Geld & Recht alle pijlers

Hoe de sinterklaas en kerstcadeaus te betalen

21-10-2019 20:16 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar rond deze periode krijg ik het alweer warm, want sinterklaas en kerstmis komt er alweer aan. Dat betekent dat de kinderen veel, veel cadeaus verwachten. En dat kost mij veel geld. Geld wat ik niet opzij heb gezet. Wat ieder jaar ná de feestdagen altijd wel mijn voornemen is :( Ik heb gisteren een aantal cadeaus besteld bij Ali Express. Barbiekleertjes, poppenschoentjes en dat soort speelgoed. Hopen dat alles op tijd binnen komt. Maar dat scheelt wel veel geld, en kan ik voor 50 euro zo'n 10 tot 15 pakjes mee vullen.
Ook spaar ik door het jaar heen voor Bol.com cadeaubonnen. Vorig jaar kon ik mijn jaren lange Airmiles inwisselen voor Bol.com cadeaukaarten. Dat kan dit jaar niet meer zag ik. Ik heb nog wel veel enquetes enzo ingevuld en daarmee zo'n 150 euro aan tegoedbonnen gespaard. Meestal kan ik deze bonnen van GFK enzo bij Bol.com besteden.
Ik heb ook wel eens op marktplaats tweedehands lego gekocht, maar ik denk dat ik daar dit jaar niet meer mee weg kom, want dat zien ze inmiddels, nu ze wat ouder zijn.
Hoe doen jullie dat? Zetten jullie een bepaald bedrag per maand apart, of kun je gewoon een deel van je salaris van oktober of november missen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon 2 of 3 cadeautjes per kind en alleen met Sinterklaas. Als we dan toch de traditie in ere willen houden doe het dan goed, en doe niet mee aan de idioterie van stapels cadeaus.
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:18
Ik kan het op zich wel betalen, maar dan gaat het van het spaargeld af. Van het gewone salaris lukt het niet. Ik merk dat ik veel kritiek krijg over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef of wil uitgeven, maar ik wilde eigenlijk gewoon tips en trics delen over hoe je aan extra centjes komt om het te besteden aan Sinterklaas en/of kerst. Zonder iedere maand bijv. 20 euro apart te moeten zetten.
Misschien niet cadeaus kopen met een bedrag in gedachten (wel een max. bedrag). Niet 'het nichtje krijgt iets van 10 euro' maar 'hey dat armbandje is leuk en past bij haar en kost maar 5 euro'. Gaat om het idee.
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:18
Ik kan het op zich wel betalen, maar dan gaat het van het spaargeld af. Van het gewone salaris lukt het niet. Ik merk dat ik veel kritiek krijg over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef of wil uitgeven, maar ik wilde eigenlijk gewoon tips en trics delen over hoe je aan extra centjes komt om het te besteden aan Sinterklaas en/of kerst. Zonder iedere maand bijv. 20 euro apart te moeten zetten.
Daar is spaargeld toch ook voor?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-10-2019 21:22
Als je het kunt veroorloven en als je het wil, dan is er niets aan de hand.
Maar je kunt het je eigenlijk niet veroorloven en je doet het ook nog omdat je je verplicht voelt.
Dan gaan er dingen mis.

Waar laat je die bult cadeaus eigenlijk? Wat doe je met het speelgoed / de spullen waar niet (meer) mee gespeeld wordt?
Die geven we meestal door aan de jongste. Soms zet ik iets op marktplaats en met de verhuizing heb ik ook stiekum wat weggegooid. Maar tot nu toe hebben ze nog veel speelgoed. Vorig jaar heb ik een mooie pop inclusief bedje gegeven met veel losse kleren en die nemen niet zoveel plek in beslag. En doet ze jaren mee.

Zo erg is het nu ook weer niet hoor.
Ik denk dat ik vorig jaar zo'n 75 euro per kind heb uitgegeven. Een pop voor 35 euro, bedje 25 euro en wat losse kleren, dan zit je toch wel op 75 euro al snel. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat ze kwijt zijn aan de feestdagen.

En met kerst erbij, kom je (of ik dan) toch wel op 300 euro aan uitgaven . Geven jullie dan ook niks aan je partner? Geen kleinigheidje ofzo onder de kerstboom?
Oh, dus je hebt wel spaargeld. Vreemd dat je dat niet wil gebruiken, lijkt me vanzelfsprekend eigenlijk...
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:29
Geven jullie dan ook niks aan je partner? Geen kleinigheidje ofzo onder de kerstboom?
Ja een kleinigheidje maar niet eens elk jaar.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-10-2019 21:09
Maar als iedereen voor iedereen cadeaus koopt, plus cadeaus voor de kinderen, hoe lang zijn jullie dan bezig met het uitpakken van alles, en hebben jullie aandacht voor elkaars cadeaus?
Niet iedereen koopt voor iedereen cadeaus. Het is niet echt een uitwisseling van cadeaus.
We vieren het altijd bij ons thuis (enige met kinderen) en wij kopen voor iedereen cadeaus, gewoon omdat ik dat leuk vind. Mijn moeder doet hetzelfde. Om dezelfde reden.
Mijn zusje koopt voor de kinderen vaak eerder al iets en neemt ze dan mee naar haar huis (alsof Sinterklaas daar langs is geweest). Huisvriendin koopt ook alleen iets voor de kinderen. Mijn oudere zus doet vaak op een ander moment in het jaar iets voor de kinderen, net als stiefzoon.

Het blijven natuurlijk een hoop pakjes.
Mijn moeder en ik doen op de cadeautjes meestal een kort gedichtje (2 of 4 regels), waardoor er al iets meer aandacht is. De kinderen delen om de beurt een cadeautje uit, vinden dat ook erg leuk.
Qua hoeveelheid ben ik heel blij dat niet iedereen voor iedereen koopt. Ben ook heel blij dat niemand zich daartoe verplicht voelt.
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:18
Ik kan het op zich wel betalen, maar dan gaat het van het spaargeld af. Van het gewone salaris lukt het niet. Ik merk dat ik veel kritiek krijg over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef of wil uitgeven, maar ik wilde eigenlijk gewoon tips en trics delen over hoe je aan extra centjes komt om het te besteden aan Sinterklaas en/of kerst. Zonder iedere maand bijv. 20 euro apart te moeten zetten.
Optie 1: shop bij goedkopere winkels. Bij Kruitvat en Trekpleister verkopen ze ook speelgoed. Ook nieuw, maar het scheelt zomaar een paar euro met de speelgoedwinkel.

Optie 2: shop via Facebook of marktplaats. Scheelt vaak ook flink.

Optie 3: zoek uit of dat fotoboek goedkoper kan. Er zijn in de loop van het jaar vaak aanbiedingen voor fotoboeken.

Optie 4: kies een ander cadeau voor ouders en schoonouders.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je je kinderen geleerd veel en dure cadeaus te verwachten als je daar het geld niet voor hebt? Lijkt me helemaal niet handig.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-10-2019 21:30
Oh, dus je hebt wel spaargeld. Vreemd dat je dat niet wil gebruiken, lijkt me vanzelfsprekend eigenlijk...
Ik probeer spaargeld te reserveren voor onvoorziene uitgaven, zoals een kapotte wasmachine of auto. En wil dat laten groeien voor later. Wie weet kom ik of mijn man ooit zonder werk te zitten en hebben we het hard nodig.
Ik vind cadeaus eigenlijk een luxe probleem en wil hiervoor dus reserveren, bijv. via airmiles of bol.com bonnen die ik gespaard heb. Dat vind ik ook een uitdaging.

Begrijp niet zo goed waarom er zo fel gereageerd wordt. Tips die uitgewisseld kunnen worden over hoe je aan extra geld komt dat je aan sinterklaascadeaus kunt uitgeven zijn toch goed om te delen? Dat wil niet zeggen dat ik helemaal blut ben.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
21-10-2019 21:35
Optie 1: shop bij goedkopere winkels. Bij Kruitvat en Trekpleister verkopen ze ook speelgoed. Ook nieuw, maar het scheelt zomaar een paar euro met de speelgoedwinkel.
Klopt, dat doe ik soms ook wel. Maar soms verstop ik de cadeautjes dan zo goed, dat ik ze na kerstmis een keer tegen kom bij het opruimen :)
maar Intertoys is ook echt veel te duur, dat heb ik ook gemerkt.


Optie 2: shop via Facebook of marktplaats. Scheelt vaak ook flink.

Optie 3: zoek uit of dat fotoboek goedkoper kan. Er zijn in de loop van het jaar vaak aanbiedingen voor fotoboeken.

Optie 4: kies een ander cadeau voor ouders en schoonouders.
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen alleen cadeaus voor onze eigen kinderen, anders wordt het een grote chaos. We spreken van te voren een beetje af hoeveel en hoe duur. Opa's en Oma's doen dan iets binnen hun gewenste budget voor de kleinkinderen.

Wij doen 3x schoen zetten(iets kleins) en 2 cadeaus op de avond zelf (als ouders).

Met kerst gaan we met de hele familie naar Disney On Ice en doen we iets heel kleins voor elkaar.

Ik denk dat wij 150 euro uitgeven in totaal, 3 kinderen van 6 maanden, 2 jaar en 4 jaar.
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:29
Die geven we meestal door aan de jongste. Soms zet ik iets op marktplaats en met de verhuizing heb ik ook stiekum wat weggegooid. Maar tot nu toe hebben ze nog veel speelgoed. Vorig jaar heb ik een mooie pop inclusief bedje gegeven met veel losse kleren en die nemen niet zoveel plek in beslag. En doet ze jaren mee.

Zo erg is het nu ook weer niet hoor.
Ik denk dat ik vorig jaar zo'n 75 euro per kind heb uitgegeven. Een pop voor 35 euro, bedje 25 euro en wat losse kleren, dan zit je toch wel op 75 euro al snel. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat ze kwijt zijn aan de feestdagen.

En met kerst erbij, kom je (of ik dan) toch wel op 300 euro aan uitgaven . Geven jullie dan ook niks aan je partner? Geen kleinigheidje ofzo onder de kerstboom?
Jij blijkbaar.

En er is eigenlijk geen hol aan de hand dus?
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:36
Ik probeer spaargeld te reserveren voor onvoorziene uitgaven, zoals een kapotte wasmachine of auto. En wil dat laten groeien voor later. Wie weet kom ik of mijn man ooit zonder werk te zitten en hebben we het hard nodig.
Ik vind cadeaus eigenlijk een luxe probleem en wil hiervoor dus reserveren, bijv. via airmiles of bol.com bonnen die ik gespaard heb. Dat vind ik ook een uitdaging.

Begrijp niet zo goed waarom er zo fel gereageerd wordt. Tips die uitgewisseld kunnen worden over hoe je aan extra geld komt dat je aan sinterklaascadeaus kunt uitgeven zijn toch goed om te delen? Dat wil niet zeggen dat ik helemaal blut ben.
Dat je een buffer wil opbouwen snap ik. Maar als je graag kadootjes wil kopen en je van je salaris al je vaste lasten moet betalen zonder iets over te houden dan is het toch logisch dat je (iets) van je spaargeld daarvoor gebruikt? Hoeven geen honderden euro's te zijn maar gewoon 50,- ofzo. En bij Kruidvat liggen soms Playmobil setjes van 2,-. Vorig jaar of jaar ervoor hadden mijn kinderen een heel leuke bak met 250 van die "puzzelstukjes" (Flower Puzzle) van de Zeeman voor 4,-. Zoiets is toch heel leuk? (Krijg even geen plaatje geplakt).
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:29
Die geven we meestal door aan de jongste. Soms zet ik iets op marktplaats en met de verhuizing heb ik ook stiekum wat weggegooid. Maar tot nu toe hebben ze nog veel speelgoed. Vorig jaar heb ik een mooie pop inclusief bedje gegeven met veel losse kleren en die nemen niet zoveel plek in beslag. En doet ze jaren mee.

Zo erg is het nu ook weer niet hoor.
Ik denk dat ik vorig jaar zo'n 75 euro per kind heb uitgegeven. Een pop voor 35 euro, bedje 25 euro en wat losse kleren, dan zit je toch wel op 75 euro al snel. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat ze kwijt zijn aan de feestdagen.

En met kerst erbij, kom je (of ik dan) toch wel op 300 euro aan uitgaven . Geven jullie dan ook niks aan je partner? Geen kleinigheidje ofzo onder de kerstboom?
Nee. Nou, vorig jaar zag ik toevallig een paar pantoffels bij de Action voor 4,99 (soort grapje in de familie). Maar anders niet. Mijn zus en ik geven elkaar ieder jaar iets wat we zelf fabriceren (soort van ‘nailed it’ Pinterest). Mijn broertje kookt iedere kerst en geeft zijn zussen instructies en boodschappenlijstje over een bepaald onderdeel wat wij moeten aanleveren. Mijn schoonouders komen Tweede Kerstdag bij ons eten en dan neemt schoonma of een doosje bonbons mee of een fles wijn. Dat is het eigenlijk wel zo’n beetje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wij geven maar één klein cadeautje en één groter cadeautje per kind. Niet omdat we het geld niet hebben, maar omdat het daar gewoon niet om gaat. Ook onze ouders zeggen we niet te veel te kopen, kinderen vinden dat vaak niet eens fijn! 200 euro is toch meer dan genoeg, ik denk dat jij meer tilt aan die hoeveelheid cadeaus dan je kinderen. Zeker als oma ook zo uitpakt.
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:18
Ik kan het op zich wel betalen, maar dan gaat het van het spaargeld af. Van het gewone salaris lukt het niet. Ik merk dat ik veel kritiek krijg over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef of wil uitgeven, maar ik wilde eigenlijk gewoon tips en trics delen over hoe je aan extra centjes komt om het te besteden aan Sinterklaas en/of kerst. Zonder iedere maand bijv. 20 euro apart te moeten zetten.

Als het van je spaargeld af gaat en je dat spaargeld daar niet voor hebt weggezet én niet aanvult, dan vraag ik me af of je het wel kan missen. Als het van je spaargeld af moet gaan, dan is een X bedrag per maand wegzetten toch de enige oplossing als je op deze manier wil doorgaan?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-10-2019 21:43
Dat je een buffer wil opbouwen snap ik. Maar als je graag kadootjes wil kopen en je van je salaris al je vaste lasten moet betalen zonder iets over te houden dan is het toch logisch dat je (iets) van je spaargeld daarvoor gebruikt? Hoeven geen honderden euro's te zijn maar gewoon 50,- ofzo. En bij Kruidvat liggen soms Playmobil setjes van 2,-. Vorig jaar of jaar ervoor hadden mijn kinderen een heel leuke bak met 250 van die "puzzelstukjes" (Flower Puzzle) van de Zeeman voor 4,-. Zoiets is toch heel leuk? (Krijg even geen plaatje geplakt).
Helemaal leuk als je 3 cadeautjes voor 10 euro kunt scoren, gewoon doen dan. Maar ik vindt het niet "logisch" dat je spaargeld inzet voor Sinterklaas- of Kerstcadeautjes als je dat spaargeld gewoon nodig hebt als reserve voor een kapotte wasmachine of andere noodzakelijke onverwachte uitgaven. Sterker nog, dat zou ik dóm vinden, als je je reserve voor dat soort dingen verkwanselt aan cadeautjes...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lana_de_deb schreef:
21-10-2019 21:36
Ik probeer spaargeld te reserveren voor onvoorziene uitgaven, zoals een kapotte wasmachine of auto. En wil dat laten groeien voor later. Wie weet kom ik of mijn man ooit zonder werk te zitten en hebben we het hard nodig.
Ik vind cadeaus eigenlijk een luxe probleem en wil hiervoor dus reserveren, bijv. via airmiles of bol.com bonnen die ik gespaard heb. Dat vind ik ook een uitdaging.

Begrijp niet zo goed waarom er zo fel gereageerd wordt. Tips die uitgewisseld kunnen worden over hoe je aan extra geld komt dat je aan sinterklaascadeaus kunt uitgeven zijn toch goed om te delen? Dat wil niet zeggen dat ik helemaal blut ben.
Extra werken? Of denk je dat er geld uit de hemel gaat vallen? :roll: :?: Ik snap deze niet helemaal.

Of bedoel hoe je geld bespaart en dus minder uitgeeft aan kadootjes? Daar heb je al zat van gehad ondertussen en zijn door jaren heen zat topic over gevuld.
Alle reacties Link kopieren
To, ik heb ook zo n moeder die altijd enorm uitpakt en kadootjes verwacht.

Dan moet dat ook voor de schoonouders en dan ook voor man en mezelf want kinderen snappen niet dat zij en opa en oma kadootjes krijgen en papa en mama niet
Nou dan ben ik ook al zo 200 euro verder en dan moet ik nog voor de kinderen
..

We kunnen het prima betalen daar niet van maar soms vind ik het ook te..
Afschaffen zoals hier wordt geopperd zou een koude oorlog veroorzaken.

Ik kan niet in jouw beurs kijken maar ik zou als je zelf niet consequent kunt zijn en wel veel wil uitgeven een aparte rekening openen en daar automatisch elke maand (of elk kwartaal vd kinderbijslag) een bedrag op storten.
Alle reacties Link kopieren
Nog geen reacties gelezen, maar kreeg erg de kriebels toen je schreef dat de kinderen VEEL cadeaus verwachten. Hoezo?
Wij kunnen het makkelijk betalen maar toch krijgen ze hier voor sint zo'n 3 cadeaus met een totaal waarde van zo'n 17,50 - 20 euro.
Schoencadeautjes misschien 2x en dan iets van snoep of een echt kleinigheidje.

En waarom sint en kerstcadeaus? Een vd 2 lijkt me voldoende toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik koop alleen maar tweedehands kadootjes voor Sinterklaas en kerst. Vooral omdat ik het milieu niet wil belasten met nieuwe zooi terwijl mijn kinderen toch maar zelden met speelgoed spelen. Is ook vrij goedkoop, ik kan het aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Ziecdat ik mosterd ben...
Als je spaargeld hebt wat is het probleem dan? Wil je eigenlijk extra geld verdienen? Enquetes invullen, krantenwijkje? Dat werk?

Iets anders weet ik ook niet.

Hier is het bedrag gewoon in de begroting opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen trouwens drie kadootjes en sokken voor Sinterklaas. Met kerst krijgen ze een spel voor de spelletjeskast. Van Marktplaats. Behalve die sokken, dat is het enige wat ze nieuw krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik heb alle overtollig speelgoed op Marktplaats gezet, daarvan betaal ik de nieuwe Sintkadoos. En het ruimt lekker op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven