Geld & Recht alle pijlers

Hoe verdeling huis vastleggen?

13-05-2019 19:51 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk gaan mijn vriend en ik ergens dit jaar een huis kopen. Het wordt ons eerste koophuis en ik ben me aan het voorbereiden op wat we allemaal moeten regelen.

Ik ben benieuwd hoe we het eigendom van een eventuele woning moeten laten vastleggen. Ik weet natuurlijk dat een notaris ons dit het beste kan vertellen, maar we gaan hier nu nog niet naartoe en ik ben wel al benieuwd.

Situatie (om gemakkelijk te kunnen rekenen heb ik gekke bedragen gekozen):
- We kopen een huis van 400.000 euro
- We laten voor tussen de 150.000 en 200.000 euro aan de woning verbouwen
- Ik heb een vast contract en zal een hypotheek van 200.000 euro nemen
- Mijn vriend leent/krijgt 200.000 euro van zijn ouders voor de koopsom
- Mijn vriend zal de verbouwing met eigen spaargeld financieren

Vraag 1.
We hebben bedacht dat ik in mijn eentje de hypotheek zal betalen, omdat mijn vriend zoveel eigen geld inbrengt en ik niets. Hij zal ook een bedrag terugbetalen per maand aan zijn ouders. Is dat een goed plan? En moet de hypotheek dan alleen op mijn naam of op beide namen?

Vraag 2.
Na de verbouwing zal het huis 600.000 euro waard zijn. We gaan uit elkaar en verkopen het huis. Laten we zeggen dat we 100.000 euro winst maken bij de verkoop. Klopt het dat ik daar dan 33% van krijg omdat mijn inbreng (de hypotheek) 200.000 euro bedroeg?

Vraag 3.
We gaan uit elkaar en mijn vriend koopt mij uit. Moet hij mij dan het bedrag van de hyptheek+ gedeelte eventuele winst geven?

Alsvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Huismuziek schreef:
14-05-2019 18:54
Bedankt voor alle reacties! Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat nou de beste manier is om alles vast te leggen, dus we gaan inderdaad een afspraak inplannen met een financieel adviseur.

Het is me wel duidelijk dat de hypotheek op beide namen komt. Kan het nog een probleem voor de hypotheekverstrekker zijn dat we maar zo'n kleine hypotheek willen voor dat huis? Wil de hypotheekverstrekker bijvoorbeeld weten hoe we de rest van het huis gaan betalen? Zo ja, hoe moeten we dat aantonen?
Ga naar de notaris.
Je vriend zal de verbouwing van 150.000-200.000 uit zijn eigen spaargeld financieren? En daarnaast krijgt-leent hij zijn helft 200.000 euro van zijn ouders.

Jij neemt alleen een lening voor het aankoopbedracht 200.000 euro.

Bij verkoop huis krijg jij dus 200.000 euro en je vriend 200.000 plus zijn eigen spaargeld van verbouwing 150.000-200.000 euro dus 350.000-400.000 euro totaal vor hem. Mocht er daarna nog meer winst inzitten krijgen jullie van dat bedrag ieder de helft. Als je geluk hebt met de overwaarde.
Jij neemt 200.000 euro hypotheek dat is de helft van het aankoopbedrag dus zo klein is de hypotheek echt niet. Als je aan moet tonen waar het resterene bedrag hypotheek vandaan komt kun je de bankoverschrijving van zijn ouders toch tonen. Of gaan ze met zwart geld betalen :-D
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
15-05-2019 14:10
Bij verkoop huis krijg jij dus

Eh... nee hoor. Bij verkoop van het huis krijgt eerst de bank z'n geld. Als er daarna nog iets overblijft kan dat verdeeld worden (en het eerlijkst is dan om dat inderdaad naar rato van de inbreng te doen).
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
15-05-2019 12:35
TO en vriend kunnen vervolgens bij de notaris laten vastleggen dat zij de hypotheek betaalt. Als de bank dan bij vriend aanklopt, heeft hij een vordering op haar. Ook hoe dat werkt kan de notaris prima uitleggen .
Dat moet wel in de hypotheekakte worden vastgelegd; als je eenmaal beiden als schuldenaar in de hypotheekakte staat opgenomen kun je dat onderling niet meer wegschrijven.

Los daarvan kun je natuurlijk wel samen afspreken dat een van beiden draagplichtig is, maar ik zou zoals gezegd sowieso geen schuldenaar willen zijn in dit geval.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
15-05-2019 14:15
Dat moet wel in de hypotheekakte worden vastgelegd; als je eenmaal beiden als schuldenaar in de hypotheekakte staat opgenomen kun je dat onderling niet meer wegschrijven.

Nee dat kan juist niet in de hypotheekakte. Voor de geldverstrekker zijn zij beiden hoofdelijk aansprakelijk. Wanneer ze samen eigenaar zijn, zal de geldverstrekker ook haar geld bij de andere partij kunnen willen halen. De afspraak dat TO betaalt is tussen haar en vriend, geldverstrekker is daarin geen partij.
Los daarvan kun je natuurlijk wel samen afspreken dat een van beiden draagplichtig is, maar ik zou zoals gezegd sowieso geen schuldenaar willen zijn in dit geval.
Als dat dan betekent dat er geen hypotheek te krijgen valt, heeft vriend mss niet zoveel te kiezen daar in. Ik ga nu trouwens wel uit van Nederland, als TO Belgisch is zijn daar de regels mss anders.
Trotter schreef:
15-05-2019 14:15
Eh... nee hoor. Bij verkoop van het huis krijgt eerst de bank z'n geld. Als er daarna nog iets overblijft kan dat verdeeld worden (en het eerlijkst is dan om dat inderdaad naar rato van de inbreng te doen).
Ja dat is logisch dat de bank eerst zijn geld krijgt en haar vriend zal van zijn 2 ton ook eerst zijn lening bij zijn ouders afbetalen neem ik zo aan maar het ging om de verdeling waar ze om vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
13-05-2019 20:04
Dit zijn bij uitstek vragen voor de notaris. Ga alsjeblieft niet af op alle 'klop-en-klepel' reacties die je hier ongetwijfeld gaat krijgen.
dit!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zijn ook bezig met een huis kopen. Wij doen het als volgt: wij gooien alle kosten van het huis (dus verbouwingen en kosten koper) op een hoop, dit beschouwen we dan voor het gemak even als de waarde van het huis. Ik breng spaargeld mee bij het kopen van het huis en daarnaast delen we de hypotheek 50/50. voorbeeld van hoe wij het gaan doen:

Huis inclusief verbouwen en k.k.: 300.000
Spaargeld: 100.000
Hypotheek: 200.000 (100.000 per persoon)

Ik wordt dan voor twee derde eigenaar en mijn vriendin voor één derde eigennaar. Wij laten dit vastleggen in bij de notaris zodra wij een huis hebben gekocht.

Je kan er ook voor kiezen om bij de verkoop eerst het ingelegde bedrag aan de inbrenger (in dit geval ik) te geven maar dat zou betekenen dat er geen rendement op gemaakt wordt. Dit kan vervelend worden bij een eventuele break-up en dan verkopen met onderwaarde want dan zit mijn vriendin met een restschuld richting mij.

Daarnaast is een situatie waarin de bank veel minder dan de waarde van het huis hoeft te financieren heel interessant voor de bank omdat bij een eventuele verkoop de bank altijd de eerste is die geld krijgt als er nog hypotheek betaald moet worden. In het gesprek met onze hypotheek adviseur kwam dan ook naar voren dat onze rente daardoor een stuk lager zal liggen dan wanneer je richting de 100% van je huis wil financieren.
Het verschil tussen jou situatie en die van de TO is dat daar naast de hypotheek, een tweede lening wordt afgesloten met de schoonfamilie. Dus naast de bank, moeten die ook terugbetaald worden. Eigen geld inbrengen geeft idd minder risico, een tweede lening juist meer.
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
15-05-2019 15:54
Mijn vriendin en ik zijn ook bezig met een huis kopen. Wij doen het als volgt: wij gooien alle kosten van het huis (dus verbouwingen en kosten koper) op een hoop, dit beschouwen we dan voor het gemak even als de waarde van het huis. Ik breng spaargeld mee bij het kopen van het huis en daarnaast delen we de hypotheek 50/50. voorbeeld van hoe wij het gaan doen:

Huis inclusief verbouwen en k.k.: 300.000
Spaargeld: 100.000
Hypotheek: 200.000 (100.000 per persoon)

Ik wordt dan voor twee derde eigenaar en mijn vriendin voor één derde eigennaar. Wij laten dit vastleggen in bij de notaris zodra wij een huis hebben gekocht.

Je kan er ook voor kiezen om bij de verkoop eerst het ingelegde bedrag aan de inbrenger (in dit geval ik) te geven maar dat zou betekenen dat er geen rendement op gemaakt wordt. Dit kan vervelend worden bij een eventuele break-up en dan verkopen met onderwaarde want dan zit mijn vriendin met een restschuld richting mij.

Daarnaast is een situatie waarin de bank veel minder dan de waarde van het huis hoeft te financieren heel interessant voor de bank omdat bij een eventuele verkoop de bank altijd de eerste is die geld krijgt als er nog hypotheek betaald moet worden. In het gesprek met onze hypotheek adviseur kwam dan ook naar voren dat onze rente daardoor een stuk lager zal liggen dan wanneer je richting de 100% van je huis wil financieren.
Maar bij overwaarde heb jij een mooi voordeel. Slim bekeken :rolling:
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
15-05-2019 15:54
Mijn vriendin en ik zijn ook bezig met een huis kopen. Wij doen het als volgt: wij gooien alle kosten van het huis (dus verbouwingen en kosten koper) op een hoop, dit beschouwen we dan voor het gemak even als de waarde van het huis. Ik breng spaargeld mee bij het kopen van het huis en daarnaast delen we de hypotheek 50/50. voorbeeld van hoe wij het gaan doen:

Huis inclusief verbouwen en k.k.: 300.000
Spaargeld: 100.000
Hypotheek: 200.000 (100.000 per persoon)

Ik wordt dan voor twee derde eigenaar en mijn vriendin voor één derde eigennaar. Wij laten dit vastleggen in bij de notaris zodra wij een huis hebben gekocht.

Je kan er ook voor kiezen om bij de verkoop eerst het ingelegde bedrag aan de inbrenger (in dit geval ik) te geven maar dat zou betekenen dat er geen rendement op gemaakt wordt. Dit kan vervelend worden bij een eventuele break-up en dan verkopen met onderwaarde want dan zit mijn vriendin met een restschuld richting mij.
Bedankt voor je post! Je bevestigt hiermee dat ik alle andere reacties hier goed begrepen heb.
Ik vind het wel lastig om te beslissen of ik 50/50 de verdeling wil doen of naar rato van inbreng. De geëmancipeerde vrouw in mij zegt 50/50, maar ik betwijfel inderdaad dat we niet direct de investering van de verbouwing in de waarde van het huis terug zullen zien. We gaan voornamelijk verbouwen zodat we er zelf heerlijk in kunnen wonen en hebben tot nu toe minder nagedacht of we alles er weer uitkrijgen. In de huidige markt mogelijk wel, maar zal je net zien dat de markt in elkaar zakt en wij uit elkaar gaan.

Update: vriends ouders hebben aangegeven het bedrag te willen gaan schenken in plaats van lenen. Dus dat maakt de hypotheek ook weer makkelijker.
Ander vraagje. Maakt het voor het afsluiten van de hypotheek iets uit dat mijn vriend op dit moment geen werk heeft? De hypotheek zouden we dus alleen op mijn salaris willen afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Alle andere reageerders trouwens ook enorm bedankt!
Je weet dat ouders maar maximaal een ton belastingvrij mogen schenken?

En dat hij geen baan heeft maakt niet uit, als jij genoeg verdient om het bedrag te lenen en jullie beiden geen studieschuld of andere schuld hebben die afbetaald moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt zeker uit voor de hypotheek of je vriend inkomen heeft of niet. Je kunt veel minder lenen als hij geen inkomen heeft.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
15-05-2019 14:26
Nee dat kan juist niet in de hypotheekakte. Voor de geldverstrekker zijn zij beiden hoofdelijk aansprakelijk. Wanneer ze samen eigenaar zijn, zal de geldverstrekker ook haar geld bij de andere partij kunnen willen halen. De afspraak dat TO betaalt is tussen haar en vriend, geldverstrekker is daarin geen partij.
Het kan wel in een hypotheekakte en ik kan het weten want ik teken ze elke dag... :lightbulb:

Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen onderzetter en schuldenaar en als TO in haar eentje voldoende zekerheid biedt op basis van inkomen hoeft de vriend alleen mee te tekenen als eigenaar maar wordt hij geen schuldeiser.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de bank het liefst hoofdelijk schuldenaarschap heeft maar het hoeft dus niet.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
15-05-2019 20:47
Het kan wel in een hypotheekakte en ik kan het weten want ik teken ze elke dag... :lightbulb:

Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen onderzetter en schuldenaar en als TO in haar eentje voldoende zekerheid biedt op basis van inkomen hoeft de vriend alleen mee te tekenen als eigenaar maar wordt hij geen schuldeiser.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de bank het liefst hoofdelijk schuldenaarschap heeft maar het hoeft dus niet.
Dat wist ik niet, volgens onze adviseur destijds kon het niet. Nou bleek achteraf dat die wel meer foutjes gemaakt had, dus kennelijk weten zelfs adviseurs niet altijd allen

En als ie alleen als onderzetter tekent kan de bank hem er ook gewoon uitzetten als niet aan de verplichtingen wordt voldaan?
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
15-05-2019 18:11
Maar bij overwaarde heb jij een mooi voordeel. Slim bekeken :rolling:
Ja dat klopt maar als er iets mis gaat ben ik toch ook de gene die meer geld kwijt raakt?

Ik bekijk het gewoon simpel: als alles goed blijft gaan tussen mij en mijn vriendin is er niks aan de hand en zullen we nooit merken dat er een verschil in de portomonnee zit. Maar stel dat er wel iets mis gaat dan wil ik zo min mogelijk gekloot met geld want dat levert stress op. Dus laat ik van te voren vast leggen wat door wie betaald is en dus wat voor wie is. Als we dan uit elkaar gaan bestaat er ook geen gezeik over hoeveel geld er naar wie moet gaan want dat staat al op papier.

Ik snap ook niet dat mensen het oneerlijk vinden dat iemand die meer inlegt ook meer van de overwaarde krijgt. Het is toch juist eerlijk om rendement te maken (of verliezen) op elke euro die je er in stopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven