Geld & Recht alle pijlers

Help, uitkering en inwonend met inkomen?

21-10-2020 21:14 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn altijd zelfstandig ondernemer geweest, maar omdat het bedrijf op een gegeven moment niet meer winstgevend was en zij 60+ zijn konden ze via de gemeente in aanmerking komen voor een BBZ/IAOZ regeling tot aan hun pensioen als ze het bedrijf zouden beëindigen. Dit valt onder de bijstand.

Nu is mijn relatie recentelijk beëindigd waardoor ik noodgedwongen voorlopig bij mijn ouders zal moeten inwonen, aangezien het huis van mijn ex is. Ik weet dat door de kostendelersnorm zij nu 86,66% ipv 100% zullen krijgen. Maar klopt het dat daarnaast alles wat ik verdien, extra van deze uitkering wordt afgetrokken? Als in, worden we een volledig gezamenlijk huishouden en zou ik niets op kunnen bouwen om weer op mezelf te gaan?
Nee dit klopt niet
Ga antikraak wonen en zoek vanaf dat punt een zelfstandige woning. Wat je nu aan het doen bent klopt van geen kanten.
Alle reacties Link kopieren
Je ouders kunnen een hospita overeenkomst met je maken. Geloof dat je dan een kleine vergoeding betaalt aan ze voor enkel de m2 van het vertrek dat je huurt en het wordt niet verrekend met huurtoeslag en/of inkomen. Bijstand moet je je even goed over inlezen want dat weet ik niet zeker. Ook moet er toestemming komen van de woningbouw dacht ik.
Cateautje schreef:
21-10-2020 21:19
Ga antikraak wonen en zoek vanaf dat punt een zelfstandige woning. Wat je nu aan het doen bent klopt van geen kanten.
Want? Voor tijdelijke opvang is dit toch prima als ouders het ok vinden?
Alle reacties Link kopieren
Of wat Cateau zegt: antikaak of leegstandsbeheer. Komen je ouders ook niet in allerlei gezeik terecht.
Yeauheauheau schreef:
21-10-2020 21:20
Je ouders kunnen een hospita overeenkomst met je maken. Geloof dat je dan een kleine vergoeding betaalt aan ze voor enkel de m2 van het vertrek dat je huurt en het wordt niet verrekend met huurtoeslag en/of inkomen. Bijstand moet je je even goed over inlezen want dat weet ik niet zeker. Ook moet er toestemming komen van de woningbouw dacht ik.
Ze kunnen ook in een koophuis wonen natuurlijk...
levraM schreef:
21-10-2020 21:14
waardoor ik noodgedwongen voorlopig bij mijn ouders zal moeten inwonen,

Je moet niks, niemand dwingt je.
Alle reacties Link kopieren
Met bijstand ben je wel aan de Goden overgeleverd. Is altijd vragen om problemen hoe eerlijk en goed ook alles wordt geregeld.
Yeauheauheau schreef:
21-10-2020 21:21
Of wat Cateau zegt: antikaak of leegstandsbeheer. Komen je ouders ook niet in allerlei gezeik terecht.
To kan ouders gewoon compenseren voor het deel dat de uitkering verlaagd wordt.
Yeauheauheau schreef:
21-10-2020 21:20
Je ouders kunnen een hospita overeenkomst met je maken. Geloof dat je dan een kleine vergoeding betaalt aan ze voor enkel de m2 van het vertrek dat je huurt en het wordt niet verrekend met huurtoeslag en/of inkomen. Bijstand moet je je even goed over inlezen want dat weet ik niet zeker. Ook moet er toestemming komen van de woningbouw dacht ik.
Klopt, commerciële verhuurders tellen niet mee met de kostendelersnorm. Maar of ze daarin trappen als het de dochter des huizes betreft..
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-10-2020 21:19
Ga antikraak wonen en zoek vanaf dat punt een zelfstandige woning. Wat je nu aan het doen bent klopt van geen kanten.
Ja joh, zoveel antikraak woningen, je kan maar uitkiezen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Maar je bedoelt dus dat je wilt dat je ouders het gratis geld mogen houden en jij ondertussen verder kunt sparen?
Gie1978 schreef:
21-10-2020 21:26
Maar je bedoelt dus dat je wilt dat je ouders het gratis geld mogen houden en jij ondertussen verder kunt sparen?
Ga je handen wassen!
Alle reacties Link kopieren
Gie1978 schreef:
21-10-2020 21:26
Maar je bedoelt dus dat je wilt dat je ouders het gratis geld mogen houden en jij ondertussen verder kunt sparen?
Nee, dat bedoelt To niet. To vraagt zich af wat de financiële consequenties zijn voor het recht op BBZ/IAOZ regeling van haar ouders tot aan hun pensioen.
Ik zou als ik jou was wat beter leren lezen.
puck-en-hans wijzigde dit bericht op 21-10-2020 21:35
2.11% gewijzigd
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Gie1978 schreef:
21-10-2020 21:26
Maar je bedoelt dus dat je wilt dat je ouders het gratis geld mogen houden en jij ondertussen verder kunt sparen?
Als dat je conclusie is. Soms loopt het leven anders dan verwacht. Dat zou jou vast nooit kunnen overkomen want jij zal het ongetwijfeld allemaal goed geregeld hebben. Ik heb even geen andere optie dan teruggaan naar m'n ouders, een eigen woning heb je nu eenmaal niet op korte termijn als je geen hoge particuliere huur kunt betalen. Ik doe het niet om er financieel beter van te worden, ik heb gewoon tijd nodig om aan een eigen woning te komen. Als ik van mijn salaris dan niets overhoud omdat de volledige uitkering wegvalt en ik dat moet opvangen, kan ik dus niets opbouwen voor die nieuwe woning en om m'n leven weer op de rit te krijgen. Die kostendelersnorm begrijp ik en is geen probleem.
puck-en-hans schreef:
21-10-2020 21:35
Nee, dat bedoelt To niet. To vraagt zich af wat de financiële consequenties zijn voor het recht op BBZ/IAOZ regeling van haar ouders tot aan hun pensioen.
Ik zou als ik jou was wat beter leren lezen.
Het was een vraag. TS zegt zelf dat ze iets wil opbouwen, daaruit maakte ik op dat ze wil sparen.
levraM schreef:
21-10-2020 21:35
Als dat je conclusie is. Soms loopt het leven anders dan verwacht. Dat zou jou vast nooit kunnen overkomen want jij zal het ongetwijfeld allemaal goed geregeld hebben. Ik heb even geen andere optie dan teruggaan naar m'n ouders, een eigen woning heb je nu eenmaal niet op korte termijn als je geen hoge particuliere huur kunt betalen. Ik doe het niet om er financieel beter van te worden, ik heb gewoon tijd nodig om aan een eigen woning te komen. Als ik van mijn salaris dan niets overhoud omdat de volledige uitkering wegvalt en ik dat moet opvangen, kan ik dus niets opbouwen voor die nieuwe
woning en om m'n leven weer op de rit te krijgen. Die kostendelersnorm begrijp ik en is geen probleem.
Dan klopt het toch dat je wilt sparen? Dat was mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
Gie1978 schreef:
21-10-2020 21:41
Dan klopt het toch dat je wilt sparen? Dat was mijn vraag.
Joh. Ik kan natuurlijk ook vragen of ik de borg voor een woning in natura zou kunnen betalen. Als je het echt nodig vindt om je zo op te stellen tegen iemand die het zwaar genoeg heeft op het moment..
Alle reacties Link kopieren
Gie1978 schreef:
21-10-2020 21:38
Het was een vraag. TS zegt zelf dat ze iets wil opbouwen, daaruit maakte ik op dat ze wil sparen.
A ja, en dat was de reden waarom je het nodig vond om over "gratis geld" te sneren?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Gie1978 schreef:
21-10-2020 21:41
Dan klopt het toch dat je wilt sparen? Dat was mijn vraag.
Kinderen zijn niet onderhoudsplichtig voor hun ouders... dus sparen kan en mag

Wel zullen de ouders conform de kostendelersnorm gekort worden.

En zo is het en niet anders.
gizzmo-returns schreef:
21-10-2020 21:44
Kinderen zijn niet onderhoudsplichtig voor hun ouders... dus sparen kan en mag

Wel zullen de ouders conform de kostendelersnorm gekort worden.

En zo is het en niet anders.
Ik zeg dan ook niet dat sparen niet mag. Het was een vraag omdat ik niet helemaal wist wat ze bedoelde met iets opbouwen.
Hier wordt het goed uitgelegd:

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 08C8966%7D

Heb je inschrijfduur bij de woningbouw, TS?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-10-2020 21:44
Kinderen zijn niet onderhoudsplichtig voor hun ouders... dus sparen kan en mag

Wel zullen de ouders conform de kostendelersnorm gekort worden.

En zo is het en niet anders.
Dus in feite krijgen ze dan 86,66% ipv 100% en worden mijn inkomsten er buiten gelaten?
levraM schreef:
21-10-2020 21:53
Dus in feite krijgen ze dan 86,66% ipv 100% en worden mijn inkomsten er buiten gelaten?
Klopt, zie mijn link

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven