Geld & Recht alle pijlers

Hoe de sinterklaas en kerstcadeaus te betalen

21-10-2019 20:16 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar rond deze periode krijg ik het alweer warm, want sinterklaas en kerstmis komt er alweer aan. Dat betekent dat de kinderen veel, veel cadeaus verwachten. En dat kost mij veel geld. Geld wat ik niet opzij heb gezet. Wat ieder jaar ná de feestdagen altijd wel mijn voornemen is :( Ik heb gisteren een aantal cadeaus besteld bij Ali Express. Barbiekleertjes, poppenschoentjes en dat soort speelgoed. Hopen dat alles op tijd binnen komt. Maar dat scheelt wel veel geld, en kan ik voor 50 euro zo'n 10 tot 15 pakjes mee vullen.
Ook spaar ik door het jaar heen voor Bol.com cadeaubonnen. Vorig jaar kon ik mijn jaren lange Airmiles inwisselen voor Bol.com cadeaukaarten. Dat kan dit jaar niet meer zag ik. Ik heb nog wel veel enquetes enzo ingevuld en daarmee zo'n 150 euro aan tegoedbonnen gespaard. Meestal kan ik deze bonnen van GFK enzo bij Bol.com besteden.
Ik heb ook wel eens op marktplaats tweedehands lego gekocht, maar ik denk dat ik daar dit jaar niet meer mee weg kom, want dat zien ze inmiddels, nu ze wat ouder zijn.
Hoe doen jullie dat? Zetten jullie een bepaald bedrag per maand apart, of kun je gewoon een deel van je salaris van oktober of november missen?
himalaya schreef:
21-10-2019 20:25
Je geeft 150,- per week uit aan boodschappen zeg je in een ander topic, met gezin met 2 kinderen. Dat kan vast wel minder. Dan hou je iedere week geld over wat je weer kunt verbrassen aan Sinterklaas- en kerstcadeau’s, ‘omdat je kinderen nou eenmaal veel,veel cadeaus verwachten’ :sarcastic:
Veel te logisch natuurlijk. :rofl:

TO is of heel erg iq uitgedaagd of ze doet het erom.
Alle reacties Link kopieren
Speelgoed/spullen verkopen. Bezuinigen op andere zaken zoals bv boodschappen.
Weet niet of jij het krijgt maar ik stap elk jaar over van energieleverancier en krijg cashback bij de volgende. Dit jaar 150 euro. Nou dat kun je dan ook apart zetten, maar hoe je het ook draait....in principe blijft het hetzelfde he?

Want die 150 euro cashback had ook naar de spaarrekening gekund.
pejeka schreef:
21-10-2019 21:48
Helemaal leuk als je 3 cadeautjes voor 10 euro kunt scoren, gewoon doen dan. Maar ik vindt het niet "logisch" dat je spaargeld inzet voor Sinterklaas- of Kerstcadeautjes als je dat spaargeld gewoon nodig hebt als reserve voor een kapotte wasmachine of andere noodzakelijke onverwachte uitgaven. Sterker nog, dat zou ik dóm vinden, als je je reserve voor dat soort dingen verkwanselt aan cadeautjes...

Zo sta ik er ook in. Ik zou proberen om absoluut niet aan het spaargeld te komen voor zoiets. Dan maar wat minder geld spenderen. Vind het echt een luxeprobleem.
Spaargeld bewaar ik liever voor noodzakelijker dingen.
Alle reacties Link kopieren
Zoon krijgt zijn leven lang maximaal 5 cadeautjes met Sinterklaas.

Chocoladeletter, spel, boek of dvd, t-shirt.

Kapla stond ineens op zijn verlanglijstje toen hij 14 was. Met hem overlegd en dat werd dus de Actionversie. 600 plankjes (vier dozen van 150 stuks) voor ongeveer 30 euro.

De "surprise" was blijkbaar de beste ooit. De doos van de snelkookpan. "Wat moet ik met een PAN???" :O

Na een uurtje zei zijn vader dat hij misschien eens moest controleren of het misschien een fopcadeautje was.
:jump:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1 kind. Vanaf september zetten we elke week van ons boodschappenbudget een bedrag opzij waarmee we eerst een rondje Action-Kruidvat-Zeeman-Hema doen. Als we iets leuks zien, kopen we dat. Daarna doen we van het resterende geld de weekboodschappen. We laten in het najaar daardoor dus wat vaker bijvoorbeeld zakken chips, wijn, en prijzige dingen liggen. Najaar staat daarmee ook in het teken van kijk eens goed in je voorraadkast, wat heb je nog.
Verder qua schoencadeautjes verzamelen we tijdens de weekboodschsppen alvast wat Sintlekkers.
Het is daardoor een sport geworden om elke week iets leuks te vinden, iets betaalbaars. En bovendien erg gezellig om de winkels af te struinen met een Sintgemoed.
anoniem_391442 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 22:07
12.87% gewijzigd
Blijenvrij schreef:
21-10-2019 22:03
Zo sta ik er ook in. Ik zou proberen om absoluut niet aan het spaargeld te komen voor zoiets. Dan maar wat minder geld spenderen. Vind het echt een luxeprobleem.
Spaargeld bewaar ik liever voor noodzakelijker dingen.

TO heeft nu al toch ook 2x getikt dat ze tips wil om meer geld te krijgen. In plaats van tipc om te besparen of goedkoper ( en dus minder geld uit te geven) kadootjes te kopen.
pejeka schreef:
21-10-2019 21:48
Helemaal leuk als je 3 cadeautjes voor 10 euro kunt scoren, gewoon doen dan. Maar ik vindt het niet "logisch" dat je spaargeld inzet voor Sinterklaas- of Kerstcadeautjes als je dat spaargeld gewoon nodig hebt als reserve voor een kapotte wasmachine of andere noodzakelijke onverwachte uitgaven. Sterker nog, dat zou ik dóm vinden, als je je reserve voor dat soort dingen verkwanselt aan cadeautjes...
Dat ligt er nogal aan of er op die spaarrekening net een paar tientjes staan of dat er duizenden euro's op staan en TO daar principieel niets vanaf wil halen omdat mogelijk en de wasmachine vervangen moet worden en er een nieuwe auto op de planning staat.
Lucifer2018 schreef:
21-10-2019 22:06
TO heeft nu al toch ook 2x getikt dat ze tips wil om meer geld te krijgen. In plaats van tipc om te besparen of goedkoper ( en dus minder geld uit te geven) kadootjes te kopen.
Ze heeft al 150 euro aan cadeaubonnen. Hoeveel meer moet er dan nog bij?
Suðri schreef:
21-10-2019 22:11
Ze heeft al 150 euro aan cadeaubonnen. Hoeveel meer moet er dan nog bij?
Geen idee, ik kan de hele denkwijze van TO/topic sowieso niet volgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar gebruikt Lego via Marktplaats kopen kan prima hoor. Ik zat er ooit op sinterklaasavond bij toen een 5-jarige dat kreeg en opmerkte dat gen nieuwe Lego was.
Ik dacht oeps, maar de vader zei: "laat eens kijken... o, wat leuk, daar hebben de pietjes op de boot natuurlijk al mee gespeeld, die vonden het ook mooi..."

Kind werd er blij van en vond zijn cadeau er alleen maar mooier door :-D
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-10-2019 22:06
TO heeft nu al toch ook 2x getikt dat ze tips wil om meer geld te krijgen. In plaats van tipc om te besparen of goedkoper ( en dus minder geld uit te geven) kadootjes te kopen.

Maar als je minder uitgeeft, hou je toch meer geld over/‘krijg’ je geld?

Als je zo nodig meer cadeaus wil kopen en je hebt de rest van het jaar daar nog niet over nagedacht, dan neem je nu wat geld op van je spaarrekening, en geef je het komende jaar geen 150,- per week uit aan boodschappen, maar 140,- en dat tientje zet je op de spaarrekening voor sinterkerst volgend jaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Er gaan twee dingen mis:
- Je kinderen verwachten veel cadeaus
- Jij hebt het geld niet om veel cadeaus te kopen.

Ergo: de hoeveelheid cadeaus moet minderen. Ik begrijp überhaupt niet dat jouw kinderen tegen veel cadeaus kunnen. Mijn kinderen kunnen dat bijvoorbeeld niet en zijn zwaar verzadigd na drie/vier cadeautjes.

Daarnaast: cadeaus hoeven niet duur te zijn en meer is niet altijd beter. Je krijgt vooral stikverwende kinderen van al die spullen die ze maar krijgen.
himalaya schreef:
21-10-2019 22:26
Maar als je minder uitgeeft, hou je toch meer geld over/‘krijg’ je geld?

Als je zo nodig meer cadeaus wil kopen en je hebt de rest van het jaar daar nog niet over nagedacht, dan neem je nu wat geld op van je spaarrekening, en geef je het komende jaar geen 150,- per week uit aan boodschappen, maar 140,- en dat tientje zet je op de spaarrekening voor sinterkerst volgend jaar.
Ja zou je denken he? :lol:
Niet alles gelezen en even los van de vraag of je je kinderen te veel cadeaus geeft etc etc.

Waar ik ‘gratis’ geld vandaan haal als extraatje:

- een paar keer per week los geld uit je portemonnee in een pot doen, dat loopt aardig op;
- ongebruikte spullen verkopen op Marktplaats;
- Statiegeld opsparen.
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
21-10-2019 22:32
Niet alles gelezen en even los van de vraag of je je kinderen te veel cadeaus geeft etc etc.

Waar ik ‘gratis’ geld vandaan haal als extraatje:

- een paar keer per week los geld uit je portemonnee in een pot doen, dat loopt aardig op;
- ongebruikte spullen verkopen op Marktplaats;
- Statiegeld opsparen.

Geen/minder frisdrank kopen zet meer zoden aan de dijk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
21-10-2019 22:35
Geen/minder frisdrank kopen zet meer zoden aan de dijk.
Uiteraard! Maar dan moet je wel de discipline hebben het uitgespaarde geld apart te zetten. Vrees dat als per maand sparen al niet lukt, dat er ook niet in zal zitten.

Terzijde: ik zou zelf mijn kinderen minder (dure) cadeau’s geven, geld sparen per maand, eerder in het jaar aanbiedingen inslaan etc. Maar dat was geloof ik TO’s vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
21-10-2019 22:16
Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar gebruikt Lego via Marktplaats kopen kan prima hoor. Ik zat er ooit op sinterklaasavond bij toen een 5-jarige dat kreeg en opmerkte dat gen nieuwe Lego was.
Ik dacht oeps, maar de vader zei: "laat eens kijken... o, wat leuk, daar hebben de pietjes op de boot natuurlijk al mee gespeeld, die vonden het ook mooi..."

Kind werd er blij van en vond zijn cadeau er alleen maar mooier door :-D
:heart:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hoe je dat moet betalen ? Simpel. Niet zo achterlijk duur spul kopen. Ik kocht door het jaar heen speelgoed bij oa Kruidvat etc. Wat klein spul erbij en klaar.

Dat jij twee dure poppen koopt doe je zelf. Misschien je kinderen leren dat meer niet beter is ?
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic schrijf je nog vol trots dat je niet spaart omdat je het niet nodig vindt want je bent positief en leeft met de dag. Daar kun je dus kennelijk niet alle wensen / eisen van iedereen om je heen mee voldoen . Misschien tijd voor een andere insteek ?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-10-2019 21:20
Ik ben ooit op een Sinterklaasviering geweest waar de kinderen als wolven aanvielen op hun pakjes en er 6 kinderen tegelijkertijd papier van cadeautjes zaten af te scheuren, de 10 volwassenen zaten allemaal tegelijkertijd alle pakjes die voor hún bestemd waren open te maken, gedichten en surprises werd niet aan gedaan, het was een uur lang één grote bende mensen, jong en oud, die verwoed papier van pakjes zaten te trekken. Na een uur was het dan ook over en zakte de avond af naar, zeg maar, een gemiddelde kringverjaardag, allemaal nog een kop koffie en het gesprek ging weer over de nieuwe buren, de prijzen in de supermarkt en de volgende vakantiebestemming. Het was net een troep wolven die zo snel mogelijk de prooi wilde pakken, en aandacht voor de pakjes van elkaar was er totaal niet. Niks gezelligs aan.
Was dat soms bij mijn schoonfamilie?
Dat ging net zo.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner mij vooral alles er om heen en dat het altijd heel gezellig was dan dat ik mij de cadeaus nog kan herinneren.
Dus cadeaus zijn echt niet het belangrijkste , maak er een leuke avond van.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Hoe wij dat doen? Ik leef niet boven mijn stand zoals jij dat doet.
Nu zal ik het financieel misschien beter hebben, maar ik zie meteen al een verschil. Je kunt niet met geld omgaan.
En er is een verschil in opvoeding, want blijkbaar is ‘meer meer meer’ de norm bij jullie.
Ik vind het raar zoals jij met geld omgaat. Op die manier de feestdagen vieren lijkt mij vreselijk. Allemaal stress die je zelf hebt veroorzaakt.
Ik zie altijd die programma’s op tv over financiële ellende en dan vraag ik mij af hoe het komt. Als ik jou zo lees, zou jij ook een kandidaat voor zo’n programma kunnen worden. Ik vind het erg armoede om zo geld bij elkaar te moeten schrapen om de veeleisende familie tevreden te stellen met de feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
22-10-2019 07:00
In een ander topic schrijf je nog vol trots dat je niet spaart omdat je het niet nodig vindt want je bent positief en leeft met de dag. Daar kun je dus kennelijk niet alle wensen / eisen van iedereen om je heen mee voldoen . Misschien tijd voor een andere insteek ?
Je hebt mijn andere reactie denk ik niet goed gelezen. Probeer het anders nog eens voordat je het hier in een heel andere vorm gaat herhalen. Ik heb nooit gezegd dat ik geen spaargeld heb. ik ga alleen niet alles oppotten voor later, want de inflatie is hoger dan de rente. Zoals ik hier ook al aangaf, ik heb reserve voor een kapotte wasmachine e.d. maar ik ga niet sparen om het sparen.
Alle reacties Link kopieren
Lana_de_deb schreef:
22-10-2019 08:01
Je hebt mijn andere reactie denk ik niet goed gelezen. Probeer het anders nog eens voordat je het hier in een heel andere vorm gaat herhalen. Ik heb nooit gezegd dat ik geen spaargeld heb. ik ga alleen niet alles oppotten voor later, want de inflatie is hoger dan de rente. Zoals ik hier ook al aangaf, ik heb reserve voor een kapotte wasmachine e.d. maar ik ga niet sparen om het sparen.
Misschien dan toch maar wel gaan sparen , al is het alleen maar om je kennelijk nu onbetaalbare levensstijl te bekostigen .
Alle reacties Link kopieren
En hoeveel kinderen had TO nou ook alweer? Ik raak helemaal de tel kwijt hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven