Geld & Recht alle pijlers

Hoe is het om je hypotheek volledig te hebben afgelost?

19-03-2018 14:21 495 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees her en der meer over mensen die bezig zijn om hun hypotheek af te lossen. En ik ben benieuwd hoe het is om helemaal hypotheekvrij te zijn. Leef je dan nog steeds zo zuinig of geef je dan veel geld uit? Groot feest of stilhouden? Volgend nieuw financieel doel of niet?

Nu zijn we daar ook mee bezig, en ik merk dat ik af en toe aan het dagdromen ben over hoe het zou zijn als we helemaal hypotheekvrij zijn. We hebben nog best wel een weg te gaan met een spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 11:55
0.40% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 15:10
Ja, daarom zijn wij nu ook hypotheekvrij :puh:

Nou, gefeliciteerd. Ondertussen ook leuk geleefd of ben je dat vergeten te doen?
Alle reacties Link kopieren
feest? Anders leven?

Nee, niet echt. We leven niet anders, we hebben alleen meer geld de bank. Makkelijk voor als we iets moeten of willen kopen en een goede buffer voor de toekomst.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Indica schreef:
19-03-2018 14:34
Doel 1: Hypotheekvrij 2026
Doel 2: Een ton 2027
Doel 3 twee ton 2032
Resultaat: Financieel onafhankelijk
met 2 ton ben je niet echt financieel onafhankelijk, daar voor zou ik toch nog even wat door sparen. Of je moet nog maar kort te leven hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Misschien bedoelt ze niet letterlijk een groot feest, maar een etentje en lekker een fles wijn opentrekken met mijn lief toch echt wel hoor. Ik zou het echt als een mijlpaal zien en een flinke stap naar financiële onafhankelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
19-03-2018 15:21
feest? Anders leven?

Nee, niet echt. We leven niet anders, we hebben alleen meer geld de bank. Makkelijk voor als we iets moeten of willen kopen en een goede buffer voor de toekomst.
En ben je dan net zo hard deze buffer aan het opbouwen als dat je gespaard hebt voor de aflossing? Hoe beheer je deze buffer (vooral als deze relatief groot is)?
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
19-03-2018 15:22
met 2 ton ben je niet echt financieel onafhankelijk, daar voor zou ik toch nog even wat door sparen. Of je moet nog maar kort te leven hebben.
Toch wel... Ik ben dan bijna 50 en heb dus nog ongeveer 20 jaar tot mijn pensioen. 1000 euro per maand zou ik dan hebben, terwijl mijn vaste lasten (incl boodschappen) rond de 500 euro zouden zijn, dus nog 500 om lekker van te leven en wat belasting te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, mijn leven verandert eigenlijk niet veel. De hypotheek is afgelost met geld dat over was. Dus na vakanties, opbouw buffer enz.
Niet iedereen hoeft enorm te beknibbelen om af te lossen, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de samenstelling van je gezin, inkomen, kosten en wensen.

Mijn directe familie weet het, de rest niet. Maar dat is meer omdat het sowieso geen onderwerk is dat ik met ze bespreek.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-03-2018 15:20
Nou, gefeliciteerd. Ondertussen ook leuk geleefd of ben je dat vergeten te doen?
ik begrijp nooit waarom sommige mensen denken dat aflossen en leuk leven niet samen zouden kunnen gaan...
er zijn zo ontzettend veel dingen die het leven leuk kunnen maken en die kosten echt niet allemaal (veel) geld!
Alle reacties Link kopieren
Indica schreef:
19-03-2018 15:24
Misschien bedoelt ze niet letterlijk een groot feest, maar een etentje en lekker een fles wijn opentrekken met mijn lief toch echt wel hoor. Ik zou het echt als een mijlpaal zien en een flinke stap naar financiële onafhankelijkheid.
Oh... dat hebben wij wel gedaan ja. Nou ja, moet nog gedaan worden, want januari was er niet de maand naar...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-03-2018 14:51
Wat een rare redenatie......?!
Als hij zijn hypotheekvrije huis verkoopt heeft hij dat geld toch in handen en kan hij met dat geld elders contant een huis afrekenen.

Ken ook mensen die hun riante huis verkocht hebben voor bijna 500.000 en nu (toevallig ook in een andere woonplaats) in een huis wonen van iets van 230.000 Euro. Van de rest van het geld genieten ze volop.
Ik vind het zelf ook geen reden om niet te verhuizen, maar mijn vader zit nogal op zijn geld en geld uitgeven vindt hij erg moeilijk.
De betreffende woning is eind 19de eeuws, en mijn vader heeft er al zo'n 40 jaar zowel van binnen als van buiten alleen het aller-, aller-, allernoodzakelijkste aan gedaan. Verkoop van de woning levert bij lange na niet voldoende op om iets naar zijn wensen terug te kopen.
Hopelijk neemt hij binnenkort alsnog het besluit om te verhuizen, maar tot nu toe houdt zijn angst om geld uit te geven een verhuizing steeds tegen.

Gelukkig gaat een dergelijke situatie niet vaak op, en kunnen veel mensen wel genieten van hun koopwoning en doorstromen naar een andere woning wanneer ze dat willen.
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 15:10
Ja, daarom zijn wij nu ook hypotheekvrij :puh:
Is ook niet zo moeilijk met een hypotheek van 50.000 euro. Maar fijn voor je hoor.
gemberpannekoek schreef:
19-03-2018 15:49
ik begrijp nooit waarom sommige mensen denken dat aflossen en leuk leven niet samen zouden kunnen gaan...
er zijn zo ontzettend veel dingen die het leven leuk kunnen maken en die kosten echt niet allemaal (veel) geld!

Oh dat denk ik zeker wel, maar deze poster heeft, in mijn ogen dan, nogal zure reacties.

Het kan beiden, geloof ik zeker. Helaas zie ik ook wel eens mensen helemaal doorschieten daarin. Zoals ik postte over mijn collega. Alles aan de kant om straks hypotheekvrij te kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier bijna klaar met aflossen.. ik ben alleen bang dat de regering dan wel weer iets verzint dat je er toch geen profijt van zal hebben. Ik hoor best veel dat er flink afgelost wordt...

Daarna wordt er gespaard dat man 1 dag minder kan gaan werken..
Indica schreef:
19-03-2018 15:28
Toch wel... Ik ben dan bijna 50 en heb dus nog ongeveer 20 jaar tot mijn pensioen. 1000 euro per maand zou ik dan hebben, terwijl mijn vaste lasten (incl boodschappen) rond de 500 euro zouden zijn, dus nog 500 om lekker van te leven en wat belasting te betalen.
Denk je aan de inflatie? En wat is €500per maand nu helemaal? Een keer een nieuwe bank of keuken, een kunstgebit ;-D ....het is zo op. Ik betaal al €100 per maand aan gemeentelijke lasten, €200 energie, €130 zorgverzekering, dan nog verzekeringen, telefoon, etc. etc.

Ik heb een hypotheekvrij huis en het door jou gewenste bedrag op de bank en ben nog geen 50 maar ik werk nog parttime. Mijn vrienden werken ook allemaal, best saai om dan helemaal te stoppen met werken heb ik gemerkt. Als ik nu stop met werken dan wil ik reizen en dat red ik niet met €500 per maand. Wil niet meer in een tent of hostel en ook niet alleen naar goedkope landen.
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 15:10
Ja, daarom zijn wij nu ook hypotheekvrij :puh:
:sarcastic:
Was dat echt nodig?
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
19-03-2018 15:26
En ben je dan net zo hard deze buffer aan het opbouwen als dat je gespaard hebt voor de aflossing? Hoe beheer je deze buffer (vooral als deze relatief groot is)?
Bij ons werkt het wat anders omdat we allebei zelfstandig zijn en allebei een eigen bedrijf hebben. Buffers zijn dan erg belangrijk. Pensioen en arbeidsongeschiktheid regelen we ook in eigen beheer.

Daarnaast hebben we geen vast inkomen, winst uit onderneming kan wat variëren.

We nemen beide privé een bepaald bedrag op voor leefgeld. De rest blijft in de bedrijven. Het maakt dus niet uit of dat we veel meer winst hebben gemaakt of minder.

Ons geld zit nu dus in stenen (het huis) en verder op spaarrekeningen, zowel zakelijk als privé. En een heel klein deel nog in oude aandelen. Ik weet veel te weinig van aandelen en obligaties om daar veel geld in te stoppen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Huis is al een jaar of 3 afbetaald.

En nope, geen groot feest gegeven.
Huis is afbetaald met dank aan een erfenis en dus een overlijden.
Daar ga ik dus echt geen feest voor geven.

Daarnaast zijn mensen snel jaloers.
Onze lening was sowieso al laag omdat mijn ouders "mijn helft" gesponsord hebben.
Alleen dat is al reden voor jaloezie, heb ik in 't verleden gemerkt.

Directe omgeving weet het, maar voor de rest is 't sowieso zelden een gespreksonderwerp.
En als het al es ter sprake komt, blijf ik vaag.

Gekke dingen doen?
Ik zou niet weten waarom.
Mijn pensioen stelt later niets voor, dus voor een stuk spaar ik daarvoor.
Zonder een specifiek einddoel.

Daarnaast ... Wie weet wil tante Torna later wel wat sponsoren voor haar nichtjes als die over een jaar of 20 aan hun volwassen leven beginnen.
Geen eigen kinderen dus hen kan ik niet sponsoren.


Maar het gevoel dat elke baksteen écht onze baksteen is en dat niemand ons dit ooit afpakt, is wel zalig :-).
Uiteraard hebben we de avond van de afbetaling dus een flesje gekraakt.
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai: Dus in jouw buffer zitten ook jouw pensioen en arbeidsongeschiktheidsgeld etc? Vooral als ondernemer lijkt me dan een hypotheekvrij leven makkelijker (financieel rustiger).

Ik weet nu ook te weinig om veel geld te stoppen in aandelen en obligaties. Mijn focus ligt momenteel in aflossen, omdat dit bijna een 'no-brainer' is.
Toch denk ik dat ik te zijner tijd wel behendiger moet worden in beleggingen (klein begin maken om te oefenen), om later dat als extra optie hebt om vermogen op te bouwen.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Torna: wat fijn voor jullie dat jullie huis is afbetaald. Wat jammer dat je te maken kan krijgen met jaloezie. Voor mij een reden te meer om het ook niet bekend te maken. En veel succes met de volgende spaardoelen: pensioen en de volgende generatie te sponsoren. Dat zullen ook mijn doelen zijn.

We hebben voor ons een droomhuis gekocht en het lijkt me heerlijk om deze helemaal te maken van ons.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Jaloezie? Je hebt er toch zelf voor gewerkt?
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 16:52
Jaloezie? Je hebt er toch zelf voor gewerkt?

Tja, dat dacht ik ook altijd, maar ook op verbouwingen of nieuwe auto's kunnen anderen behoorlijk jaloers zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij zouden de rest van de hypotheek in 1 klap kunnen aflossen omdat we meer vermogen hebben dan het hypotheekbedrag; maar we kiezen daar nu nog niet voor.
We betalen maar heel weinig aan de hypotheek per maand en we willen zolang onze dochter nog niet klaar is met studeren (zit nu op middelbare school) voldoende liquide middelen achter de hand houden 'just in case of'.

Nog niet hypotheekvrij dus; maar nu al heel relaxed. Bruto hypotheek is maar 8% van ons netto maandelijkse inkomen, dus er blijft meer dan genoeg over voor andere dingen.
Een paar jaar geleden de hypotheek opnieuw vastgezet tegen een hele lage rente. Het bruto verschil tussen de oude en nieuwe rente lossen we nu extra af.

Tegen de tijd dat dochter afgestudeerd zal zijn is het huis wel afbetaald en is er genoeg vermogen om eerder te stoppen met werken.
Alle reacties Link kopieren
Indica schreef:
19-03-2018 14:34
Doel 1: Hypotheekvrij 2026
Doel 2: Een ton 2027
Doel 3 twee ton 2032
Resultaat: Financieel onafhankelijk
Leuk om te lezen!
Wij willen in 2025 hypotheekvrij zijn en dan rond 2036 financieel onafhankelijk zijn.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 16:52
Jaloezie? Je hebt er toch zelf voor gewerkt?
Niet dus.

Ik heb mijn deel - de helft van 't huis - volledig gekregen van mijn ouders.
Uit een erfenis die zij hebben gekregen.

Mijn zus heeft eenzelfde bedrag gekregen en ook in haar huis gestoken.

Man heeft een deel gekregen van zijn ouders.
Een deel gespaard.
Een deel een lening afbetaald.
En dus later ook een stuk onmiddellijk de lening afbetaald met een erfenis.


Ik heb ooit wel es het bedrag vernoemd aan een goede vriendin.
(Wat ik dus gekregen heb van mijn ouders.)
Die sloeg net niet groen uit.
Anderen vielen dan weer net niet flauw.

Sindsdien hou ik dus maar mijn mond :-).
Alle reacties Link kopieren
Een hypotheekvrije proleet is nog steeds een proleet
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven