Geld & Recht alle pijlers

Hoe de sinterklaas en kerstcadeaus te betalen

21-10-2019 20:16 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar rond deze periode krijg ik het alweer warm, want sinterklaas en kerstmis komt er alweer aan. Dat betekent dat de kinderen veel, veel cadeaus verwachten. En dat kost mij veel geld. Geld wat ik niet opzij heb gezet. Wat ieder jaar ná de feestdagen altijd wel mijn voornemen is :( Ik heb gisteren een aantal cadeaus besteld bij Ali Express. Barbiekleertjes, poppenschoentjes en dat soort speelgoed. Hopen dat alles op tijd binnen komt. Maar dat scheelt wel veel geld, en kan ik voor 50 euro zo'n 10 tot 15 pakjes mee vullen.
Ook spaar ik door het jaar heen voor Bol.com cadeaubonnen. Vorig jaar kon ik mijn jaren lange Airmiles inwisselen voor Bol.com cadeaukaarten. Dat kan dit jaar niet meer zag ik. Ik heb nog wel veel enquetes enzo ingevuld en daarmee zo'n 150 euro aan tegoedbonnen gespaard. Meestal kan ik deze bonnen van GFK enzo bij Bol.com besteden.
Ik heb ook wel eens op marktplaats tweedehands lego gekocht, maar ik denk dat ik daar dit jaar niet meer mee weg kom, want dat zien ze inmiddels, nu ze wat ouder zijn.
Hoe doen jullie dat? Zetten jullie een bepaald bedrag per maand apart, of kun je gewoon een deel van je salaris van oktober of november missen?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
21-10-2019 20:24
Oh en de vele kado's komen omdat we met meer vieren. Er zitten zelfs mensen bij die geen kado's meer meenemen omdat het anders te vermoeiend wordt met uitpakken.
Ieder jaar weer een andere jongste die in uitpakstaking gaat en gewoon wil spelen.

Tip: wij hebben een "schema" ingevoerd.

Klaasje koopt voor Henk, Piet en Annemarie 1 cadeau van X bedrag en voor Herman van X bedrag
Henk koopt voor...

Etc etc.

Werkt hier super goed! Blijft het ook gelijkmatig verdeeld.
Ik kreeg vroeger voornamelijk dingen die ik nodig had: een nieuwe pyjama van de Zeeman en pantoffels van de Scapino, daarnaast een chocoladeletter, een zak strooigoed, kleurpotloden of stiften en een stuk speelgoed zoals een luxe barbiepop.
Mijn moeder spaarde ervoor en lette al vanaf juni op de aanbiedingen. Pyjama's en pantoffels heb je tegenwoordig heel goedkoop bij C&A, H&M, Action of Primark. Bij Hema krijg je de vierde chocoladeletter gratis.
Het mooiste vond ik de gedichten en de manier waarop het was ingepakt: allerlei verschilldende soorten kadopapier. (vaak heb je 3 rollen voor enkele euro's bij action, hema of kruidvat)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet waarom je en kerst en sint moet doen.
Als ze klein zijn is sinterklaas leuk,en toen ze groter werden deden we pakjes onder de boom.
En dat hoeft helemaal geen vermogen te kosten,maar als je ze van kleinsafaan al leert dat ze vooral veel en duur krijgen gaat t alleen maar meer geld kosten denk ik.
c'est le ton qui fait la musique
Weggeefwinkels: http://weggeefwinkels.nl/

Even naar beneden scrollen voor adressen.
29 november is het nog black friday, misschien kan je dan nog wat leuke kortingen scoren.

Maar €150 is ook nog wel te doen toch, dat is dan €75 per kind.

Hoe ik het trouwens doe is elke maand €20 opzij zetten, gewoon met automatisch sparen, dus ik hoef er helemaal niet over na te denken
Wij vieren alleen 5 december met cadeaus. Dat kan betaald worden uit het maandsalaris, maar kon het dat niet, dan spaarde ik ervoor.

Overigens komt mijn budget neer op de € 200 die jij hier noemt. Lijkt mij méér dan genoeg voor twee kinderen samen. Niet ieder kind krijgt een Nintendo Switch, elektrisch longboard en Playmobil prinsessenkasteel. Het is toch geen wedstrijd?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-10-2019 20:25
Alles mag. Al geef je je kinderen elke twee weken van elke maand cadeaus. Maar één cadeaufeest in december is toch genoeg? En kies dan lekker zelf of dat de Sint of de Kerstman is, maar ik vind het wat overdreven om het allebei te doen.
Zeker als je er eigenlijk geen geld voor hebt. Of je doet een beetje bij beide feestdagen. Niks mis mee om te leren als kind dat je niet allen krijgt wat je vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Enig verwachtingsmanagement lijkt mij wel nodig. Jij bent de ouder en jij beheert de portemonnee en op=op. Wat meer financiële planning zal je goeddoen, het lijkt me beter voor jullie om wat reserves te hebben. Voor de hoogte daarvan geeft het Nibud tips.
Alle reacties Link kopieren
Het speciaal maken van Sinterklaas kan op zoveel manieren.

Beste idee wat mijn ouders ooit hadden:

Met Sinterklaas krijt ieder kind 1 ding wat ze van ons NOOIT zouden mogen hebben. Gevolg: al in de zomer werd er geroepen "vraag dat maar aan sinterklaas!" als we vroegen om een of ander vreselijk speelgoed ding. Op pakjesavond was het dan natuurlijk meer dan dubbelfeest van JAAAAAA dat ene vreselijke (in kinderogen de grootste schat) kreeg je WEL van sinterklaas.

Met creativiteit, spelletjes, verhalen en tradities wordt sinterklaas toch veel gedenkwaardiger dan met enkel veel pakjes om open te maken?
pergamon wijzigde dit bericht op 21-10-2019 20:34
13.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het komt doordat mijn moeder nogal flink uitpakt met Sinterklaas. Dat is dus dubbelop, maar daardoor wil ik niet met 5 pakjes aankomen met Sinterklaas. Misschien is dat een beetje raar, maar ik wil niet graag dat ze denkt dat ik een krent ben ofzo. En 75 euro per kind, is bij mij zo op hoor. Als ik door de Intertoys heen loop, schrik ik me het leplazerus van de prijzen die ze vragen voor speelgoed. Een beetje LOL pop (barbie-idee) kost al 35 euro.
2 poppen en je zit al aan 70 euro per kind. En mijn bol.com bonnen zijn er al doorheen.

Ik doe in feite alleen aan Sinterklaas, dat is het grote cadeaufeest. Met kerst niet (een paar kleine cadeautjes onder de kerstboom) maar ik koop zeker wel voor 200 euro aan cadeaus voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma.
Ook dat moet allemaal betaald worden.
Leer je kinderen dat veel, veel kados verwachten niet reeel en niet netjes is. Opgelost. En kies tussen Sinterklaas en kerst. Hier met Sinterklaas een letter en iets kleins in de schoen sinds we kerst vieren. En met kerst echt geen enorme kados
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 20:32
Ik denk dat het komt doordat mijn moeder nogal flink uitpakt met Sinterklaas. Dat is dus dubbelop, maar daardoor wil ik niet met 5 pakjes aankomen met Sinterklaas. Misschien is dat een beetje raar, maar ik wil niet graag dat ze denkt dat ik een krent ben ofzo. En 75 euro per kind, is bij mij zo op hoor. Als ik door de Intertoys heen loop, schrik ik me het leplazerus van de prijzen die ze vragen voor speelgoed. Een beetje LOL pop (barbie-idee) kost al 35 euro.
2 poppen en je zit al aan 70 euro per kind. En mijn bol.com bonnen zijn er al doorheen.

Ik doe in feite alleen aan Sinterklaas, dat is het grote cadeaufeest. Met kerst niet (een paar kleine cadeautjes onder de kerstboom) maar ik koop zeker wel voor 200 euro aan cadeaus voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma.
Ook dat moet allemaal betaald worden.
Werk aan je issues, scheelt veel geld
Alle reacties Link kopieren
Wat is het probleem. Gezien de bedragen die je noemt zie ik niet in waarom je dit topic opent vele mensen die het echt niet kunnen betalen. Nu komt het voor mij enorm verwend ove

Tops
-een van beide feesten vieren, niet beide.
-Kinderen dankbaar laten zijn met wat ze krijgt .
-2e hands via MP en Facebook.
-In uitverkoop gedurende het jaar kopen niet op.laatste moment.
-Ook functionele cadeautjes erbij zoals sokken, pyjama, dekbedovertrek ondergoed.

En wij hebben makkelijk geld te besteden maar zijn heel bewust met wat we geven en kopen ook veel 2r hands zoals spelletjes, puzzels,.playmobil En lego. Leuk inpakken en ze zie het niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-10-2019 20:25
Alles mag. Al geef je je kinderen elke twee weken van elke maand cadeaus. Maar één cadeaufeest in december is toch genoeg? En kies dan lekker zelf of dat de Sint of de Kerstman is, maar ik vind het wat overdreven om het allebei te doen.
Of TO die 150 nou in 1x geeft of in 2x, dat maakt niks uit
Hier 1 kind van 5,

Wat wij hebben gekocht vorige jaar:

1 motor €10 euro.. stickervel van favoriete film figuur van €1,50 heb je al 40 stickers , 4 vellen.

Gloednieuwe stiften €4 en tekenblok.
en politie auto voor €6. En dan nog ruimte voor schoenkadootje voor plus minus €5.

Voor €25 heb je genoeg joh.
anoniem_390608 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 20:36
0.31% gewijzigd
Waarom geef je in vredesnaam € 200 aan cadeaus uit voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-10-2019 20:32
Het speciaal maken van Sinterklaas kan op zoveel manieren.


Met creativiteit, spelletjes, verhalen en tradities wordt sinterklaas toch veel gedenkwaardiger dan met enkel veel pakjes om open te maken?
Eens.

Mijn ouders hadden ook creatieve manieren om te laten weten dat Sinterklaas er was. Gebonk op zolder door een stapel boeken om laten vallen via een touwtje door het raam , een “ verbrandde “ schatkaart met een speurtocht om de zak te vinden dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Nou maar hopen dat de spullen uit China op tijd aankomen én de goedkeuring van je veeleisende nakomelingen krijgen
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 20:32
Ik denk dat het komt doordat mijn moeder nogal flink uitpakt met Sinterklaas. Dat is dus dubbelop, maar daardoor wil ik niet met 5 pakjes aankomen met Sinterklaas. Misschien is dat een beetje raar, maar ik wil niet graag dat ze denkt dat ik een krent ben ofzo. En 75 euro per kind, is bij mij zo op hoor. Als ik door de Intertoys heen loop, schrik ik me het leplazerus van de prijzen die ze vragen voor speelgoed. Een beetje LOL pop (barbie-idee) kost al 35 euro.
2 poppen en je zit al aan 70 euro per kind. En mijn bol.com bonnen zijn er al doorheen.

Ik doe in feite alleen aan Sinterklaas, dat is het grote cadeaufeest. Met kerst niet (een paar kleine cadeautjes onder de kerstboom) maar ik koop zeker wel voor 200 euro aan cadeaus voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma.
Ook dat moet allemaal betaald worden.

Wat je niet kan betalen, kan je niet betalen. En echt : een brief van sinterklaas met raadsels, vragen, complimenten, door-het-huis-ren-en-zoek is voor kinderen echt super tof, memorabel en kost je enkel tijd en geen geld.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
21-10-2019 20:36
Waarom geef je in vredesnaam € 200 aan cadeaus uit voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma?
En dat. Gewoon afschaffen of cadeautjes van Max 5€ voor de volwassenen doen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-10-2019 20:36
Eens.

Mijn ouders hadden ook creatieve manieren om te laten weten dat Sinterklaas er was. Gebonk op zolder door een stapel boeken om laten vallen via een touwtje door het raam , een “ verbrandde “ schatkaart met een speurtocht om de zak te vinden dat soort dingen.

Exact! En dit zijn de dingen die je onthoud, niet welk cadeau van ali je nu weer kreeg.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-10-2019 20:36
Eens.

Mijn ouders hadden ook creatieve manieren om te laten weten dat Sinterklaas er was. Gebonk op zolder door een stapel boeken om laten vallen via een touwtje door het raam , een “ verbrandde “ schatkaart met een speurtocht om de zak te vinden dat soort dingen.
Ik ging,toen ze geloofden, helemaal los.
Ieder jaar gebeurde er wel iets: alle meubels ondersteboven.
Alle stoelen ingepakt.
Etc.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Lana_de_deb post_id=30523839 time=1571682742 user_id=390763]
Ik denk dat het komt doordat mijn moeder nogal flink uitpakt met Sinterklaas. Dat is dus dubbelop, maar daardoor wil ik niet met 5 pakjes aankomen met Sinterklaas.

TO, een super goede reden om zelf GEEN cadeaus te doen met Sinterklaas. Ze krijgen dus al genoeg van je moeder. Voor kinderen is het vaak helemaal niet prettig, om in 1 keer zoveel te krijgen. Overleg met je moeder. Zij cadeaus voor de kinderen. Jullie een aardigheidje voor de volwassenen.

Bewaar je jouw pakjes voor de Kerst of voor verjaardagen.

Zelf doen wij alleen Sinterklaas met de familie en krijgen de kinderen 4 pakjes, 2 van Opa en Oma, 2 van de eigen ouders. Meer dan genoeg, vind ik.
Hoe ik dat doe...

Ik koop cadeautjes voor Sinterklaas, niet voor Kerst. Ik spaar er niet het hele jaar door voor, oktober / november is gewoon een maand waarbij we meer geld uitgeven, maar er worden echt geen honderden euro's uitgegeven aan sinterklaascadeaus. Dat wat ik koop is meestal tweedehands via marktplaats of de kringloopwinkel. Ik denk dat ik alles bij elkaar, dus voor 3 kinderen en 2 volwassenen, al koop ik voor ons niet zoveel (wij trekken lootjes met vrienden, 15 pp), 50 tot max. 100 euro kwijt ben geweest de afgelopen jaren. Dit jaar ga ik abonnementen voor ze kopen op een leuk park in de omgeving en voor allemaal nog een extra fysiek cadeau denk ik. En nog een paar leuke schoencadeaus. Maar dat kan gewoon een zakje chocolademunten of een leuke pen zijn.
Waarom? Meer wil ik er niet aan besteden en dat is ook vanwege de ruimte in mijn portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 20:32
Ik denk dat het komt doordat mijn moeder nogal flink uitpakt met Sinterklaas. Dat is dus dubbelop, maar daardoor wil ik niet met 5 pakjes aankomen met Sinterklaas. Misschien is dat een beetje raar, maar ik wil niet graag dat ze denkt dat ik een krent ben ofzo. En 75 euro per kind, is bij mij zo op hoor. Als ik door de Intertoys heen loop, schrik ik me het leplazerus van de prijzen die ze vragen voor speelgoed. Een beetje LOL pop (barbie-idee) kost al 35 euro.
2 poppen en je zit al aan 70 euro per kind. En mijn bol.com bonnen zijn er al doorheen.

Ik doe in feite alleen aan Sinterklaas, dat is het grote cadeaufeest. Met kerst niet (een paar kleine cadeautjes onder de kerstboom) maar ik koop zeker wel voor 200 euro aan cadeaus voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma.
Ook dat moet allemaal betaald worden.
Wie is ze in de zin van krent. Geen kind wat zo denkt, zeker niet als ze echt nog geloven. Als ze niet meer geloven hebben ze vervolgens echt wel de leeftijd om te begrijpen dat niet alles kan.

Daarnaast zal als je moeder zo uitpakt haar portomonnee beter passen bij deze feestdagen dan die van jouw, laat haar de duurdere cadeautjes kopen of bespreek dat het wat minder mag aangezien je jezelf er niet prettig bij voelt.

En geef niet uit wat je niet hebt, als je voor 200 euro uit kan geven aan familie en vrienden is dat super, maar als je het niet hebt moet je dat dus gewoon niet doen.... niemand zal je daar op aankijken en zo wel kun je je afvragen of het wel echt van die belangrijke vrienden zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven