Geld & Recht alle pijlers

Gratis kinderopvang

19-01-2021 09:06 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat dit er gaat komen?

Ondanks dat we zelf een kind hebben die naar de opvang gaat weet ik niet of ik er wel zo voor ben... het lijkt bijna een vrij brief om de kinderen maar gewoon onbeperkt naar de opvang te brengen. De druk zal hierdoor lijkt mij alleen maar toenemen. Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen.

Kindertoeslag zou misschien nog eerder op de schop moeten.

Hoe zien jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Ginnyy schreef:
19-01-2021 13:18
Correctie, heb het nagekeken 300 euro netto. Maar is toch 300 euro.
Ons gezamelijk inkomen is hoog.

Daarbij is mijn partner tijdens zijn scheiding met zijn ex nogal vriendelijk geweest voor haar (scheiding kwam van haar uit niet vanuit mijn man, en kwam er op neer dat als hij zn kinderen wilde zien dat hij maar aan haar eisen moest voldoen en hij heeft dat dus gedaan. Achteraf gezien hartstikke dom natuurlijk). Ze hadden ook een lening en die heeft hij helemaal op zich genomen en daar betalen we ook nog eens 400 per maand aan af.

Kijk we kunnen normaal leven en hebben genoeg draagkracht anders hadden we zelf geen kindje gehad, maar het is niet dat we uitgebreid van alles en nog wat kunnen doen. We hebben gezamelijk 7 kinderen en dat tikt wel aan. En doen we met alle liefde, maar soms worden dingen heel oneerlijk verdeeld op financieel gebied mbt toeslagen etc. Als ik zie dat zijn ex van alles en nog wat doet en alleen haar handje maar hoeft op te houden kan ik echt woest worden.

Ik ben daarom ook voor gratis opvang, maar wel alleen voor de werkenden.
Maar als het voor iedereen gratis is wen je er zo aan. Net als de ov chip kaart voor studerenden, daar waren vele mensen ook op voorhand jaloers op.
Men voorzag sneue taferelen met overvolle treinen met studenten, die met hun gratis kaart wapperend voor betalende reizigers uitlachen, die dan allemaal te laat op hun werk zouden komen.
Is ook niet gebeurd, niemand is er nog mee bezig.
Ginnyy schreef:
19-01-2021 13:18
Correctie, heb het nagekeken 300 euro netto. Maar is toch 300 euro.
Ons gezamelijk inkomen is hoog.

Daarbij is mijn partner tijdens zijn scheiding met zijn ex nogal vriendelijk geweest voor haar (scheiding kwam van haar uit niet vanuit mijn man, en kwam er op neer dat als hij zn kinderen wilde zien dat hij maar aan haar eisen moest voldoen en hij heeft dat dus gedaan. Achteraf gezien hartstikke dom natuurlijk). Ze hadden ook een lening en die heeft hij helemaal op zich genomen en daar betalen we ook nog eens 400 per maand aan af.

Kijk we kunnen normaal leven en hebben genoeg draagkracht anders hadden we zelf geen kindje gehad, maar het is niet dat we uitgebreid van alles en nog wat kunnen doen. We hebben gezamelijk 7 kinderen en dat tikt wel aan. En doen we met alle liefde, maar soms worden dingen heel oneerlijk verdeeld op financieel gebied mbt toeslagen etc. Als ik zie dat zijn ex van alles en nog wat doet en alleen haar handje maar hoeft op te houden kan ik echt woest worden.

Ik ben daarom ook voor gratis opvang, maar wel alleen voor de werkenden.
Zoveel kinderen krijgen is natuurlijk wel een keuze. Dat je daardoor minder kunt besteden aan andere dingen is logisch. Ik weet niet hoeveel kinderen zijn ex heeft, maar dat zijn er misschien geen zeven? Voor de rest is ´handje ophouden´ ook relatief. Dat geld is waarschijnlijk bestemd voor hun gezamenlijke kinderen, waarvoor zij meer uren zorgt? Hoeveel je als vader betaalt is wettelijk vastgesteld op basis van zijn inkomen en de zorgverdeling die ze hebben gemaakt. Als je man het er niet mee eens is, dan zou hij dit kunnen aanvechten bij de rechter?

Ik denk dat als je meer (leuke?) dingen had willen doen met je geld, dat je dan andere keuzes had moeten maken. Heel veel mensen kiezen voor maximaal 2-3 kinderen, omdat ze ook nog een beetje leuk willen leven. Dat jullie voor 7 kinderen kiezen heeft consequenties, maar dat weet je van tevoren.
Uiteindelijk is niets gratis, alleen de zon.
Als dit alleen een beslissing is, ingegeven door de angst dat de Belastingdienst dit systeem niet aankan, is dat een beetje spijtig. Als het doel anders is, namelijk mensen het makkelijker maken werk en zorg te combineren, dan zou het, in combinatie met andere maatregelen, een heel goed idee kunnen zijn.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:07
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
19-01-2021 13:35
Zoveel kinderen krijgen is natuurlijk wel een keuze. Dat je daardoor minder kunt besteden aan andere dingen is logisch. Ik weet niet hoeveel kinderen zijn ex heeft, maar dat zijn er misschien geen zeven? Voor de rest is ´handje ophouden´ ook relatief. Dat geld is waarschijnlijk bestemd voor hun gezamenlijke kinderen, waarvoor zij meer uren zorgt? Hoeveel je als vader betaalt is wettelijk vastgesteld op basis van zijn inkomen en de zorgverdeling die ze hebben gemaakt. Als je man het er niet mee eens is, dan zou hij dit kunnen aanvechten bij de rechter?

Ik denk dat als je meer (leuke?) dingen had willen doen met je geld, dat je dan andere keuzes had moeten maken. Heel veel mensen kiezen voor maximaal 2-3 kinderen, omdat ze ook nog een beetje leuk willen leven. Dat jullie voor 7 kinderen kiezen heeft consequenties, maar dat weet je van tevoren.
We zijn hier ook mee bezig met een advocaat. Uit de berekeningen van de advocaat komt dat hij ruim 300 teveel betaald. En ik vind het niet meer dan normaal dat hij voor zijn kinderen moet betalen. Hij heeft er toendertijd voor gekozen om kinderen met haar te hebben dus heel simpel, maar als zij letterlijk zegt dat zij weigert te gaan werken, omdat ze op deze manier genoeg binnen krijgt staat mij heel erg tegen.
Hij ziet zijn kinderen een stuk minder dan dat hij wilt.
Hij wilt een co ouderschap, maar krijgt dat gewoon niet voor elkaar, omdat zij dat niet wilt. En de rechter gaat er ook niet mee akkoord, omdat zij tegen is en voor co ouderschap moet je aan een aantal punten voldoen wil de rechter dat toekennen. Dus hij heeft bot gevangen.

Als wij vanaf begin samen waren geweest dus zonder exen en kinderen hadden wij ook zeker niet voor 7 kinderen gekozen. Niet dat wij beiden onze kinderen uit onze vorige relaties willen missen, dat totaal niet. Maar ze waren er al toen wij een relatie kregen en wij hebben voor elkaar gekozen en voor elkaars kinderen.
Had ik dan mijn man moeten laten lopen, omdat hij met zn ex al 4 kinderen had, zodat ik meer geld te besteden heb? Nee absoluut niet. Ben hartstikke gelukkig met hem. Geen geld ter wereld die hem kan vervangen. Geld maakt niet gelukkig, maar het maakt het wel een stuk makkelijker. En wij wilden graag ook een kindje samen. En in dat opzicht maakt 6 of 7 kinderen weinig verschil.

We kunnen ook wel leuk leven. Kunnen elk jaar op vakantie. Daar sparen we ook wel voor. Maar een dagje uit naar bv de efteling kost ons gewoon echt veel geld. Wij zijn voor de entree alleen al rond de 300 euro kwijt. Dat zijn gewoon dingen die we minder snel doen, omdat we ook gewoon onze maandelijke lasten hebben.
NYC schreef:
19-01-2021 13:40
Inkomensafhankelijke regelingen lijken me niet wenselijk (in de zin van meer rompslomp, arbeidsintensief en onderhevig aan veranderingen)
Dat kan prima geregeld worden met de voorlopige teruggave.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 11:31
Uiteraard, maar ik sla hier eigenlijk op aan omdat er al eens meer een discussie is geweest over verantwoord ouderschap en geld.
Wanneer heb je "genoeg geld" om aan kinderen te beginnen.
Is dat als je ze te eten en een dak boven het hoofd kunt geven? Of moeten ze op elk gewenst clubje of sport kunnen? Mag je daar paal en perk aan stellen?
Moeten ze alleen voldoende kleding hebben of alle merken en modegrillen kunnen hebben/volgen?
Moet je ze ervaringen als wintersport kunnen bieden of is een dagje speeltuin voldoende?
Ik vind het een gevaarlijke uitspraak dat mensen "voldoende geld" moeten hebben om aan kinderen te mogen beginnen. Net als de discussie "hoeveel kinderen zijn verantwoord" .
Ik kan het niet beter uitleggen.
helemaal met je eens.
ik heb het over mensen die kindjes maken terwijl ze van schulden en voedselbank alle touwtjes net vast kunnen houden. als ik je bericht zo lees zitten wij best op één lijn wat betreft wat voldoende is ;-)
En doooooor!
Europe86 schreef:
19-01-2021 12:49
Ja en misschien zijn die ouders naast financieel onzeker ook nog eens niet lief en slechtere opvoeders... ehhhh daar gaat het toch helemaal niet om? Natuurlijk gaat het over meer dan alleen geld, dat hoor je mij ook nergens ontkennen.

Hadden er maar meer mensen die instelling, dan weet ik zeker dat het beter zou gaan met 'veel dingen'.

Je kletst jezelf er de hele tijd uit met 'dat zeg ik toch niet'. Maar je zegt het wel. Je zegt dat mensen pas aan kinderen mogen beginnen als ze (peperdure!) kinderopvang zelf kunnen betalen. Dus hou maar op met je gedraai. Je zegt hele nare dingen. Hadden maar minder mensen die instelling. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2021 11:20
Het lijkt me voor kinderen heerlijk rustig en overzichtelijk. Tussen de middag wellicht ook (goed!) warm eten, dan bied je ook kinderen uit armere gezinnen 5 gezonde maaltijden in de week.
Er waren bij mij in de regio 2 scholen die dit concept hadden ingevoerd. En dat was echt heel uitgebreid, met ook samenwerkingen met de gemeente voor sportfaciliteiten enzo. Het idee was dat er eigenlijk niet echt scheiding meer was tussen opvang en school, dus ook op de dag zelf werden bepaalde activiteiten door de opvang verzorgd en anderen juist weer door school. Dat was uiteindelijk kostenefficiënter en de leerkrachten konden op die manier veel effectiever ingezet worden, want knutselen bijvoorbeeld werd begeleid door de leidster van de opvang en niet door de juf, die ging dan ondertussen weer extra rekenen. Dus je had bijvoorbeeld s ochtends dan taal met de juf, dan buiten spelen met de leiding van de opvang, dan weer rekenen met de juf, etc. En er waren inderdaad voorzieningen als warm eten en sporten op school. Was echt een heel doordacht concept en ik wilde dus ook dolgraag mijn kind op die school maar vanaf het moment dat het ingevoerd zou worden liep die school binnen twee jaar leeg. Met name de rijke ouders in de buurt moesten er niets van hebben, bleek ook nog eens.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-01-2021 14:05
Er waren bij mij in de regio 2 scholen die dit concept hadden ingevoerd. En dat was echt heel uitgebreid, met ook samenwerkingen met de gemeente voor sportfaciliteiten enzo. Het idee was dat er eigenlijk niet echt scheiding meer was tussen opvang en school, dus ook op de dag zelf werden bepaalde activiteiten door de opvang verzorgd en anderen juist weer door school. Dat was uiteindelijk kostenefficiënter en de leerkrachten konden op die manier veel effectiever ingezet worden, want knutselen bijvoorbeeld werd begeleid door de leidster van de opvang en niet door de juf, die ging dan ondertussen weer extra rekenen. Dus je had bijvoorbeeld s ochtends dan taal met de juf, dan buiten spelen met de leiding van de opvang, dan weer rekenen met de juf, etc. En er waren inderdaad voorzieningen als warm eten en sporten op school. Was echt een heel doordacht concept en ik wilde dus ook dolgraag mijn kind op die school maar vanaf het moment dat het ingevoerd zou worden liep die school binnen twee jaar leeg. Met name de rijke ouders in de buurt moesten er niets van hebben, bleek ook nog eens.
dat klinkt echt geweldig!
En doooooor!
fashionvictim schreef:
19-01-2021 14:05
Er waren bij mij in de regio 2 scholen die dit concept hadden ingevoerd. En dat was echt heel uitgebreid, met ook samenwerkingen met de gemeente voor sportfaciliteiten enzo. Het idee was dat er eigenlijk niet echt scheiding meer was tussen opvang en school, dus ook op de dag zelf werden bepaalde activiteiten door de opvang verzorgd en anderen juist weer door school. Dat was uiteindelijk kostenefficiënter en de leerkrachten konden op die manier veel effectiever ingezet worden, want knutselen bijvoorbeeld werd begeleid door de leidster van de opvang en niet door de juf, die ging dan ondertussen weer extra rekenen. Dus je had bijvoorbeeld s ochtends dan taal met de juf, dan buiten spelen met de leiding van de opvang, dan weer rekenen met de juf, etc. En er waren inderdaad voorzieningen als warm eten en sporten op school. Was echt een heel doordacht concept en ik wilde dus ook dolgraag mijn kind op die school maar vanaf het moment dat het ingevoerd zou worden liep die school binnen twee jaar leeg. Met name de rijke ouders in de buurt moesten er niets van hebben, bleek ook nog eens.
Ja, zo werkt de school van mijn kinderen ook deels wel. Continurooster, eten met een opvangjuf, tussen de middag buiten bewegen met de sportcoach (de leerkrachten hebben dan pauze), muziekles door de muziekjuf, ateliers beeldende vorming worden verzorgd door een creatief team en na schooltijd gaan de opvangkinderen binnen het gebouw door naar de bso.

Dit kan nog uitgebreider dus, zoveel werk is dat niet.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
19-01-2021 09:24
Enerzijds vind ik het een goede ontwikkeling. Aan de andere kant vind ik ook dat er voorwaarden aan de opvang mogen/moeten hangen en dat beter verdienende ouders best meer mogen bijdragen.
Opzich kan ik me vinden in dit standpunt maar vind het ergens ook lastig. Ik heb een zeer pittige intensieve baan met onregelmatigheid en krijg daarom een fors salaris. De verantwoordelijkheid is Huge. Op mijn 20e werd ik al dagelijks met de dood geconfronteerd

Als ik procentueel veel meer moet bijdragen aan dit soort zaken (hoger belasting percentage heb ik ook al) gaat wat ik netto overhou steeds meer richting de gemiddelde kantoorbaan dan zou ik ook wel de chille aspecten van die baan willen
Maar dat krijg ik niet. Ik vind dus dat er niet tot in het oneindige aan hoge salarissen gesleuteld moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2021 14:11
Ja, zo werkt de school van mijn kinderen ook deels wel. Continurooster, eten met een opvangjuf, tussen de middag buiten bewegen met de sportcoach (de leerkrachten hebben dan pauze), muziekles door de muziekjuf, ateliers beeldende vorming worden verzorgd door een creatief team en na schooltijd gaan de opvangkinderen binnen het gebouw door naar de bso.

Dit kan nog uitgebreider dus, zoveel werk is dat niet.
Ja, ik ben hier al jaren voor omdat ik vind dat het kansenongelijkheid tegen gaat en omdat ik denk dat het op de lange termijn veel goedkoper en efficiënter zal zijn om kinderen gewoon naar goed georganiseerde "kindercentra" te laten gaan waar onderwijs, sport, CKV en opvang allemaal onder 1 dak gevestigd zijn. En dan alle kinderen van 8:30 tot 16:30 uur op school.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-01-2021 14:05
Er waren bij mij in de regio 2 scholen die dit concept hadden ingevoerd. En dat was echt heel uitgebreid, met ook samenwerkingen met de gemeente voor sportfaciliteiten enzo. Het idee was dat er eigenlijk niet echt scheiding meer was tussen opvang en school, dus ook op de dag zelf werden bepaalde activiteiten door de opvang verzorgd en anderen juist weer door school. Dat was uiteindelijk kostenefficiënter en de leerkrachten konden op die manier veel effectiever ingezet worden, want knutselen bijvoorbeeld werd begeleid door de leidster van de opvang en niet door de juf, die ging dan ondertussen weer extra rekenen. Dus je had bijvoorbeeld s ochtends dan taal met de juf, dan buiten spelen met de leiding van de opvang, dan weer rekenen met de juf, etc. En er waren inderdaad voorzieningen als warm eten en sporten op school. Was echt een heel doordacht concept en ik wilde dus ook dolgraag mijn kind op die school maar vanaf het moment dat het ingevoerd zou worden liep die school binnen twee jaar leeg. Met name de rijke ouders in de buurt moesten er niets van hebben, bleek ook nog eens.
Mijn collega woont in een nieuwe buurt en daar hebben ze ook zo'n school.
die kinderen hebben net als op de middelbare school een rooster. Dat is echt te cute, die kinderen lopen op hun 5e al wijsneuzerig door die school heen op weg naar de 'science klas'.
Super efficient ook, en het schijnt dat de leraren het ook heel fijn werken vinden.
Zij is heel tevreden.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-01-2021 14:16
Ja, ik ben hier al jaren voor omdat ik vind dat het kansenongelijkheid tegen gaat en omdat ik denk dat het op de lange termijn veel goedkoper en efficiënter zal zijn om kinderen gewoon naar goed georganiseerde "kindercentra" te laten gaan waar onderwijs, sport, CKV en opvang allemaal onder 1 dak gevestigd zijn. En dan alle kinderen van 8:30 tot 16:30 uur op school.
OMG. Wat een verschrikking lijkt mij dit. Ik heb een heel sociaal kind, dat prima kan socializen. En ik heb er één die lijkt wat meer op mij. Die heeft na een dag school al genoeg indrukken gehad. Die vindt thuis zijn, zonder allerlei mensen om zich heen en dingen moeten heel fijn.Wij hebben trouwens al een continurooster. Al jaren. Ik vind het heel prettig voor de kinderen.
toffifee wijzigde dit bericht op 19-01-2021 14:40
5.97% gewijzigd
fashionvictim schreef:
19-01-2021 14:16
Ja, ik ben hier al jaren voor omdat ik vind dat het kansenongelijkheid tegen gaat en omdat ik denk dat het op de lange termijn veel goedkoper en efficiënter zal zijn om kinderen gewoon naar goed georganiseerde "kindercentra" te laten gaan waar onderwijs, sport, CKV en opvang allemaal onder 1 dak gevestigd zijn. En dan alle kinderen van 8:30 tot 16:30 uur op school.
Eens.

En dan nog eens het middelbaar onderwijs op z'n kop. Les per vak op niveau, daarin ook examen doen, toegang tot vervolgopleidingen ook op basis van het relevante vakkenpakket en niet meer op basis van een totaalgemiddelde. Lijkt me ideaal. Dan cluster je ook al het onderwijs direct, kun je schooladviezen afschaffen (iedereen meteen naar een gecombineerde brugklas en daar pas schiften) en heb je voor elke leerling aan met een passend pakket.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2021 14:31
Eens.

En dan nog eens het middelbaar onderwijs op z'n kop. Les per vak op niveau, daarin ook examen doen, toegang tot vervolgopleidingen ook op basis van het relevante vakkenpakket en niet meer op basis van een totaalgemiddelde. Lijkt me ideaal. Dan cluster je ook al het onderwijs direct, kun je schooladviezen afschaffen (iedereen meteen naar een gecombineerde brugklas en daar pas schiften) en heb je voor elke leerling aan met een passend pakket.
Nadeel is dan wel dat je al heel vroeg moet beslissen wat je later zou willen worden. Genoeg kinderen die op die leeftijd nog geen idee hebben. Maar goed, daar staat niveauflexibiliteit tegenover.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
19-01-2021 09:24
Enerzijds vind ik het een goede ontwikkeling. Aan de andere kant vind ik ook dat er voorwaarden aan de opvang mogen/moeten hangen en dat beter verdienende ouders best meer mogen bijdragen.

Door als overheid de kinderopvang in plaats van de ouder te betalen wordt het lastig dit soort voorwaarden te reguleren.
Bijvoorbeeld: Wil je een (hogere) eigen bijdrage vragen voor beter verdienende ouders dan moet de kinderopvang je salaris weten, of er moet een structuur ontstaan waar je weer een bepaalde belasting over je kinderopvang betaald. Puur de belasting verhogen treft ook verdieners zonder kinderen/kinderopvang.
Hier ben ik het volledig mee eens.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Tadderak30 schreef:
19-01-2021 14:37
Nadeel is dan wel dat je al heel vroeg moet beslissen wat je later zou willen worden. Genoeg kinderen die op die leeftijd nog geen idee hebben. Maar goed, daar staat niveauflexibiliteit tegenover.
Nee, je volgt gewoon alle vakken, maar dan op het niveau dat je aankunt. Als jij geen VWO-niveau hebt qua Wiskunde en wel qua Engels, dan zegt dat toch helemaal niks over je baankansen?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2021 14:39
Nee, je volgt gewoon alle vakken, maar dan op het niveau dat je aankunt. Als jij geen VWO-niveau hebt qua Wiskunde en wel qua Engels, dan zegt dat toch helemaal niks over je baankansen?
Als je later toch een exacte studie zou willen volgen dan wordt het lastig om toegelaten te worden tot een TU zonder Wiskunde op VWO-niveau.
Tadderak30 schreef:
19-01-2021 14:40
Als je later toch een exacte studie zou willen volgen dan wordt het lastig om toegelaten te worden tot een TU zonder Wiskunde op VWO-niveau.
Ja. Maar je had sowieso al niet naar het VWO gekund als je slecht bent in wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Gratis opvang is toch wat anders dan onbeperkte opvang voor iedereen? Nu krijg je ook alleen toeslag als je allebei werkt/studeert. Dus ik neem aan dat je bij ‘gratis’ opvang ook beperkt opvang hebt (gebaseerd op werkdagen van de ouders).
Dat kan de opvang anders toch ook niet aan? Als iedereen zijn kind een dag (extra) gaat brengen omdat het toch gratis en en je dan lekker een dagje voor jezelf hebt?
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 14:05
Je kletst jezelf er de hele tijd uit met 'dat zeg ik toch niet'. Maar je zegt het wel. Je zegt dat mensen pas aan kinderen mogen beginnen als ze (peperdure!) kinderopvang zelf kunnen betalen. Dus hou maar op met je gedraai. Je zegt hele nare dingen. Hadden maar minder mensen die instelling. Bah.
Wat kun jij slecht lezen zeg... waar zeg ik dat mensen alleen aan kinderen 'mogen' beginnen als ze de kinderopvang zelf kunnen betalen?
Hou vooral zelf op met mij woorden in de mond leggen. Ik zeg geen nare dingen, je moet je niet zo aangevallen/aangesproken voelen.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
19-01-2021 13:35
Heel veel mensen kiezen voor maximaal 2-3 kinderen, omdat ze ook nog een beetje leuk willen leven. Dat jullie voor 7 kinderen kiezen heeft consequenties, maar dat weet je van tevoren.
Als je er allebei 3 hebt, en je gaat scheiden en krijgt een nieuwe relatie, dan heb je er toch samen 6?
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:07
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven