Geld & Recht alle pijlers

Gratis kinderopvang

19-01-2021 09:06 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat dit er gaat komen?

Ondanks dat we zelf een kind hebben die naar de opvang gaat weet ik niet of ik er wel zo voor ben... het lijkt bijna een vrij brief om de kinderen maar gewoon onbeperkt naar de opvang te brengen. De druk zal hierdoor lijkt mij alleen maar toenemen. Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen.

Kindertoeslag zou misschien nog eerder op de schop moeten.

Hoe zien jullie dit?
merano schreef:
22-01-2021 13:38
Heel mooi. Is Sinterklaas vroeg dit jaar, of gaat er ook nog iemand betalen voor dit genoegen? Want dat geld komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Dat moet ergens anders vandaan worden gehaald. Tips? Uitkeringen, onderwijs, ouderen, gezondheidszorg, defensie, waar geven we de belasting zo'n beetje aan uit in Nederland ... ?

Of mogen we allemaal meer belasting gaan betalen?
Mijn plan is dat méér mensen gaan werken zodat er onderaan de streep méér inkomstenbelasting wordt betaald en minder toeslagen.
bia-pia schreef:
22-01-2021 15:25
Mijn plan is dat méér mensen gaan werken zodat er onderaan de streep méér inkomstenbelasting wordt betaald en minder toeslagen.
En dat ook. Ik denk echt dat het uitnodigt om meer te werken als je weet dat de kinderopvang goed geregeld is. Dan heb je daar immers tijd voor.
Je hoeft dan ook niet met de rekenmachine bij de hand te gaan calculeren wat je meer of minder overhoudt als je nét die loonsverhoging niet accepteert en drie uur per week minder gaat werken.
Ik ga voor vanaf 1 jaar alle kinderen gratis naar de opvang, ongeacht de dagbesteding van de ouders. Dit lijkt me vooral voor achterstandsgezinnen (taal-achterstand, problematiek thuis wegens geldzorgen en/of (geestelijke) gezondheid) een enorm goede ontwikkeling. Dan komt er ook ruimte voor maatschappelijke betrokkenheid (vrijwilligerswerk, taallessen). Ik denk dat het uiteindelijk meer oplevert dan dat het kost, omdat er nu al zoveel kinderen in de kleuterklas met een achterstand beginnen en vooral moeders met jonge kinderen jarenlang aan huis gebonden zijn en buiten spel staan. Ook voor werkende ouders is het makkelijker: geen inkomsten naar het KDV, ruimte om van baan te wisselen, voor jezelf te beginnen etc.

Het eerste jaar mag je zelf oplossen met ouderschapsverlof of betaalde opvang. We hebben nu sowieso al een half jaar betaald verlof, dus een half jaartje zelf overbruggen als je carrière belangrijk voor je is moet te doen zijn. Dit omdat het voor baby's fijner is thuis te zijn, of in ieder geval beperkt en weloverwogen naar de opvang gestuurd te worden (geen kritiek op opvang-baby's, mijn zoon ging met 11 weken al, maar ik denk niet dat de overheid dat moet subsidiëren).
Paardenbloem88 schreef:
22-01-2021 14:56
Ja hoor, als je op google scholar naar effecten van kinderopvang zoekt kan je hier verschillende onderzoeken over vinden. Natuurlijk valt of staat het wel met de pedagogische kwaliteiten van de leiding. Maar tegenwoordig is er een gedegen opleiding en wordt er ook gecontroleerd op taalaanbod. Daarnaast heeft onze opvang ook een pedagogisch medewerker die de kwaliteit in de gaten houdt.

Punt is dat dit ook bij onze kdv zo gepresenteerd werd, maar in de realiteit moet je het doen met mbo-opgeleide medewerkers onder flinke werkdruk die erg weinig verdienen, plus dat een kdv (in de steden) vaak problemen heeft om voldoende personeel aan zich te binden.
Ik snap niet zo heel erg goed waar het idee vandaan komt dat een kind qua ontwikkeling beter af is in zo'n omgeving dan thuis, en betwijfel of dit ook altijd zo is. Denk dat de kwaliteit van kinderopvang er bovendien op papier vaak beter uitziet dan in real life.
Al met al denk ik dat kinderopvang goed is zodat de ouders beiden kunnen werken (Wat ik trouwens ook geen heilige keus vind hoor, als 1 van de 2 voldoende verdient voor het hele gezin, maar goed) maar ik denk dat een 'professionele' (lees mbo 3 of 4!) opvoeder niet per definitie beter is voor de ontwikkeling dan de eigen ouders.
JackyBee schreef:
22-01-2021 16:20
Punt is dat dit ook bij onze kdv zo gepresenteerd werd, maar in de realiteit moet je het doen met mbo-opgeleide medewerkers onder flinke werkdruk die erg weinig verdienen, plus dat een kdv (in de steden) vaak problemen heeft om voldoende personeel aan zich te binden.
Ik snap niet zo heel erg goed waar het idee vandaan komt dat een kind qua ontwikkeling beter af is in zo'n omgeving dan thuis, en betwijfel of dit ook altijd zo is. Denk dat de kwaliteit van kinderopvang er bovendien op papier vaak beter uitziet dan in real life.
Al met al denk ik dat kinderopvang goed is zodat de ouders beiden kunnen werken (Wat ik trouwens ook geen heilige keus vind hoor, als 1 van de 2 voldoende verdient voor het hele gezin, maar goed) maar ik denk dat een 'professionele' (lees mbo 3 of 4!) opvoeder niet per definitie beter is voor de ontwikkeling dan de eigen ouders.
De kwaliteit verschilt, maar er bestaat echt heel goede kinderopvang in Nederland. Weinige wisselingen en goede medewerkers die hart hebben voor kinderen en een gedegen opleiding hebben gevolgd. Bij ons is er altijd iemand met een hbo pedagogiek opleiding op de groep.

Ik vind vooral het groepsgebeuren erg belangrijk voor kinderen, vanaf 1 is dat echt al leuk en leerzaam. Ze kijken zoveel gedrag bij elkaar af en leren zoveel door te kijken en kopiëren.

Het is niet het een of het ander, want alsnog breng je als ouders het meeste tijd met je kind door en uiteraard is dat superbelangrijk, maar ik vind het kdv echt een meerwaarde, want zo'n groep kinderen kan ik mijn kinderen niet bieden. Ze doen allerlei leuke projecten, muzieklessen, toneel, dans, zoveel uitdagend educatief speelgoed, echt fantastisch hoe ze kinderen op hun niveau uitdagen en er elke dag weer een feest van maken.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
22-01-2021 16:20
Punt is dat dit ook bij onze kdv zo gepresenteerd werd, maar in de realiteit moet je het doen met mbo-opgeleide medewerkers onder flinke werkdruk die erg weinig verdienen, plus dat een kdv (in de steden) vaak problemen heeft om voldoende personeel aan zich te binden.
Ik snap niet zo heel erg goed waar het idee vandaan komt dat een kind qua ontwikkeling beter af is in zo'n omgeving dan thuis, en betwijfel of dit ook altijd zo is. Denk dat de kwaliteit van kinderopvang er bovendien op papier vaak beter uitziet dan in real life.
Al met al denk ik dat kinderopvang goed is zodat de ouders beiden kunnen werken (Wat ik trouwens ook geen heilige keus vind hoor, als 1 van de 2 voldoende verdient voor het hele gezin, maar goed) maar ik denk dat een 'professionele' (lees mbo 3 of 4!) opvoeder niet per definitie beter is voor de ontwikkeling dan de eigen ouders.
Oei, ik vind dit een beetje klinken als Ferd Grappenhaus die zich uitlaat over het niveau van Verzorgende IG3... Hetgeen wat deze bevlogen medewerkers hebben te bieden is zoveel meer dan alleen hun niveau op papier.
JackyBee schreef:
22-01-2021 16:20
ik denk dat een 'professionele' (lees mbo 3 of 4!) opvoeder niet per definitie beter is voor de ontwikkeling dan de eigen ouders.
Natuurlijk niet. Het is ook niet of/of, het is en/en. De kinderopvang voegt wat toe, maar vervangt de ouders niet. De veilige thuisbasis en contact met de ouders blijft cruciaal. Maar het kdv is een soort mini speelmaatschappij waarin ze van andere kinderen kunnen leren, met andere mensen in aanraking komen. Bovendien is mbo 4 een prima opleiding, gewoon gemiddeld, helemaal niets mis mee. De helft van de ouders heeft een lagere opleiding, en ook de meeste hogeropgeleide ouders weten een stuk minder van de ontwikkeling van kinderen.
Adelaide schreef:
22-01-2021 17:02
Natuurlijk niet. Het is ook niet of/of, het is en/en. De kinderopvang voegt wat toe, maar vervangt de ouders niet. De veilige thuisbasis en contact met de ouders blijft cruciaal. Maar het kdv is een soort mini speelmaatschappij waarin ze van andere kinderen kunnen leren, met andere mensen in aanraking komen. Bovendien is mbo 4 een prima opleiding, gewoon gemiddeld, helemaal niets mis mee. De helft van de ouders heeft een lagere opleiding, en ook de meeste hogeropgeleide ouders weten een stuk minder van de ontwikkeling van kinderen.
Precies, of je een goede kdv leidster bent ligt maar voor een deel aan de kennis die je bezit. Ik zie zoveel liefde en interesse voor het kleine kind, het enthousiasme en het plezier spat ervan af, daar word ik echt blij van. Ik heb echt veel respect voor ze.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
22-01-2021 15:25
Mijn plan is dat méér mensen gaan werken zodat er onderaan de streep méér inkomstenbelasting wordt betaald en minder toeslagen.
Ik zeg het nog maar een keer: 400.000 werklozen. En de echte coronaklappen moeten nog vallen.
óu sont les neiges d'antan

DeeDee76 schreef:
22-01-2021 16:47
Oei, ik vind dit een beetje klinken als Ferd Grappenhaus die zich uitlaat over het niveau van Verzorgende IG3... Hetgeen wat deze bevlogen medewerkers hebben te bieden is zoveel meer dan alleen hun niveau op papier.
En ik denk dat een kdv medewerker niet per definitie bevlogen is, en dat hij/zij niet per definitie de ontwikkeling van het kind hoog in het vaandel heeft staan. Mijn punt is dat ik niet zeker weet of het persé het kdv is dat positief bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind, en mijn twijfel zit'm er vooral in of een pedagogische insteek meerwaarde heeft ten opzichte van warmte, tijd, liefde en aandacht. That's it.
merano schreef:
22-01-2021 18:10
Ik zeg het nog maar een keer: 400.000 werklozen. En de echte coronaklappen moeten nog vallen.
Wat heeft dat ermee te maken?
Majime schreef:
22-01-2021 18:23
Wat heeft dat ermee te maken?
Ik denk dat gratis kinderopvang voor iedereen, terwijl er weinig banen zijn, een beetje een bijzonder idee is volgens deze poster.
JackyBee schreef:
22-01-2021 18:14
En ik denk dat een kdv medewerker niet per definitie bevlogen is, en dat hij/zij niet per definitie de ontwikkeling van het kind hoog in het vaandel heeft staan. Mijn punt is dat ik niet zeker weet of het persé het kdv is dat positief bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind, en mijn twijfel zit'm er vooral in of een pedagogische insteek meerwaarde heeft ten opzichte van warmte, tijd, liefde en aandacht. That's it.
Het is niet het een of het ander, dat is hier al vaker gezegd. Mijn kinderen zijn altijd 2, max. 3 dagen naar het kdv gegaan, dus nog steeds 4 tot 5 dagen thuis.

De leidsters die ik ken bieden veel meer dan een pedagogische insteek. Het zijn geen robots.

Daarbij komt dat de kinderen onderling ontzettend leuk met elkaar omgaan, dus ook van elkaar krijgen ze liefde/ aandacht. Zoveel plezier als ze daar met elkaar maken is echt ongelofelijk, dat krijg ik thuis niet voor elkaar zoveel dagen per week. Het is daar nooit saai.
Majime schreef:
22-01-2021 18:27
Het is niet het een of het ander, dat is hier al vaker gezegd. Mijn kinderen zijn altijd 2, max. 3 dagen naar het kdv gegaan, dus nog steeds 4 tot 5 dagen thuis.

De leidsters die ik ken bieden veel meer dan een pedagogische insteek. Het zijn geen robots.

Daarbij komt dat de kinderen onderling ontzettend leuk met elkaar omgaan, dus ook van elkaar krijgen ze liefde/ aandacht. Zoveel plezier als ze daar met elkaar maken is echt ongelofelijk, dat krijg ik thuis niet voor elkaar zoveel dagen per week. Het is daar nooit saai.
oké, ik was ook blij met het kdv indertijd. Maar nog steeds blijft mijn vraag: wat draagt het - meer dan de eigen ouders of de eigen huiselijke omgeving - bij aan de ontwikkeling van het kind? Daar geloof ik gewoon niet zo in. Buiten dat heb ik niets tegen het KDV, maar ik vind dat er altijd makkelijk gezegd wordt dat het belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen.
JackyBee schreef:
22-01-2021 18:31
oké, ik was ook blij met het kdv indertijd. Maar nog steeds blijft mijn vraag: wat draagt het - meer dan de eigen ouders of de eigen huiselijke omgeving - bij aan de ontwikkeling van het kind? Daar geloof ik gewoon niet zo in. Buiten dat heb ik niets tegen het KDV, maar ik vind dat er altijd makkelijk gezegd wordt dat het belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen.
Misschien kun je het wetenschappelijke onderzoek dat ik aanhaalde eens opzoeken en lezen als het je interesseert?
JackyBee schreef:
22-01-2021 18:27
Ik denk dat gratis kinderopvang voor iedereen, terwijl er weinig banen zijn, een beetje een bijzonder idee is volgens deze poster.
Leg eens uit? Ik denk dat het juist in een crisis belangrijk is dat mensen de kans hebben te werken en mee te helpen aan de wederopbouw van Nederland. Hoe meer mensen straks de schouders eronder kunnen zetten hoe beter.
JackyBee schreef:
22-01-2021 18:31
oké, ik was ook blij met het kdv indertijd. Maar nog steeds blijft mijn vraag: wat draagt het - meer dan de eigen ouders of de eigen huiselijke omgeving - bij aan de ontwikkeling van het kind? Daar geloof ik gewoon niet zo in. Buiten dat heb ik niets tegen het KDV, maar ik vind dat er altijd makkelijk gezegd wordt dat het belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen.
Een omgeving met leeftijdsgenootjes, waar ze sociale vaardigheden leren op hun eigen niveau, dat kan ik mijn kind thuis niet bieden. Interactie een op een met een volwassene is toch heel anders.
Ook ken ik niet zoveel kinderliedjes, heb ik thuis niet zo’n enorme hoeveelheid verschillend speelgoed en knutselmateriaal, en heb ik eigenlijk geen idee wat een peuter wel of niet kan of zou moeten kunnen qua motorische ontwikkeling.
Nu hebben wij ook wel een tijdje gezocht naar een kdv met een doordachte visie en een pedagogisch plan, dus misschien dat een ander kdv het niveau van Ikea smaland niet overstijgt, maar ik ben iedere keer verbaasd wat smurfen allemaal heeft geleerd op het kdv.
Majime schreef:
22-01-2021 19:07
Leg eens uit? Ik denk dat het juist in een crisis belangrijk is dat mensen de kans hebben te werken en mee te helpen aan de wederopbouw van Nederland. Hoe meer mensen straks de schouders eronder kunnen zetten hoe beter.
Dat moet je dan denk ik aan de betreffende poster vragen
Majime schreef:
22-01-2021 19:04
Misschien kun je het wetenschappelijke onderzoek dat ik aanhaalde eens opzoeken en lezen als het je interesseert?
Ja goede tip. Dank.
forumfossiel schreef:
22-01-2021 19:21
Een omgeving met leeftijdsgenootjes, waar ze sociale vaardigheden leren op hun eigen niveau, dat kan ik mijn kind thuis niet bieden. Interactie een op een met een volwassene is toch heel anders.
Ook ken ik niet zoveel kinderliedjes, heb ik thuis niet zo’n enorme hoeveelheid verschillend speelgoed en knutselmateriaal, en heb ik eigenlijk geen idee wat een peuter wel of niet kan of zou moeten kunnen qua motorische ontwikkeling.
Nu hebben wij ook wel een tijdje gezocht naar een kdv met een doordachte visie en een pedagogisch plan, dus misschien dat een ander kdv het niveau van Ikea smaland niet overstijgt, maar ik ben iedere keer verbaasd wat smurfen allemaal heeft geleerd op het kdv.
Helemaal eens. Ik raak zelf vaak geïnspireerd door het kdv en wat zij allemaal met de kinderen doen.

Ook vind ik het fijn dat er mensen zijn die de ontwikkeling van mijn kind in de gaten houden. Ik ken alleen mijn eigen kinderen goed en hoogstens nog een paar kleine kinderen van dezelfde leeftijd een beetje (kinderen van familie en vrienden), maar ik heb echt geen idee wanneer iets afwijkend is, want ik heb geen referentiekader.

Terwijl op het kdv ervaren leidsters rondlopen die vaak al 10 tot 50 jaar werken met kinderen van deze leeftijd, zij kunnen het signaleren wanneer een kind zich niet goed ontwikkeld. Gelukkig is er bij ons nooit iets aan de hand geweest, maar het idee dat er meer ogen meekijken vind ik erg fijn.
forumfossiel schreef:
22-01-2021 19:21
Een omgeving met leeftijdsgenootjes, waar ze sociale vaardigheden leren op hun eigen niveau, dat kan ik mijn kind thuis niet bieden. Interactie een op een met een volwassene is toch heel anders.
Ook ken ik niet zoveel kinderliedjes, heb ik thuis niet zo’n enorme hoeveelheid verschillend speelgoed en knutselmateriaal, en heb ik eigenlijk geen idee wat een peuter wel of niet kan of zou moeten kunnen qua motorische ontwikkeling.
Nu hebben wij ook wel een tijdje gezocht naar een kdv met een doordachte visie en een pedagogisch plan, dus misschien dat een ander kdv het niveau van Ikea smaland niet overstijgt, maar ik ben iedere keer verbaasd wat smurfen allemaal heeft geleerd op het kdv.
Dat vind ik oprecht fijn voor jullie. Toch twijfel ik of dit een particuliere observatie/mening betreft of een objectief feit. Maar toch fijn om te lezen dat jij de opvang ook als een warme plek ziet. Zo ervaarde ik het vaak ook wel. Soms niet.
Majime schreef:
22-01-2021 19:40
Helemaal eens. Ik raak zelf vaak geïnspireerd door het kdv en wat zij allemaal met de kinderen doen.

Ook vind ik het fijn dat er mensen zijn die de ontwikkeling van mijn kind in de gaten houden. Ik ken alleen mijn eigen kinderen goed en hoogstens nog een paar kleine kinderen van dezelfde leeftijd een beetje (kinderen van familie en vrienden), maar ik heb echt geen idee wanneer iets afwijkend is, want ik heb geen referentiekader.

Terwijl op het kdv ervaren leidsters rondlopen die vaak al 10 tot 50 jaar werken met kinderen van deze leeftijd, zij kunnen het signaleren wanneer een kind zich niet goed ontwikkeld. Gelukkig is er bij ons nooit iets aan de hand geweest, maar het idee dat er meer ogen meekijken vind ik erg fijn.
Ik vraag me af wat je met 'ontwikkeling' bedoelt. En ook maak ik me soms zorgen over het idee dat veel ouders twijfelen of hun kind wel aan een bepaalde norm voldoet. Ik weet daarom dus niet zeker of het wel bijdraag dat er zoveel instituties zijn die pretenderen te weten hoe 'ontwikkeling' hoort te geschieden. Terwijl ik er geen moeite mee heb als iemand, of een instituut, zegt: "Ik ben bevlogen, doe mijn stinkende best voor jouw kind, maar weet het niet beter dan de eigen ouders". Begrijp je?
JackyBee schreef:
22-01-2021 20:06
Ik vraag me af wat je met 'ontwikkeling' bedoelt. En ook maak ik me soms zorgen over het idee dat veel ouders twijfelen of hun kind wel aan een bepaalde norm voldoet. Ik weet daarom dus niet zeker of het wel bijdraag dat er zoveel instituties zijn die pretenderen te weten hoe 'ontwikkeling' hoort te geschieden. Terwijl ik er geen moeite mee heb als iemand, of een instituut, zegt: "Ik ben bevlogen, doe mijn stinkende best voor jouw kind, maar weet het niet beter dan de eigen ouders". Begrijp je?
In de breedste zin van het woord. Taalontwikkeling bij een peuter is nogal belangrijk, maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling en de motoriek/ fysieke ontwikkelingen.

Het gaat er juist niet om dat kinderen allemaal aan dezelfde norm moet voldoen. Het is namelijk ontzettend breed wat nog wordt gezien als een 'normaal'. Het is daarbij niet zo dat kinderen worden gepusht.

Maar als er echt opvallende dingen zijn dan signaleren ze dit wel. Ik vind dat alleen maar fijn. Je kunt er het beste zo vroeg mogelijk bij zijn, zodat je bijvoorbeeld tijdig contact kunt opnemen met een arts, kinderfysio of bijvoorbeeld een logopedist.

Je lijkt wat argwanend en sceptisch te zijn over de kinderopvang, waar komt dat vandaan?
merano schreef:
22-01-2021 18:10
Ik zeg het nog maar een keer: 400.000 werklozen. En de echte coronaklappen moeten nog vallen.
Het beleid is niet uitsluitend voor 2021 en 2022 hoor.
Met die werkloosheid komt het wel weer goed. Een bepaald werkloosheidspercentage hoort bij een gezonde economie. En in het algemeen is het ook heel goed voor de economie als mensen geld uitgeven. Er komen dan extra banen bij voor extra kinderopvang. Mensen houden meer geld over om te besteden. En meer geld besteden leidt in het algemeen weer tot een betere economie en minder werklozen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven