Geld & Recht alle pijlers

Handtekening veranderen

12-03-2024 14:50 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil mijn handtekening laten veranderen. Ik heb al gegoogled, maar ik kom er niet echt achter, wat je precies moet doen als je je handtekening wilt veranderen.

Ik heb in ieder geval gelezen, dat als je een nieuw paspoort of ID kaart aanvraagt, je het dan moet melden. Ik moet binnenkort een nieuwe ID kaart, maar ben bang dat het dan niet goed komt, als ik daar zit en aangeef dat ik mijn handtekening wil veranderen.

Verder las ik dat ik het bij de bank moet aangegeven.

Zijn er nog andere instanties waarbij ik het moet aangeven?

Zijn er hier mensen met ervaring/die mij verder kunnen helpen?
Ik heb mijn handtekening een aantal jaren geleden moeten veranderen omdat mijn naam veranderde. Dat heb ik echt nooit en nergens hoeven aangeven. Gewoon voortaan de nieuwe handtekening gebruikt. En ik ben nog steeds op vrije voeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hetzelfde als oude man. Toen ik trouwde en mijn naam veranderde (jaja, ouderwets) heb ik gewoon mijn handtekening veranderd. Ik heb dat niet ergens aangegeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je op de website van jouw gemeente gezocht op handtekening legaliseren? Misschien is dat wat je bedoelt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik ook een nieuwe handtekening sinds ik getrouwd ben. In al die jaren nog nooit iemand over gehoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citrus schreef:
12-03-2024 15:00
Heb je op de website van jouw gemeente gezocht op handtekening legaliseren? Misschien is dat wat je bedoelt?
Ja daar heb ik naar gezocht, maar ik weet ook niet precies wat dat legaliseren inhoud en dat is wat ik moet doen.

Ik heb tevens met de gemeente gebeld en de medewerker zei daar in ieder geval niets over
Maar waar komt je vraag vandaan dan?
Oude_Man_2 schreef:
12-03-2024 15:05
Maar waar komt je vraag vandaan dan?
Dit vraag ik me ook af. Je handtekening is niet iets dat 'vastgelegd' oid is. Dat is gewoon een krabbel waaruit je kunt zien dat iets van jou is of waar jij akkoord op hebt gegeven.

Mijn handtekening is nooit hetzelfde. Ik doe altijd maar wat. Maar ik herken wel altijd mijn eigen krabbel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaren geleden ook gewoon andere handtekening gaan gebruiken. Nooit problemen mee gehad. Ik zou niks aangeven bij het aanvragen van ID/Paspoort. Echt helemaal niemand die jouw handtekening checkt hoor. Gewoon je nieuwe handtekening gaan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
12-03-2024 15:05
Maar waar komt je vraag vandaan dan?
Ik snap je vraag niet helemaal. Ik ben gewoon bang dat ik er straks problemen mee krijg als ik mijn handtekening verander

Als je dat nergens hoeft te melden, kan toch elk willekeurig persoon bij wijze van documenten zomaar ondertekenen? Dat lijkt mij toch niet de bedoeling
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroegâh moest je dan bij de bank een wijzigingsformulier aanvragen omdat anders je handtekening op acceptgiro's niet meer klopte.
Ik zou niet weten waar je hem nu nog officieel voor gebruikt.

Nieuwe op je nieuwe iD zetten en klaar lijkt mij.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
leeg_zakje schreef:
12-03-2024 15:16
Ik snap je vraag niet helemaal. Ik ben gewoon bang dat ik er straks problemen mee krijg als ik mijn handtekening verander

Als je dat nergens hoeft te melden, kan toch elk willekeurig persoon bij wijze van documenten zomaar ondertekenen? Dat lijkt mij toch niet de bedoeling
Ik geloof niet dat mijn handtekening ooit ergens is gecheckt. Wat voor documenten doel je op?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
12-03-2024 14:55
Ik heb mijn handtekening een aantal jaren geleden moeten veranderen omdat mijn naam veranderde. Dat heb ik echt nooit en nergens hoeven aangeven. Gewoon voortaan de nieuwe handtekening gebruikt. En ik ben nog steeds op vrije voeten.

Mijn handtekening is in de loop der jaren geëvolueerd (steeds lelijker, dat wel), maar ik heb het wel een keer te horen gekregen bij het gemeentehuis, dat de door mij gezette handtekening op het formulier, wel moest lijken op die van mijn paspoort, want daar zat op dat moment verschil in. Was geloof ik bij het aanvragen van een paspoort voor 1 van de kinderen.

Dus ik zou het in ieder geval gewoon melden bij het aanvragen van je nieuwe ID. Dat ID is leidend om je identiteit te kunnen checken lijkt me
poeszie wijzigde dit bericht op 12-03-2024 15:20
9.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
leeg_zakje schreef:
12-03-2024 15:16
Ik snap je vraag niet helemaal. Ik ben gewoon bang dat ik er straks problemen mee krijg als ik mijn handtekening verander

Als je dat nergens hoeft te melden, kan toch elk willekeurig persoon bij wijze van documenten zomaar ondertekenen? Dat lijkt mij toch niet de bedoeling
Wat is de rede dat je je handtekening moet of wil veranderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is het voornamelijk van belang dat je handtekening overeenkomt met de handtekening op je identiteitsbewijs. Gezien ik een keer terug moest naar de bank omdat mijn gezette handtekening niet overeen kwam met de handtekening op mijn id kaart. Vervolgens met aanvragen nieuw paspoort een nieuwe handtekening gebruikt en daar is niks over gezegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
pennydreadful1 schreef:
12-03-2024 15:20
Volgens mij is het voornamelijk van belang dat je handtekening overeenkomt met de handtekening op je identiteitsbewijs. Gezien ik een keer terug moest naar de bank omdat mijn gezette handtekening niet overeen kwam met de handtekening op mijn id kaart. Vervolgens met aanvragen nieuw paspoort een nieuwe handtekening gebruikt en daar is niks over gezegd.

Ja precies
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
12-03-2024 15:19
Ik geloof niet dat mijn handtekening ooit ergens is gecheckt. Wat voor documenten doel je op?
Ik bedoel dat een handtekening best fraude gevoelig is als je nergens hoeft te melden dat je je handtekening wijzigt
Alle reacties Link kopieren Quote
Citrus schreef:
12-03-2024 15:00
Heb je op de website van jouw gemeente gezocht op handtekening legaliseren? Misschien is dat wat je bedoelt?
Dat is het niet; legaliseren is dat iemand verklaart dat het jouw handtekening is onder een bepaald document maar die handtekening moet dan wel kloppen met de handtekening dat op het legitimatiebewijs staat...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
appelwangetje schreef:
12-03-2024 15:20
Wat is de rede dat je je handtekening moet of wil veranderen?
Dat wil ik hier liever niet openbaar neer zetten, dat maakt mij iets te veel herkenbaar
Alle reacties Link kopieren Quote
leeg_zakje schreef:
12-03-2024 15:25
Ik bedoel dat een handtekening best fraude gevoelig is als je nergens hoeft te melden dat je je handtekening wijzigt

Maar waar denk je dat jouw handtekening centraal geregistreerd staat? En dat ‘iedereen’ toegang heeft tot dat register om te zien of je handtekening klopt wat onder je brief aan je oma staat?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
leeg_zakje schreef:
12-03-2024 15:25
Ik bedoel dat een handtekening best fraude gevoelig is als je nergens hoeft te melden dat je je handtekening wijzigt
Waar wordt er nog gefraudeerd met puur en alleen een handtekening?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word alleen vanuit mijn werk wel eens ondervraagd, bij de vog aanvraag, over de verschillende handtekeningen in de loop van de tijd. Maar dat is het dan ook wel.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
12-03-2024 15:33
Maar waar denk je dat jouw handtekening centraal geregistreerd staat? En dat ‘iedereen’ toegang heeft tot dat register om te zien of je handtekening klopt wat onder je brief aan je oma staat?
Dat had ik inderdaad zo in mijn hoofd, maar aan jullie reacties merk ik nu dat dit niet klopt
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
12-03-2024 15:35
Waar wordt er nog gefraudeerd met puur en alleen een handtekening?
Ik heb geen idee, toch ben ik er bang voor dat ik daar in de toekomst wellicht van beticht word. Maar gezien jullie reacties is dat een irrieele angst
Alle reacties Link kopieren Quote
leeg_zakje schreef:
12-03-2024 15:16
Ik snap je vraag niet helemaal. Ik ben gewoon bang dat ik er straks problemen mee krijg als ik mijn handtekening verander

Als je dat nergens hoeft te melden, kan toch elk willekeurig persoon bij wijze van documenten zomaar ondertekenen? Dat lijkt mij toch niet de bedoeling
Hoevaak is je handtekening gecontroleerd? Er bestaat geen database ofzo waar handtekeningen in staan. Gewoon bij volgende verlenging van je ID bewijs de nieuwe handtekening zetten.

Bij belangrijke zaken als afsluiten hypotheek wordt wel handtekening gecontroleerd, je kan daar nog even de oude gebruiken.

Handtekening laten legaliseren is echt onzinnig.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven