Geld & Recht alle pijlers

Hoe de sinterklaas en kerstcadeaus te betalen

21-10-2019 20:16 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar rond deze periode krijg ik het alweer warm, want sinterklaas en kerstmis komt er alweer aan. Dat betekent dat de kinderen veel, veel cadeaus verwachten. En dat kost mij veel geld. Geld wat ik niet opzij heb gezet. Wat ieder jaar ná de feestdagen altijd wel mijn voornemen is :( Ik heb gisteren een aantal cadeaus besteld bij Ali Express. Barbiekleertjes, poppenschoentjes en dat soort speelgoed. Hopen dat alles op tijd binnen komt. Maar dat scheelt wel veel geld, en kan ik voor 50 euro zo'n 10 tot 15 pakjes mee vullen.
Ook spaar ik door het jaar heen voor Bol.com cadeaubonnen. Vorig jaar kon ik mijn jaren lange Airmiles inwisselen voor Bol.com cadeaukaarten. Dat kan dit jaar niet meer zag ik. Ik heb nog wel veel enquetes enzo ingevuld en daarmee zo'n 150 euro aan tegoedbonnen gespaard. Meestal kan ik deze bonnen van GFK enzo bij Bol.com besteden.
Ik heb ook wel eens op marktplaats tweedehands lego gekocht, maar ik denk dat ik daar dit jaar niet meer mee weg kom, want dat zien ze inmiddels, nu ze wat ouder zijn.
Hoe doen jullie dat? Zetten jullie een bepaald bedrag per maand apart, of kun je gewoon een deel van je salaris van oktober of november missen?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-10-2019 20:39
Ik ging,toen ze geloofden, helemaal los.
Ieder jaar gebeurde er wel iets: alle meubels ondersteboven.
Alle stoelen ingepakt.
Etc.
Ja dat soort dingen herinner ik me , niet of ik wel of niet de juiste barbiepop kreeg.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-10-2019 20:39
Ik ging,toen ze geloofden, helemaal los.
Ieder jaar gebeurde er wel iets: alle meubels ondersteboven.
Alle stoelen ingepakt.
Etc.

Dit is serieus waar ik zo'n beetje het meest naar uitkijk bij het krijgen van een kind (nu 34 weken zwanger, dus dit jaar ben ik degene met het grootste cadeau). Ik weet nu al dat ik he-le-maal los ga met sinterklaas, en dan bedoel ik niet financieel.
pergamon wijzigde dit bericht op 21-10-2019 20:42
11.03% gewijzigd
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 20:32
Ik denk dat het komt doordat mijn moeder nogal flink uitpakt met Sinterklaas. Dat is dus dubbelop, maar daardoor wil ik niet met 5 pakjes aankomen met Sinterklaas. Misschien is dat een beetje raar, maar ik wil niet graag dat ze denkt dat ik een krent ben ofzo. En 75 euro per kind, is bij mij zo op hoor. Als ik door de Intertoys heen loop, schrik ik me het leplazerus van de prijzen die ze vragen voor speelgoed. Een beetje LOL pop (barbie-idee) kost al 35 euro.
2 poppen per kind? 1 is toch genoeg per kind? en je zit al aan 70 euro per kind. En mijn bol.com bonnen zijn er al doorheen.

Ik doe in feite alleen aan Sinterklaas, dat is het grote cadeaufeest. Met kerst niet (een paar kleine cadeautjes onder de kerstboom) maar ik koop zeker wel voor 200 euro aan cadeaus voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma. Sinterklaas is toch een kinderfeest, kinderen krijgen een kado. Volwassenen kunnen lootjes trekken, dan hoeft iedereen maar 1 kado te kopen en krijgt iedereen (elke volwassene) er een.
Ook dat moet allemaal betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-10-2019 20:21
Waarom moeten er én Sinterklaaskadootjes én Kerstkadootjes zijn? Vroeger vierden we Sinterklaas en dan kreeg je kadootjes, en met Kerst niet. Waarom dubbelop?
Doen wij ook niet.
Ik zou minder cadeautjes kopen.

De kinderen hier krijgen een hubelino knikkerbaan met zn drieen. Het is wel een hele grote. En daarnaast allemaal nog 1 pakje

De jongste krijgt twee boeken
De middelste en oudste krijgen een pakket technisch Lego.

En dat is het.

Daarnaast nog wel allemaal twee schoencadeautjes, maar die koop ik door het jaar heen.

En met kerst hebben we geen cadeaus.
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 20:32
En 75 euro per kind, is bij mij zo op hoor. Als ik door de Intertoys heen loop, schrik ik me het leplazerus van de prijzen die ze vragen voor speelgoed. Een beetje LOL pop (barbie-idee) kost al 35 euro.
2 poppen en je zit al aan 70 euro per kind. En mijn bol.com bonnen zijn er al doorheen.

waarom moeten ze 2 poppen krijgen? 1 is toch genoeg?
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
21-10-2019 20:36
Waarom geef je in vredesnaam € 200 aan cadeaus uit voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma?
Omdat we ook een hoop terug krijgen. En dan voel ik me verplicht (en dat wil ik dan ook wel) ook iets terug te geven. 200 klinkt (en is) enorm veell natuurlijk. Maar als je het los van elkaar gaat berekenen:
50 dinertegoedbon voor mijn moeder én voor schoonouders
oma krijgt een fotoboek van de kinderen van 25 euro
nichtjes (3x) krijgen een cadeautje van een tientje
mijn kinderen krijgen een cadeautje onder de kerstboom van 15 euro pp ofzo.

Ik hoor zo van jullie dat dat niet helemaal 'normaal' is. Maar bij ons wordt heen en weer veel gegeven. Zo zijn mijn ouders en schoonouders nou eenmaal.

Ik snap de reacties wel over het grote bedrag wat aan Sinterklaas uitgegeven wordt. Mijn man vindt het ook altijd absurd. Misschien moet ik dit jaar wat rustiger aan doen :)
Is die €200,- totaal aan kado's voor alle kinderen en moeder/schoonfamilie, nichtjes en oma?
O ja de volwassenen hebben we ook nog. Maar die doen het hier met iets lekkers. Dus een chocolade letter of een zeepje.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-10-2019 20:37
Nou maar hopen dat de spullen uit China op tijd aankomen én de goedkeuring van je veeleisende nakomelingen krijgen
Superlieve reactie van je, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 20:44
Omdat we ook een hoop terug krijgen. En dan voel ik me verplicht (en dat wil ik dan ook wel) ook iets terug te geven. 200 klinkt (en is) enorm veell natuurlijk. Maar als je het los van elkaar gaat berekenen:
50 dinertegoedbon voor mijn moeder én voor schoonouders
oma krijgt een fotoboek van de kinderen van 25 euro
nichtjes (3x) krijgen een cadeautje van een tientje
mijn kinderen krijgen een cadeautje onder de kerstboom van 15 euro pp ofzo.

Ik hoor zo van jullie dat dat niet helemaal 'normaal' is. Maar bij ons wordt heen en weer veel gegeven. Zo zijn mijn ouders en schoonouders nou eenmaal.

Ik snap de reacties wel over het grote bedrag wat aan Sinterklaas uitgegeven wordt. Mijn man vindt het ook altijd absurd. Misschien moet ik dit jaar wat rustiger aan doen :)
Stel een schema voor. Geef die dinnerbon in de zomer en dat fotoboek ook op een ander moment. Geef eerlijk aan dat je het te gek vind worden. Maak zelf bonnen, bijvoorbeeld om een keer te komen eten. Kost je ook geel drol.

1001 oplossingen hoor.
pergamon wijzigde dit bericht op 21-10-2019 20:47
4.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik vind Sinterklaas echt een kinderfeest, dus de kinderen elk voor 50 euro maar voor de volwassen 5-10 euro per persoon.
Het belangrijkste aan Sinterklaasavond is toch: gezelligheid, snoepgoed, warme chocolademelk, gedichten, surprises en plezier? Geef beide kinderen een pop van €35 en je bent klaar voor €100,- totaal voor de hele avond inclusief boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Toen de kinderen kleiner waren en ons budget ook, pinde ik elke week 80 euro voor de boodschappen. Aan het einde van de week deed ik muntjes die over waren in zo'n spaarblik. Ook verkocht ik regelmatig wat kleine dingen via marktplaats en dat ging ook in het blik. In mei en oktober maakte ik het blik open voor Sinterklaas of de zomervakantie en dan zat er altijd 100 tot 200 euro in.
Verder begon ik ook op tijd met inkopen, zag ik iets leuks voor de schoen, dan nam ik dat vast mee. Wij vieren Kerst zonder cadeautjes. Met airmiles kun je bij Praxis met korting een kerstboom kopen. Ook kun je van airmiles cadeautjes kopen in de shop. Mijn (klussende) schoonvader heeft ook een airmileskaart van ons en spaart mee voor ons met zijn aankopen bij Praxis.
Verder inderdaad marktplaats en ook nuttige cadeautjes erbij, zoals hier al genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 20:44
Omdat we ook een hoop terug krijgen. En dan voel ik me verplicht (en dat wil ik dan ook wel) ook iets terug te geven. 200 klinkt (en is) enorm veell natuurlijk. Maar als je het los van elkaar gaat berekenen:
50 dinertegoedbon voor mijn moeder én voor schoonouders
oma krijgt een fotoboek van de kinderen van 25 euro
nichtjes (3x) krijgen een cadeautje van een tientje
mijn kinderen krijgen een cadeautje onder de kerstboom van 15 euro pp ofzo.

Ik hoor zo van jullie dat dat niet helemaal 'normaal' is. Maar bij ons wordt heen en weer veel gegeven. Zo zijn mijn ouders en schoonouders nou eenmaal.

Ik snap de reacties wel over het grote bedrag wat aan Sinterklaas uitgegeven wordt. Mijn man vindt het ook altijd absurd. Misschien moet ik dit jaar wat rustiger aan doen :)
Maar kun je het betalen of eigenlijk niet. Ik lees hier zo snel al bijna voor 400 euro aan cadeaus. Kijk prima als je het kunt missen maar als je hier elk dubbeltje voor moet omdraaien kan het dus niet...los van wat mensen van je verwachten.

Kom.voor jezelf op en wees eerlijk naar jezelf.... Dan maar even geen cadeautjes voor andere want je kunt je geld maar 1x uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen altijd lootjes trekken met de volwassenen. Ieder koopt dan een cadeau voor ongeveer 25 euro en een chocoladeletter erbij. Met mijn zus spreek ik af hoeveel cadeaus de kinderen krijgen zodat ze allemaal even veel hebben voor ongeveer hetzelfde bedrag. Meestal zijn dit 5 cadeautjes voor ongeveer €75,- per kind. De kinderen van mijn zus geloven nu beide niet meer dus gaan nu meedoen aan het lootjes trekken.
Inderdaad, het hoeft echt niet allemaal duur, groot en luxe te zijn. Het mag juist wel weer wat meer een klein, intiem feestje worden met bijbehorende kleine, gezellige kadootjes. En voor kinderen snap ik echt wel dat ze heel graag (iets van) speelgoed willen, dat geven wij ook. Maar als volwassenen onderling kun je elkaar voornamelijk geschenken geven die te maken hebben met warmte. Kaarsen, sloffen, kaneelstokjes (snoep), een badolie, fruit (sinaasappels of ingeweckte kersen), thee. Daar vind ik deze periode uitermate goed geschikt voor.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
21-10-2019 20:40
Wie is ze in de zin van krent. Geen kind wat zo denkt, zeker niet als ze echt nog geloven. Als ze niet meer geloven hebben ze vervolgens echt wel de leeftijd om te begrijpen dat niet alles kan.

Daarnaast zal als je moeder zo uitpakt haar portomonnee beter passen bij deze feestdagen dan die van jouw, laat haar de duurdere cadeautjes kopen of bespreek dat het wat minder mag aangezien je jezelf er niet prettig bij voelt.

En geef niet uit wat je niet hebt, als je voor 200 euro uit kan geven aan familie en vrienden is dat super, maar als je het niet hebt moet je dat dus gewoon niet doen.... niemand zal je daar op aankijken en zo wel kun je je afvragen of het wel echt van die belangrijke vrienden zijn.
Dank je voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
21-10-2019 20:36
Waarom geef je in vredesnaam € 200 aan cadeaus uit voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma?
Goed, nou ben ik TO natuurlijk niet en heb ik andere motieven. Maar ik geef dat toch zeker ook wel uit aan ouders, zussen, huisvriendin, volwassen stiefkinderen en aanhang.

Gewoon omdat wij het gezellig met zijn allen vieren en dat ik het dan leuk vind om voor iedereen iets passends te vinden. Het draait niet alleen maar om de kinderen. De sinterklaasspanning wel, maar verder is het ook gewoon een leuk en gezellig feest voor iedereen.

Edit: ontopic, ik koop het hele jaar door cadeaus en leg dingen dan opzij. Spaar ook ah-zegels, als back-up, maar die hoef ik nooit te gebruiken.
vitamined wijzigde dit bericht op 21-10-2019 21:05
10.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 20:32
Ik denk dat het komt doordat mijn moeder nogal flink uitpakt met Sinterklaas. Dat is dus dubbelop, maar daardoor wil ik niet met 5 pakjes aankomen met Sinterklaas. Misschien is dat een beetje raar, maar ik wil niet graag dat ze denkt dat ik een krent ben ofzo. En 75 euro per kind, is bij mij zo op hoor. Als ik door de Intertoys heen loop, schrik ik me het leplazerus van de prijzen die ze vragen voor speelgoed. Een beetje LOL pop (barbie-idee) kost al 35 euro.
2 poppen en je zit al aan 70 euro per kind. En mijn bol.com bonnen zijn er al doorheen.

Ik doe in feite alleen aan Sinterklaas, dat is het grote cadeaufeest. Met kerst niet (een paar kleine cadeautjes onder de kerstboom) maar ik koop zeker wel voor 200 euro aan cadeaus voor moeder/schoonfamilie/nichtjes/oma.
Ook dat moet allemaal betaald worden.
Mijn moeder snapte het hele Sinterklaasgebeuren niet dus zij heeft vroeger aan de buren gevraagd wat men zoal geeft aan de kinderen. Dus kregen wij exact hetzelfde als de buurkinderen: pyjama, badjas, pantoffels, knutselspulletjes en prulletjes, een pop/auto/doos Lego, kinderparfummetje, chocoladeletter en los strooigoed. Daar waren wij helemaal blij mee.
Nu is mijn moeder de Oprah Winfrey onder de Sintoma’s. Want ze heeft heel veel geld en ‘maar’ twee kleinkinderen. Dus die krijgen een PlayStation, Playmobilvilla, de techno Legodoos en... ja het kind heeft zoooo vaak naar die filmpjes op YouTube gekeken, een oxboard.

Ik kan en wil daar niet overheen gaan. Zoon krijgt met Sinterklaas zijn cadeautjes (sinds hij niet meer gelovig is mag hij kiezen: kerst of Sint). En die cadeautjes verschillen niet erg met het soort cadeautjes die ik vroeger kreeg: iets om te prullen, knutselspul, een ‘hartewens’, pyjama en snoepgoed. Die betaal ik van mijn maandsalaris. Alleen dit jaar heb ik de ‘hartewens’ al in september gekocht omdat het toen een hele goede aanbieding was. En mijn moeder heb ik dit jaar wel figuurlijk de arm op de rug gedraaid om die mini-Tesla terug te sturen. Ik krijg die zooi niet meer geplaatst en ik vind het een belachelijk iets.

Bij schoonmoeder (een veelvoud aan kleinkinderen) krijgen ze per kleinkind voor 50,- aan cadeautjes waaronder standaard een leesboek. Mijn schoonouders kopen het hele jaar door spullen in (ik geloof dat schoonpa eigenhandig ieder Paul van Loon boekje bijeen heeft getankt). Daarnaast maakt schoonmoeder zelf voor elk kleinkind ieder jaar een badjas. Allemaal ook met een eigen monogram en applique op de rug. Dat is ieder jaar dé surprise. Daar begint ze al in februari mee.

En ik denk oprecht dat mijn zoon later met net zo’n goed gevoel terugkijkt op het Sintgeweld bij oma ‘kan niet op’ als bij oma ‘ik maak ook zelf iets’. Het gaat hem echt om de presentatie, de spanning.
Die 200,- aan kerstcadeau’s snap ik niet zo goed. Als het al traditie is om voor zoveel mensen een presentje te kopen, pak dan iets simpels en pak het mooi in (theebloem, badzout, dat soort spul).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
21-10-2019 21:04
Goed, nou ben ik TO natuurlijk niet en heb ik andere motieven. Maar ik geef dat toch zeker ook wel uit aan ouders, zussen, huisvriendin, volwassen stiefkinderen en aanhang.

Gewoon omdat wij het gezellig met zijn allen vieren en dat ik het dan leuk vind om voor iedereen iets passends te vinden. Het draait niet alleen maar om de kinderen. De sinterklaasspanning wel, maar verder is het ook gewoon een leuk en gezellig feest voor iedereen.

Edit: ontopic, ik koop het hele jaar door cadeaus en leg dingen dan opzij. Spaar ook ah-zegels, als back-up, maar die hoef ik nooit te gebruiken.
Oh ik ook. Maar ik kan het missen en ik doe het omdat ik het zelf wil. Niet omdat ik familieissues heb
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
21-10-2019 21:04
Goed, nou ben ik TO natuurlijk niet en heb ik andere motieven. Maar ik geef dat toch zeker ook wel uit aan ouders, zussen, huisvriendin, volwassen stiefkinderen en aanhang.

Gewoon omdat wij het gezellig met zijn allen vieren en dat ik het dan leuk vind om voor iedereen iets passends te vinden. Het draait niet alleen maar om de kinderen. De sinterklaasspanning wel, maar verder is het ook gewoon een leuk en gezellig feest voor iedereen.

Maar als iedereen voor iedereen cadeaus koopt, plus cadeaus voor de kinderen, hoe lang zijn jullie dan bezig met het uitpakken van alles, en hebben jullie aandacht voor elkaars cadeaus?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
21-10-2019 20:51
Maar kun je het betalen of eigenlijk niet. Ik lees hier zo snel al bijna voor 400 euro aan cadeaus. Kijk prima als je het kunt missen maar als je hier elk dubbeltje voor moet omdraaien kan het dus niet...los van wat mensen van je verwachten.

Kom.voor jezelf op en wees eerlijk naar jezelf.... Dan maar even geen cadeautjes voor andere want je kunt je geld maar 1x uitgeven.
Ik kan het op zich wel betalen, maar dan gaat het van het spaargeld af. Van het gewone salaris lukt het niet. Ik merk dat ik veel kritiek krijg over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef of wil uitgeven, maar ik wilde eigenlijk gewoon tips en trics delen over hoe je aan extra centjes komt om het te besteden aan Sinterklaas en/of kerst. Zonder iedere maand bijv. 20 euro apart te moeten zetten.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-10-2019 21:09
Maar als iedereen voor iedereen cadeaus koopt, plus cadeaus voor de kinderen, hoe lang zijn jullie dan bezig met het uitpakken van alles, en hebben jullie aandacht voor elkaars cadeaus?
Ik ben ooit op een Sinterklaasviering geweest waar de kinderen als wolven aanvielen op hun pakjes en er 6 kinderen tegelijkertijd papier van cadeautjes zaten af te scheuren, de 10 volwassenen zaten allemaal tegelijkertijd alle pakjes die voor hún bestemd waren open te maken, gedichten en surprises werd niet aan gedaan, het was een uur lang één grote bende mensen, jong en oud, die verwoed papier van pakjes zaten te trekken. Na een uur was het dan ook over en zakte de avond af naar, zeg maar, een gemiddelde kringverjaardag, allemaal nog een kop koffie en het gesprek ging weer over de nieuwe buren, de prijzen in de supermarkt en de volgende vakantiebestemming. Het was net een troep wolven die zo snel mogelijk de prooi wilde pakken, en aandacht voor de pakjes van elkaar was er totaal niet. Niks gezelligs aan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:18
Ik kan het op zich wel betalen, maar dan gaat het van het spaargeld af. Van het gewone salaris lukt het niet. Ik merk dat ik veel kritiek krijg over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef of wil uitgeven, maar ik wilde eigenlijk gewoon tips en trics delen over hoe je aan extra centjes komt om het te besteden aan Sinterklaas en/of kerst. Zonder iedere maand bijv. 20 euro apart te moeten zetten.
Als je het kunt veroorloven en als je het wil, dan is er niets aan de hand.
Maar je kunt het je eigenlijk niet veroorloven en je doet het ook nog omdat je je verplicht voelt.
Dan gaan er dingen mis.

Waar laat je die bult cadeaus eigenlijk? Wat doe je met het speelgoed / de spullen waar niet (meer) mee gespeeld wordt?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven