Geld & Recht alle pijlers

Hoe kom jij rond van €1300?

30-07-2021 13:28 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds ik arbeidsongeschikt raakte een laag inkomen. Gelukkig krijg ik ook nog wat toeslagen. Daarmee komt mijn inkomen op €1300. Er is geen uitzicht op verbetering.
Welke keuzes heb jij gemaakt?
Ik vind het toch lastig ook al heb ik goed inzicht in wat ik uitgeef en waar ik op kan besparen.
Ik vind het het lastigst om gezond en goed boodschappen te doen.
Daar heb ik voor mezelf een bedrag voor begroot van €200 per maand. €70 voor de weken die mijn zoon bij mij is en mee-eet en €30 voor de weken die ik alleen ben (soms eet mijn vriend dan mee, maar die haalt ook weleens wat dus dat maakt niet zoveel uit). Van dat budget moet ik ook cadeautjes betalen en bijv kapper (ik ga bijna nooit).
Daarnaast heb ik dus een auto die voor mij belangrijk is en nog wat vrijheid geeft en na de scheiding is de hond bij mij gebleven en die heeft wat duurder voer nodig.
Ik ga verder eigenlijk nooit uit of op vakantie.
Welke keuzes heb jij gemaakt? Hoe zorg jij dat het lukt?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef ook van 1300 euro per maand (dat hou ik over als ALLE vaste lasten eraf zijn, dus puur om te leven) Dit lukt mij makkelijk, ik heb ook een auto.

Moeten van die 1300 euro ook vaste lasten betaald worden?
Alle reacties Link kopieren
€1300 is inclusief huur-en zorgtoeslag en daar betaal ik alles van, ook mijn vaste lasten.
.
Alle reacties Link kopieren
Dat is gewoon weinig geld, kan me voorstellen dat je daar lastig van rond komt.

Ik ga zelf wekelijks naar de markt voor een fruittas en een groentetas, daar kan ik met twee kinderen bijna een hele week doen en ben ik 25 euro kwijt. Ik moet dan wel koken met hetgeen er in de tas zit.

Qua auto zou je misschien kunnen kijken naar een leen/deelauto? Bij mij in de stad is daar weinig aanbod van maar misschien bij jou wel.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik fijn vind om wat kosten te besparen is veel groente bij de lidl (of liever nog op de markt, maar die is hier niet) kopen. Daar zijn de groente over het algemeen van goede kwaliteit en niet zo duur.

Je kunt bijv. ipv een zakje wokgroente de groente vers kopen. Op de bon misschien íets duurder, maar je hebt dan veel meer porties, en die kun je invriezen, zodat je meteen 4-6x een maaltijd hebt. (ik noem maar een voorbeeld).

Zelfde geldt voor bijv. pastasaus met zelfgesneden groente erin, ipv een zakje groente.

Veel soep eten. Gaat niet al te veel in, kost geen drol, en je hebt voor dagen een maaltijd.

En om je maaltijd goed te laten vullen: kies voor de volkoren variant ipv de gewone. Dan kun je misschien zelfs een kleinere portie eten en toch vol zitten.
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
30-07-2021 13:29

Moeten van die 1300 euro ook vaste lasten betaald worden?
TO schrijft dat haar inkomen 1300 euro is, dus dat lijkt me wel.
Alle reacties Link kopieren
Mag je gebruik maken van de voedselbank? Of wil je dat niet?
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de markt helemaal niet zo goedkoop hier, dat valt me best tegen.
Ik kook vaak grote porties en vries veel in.
.
Alle reacties Link kopieren
twinkelrainbowstar schreef:
30-07-2021 13:32
Mag je gebruik maken van de voedselbank? Of wil je dat niet?
Nee dat geloof ik niet hoor, dat is ook niet nodig. Ik heb nog wat spaargeld om op terug te vallen als iets kapot zou gaan ofzo.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje rondgekomen van €1500 incl toeslagen met 2 inwonende kinderen (8 en 10) en dat was pittig. Mijn huur was op dat moment €850 en ik kreeg geen huurtoeslag.

Mijn bezuinigingen:
- geen auto, wel 3 fietsen
- liever ook geen OV nemen
- geen extra abbonementen zoals weekbladen enzo
- geen drank of tabak meer kopen
(Dus stoppen met roken)
- strak week budget qua boodschappen €70 pw
- geen afhaal eten of dagjes weg
- geen vakanties
- wel extra aanvullende zorgverzekering genomen ivm onverwachte kosten drukken
- alles in de aanbieding kopen

Mijn situatie heeft niet eeuwig geduurd, maar het was wel te doen, zo lang er geen onverwachte uitgaven kwamen (kapotte wasmachine, fiets)
Een strak schema aanhouden en een aparte pin rekening waar je elke zondag geld op zet voor de week.
Noteer alles in een schrift alle inkomsten-uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Laatje schreef:
30-07-2021 13:32
Ik vind de markt helemaal niet zo goedkoop hier, dat valt me best tegen.
Ik kook vaak grote porties en vries veel in.
En evt een stad in de buurt met een goedkopere markt? Hier loont het echt wel en je eet nog eens wat anders dan de standaard groente.
Alle reacties Link kopieren
La_Galette schreef:
30-07-2021 13:36
En evt een stad in de buurt met een goedkopere markt? Hier loont het echt wel en je eet nog eens wat anders dan de standaard groente.
Oef, dat is echt wel uit de buurt hier. Dat is wel jammer!
.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef op dit moment van een WW-uitkering van ongeveer €900 per maand. Heb het geluk dat ik een eigen woning heb zonder hypotheek, dus mijn vaste lasten zijn vrij laag (rond de €400). Houd ik ongeveer €500 over om van te leven en leuke dingen te doen.

Zelf koop ik zelden kleding en als ik iets koop is dit altijd een bewuste keuze of tweedehands. Daarnaast koop ik veel bulk via Pieter Pot waardoor ik voor veel boodschappen een stuk goedkoper uit ben. Verzorgingsproducten gebruik ik minimaal en voornamelijk bars die een stuk langer mee gaan dan flessen. Ik eet ook vegetarisch (en een groot deel vegan) wat mij ook vrij veel geld scheelt want vlees is vaak het duurste van de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Voedselbank regels zijn erg streng, auto word gezien als onnodig en nadat die weg is moet je als gezin geloof minder dan €50 te besteden hebben per week en als alleenstaande minder dan €30. Kledingbank zelfde verhaal. Ik heb daar na mijn scheiding een half jaar gebruik van mogen maken toen mijn inkomen niet op orde was en mijn ex me met schulden achterliet. Zodra ik weer op een minimum zat kreeg ik het niet meer.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
30-07-2021 13:34
Ik heb een tijdje rondgekomen van €1500 incl toeslagen met 2 inwonende kinderen (8 en 10) en dat was pittig. Mijn huur was op dat moment €850 en ik kreeg geen huurtoeslag.

Mijn bezuinigingen:
- geen auto, wel 3 fietsen
- liever ook geen OV nemen
- geen extra abbonementen zoals weekbladen enzo
- geen drank of tabak meer kopen
(Dus stoppen met roken)
- strak week budget qua boodschappen €70 pw
- geen afhaal eten of dagjes weg
- geen vakanties
- wel extra aanvullende zorgverzekering genomen ivm onverwachte kosten drukken
- alles in de aanbieding kopen

Mijn situatie heeft niet eeuwig geduurd, maar het was wel te doen, zo lang er geen onverwachte uitgaven kwamen (kapotte wasmachine, fiets)

Goeie tips.
Ik heb ook weleens krap gezeten en om de kosten qua eten en drinken te drukken haalde ik geen frisdrank of sap, maar alleen flessen aanmaaklimo en ik maakte een grote pan met een stamppot waar ik dan bijna een week op kon leven. Scheelt best wel.
Aanbiedingen meepakken en niet te vaak boodschappen doen, om verleidingen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
30-07-2021 13:29
Ik leef ook van 1300 euro per maand (dat hou ik over als ALLE vaste lasten eraf zijn, dus puur om te leven) Dit lukt mij makkelijk, ik heb ook een auto.

Moeten van die 1300 euro ook vaste lasten betaald worden?
Ja dat is dus €1300 over nadat je vaste lasten betaald zijn, lijkt me dat je daar royaal van rond komt ja.
Zoveel mogelijk huismerken.
En zet een soort kleedgeld en kapper apart.
Karl_Marx schreef:
30-07-2021 13:29
Ik leef ook van 1300 euro per maand (dat hou ik over als ALLE vaste lasten eraf zijn, dus puur om te leven) Dit lukt mij makkelijk, ik heb ook een auto.

Moeten van die 1300 euro ook vaste lasten betaald worden?
Staat in de openingspost.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je voor je zoon wel kinderbijslag TO? Wat ik deed is dat bedrag, min een paar tientjes op een aparte spaarrekening, door 3en delen zodat ik voor de kinderen elke maand wat extra’s had om te besteden aan iets dat ze nodig hadden. Of bijvoorbeeld een kappersbeurt met z’n drieën.
Karl_Marx schreef:
30-07-2021 13:29
Ik leef ook van 1300 euro per maand (dat hou ik over als ALLE vaste lasten eraf zijn, dus puur om te leven) Dit lukt mij makkelijk, ik heb ook een auto.

Moeten van die 1300 euro ook vaste lasten betaald worden?
Wat denk je zelf? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
30-07-2021 13:29
Ik leef ook van 1300 euro per maand (dat hou ik over als ALLE vaste lasten eraf zijn, dus puur om te leven) Dit lukt mij makkelijk, ik heb ook een auto.

Moeten van die 1300 euro ook vaste lasten betaald worden?
:facepalm:

@TO, zijn er professionele instanties bij jullie gezin betrokken?
Die zouden je namelijk kunnen helpen om voor je kind bepaalde kosten gefinancierd te krijgen (denk aan kleding, sportcontributie, kamerinrichting, fiets, beugel, verjaardag- of sintcadeautjes, dagje uit, etc.). Kijk maar eens op samenvoorallekinderen.nl
stokkie wijzigde dit bericht op 30-07-2021 13:46
34.93% gewijzigd
Heb je een Lidl in de buurt?
Onze lidl doet mee aan to good to go, je bestelt dan voor 2.99 een pakket met groenten en fruit dat te goed is om weg te gooien, maar ze niet meer verkopen.
Bij ons komt het er in de praktijk vaak op uit dat we prima houdbare groenten en fruit krijgen (verschilt per filiaal).
Wellicht is dat iets om te proberen? Wij eten nu gevarieerder fruit dan voorheen. Je moet daarvoor een app instaleren en als de pakketten vrijkomen er heel snel bij zijn om er 1 te kopen. Ze gaan hier binnen de minuut weg vaak.
Alle reacties Link kopieren
Stap ieder jaar over (neem een jaarcontract) naar een andere energie-leverancier. Kijk op vergelijkingssites en kijk ook wat de welkomspremie is.
Stook een graadje lager dan je gewend bent in de winter. In de zomer hoef je helemaal niet de verwarming aan te doen.
Let op hoe lang je onder de douche staat. Gebruik eventueel een timer.
Onderhandel over kortingen bij bijv. internet/tv aanbieder. Het lukt mij om vrijwel ieder jaar een korting te krijgen.
Let goed op aftrekposten voor inkomstenbelasting en de drempels hiervoor. Mocht je toeslagen krijgen, kan je op die manier je belastbare inkomen verlagen. Misschien scheelt dat net dat tientje dat je WEL toeslagen krijgt. Of net wat meer.
Abonnementen van tijdschriften opzeggen. Lezen kan je gratis in de bibliotheek.
Kijk wat je wel belangrijk vindt om geld aan uit te mogen geven en reserveer daar een potje voor.
Kappersschool in de buurt; die zoeken vaak (gratis) modellen.
Kijk op de site van jouw gemeente of je met je lage inkomen in aanmerking komt voor bepaalde toeslagen of uitkeringen (bijvoorbeeld sporten of culture zaken) of een eenmalige toeslag.
Succes!
Everything you see I owe to spaghetti!
Er zijn trouwens ook andere winkels die mee doen, maar bij de Lidl krijg je alleen groenten en fruit. Aangezien je aangaf het moeilijk vind om gezond boodschappen te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven