Geld & Recht alle pijlers

Hoe zouden jullie de kosten delen voor een weekendje weg?

19-11-2018 11:55 367 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Ik ben opzoek naar inzichten en ideeen over hoe we de kosten kunnen delen voor een weekendje weg met vrienden en de kids.

Wij zijn recent ouders geworden en willen in het voorjaar een weekendje weg met vrienden. Het betreft een samengesteld gezin met 5 kinderen.

We hebben een 10 persoons huisje op het oog maar zijn er nog niet over uit hoe we de kosten gaan delen.

Hoe zouden jullie dit doen?

Normaal gesproken zou ik het niet erg vinden om 50/50 de kosten te delen. Maar door dat hun een groot gezin zijn is de accommodatie een stuk duurder.

Wij dachten aan 1/3 betalen wij en hun de rest. Echter willen ze toch graag 50/50.

Wij kunnen dan beter een eigen huisje huren qua kosten, dat zou 160 euro goedkoper zijn. Maar ik snap ook hun idee om gezellig met zn allen in 1 huisje (2 badkamers en voldoende slaapkamers).
Gewoon delen door het aantal personen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie 3/10 deel en zij 7/10.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk willen zij 50/50. En de boodschappen?
Ik zou vasthouden aan 1/3 en 2/3. Dat snappen ze toch wel?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Lekker een eigen huisje doen. Straks krijg je nog kosten voor het eten erbij. Zij eten meer, willen jullie weer 1/3 doen, maar zij 50/50. Gevolg: grote ruzie, vriendschap over.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn eigen huisje huren. Als jullie ook een kind of 3 hadden vond ik het wat anders, maar zij zijn met z'n zevenen!

En let op, straks ook nog gezeik over de boodschappen 50/50 doen.
lady_day wijzigde dit bericht op 19-11-2018 12:00
21.54% gewijzigd
Ik zou inderdaad ook 30% voor jullie rekening nemen en hun 70%.
Ik zou voor 50/50

Maar weet je zeker dat je dit wilt? Als dit nu al een issue is dan zal dit vast ook tijdens het uitje problemen geven. Vaak niet goed voor de vriendschap..
Alle reacties Link kopieren
Oei, lastig. Ik zou het zelf eigenlijk nooit voorstellen, 50/50 als door mijn gezin de kosten oplopen. Net als met boodschappen doen, jullie hebben een baby en zij halen dus voor 7 personen en jullie voor 2 personen boodschappen. Ik zou het gezellig vinden samen te gaan, maar er niet zelf bij in willen schieten. Ik vind jouw voorstel prima.
toffifee wijzigde dit bericht op 19-11-2018 12:02
1.44% gewijzigd
Met een baby zou ik inderdaad een eigen huisje doen ivm nachtelijke perikelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn familie is ook zo van alles lekker makkelijk 50/50 splitten. Ik ging als single mee op familieweekend en moest evenveel betalen als mijn zus met haar partner en 3 kinderen. Nou 1 keer en nooit meer. Ik zou toch echt voorstellen om te splitten per persoon of 1/3 en 2/3.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is 50/50 niet redelijk met zo'n groot verschil in het aantal personen. Dat snappen zij zelf ook wel.
Ik denk dat ik zou afhaken omdat ik geen zin zou hebben in gedoe hierover. Als je per se wil gaan, boek een eigen huisje.
Alle reacties Link kopieren
Voor de huur van het huisje zou je nog kunnen gaan voor de optie dat je de helft betaalt minus 160 euro (het voordeel dat je zou hebben als je alleen een huisje huurt ten opzichte van 50/50). Zij betalen dan de helft plus 160 euro.

Maar zoals als gezegd door anderen zou ik vooraf wel hele goede afspraken maken over alle andere kosten (boodschappen, uit eten, uitjes, etc.).
Als je alle kosten deelt door het aantal personen zijn jullie al schappelijk, aangezien jullie baby nog niet echt zal mee-eten van de boodschappen. Maar dat is wel wat ik zou voorstellen, jullie 3/10e en 7/10e. Gaan ze daarmee niet akkoord, dan ieder gezin een eigen huisje huren.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik snap ook hun idee om gezellig met zn allen in 1 huisje (2 badkamers en voldoende slaapkamers).

Als zij gezellig met hun eigen 7 man (en jullie) weg willen, moeten ze ook de kosten voor hun eigen 7 man dragen en niet op jullie afwentelen. Dat is niet gezellig. Dat is een gierige actie.
impala wijzigde dit bericht op 19-11-2018 12:07
4.81% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Huisje 1/3 en 2/3.
Boodschappen/uitjespot maken waar zij 150 euro in storten en jullie 50.
Gaan ze echt moeilijk doen, zou ik het weekend maar cancellen, want dan heb je straks allemaal irritaties en is je vriendschap over.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hmmm ik hou helemaal niet van gedoe om geld en ben er dus ook makkelijk mee, maar hier zou ik echt niet aan meewerken. Als je zelf met 7 bent, vind ik het niet netjes om 50/50 voor te stellen aan een gezin met baby.
Alle reacties Link kopieren
Ook eens met de boodschappenpot. Vooraf afspraken over maken!
.
Alle reacties Link kopieren
Overigens lijkt het me sowieso niet perse heel gezellig, 4 volwassenen en 6 kinderen in één huisje :D
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
19-11-2018 12:10
Overigens lijkt het me sowieso niet perse heel gezellig, 4 volwassenen en 6 kinderen in één huisje :D
Wel makkelijk natuurlijk.
Met een baby ga je s'avonds niet zo snel uit dus heeft het andere gezin altijd voldoende oppas als ze eens weg willen s'avonds.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het van dat andere gezin heel raar dat ze proberen die 50/50 erdoor te drukken, zij snappen zelf ook wel dat dat niet erg eerlijk is.

Ik zou ook lekker voor een eigen huisje gaan.

Als zij echt staan op met zijn allen in een huisje en 50/50 delen dan zou ik het hele plan afblazen, want inderdaad, je zal zien dat ze ook staan op een 50/50 verdeling van de boodschappen. Ik vind het echt inhalig gedrag om een ander gezin willens en wetens met veel hogere kosten op te zadelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel slaapkamers heeft het huisje? En hoeveel daarvan willen jullie gebruiken? Ik zou dat zo naar rato berekenen. (heeft dat huisje bv. 4 slaapkamers waarvan jullie er 2 willen gebruiken, dan lijkt het me wel logisch dat jullie de helft betalen)

Wat betreft de kosten voor het eten,je kan voor volwassenen één deel en voor de kinderen een half deel berekenen (als die kinderen nog niet zo groot zijn). dan betalen jullie vrienden 4 en een half deel (2 volwassene en 5 kinderen) en jullie 2 delen, (2 volwassenen en 0 mee-etende kinderen) dus 4.5:2 of 9:4 (dus zij bv. 90 euro en jullie 40 euro in de pot) Dan moet je wel zelf apart eten voor je baby meenemen.

Of apart een huisje huren ;-)
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
19-11-2018 12:10
Overigens lijkt het me sowieso niet perse heel gezellig, 4 volwassenen en 6 kinderen in één huisje :D
Understatement :proud:
.
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties al zo snel,top!

Ik ga toch aangeven dat we 1/3 betalen en anders een eigen huisje boeken. Normaal zijn we niet zo moeilijk maar nu gaat het om best veel geld.

Bedankt ook voor de tip over de boodschappen, daar hadden we nog niet bij stil gestaan.

Waarom in 1 huisje? Het lijkt ons wel praktisch. Anders moeten we in ons huisje afspreken savonds ivm de baby. Maar 7 mensen extra in een 4 persoonshuisje lijkt ons niet handig. We willen namelijk wel gezellig met elkaar eten, spelletjes doen en lekker een drankje en hapje doen bij de openhaard. Het grote huisje is een soort boerderij schuur met ook een 2e zitgedeelte dus kids hoeven niet continu bij de volwassenen te zitten. Maar dat maakt het dus ook duurder zon groot huis
Alle reacties Link kopieren
Het huisje heeft 5x een 2 persoonskamer. 1 voor ons en 4 voor hun.

Baby gaat bij ons op de kamer, we nemen de co sleeper mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven