze hadden ook een lening en die heeft hij helemaal op zich genomen en daar betalen we ook nog eens 400 per maand aan af.

Kijk we kunnen normaal leven en hebben genoeg draagkracht anders hadden we zelf geen kindje gehad, maar het is niet dat we uitgebreid van alles en nog wat kunnen doen. We hebben gezamelijk 7 kinderen en dat tikt wel aan. En doen we met alle liefde, maar soms worden dingen heel oneerlijk verdeeld op financieel gebied mbt toeslagen etc. Als ik zie dat zijn ex van alles en nog wat doet en alleen haar handje maar hoeft op te houden kan ik echt woest worden.

Ik ben daarom ook voor gratis opvang, maar wel alleen voor de werkenden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven