Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel ben je waard (SBS6)

04-06-2019 20:34 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag start een nieuw seizoen van 'Hoeveel ben je waard'. Tijdje geleden alweer dat dit op TV komt maar ik vond dit altijd een erg leuk programma. Hoeveel ben je dus in euro's waard als je op dit moment al je bezittingen verkoopt en schulden daarmee (indien mogelijk) aflost.

Ik verwacht dit seizoen toch hogere bedragen dat een paar jaar geleden ivm de aangetrokken economie + veel mensen met overwaarde op hun huis.

Wie doet er mee om dit globaal voor zijn/haar eigen situatie in te schatten.

TO trapt af:
We zijn een jong gezin (begin 30) met een kindje van nog geen jaar oud.

Resterende hypotheek: 199.000 euro
Waarde huis (schatting nav verkoop vergelijkbare huizen in de buurt): 310.000 euro
Bezittingen in huis: in dit programma denken mensen altijd dat hun huis veel meer waardevolle spullen heeft dan daadwerkelijk het geval. Als ik 2 auto's á 11.000 euro totaal er bij op tel schat ik ongeveer in op 17.000 euro
Schulden (op hypotheek na): 0
lopende en spaar rekeningen: 20.000
Totaal: 148.000 euro
Maar ff serieus nu:

Als ik morgen euthanasie zou laten uitvoeren dan heb ik vandaag zo verschrikkelijk veel geld dat ik dat echt de rest van mijn leven niet meer op zou kunnen maken..........
SweetFirefly schreef:
04-06-2019 22:15
Apart stel, leuk. Dat huis hebben ze ooit gekocht voor 185.000 gulden. Gulden, he. Dat is het nu echt wel dubbel en dwars in euro's waard.


Oh ze zijn alles bij elkaar, inclusief huis, echt nog veel meer waard dan 30.000 euro. Minstens drie ton denk ik nu. Ze zorgen ook goed voor hun spullen, het ziet er mooi uit allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
04-06-2019 22:21
Oh ze zijn alles bij elkaar, inclusief huis, echt nog veel meer waard dan 30.000 euro. Minstens drie ton denk ik nu. Ze zorgen ook goed voor hun spullen, het ziet er mooi uit allemaal.
Goede gok! En ze hadden echt geen idee! Haha! Mooi stel
Zijn nog niet verkochte schilderijen hebben flink waarde, de auto's zijn veel waard, al dat antiek, het huis wat flink in waarde is gestegen. Ze doen het goed!
Alle reacties Link kopieren
Ow, ik doe mee... even kijken of we in de plus staan :euro:

Hypotheek 289,000
Woningwaarde 360.000
Studieschuld 30.000
Bezit 2.000
Spaartegoed 9.000

Oeh +52.000 :-o

Was tijdens het eerste seizoen van 'wat ben je waard' wel anders, toen stond ons toenmalige huis onder water...

Leuk programma, ik ga weer kijken! En leuk topic, we staan er lang niet zo slecht voor als ik dacht. Had ik anders niet geweten ...
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek is nog iets van 112.000, waarde rond de 160.000. Heb nog een flinke studieschuld dus het lost elkaar wel af en zou ik zeggen 0 komma 0. Stort de huizenmarkt in dan ben ik ineens - tig duizend dus allemaal relatief.

Qua banksaldo en spullen heb ik niets tot vrij weinig. Verder dan 2500 voor mijn platencollectie, koffietafelboeken en die paar originele filmposters kom ik niet. Rest is allemaal tientjes werk.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel vreemd vond is dat ze het huis dus in 1998 hadden gekocht voor 185.00 gulden, oftewel 83.000 euro en de hypotheek nu, 21 jaar later, nog 79.000 euro is. Dus amper afgelost. Dat vind ik niet slim aangezien hij immers geen pensioen heeft.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
X
anoniem_6544fce2336d9 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 23:24
0.00% gewijzigd
Beetje nare titel van dat programma.
Alsof de waarde van een mens in geld is uit te drukken...

Je zal maar eens pech hebben in je leven. Dat je bijvoorbeeld chronisch ziek wordt waardoor je nooit meer kunt werken. Lekker dan.
Alle reacties Link kopieren
Leuk programma, beide stellen kwamen onrealistisch over. Wisten beide niet wat ze waard waren. Het jonge stel wist niet dat ze per maand honderden €€ aan buiten de deur eten uitgeven plus hetzelfde nog eens aan games en dan elke maand € 1300 teveel uitgeven, maar wel een spaarrekening van een paar duizend €€. Het oudere stel had maar weinig per maand te verteren, maar wel een oid huis puik opgeknapt, goed in de kleren, twee oldtimers voor de deur en nog een vette spaarrekening (erfenis gehad?). In scene gezet allemaal?
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Raresnijboon schreef:
05-06-2019 00:30
Beetje nare titel van dat programma.
Alsof de waarde van een mens in geld is uit te drukken...

Je zal maar eens pech hebben in je leven. Dat je bijvoorbeeld chronisch ziek wordt waardoor je nooit meer kunt werken. Lekker dan.
Nou, inderdaad!
Europe86 schreef:
04-06-2019 22:39
Goede gok! En ze hadden echt geen idee! Haha! Mooi stel
Ken dit programma verder niet, maar dit kun je toch zelf ook al voor het grootste deel berekenen? Oké, misschien weet je niet exact de dagwaarde van je auto of wat de spullen in je huis waard zijn, maar je hebt toch wel kennis van je woningwaarde, hoogte van openstaande hypotheek en de bedragen op je rekeningen?
Alle reacties Link kopieren
Raresnijboon schreef:
05-06-2019 00:30
Beetje nare titel van dat programma.
Alsof de waarde van een mens in geld is uit te drukken...

Je zal maar eens pech hebben in je leven. Dat je bijvoorbeeld chronisch ziek wordt waardoor je nooit meer kunt werken. Lekker dan.
Programma's hebben wel vaker een 'creatief met taal' titel die nergens op slaat. Laatst had je ook zo'n hulpprogramma voor mensen die er helemaal alleen voorstonden en zowel emotioneel als financieel diep in de problemen zaten. Hun ellende werd, tot Dennis van der Geest te hulp schoot, door niemand gezien. Dat programma heette 'Een goede buurt'. Tsja. Daar stel ik me toch iets anders bij voor.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan je nou maandelijks €1300 teveel uitgeven en dat niet door hebben? Het is toch gewoon op aan het einde van de maand? Ik vind het toch wel erg naief. Maar hopelijk heeft dit ze wel wakker geschud.
Raresnijboon schreef:
05-06-2019 00:30
Beetje nare titel van dat programma.
Alsof de waarde van een mens in geld is uit te drukken...

Je zal maar eens pech hebben in je leven. Dat je bijvoorbeeld chronisch ziek wordt waardoor je nooit meer kunt werken. Lekker dan.

Inderdaad.

Ik zit er heel erg goed en warmpjes bij, laten we het daar maar op houden, maar ben ik dan meer waard dan iemand die dat niet heeft?
Vreemde titel.
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
05-06-2019 09:36
Hoe kan je nou maandelijks €1300 teveel uitgeven en dat niet door hebben? Het is toch gewoon op aan het einde van de maand? Ik vind het toch wel erg naief. Maar hopelijk heeft dit ze wel wakker geschud.
Ik heb altijd het idee dat dit soort programma's dergelijke dingen erg uitvergroten en dramatiseren, en mensen bewust naïever voorstellen dan ze zijn.
Wat niet wegneemt dat ik mensen ken die inderdaad volstrekt onbewust zijn van het feit dat hun uitgavenpatroon niet strookt met hun inkomen. Dus het komt wel voor...
Bubblegum1 schreef:
05-06-2019 09:36
Hoe kan je nou maandelijks €1300 teveel uitgeven en dat niet door hebben? Het is toch gewoon op aan het einde van de maand? Ik vind het toch wel erg naief. Maar hopelijk heeft dit ze wel wakker geschud.
Maar op welke manier gaven ze 1300 teveel uit dan? 1300 meer uitgeven dan er binnen kwam? Las hierboven wel dat ze een spaarrekening hadden. Misschien deden ze het daarvan? En is dat erg?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee op welke manier ze teveel uitgaven. Het leek mij vooral in het uiteten en de computerspelletjes te zitten. Maar als je spaarrekening €5000 is en je teert daar elke maand €1300 op in, dan lijkt mij dat wel erg ja. Vooral omdat er maar weinig inkomen is om het aan te vullen.
Maar volgens mij zijn ze er zelf ook wel geschrokken en gaan ze het aanpakken. En het programma zal het vast ook wel wat aangedikt hebben.
NYC schreef:
05-06-2019 11:15
Maar op welke manier gaven ze 1300 teveel uit dan? 1300 meer uitgeven dan er binnen kwam? Las hierboven wel dat ze een spaarrekening hadden. Misschien deden ze het daarvan? En is dat erg?


Ik denk dat naast de spaarrekening er wellicht ook van zijn goochel-inkomsten meer werd overgemaakt dan de initiële 500 euro.

Op de spaarrekening stond nog 5000 euro, dus heel lang zouden ze het niet meer zo vol kunnen houden.

Ze kunnen makkelijk al 300 euro besparen door geen games meer te kopen. Ze dachten 60 euro per maand aan het gamen uit te geven, het was 340 euro. Als ze daarnaast ook nog eens vaker zelf gaan koken (minder gamen = meer tijd om zelf voor je eten te zorgen, winwin) gaat het al snel de goeie kant op. Hoeft hij nog maar voor een paar 100 euro extra inkomsten te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Dat eerste stel heb ik niet gezien.

Dat tweede stel vond ik niet erg intelligent en wereldwijs overkomen.
Ze dachten zelf aan 3000 euro. Alleen al de verkoopwaarde van die auto's is heel eenvoudig na te gaan....
Bij dat jonge stel vraag ik me af of ze haar netto inkomen niet verward heeft met bruto. Maar goed het kan wel kloppen maar ik vind het nogal veel voor een klantenservice baan.
TsumTsum schreef:
05-06-2019 11:35
Bij dat jonge stel vraag ik me af of ze haar netto inkomen niet verward heeft met bruto. Maar goed het kan wel kloppen maar ik vind het nogal veel voor een klantenservice baan.


1600 euro veel? Ik ging uit van fulltime werken, dan is het volgens de CAO zorgverzekeraars een normaal loon
https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarde ... -2018-2019 (tabel in hoofdstuk 4)
Ik vond het altijd wel leuk om naar te kijken. Bedankt voor de tip dus want ik had gemist dat het er weer was. Vanmiddag de herhaling zie ik.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik voor het eerst naar dit programma keek hadden we het financieel zwaar. Ons huis stond onder water en ook mjjn baan stond destijds onder druk.
Ik kwam toen zomaar uit op 40 duizend in de min.
Nu maar een paar jaar verder hebben we een overwaarde van 75000( extra afgelost en de huizen zijn erg gewild in de wijk).
Ik heb een hele fijne baan...
Hebben we aan inboedel ongeveer 30000.
Dus zouden we nu op een bedrag van ongeveer 100000 in de Plus uitkomen.
Toch reken ik mezelf niet rijk. Want er kunnen zomaar dingen weer drastisch veranderen.
Wel maak ik financieel overwogen keuzes. Want ik wil nooit meer naar de situatie van een paar jaar geleden.
amarna schreef:
05-06-2019 11:35
Dat eerste stel heb ik niet gezien.

Dat tweede stel vond ik niet erg intelligent en wereldwijs overkomen.
Ze dachten zelf aan 3000 euro. Alleen al de verkoopwaarde van die auto's is heel eenvoudig na te gaan....

Amarna had je mijn pb nog gekregen? Ik ben er niet zeker van of ik iets fout gedaan heb namelijk. (Sorry TO voor de off-topic)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven