Geld & Recht alle pijlers

Hoe de sinterklaas en kerstcadeaus te betalen

21-10-2019 20:16 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar rond deze periode krijg ik het alweer warm, want sinterklaas en kerstmis komt er alweer aan. Dat betekent dat de kinderen veel, veel cadeaus verwachten. En dat kost mij veel geld. Geld wat ik niet opzij heb gezet. Wat ieder jaar ná de feestdagen altijd wel mijn voornemen is :( Ik heb gisteren een aantal cadeaus besteld bij Ali Express. Barbiekleertjes, poppenschoentjes en dat soort speelgoed. Hopen dat alles op tijd binnen komt. Maar dat scheelt wel veel geld, en kan ik voor 50 euro zo'n 10 tot 15 pakjes mee vullen.
Ook spaar ik door het jaar heen voor Bol.com cadeaubonnen. Vorig jaar kon ik mijn jaren lange Airmiles inwisselen voor Bol.com cadeaukaarten. Dat kan dit jaar niet meer zag ik. Ik heb nog wel veel enquetes enzo ingevuld en daarmee zo'n 150 euro aan tegoedbonnen gespaard. Meestal kan ik deze bonnen van GFK enzo bij Bol.com besteden.
Ik heb ook wel eens op marktplaats tweedehands lego gekocht, maar ik denk dat ik daar dit jaar niet meer mee weg kom, want dat zien ze inmiddels, nu ze wat ouder zijn.
Hoe doen jullie dat? Zetten jullie een bepaald bedrag per maand apart, of kun je gewoon een deel van je salaris van oktober of november missen?
Alle reacties Link kopieren
Gaat om de gezelligheid en niet om de bedragen van kado's.

Ook denk ik, Als je kind gewend is altijd (dure) kados te krijgen dan zullen ze denk ik minder snel tevreden zijn met een klein of goedkoop kado.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
09-11-2019 22:43
Vast minstens anderhalve kilo mosterd maar: de kinderen verwachten heel veel cadeau´s????? Die van mij kreeg ook heel veel cadeau´s. Iets groots/duurs (en vaak zat tweedehands, de nintendo bijvoorbeeld) en dat werd aangevuld met allerlei dingen die toch al aangevuld of vervangen moesten worden. Knutselspullen, doucheschuim, nieuwe pantoffels (en ik pakte doodleuk elke pantoffel apart in), boeken, lipgloss, flesje nagellak, een tandenborstel (met glitters of een lampje, dus wel iets dat ze normaal niet kreeg)... Echt, met 100 euro kun je heeeeeeeel veel cadeau´s kopen.
Maar niet heel veel dure. En als ze dat wel verwachten is er toch iets fout gegaan, sorry.

En met Sint kreeg ze meestal een adventskalender. Wij wonen in Duitsland, hier is het niet ongebruikelijk om een kalender met kleine cadeautjes te kopen.

Wij krijgen eind november de 13de maand uitgekeerd. Dus dat is handig. Maar dat wil niet zeggen dat het nodig is om dat compleet aan sinterkerst uit te geven.

Zolang Lon nog geloofde pakte ik voor Man en mezelf ook dingen in die ik in de weken ervoor kocht omdat ze nodig waren. We hadden in die tijd simpelweg het geld niet om én voor Lon én voor man én voor mij elk 150 euro ofzo uit te geven, dat was gewoon het budget voor ons drietjes. Dus pakte ik ook een rol watteschijfjes, make-upremover, een mascara, douchespul, shampoo, sokken en voor man verschillende flesjes bier in. Daar kwam dan iets bij zoals bijvoorbeeld een nieuwe beurs of telefoonhoesje, een nieuwe agenda en een ´mooie´ pen. Doosje bonbons erbij en klaar. In elk geval zodanig dat het voor Lon leek dat wij ook echt precies kregen wat we wilden hebben ;-D .

Sint (en in ons geval kerst) is toch al één groot toneelspel. Een beetje moeder kan echt prima enthousiast worden van een flesje remover.
Exact zoals ik het ook deed met de kadoos voor de volwassenen, uiteraard stond het mijn man vrij om een kado voor mij te kopen als hij dat leuk vond, en andersom, ik heb hem heus wel eens echt verrast met iets, maar we gingen geen kadoos kopen om het kopen, ik vind dat echt niet nodig. Nog los van het geld wat het kost, gewoon niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Elke dag een schoenkado deden we hier echt niet aan! Één x in de week, en heel soms nog een x Maar een zakje chocolademunten of een klein playmobil poppetje was gewoon het kado hoor, kind was altijd blij, soms een brief van Sint of Piet erbij.
Wij doen cadeautjes met Sint of Kerst maar niet aan beiden.
En dat kost ons 50 euro per kind (3 stuks) en dat vinden wij meer dan genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen mogen iedere zaterdagavond hun schoen zetten. Dat is dus drie keer. Ze krijgen een pakje klei, een houten kaboutertje (maak ik zelf) en iets lekkers. Het pakje klei was 2,75 (x2), de spullen voor het kaboutertje heb ik nog liggen en het lekkers moet ik nog halen, maar dat zal wel niet zo duur zijn. Voor max 10 euro in totaal heb ik twee kinderen drie keer iets in hun schoen gedaan. Prima toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel minder per kind te besteden. Hier is het totaalbudget voor het gezin (3 kids) inclusief gourmetten met sinterklaas 50 euro. Ik heb het hele jaar door kleine cadeautjes gehaald, vooral bij de kringloop. Per kind 3 schoencadeautjes en 2 cadeautjes op pakjesavond en snoepgoed zoals een chocoladeletter.
Kerst gaan we gewoon lekker eten met zijn allen. En geen grote cadeaus e.d.
Alle reacties Link kopieren
hier mogen ze wel elke dag hun schoen zetten, maar daar komt echt niet elke dag een cadeau in hoor. Soms krijgt ieder 2 chocolademuntjes of 1 muisje bijv. en dat vinden ze nét zo leuk. Want het idee dat sinterklaas is geweest en iets gegeven heeft, is al spannend genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd de modus operandi van mijn schoonouders aangehouden bij neefjes en nichtjes, en nu met ons eigen kind gaan we dat dus ook doen.

Twee keer per week schoen zetten met iets kleins (chocolade muntjes, pepernoten, doosje rozijnen) en brief van sinterklaas.
Op het feest zelf groot bord met wat luxer fruit en klein cadeautje. En dan dus wel avondvullend programma (liedjes zingen, opa vertelt nog heel spannend verhaal etc. )

Met kerst dus wel echt cadeau, een groter ding (lego oid) en paar kleine dingetjes.

Ik vind eigenlijk dat PJK best een punt maakt met dat kinderen niet altijd hele grote cadeaus hoeven te krijgen, we hebben wel de financiele middelen om dat te doen, maar we willen dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Geen kado's met Sinterklaas tm 4 jaar. Daarna 1 kado max 50,- per persoon. Kerst is meestal iets uitbundiger, dan 2 kado's p.p. en vaak een familie kado (bordspel o.i.d.).

Zelf zet ik elke maand 50,- op een aparte rekening, dit gebruik ik dan voor verjaardagskado's & feestdagen.
All you need is faith, trust, and… a little pixie dust...
Alle reacties Link kopieren
Hier houden we het simpel.
Budget is 20 euro per kind, we kunnen prima meer doen maar we vinden dat niet nodig. Verder mag de schoen gezet worden op de intocht dag en zit er een klein cadeautje in met wat lekkers zo'n 3,50. Bij de opa's en oma's word ook de schoen gezet daar is budget 15 euro. Met Kerst doen we niet aan cadeaus.

Al die vele en grote cadeaus vinden wij onzin. Net als elke avond schoen zetten
Kind krijgt hier van papa en mij 3 keer over cadeautje in de schoen en daarnaast op 5 dec 2 pakjes (iets duurder). Is helemaal prima! In totaal denk ik 50 euro?

Schrik soms echt van de dure cadeau’s! Misschien scheelt het, dat dochter nog klein is. Met 4 jaar is er in de klas misschien nog geen concurrentie?
Onze kinderen krijgen wel een groot cadeau. Afgelopen jaar heb ik via marktplaats duplo verzameld. Er zijn geen originele dozen meer, dus 4-12 bouwen wij een groot duplo dorp in de huiskamer waar ze dan 5-12 tegenaan lopen.
Ook wat 2e hands playmobil op de kop getikt voor in de schoen.

Totaalprijs voor 2 kinderen: € 35,-

Ook wij zouden best wat meer uit kunnen geven of dingen in de winkel kopen ipv marktplaats, maar hier worden de kinderen net zo blij van als van iets nieuws en duurs, dus waarom zouden we het anders doen?
Hier gaan nu al dingen in de zak, dochter zag vorige week een mooi jasje bij de Zara, zoon zag leuke pantoffels, en een leuk blik “ voor als hij op kamers gaat”
florence13 schreef:
11-11-2019 10:06
Wij hebben altijd de modus operandi van mijn schoonouders aangehouden bij neefjes en nichtjes, en nu met ons eigen kind gaan we dat dus ook doen.

Twee keer per week schoen zetten met iets kleins (chocolade muntjes, pepernoten, doosje rozijnen) en brief van sinterklaas.
Op het feest zelf groot bord met wat luxer fruit en klein cadeautje. En dan dus wel avondvullend programma (liedjes zingen, opa vertelt nog heel spannend verhaal etc. )

Met kerst dus wel echt cadeau, een groter ding (lego oid) en paar kleine dingetjes.

Ik vind eigenlijk dat PJK best een punt maakt met dat kinderen niet altijd hele grote cadeaus hoeven te krijgen, we hebben wel de financiele middelen om dat te doen, maar we willen dat niet.

Dus jouw kinderen krijgen straks geen speelgoed van Sinterklaas? Vind ik erg streng. Lekker uitleggen aan de andere kinderen op school, ook. Wat kreeg jij op pakjesavond? Een ananas! Wtf. Geef dan gewoon een boek, een pyjama en één stuk speelgoed. Doe je ook 'karig' en verantwoord maar hebben ze wel wat uit te pakken.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-11-2019 08:39
Dus jouw kinderen krijgen straks geen speelgoed van Sinterklaas? Vind ik erg streng. Lekker uitleggen aan de andere kinderen op school, ook. Wat kreeg jij op pakjesavond? Een ananas! Wtf. Geef dan gewoon een boek, een pyjama en één stuk speelgoed. Doe je ook 'karig' en verantwoord maar hebben ze wel wat uit te pakken.
die andere kinderen interesseren me eigenlijk niet zo. Hier worden met kerst cadeaus gedaan en dus niet met sinterklaas. Ik begrijp eigenlijk niet echt waarom ik een boek, pyama etc moet kopen omdat een ander kind dat wellicht ook krijgt. Vind er niets karigs aan om alleen met kerst cadeaus te doen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-11-2019 08:39
Dus jouw kinderen krijgen straks geen speelgoed van Sinterklaas? Vind ik erg streng. Lekker uitleggen aan de andere kinderen op school, ook. Wat kreeg jij op pakjesavond? Een ananas! Wtf. Geef dan gewoon een boek, een pyjama en één stuk speelgoed. Doe je ook 'karig' en verantwoord maar hebben ze wel wat uit te pakken.
:HA:

Maar ze schrijft wel dat ze ook een pakje krijgen. En aan een kind is best uit te leggen dat niet iedereen Sinterklaas viert. Mijn kinderen zijn de enige NL kindjes op de opvang in hun groep en minder dan de helft viert er Sinterklaas. Doet niemand gek over
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
13-11-2019 08:48
:HA:

Maar ze schrijft wel dat ze ook een pakje krijgen. En aan een kind is best uit te leggen dat niet iedereen Sinterklaas viert. Mijn kinderen zijn de enige NL kindjes op de opvang in hun groep en minder dan de helft viert er Sinterklaas. Doet niemand gek over
zelfde hier, ook niet iedereen viert kerst op het KDV, zal die andere ouders even uitleggen dat ze ECHT wel een cadeau moeten kopen voor hun kind met kerst, anders is het karig en niet meer uit te leggen aan andere kinderen. Dat zij zelf geen kerst of sinterklaas vieren maakt natuurlijk helemaal niet uit, er MOETEN cadeaus komen. Hoe gaat dat arme kind het anders uitleggen aan andere kinderen?

iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij zich prettig bij voelt, maar ik vind het een heel vreemd idee dat er grote cadeaus moeten komen omdat sommige andere kinderen ook grote cadeaus krijgen.
Ik heb het niet over grote cadeaus. En vooruit, over dat ene kleine cadeautje heb ik heen gelezen. Maar ik vind één cadeautje van Sinterklaas gewoon karig.

En nee, niet op het KDV. Maar wel op de basisschool.

En over kerst heb ik het al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-11-2019 08:53
Ik heb het niet over grote cadeaus. En vooruit, over dat ene kleine cadeautje heb ik heen gelezen. Maar ik vind één cadeautje van Sinterklaas gewoon karig.

En nee, niet op het KDV. Maar wel op de basisschool.

En over kerst heb ik het al helemaal niet.
als jij groot uit wil pakken met sinterklaas, prima, ik hou je niet tegen, iedereen moet dat zelf weten, maar ik vind de reden een beetje bijzonder. Er moet meer dan een cadeautje komen omdat andere kinderen dat ook krijgen?
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-11-2019 08:39
Dus jouw kinderen krijgen straks geen speelgoed van Sinterklaas? Vind ik erg streng. Lekker uitleggen aan de andere kinderen op school, ook. Wat kreeg jij op pakjesavond? Een ananas! Wtf. Geef dan gewoon een boek, een pyjama en één stuk speelgoed. Doe je ook 'karig' en verantwoord maar hebben ze wel wat uit te pakken.
Er zijn tegenwoordig een heleboel mensen die geen sinterklaas vieren, dat is niet bijzonder of raar meer.

Als je het wel viert dan idd graag met een grote zak cadeautjes :)
Ik zeg niets over moeten (als je je kinderen nou wel boeken geeft, leren ze wellicht beter lezen dan jij).

Ik zeg dat ik dat karig vind.

Niemand moet daarin iets van mij. En een enorme berg cadeaus vind ik ook overdreven. Maar ik VIND 3 -5 cadeautjes wel redelijk standaard voor Sinterklaas, ja. Voor een basisschoolkind. Dat is wat je het meest ziet. En ja, ik vind het dan ook een beetje sneu voor dat ene (gelovige) kind dat alleen maar één klein cadeautje dan gekregen heeft.
lisa_ schreef:
13-11-2019 08:59
Er zijn tegenwoordig een heleboel mensen die geen sinterklaas vieren, dat is niet bijzonder of raar meer.

Als je het wel viert dan idd graag met een grote zak cadeautjes :)

Ik vind dat anders wel best raar en bijzonder. Ik ken dan ook niemand met kinderen die het niet viert. Zelfs al mijn internationale collega's doen gezellig mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd me aan de (Amerikaanse) 4 cadeauregel: one thing they want, one they need, one they wear and one they read’. Ofwel een boek, een pyjama, een nieuwe broodtrommel (maar dan met glitters etc) en als ‘groot’ cadeau playmobil voor de oudste en een mooie grote puzzel voor de kleine.

In de schoen (3x zetten, op zondagen) krijgen ze glitterdoucheschuim, een knutselsetje en een keer pepernoten een brief.

Vorig jaar had ik echt een kersthit: we doen geen cadeaus met kerst maar had via mijn werk grote kartonnen dozen gehaald en op internet inspiratie opgedaan over hoe daar een kasteel van te bouwen. Kasteel met man gebouwd, in de woonkamer gezet en versierd met kerstlampjes. Op kerstochtend zagen de dames dus een ‘echt kasteel’ om in en uit te kruipen. Hele kerstvakantie mee gespeeld en samen nog delen geverfd etc. superleuk.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-11-2019 09:00
Ik zeg niets over moeten (als je je kinderen nou wel boeken geeft, leren ze wellicht beter lezen dan jij).

Ik zeg dat ik dat karig vind.

Niemand moet daarin iets van mij. En een enorme berg cadeaus vind ik ook overdreven. Maar ik VIND 3 -5 cadeautjes wel redelijk standaard voor Sinterklaas, ja. Voor een basisschoolkind. Dat is wat je het meest ziet. En ja, ik vind het dan ook een beetje sneu voor dat ene (gelovige) kind dat alleen maar één klein cadeautje dan gekregen heeft.
nogmaals, van mij mag je doen waar je zin in hebt, maar dan nog vind ik het niet-uit-te-leggen-aan-andere kinderen een erg bijzonder argument.

overigens, ik zie 3-5 cadeautjes niet het meeste, dus dat is niet een soort van algemene waarheid.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
13-11-2019 09:02

Vorig jaar had ik echt een kersthit: we doen geen cadeaus met kerst maar had via mijn werk grote kartonnen dozen gehaald en op internet inspiratie opgedaan over hoe daar een kasteel van te bouwen. Kasteel met man gebouwd, in de woonkamer gezet en versierd met kerstlampjes. Op kerstochtend zagen de dames dus een ‘echt kasteel’ om in en uit te kruipen. Hele kerstvakantie mee gespeeld en samen nog delen geverfd etc. superleuk.
das nog erger dan een ananas, dat is een lege doos.....

maar serieus: ik vind het een leuk idee, die ga ik onthouden. Wij doen dus iets dergelijks met sinterklaas, dus dit is voor aankomende jaren wel een plan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven