Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel ben je waard (SBS6)

04-06-2019 20:34 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag start een nieuw seizoen van 'Hoeveel ben je waard'. Tijdje geleden alweer dat dit op TV komt maar ik vond dit altijd een erg leuk programma. Hoeveel ben je dus in euro's waard als je op dit moment al je bezittingen verkoopt en schulden daarmee (indien mogelijk) aflost.

Ik verwacht dit seizoen toch hogere bedragen dat een paar jaar geleden ivm de aangetrokken economie + veel mensen met overwaarde op hun huis.

Wie doet er mee om dit globaal voor zijn/haar eigen situatie in te schatten.

TO trapt af:
We zijn een jong gezin (begin 30) met een kindje van nog geen jaar oud.

Resterende hypotheek: 199.000 euro
Waarde huis (schatting nav verkoop vergelijkbare huizen in de buurt): 310.000 euro
Bezittingen in huis: in dit programma denken mensen altijd dat hun huis veel meer waardevolle spullen heeft dan daadwerkelijk het geval. Als ik 2 auto's á 11.000 euro totaal er bij op tel schat ik ongeveer in op 17.000 euro
Schulden (op hypotheek na): 0
lopende en spaar rekeningen: 20.000
Totaal: 148.000 euro
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
05-06-2019 12:28
Amarna had je mijn pb nog gekregen? Ik ben er niet zeker van of ik iets fout gedaan heb namelijk. (Sorry TO voor de off-topic)
Ja hoor! Maar nog geen tijd gehad om terug te schrijven. Volgt!
amarna schreef:
05-06-2019 12:30
Ja hoor! Maar nog geen tijd gehad om terug te schrijven. Volgt!

Nee joh geeft ook helemaal niks. Als het maar is aangekomen ben ik al tevreden :)
1600 euro voor een fulltime klantenservice baan? (heb niet gezien, was het fulltime?) zou ik erg karig vinden. Maar is wel waar ik ongeveer mee begonnen ben (nog wat lager). Dus dat kan best.

Zelf ben ik vrij rijk als ik nu de balans moest opmaken. Maar al dat geld zit in mijn huis en ik heb bijv. niet veel geld om dat nu op te knappen, wat wel nodig is. Dus tja, wat is rijkdom.

Ik ben ongeveer een ton waard. Ik grap ook altijd tegen m'n siblings en ouders dat als ik nu dood ga (single, geen kinderen), dat zij rijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
vivaldi2000 schreef:
05-06-2019 12:26
Toen ik voor het eerst naar dit programma keek hadden we het financieel zwaar. Ons huis stond onder water en ook mjjn baan stond destijds onder druk.
Ik kwam toen zomaar uit op 40 duizend in de min.
Nu maar een paar jaar verder hebben we een overwaarde van 75000( extra afgelost en de huizen zijn erg gewild in de wijk).
Ik heb een hele fijne baan...
Hebben we aan inboedel ongeveer 30000.
Dus zouden we nu op een bedrag van ongeveer 100000 in de Plus uitkomen.
Toch reken ik mezelf niet rijk. Want er kunnen zomaar dingen weer drastisch veranderen.
Wel maak ik financieel overwogen keuzes. Want ik wil nooit meer naar de situatie van een paar jaar geleden.
Knap, goed bezig! Uiteraard vaart niemand zonder geluk... het is inderdaad een momentopname en er kan zomaar wat veranderen. De huizenprijzen helpen zeker mee voor veel mensen om in de plus te komen.
europe86 wijzigde dit bericht op 06-06-2019 08:59
0.11% gewijzigd
MarvelousMrsMaisel schreef:
05-06-2019 15:05

Zelf ben ik vrij rijk als ik nu de balans moest opmaken. Maar al dat geld zit in mijn huis en ik heb bijv. niet veel geld om dat nu op te knappen, wat wel nodig is.
Wanneer ben je rijk? Jij noemt jezelf vrij rijk met een ton eigen vermogen wat in je huis zit. Maar stel voor dat de rente gaat stijgen dan gaan de huizenprijzen weer wat omlaag en bezit je bij verkoop misschien 50.000 euro eigen vermogen,vind je jezelf dan nog rijk?
Rijkdom is afhankelijk wat je zelf denk ik hebt. Heb je schulden dan voel je jezelf al rijk met 10.000 euro,ben je miljonair dan vind je 10.000 euro gewoon een bedrag om wat leuke dingen mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ik waard ben?

Van onbetaalbaar tot niks. Welke smaak wil je hebben?
Alle reacties Link kopieren
Deze dame had haar opleiding niet afgemaakt. Dan vind ik 1600 euro nog best een mooi bedrag. Wat een belachelijke hoge studieschuld zeg!
Kon hij maar wat meer geld bij elkaar toveren...
Alle reacties Link kopieren
De man van het eerste stel vraagt €600 voor een half uur optreden. Hij zal best wat kosten eraan hebben en er moet ook belasting af. Maar als hij dan €500 per maand ervan afneemt, treedt hij dan 2 à 3 x per maand op? Geen baan, maar hobby.
poppiejoppie schreef:
05-06-2019 16:14
Wanneer ben je rijk? Jij noemt jezelf vrij rijk met een ton eigen vermogen wat in je huis zit. Maar stel voor dat de rente gaat stijgen dan gaan de huizenprijzen weer wat omlaag en bezit je bij verkoop misschien 50.000 euro eigen vermogen,vind je jezelf dan nog rijk?
Rijkdom is afhankelijk wat je zelf denk ik hebt. Heb je schulden dan voel je jezelf al rijk met 10.000 euro,ben je miljonair dan vind je 10.000 euro gewoon een bedrag om wat leuke dingen mee te doen.
Je hebt al mijn kanttekeningen daarna niet gelezen? Ik prijs me in ieder geval gelukkig en rijk met een gezond verstand en het vermogen teksten goed te lezen en te begrijpen ;).
Wel grappig dat je met gelijke inkomsten er zo verschillend voor kan staan. Denk ik toch dat het oudere stel wat erfenissen heeft gehad om te kunnen investeren in hun old timers enzo.
Leuk stel wel. Het eerste stel vond ik niet zo leuk. Hun huis ook zo sfeerloos. Alleen maar gamen en cola drinken. Zonde.
Het tweede stel had ik al een keer gezien in het programma "mijn stad, jouw dorp"
Leuk stel met een bijzonder huis en hobby. Ik vond de schatting van 3000 euro waard wel een beetje ongeloofwaardig. Die mensen weten best dat hun huis overwaarde heeft en dat ze voor een kapitaal in huis en voor de deur hebben staan denk ik.
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-06-2019 12:08
Je hebt al mijn kanttekeningen daarna niet gelezen? Ik prijs me in ieder geval gelukkig en rijk met een gezond verstand en het vermogen teksten goed te lezen en te begrijpen ;).
Tja dan had je mijn bericht toch ook moeten begrijpen denk ik dan..... :idee:
AnneTess schreef:
06-06-2019 11:55
De man van het eerste stel vraagt €600 voor een half uur optreden. Hij zal best wat kosten eraan hebben en er moet ook belasting af. Maar als hij dan €500 per maand ervan afneemt, treedt hij dan 2 à 3 x per maand op? Geen baan, maar hobby.
Als hij meer wil verdienen en er echt een baan uit wil halen moet hij geen goochelaar maar de illusionist kant op.
herfstappeltaart schreef:
06-06-2019 12:15
Ik vond de schatting van 3000 euro waard wel een beetje ongeloofwaardig. Die mensen weten best dat hun huis overwaarde heeft en dat ze voor een kapitaal in huis en voor de deur hebben staan denk ik.
Inderdaad,ze wisten best dat het huis wel meer waard zou zijn dan hun hypotheek en ze hadden ook nog ca 45.000 euro op de bank staan.
Als je verder geen schulden hebt weet je dat je meer waard bent.
Waarom werkte de goochelaar niet parttime in loondienst als advocaat erbij,hij heeft een nierziekte dus ik snap dat werkgevers niet in de rij staan maar als hij 6 uur per dag kan gamen kan hij ook wel 4 uur per dag achter de pc administratie voor een advocatenkantoor doen,hij hoeft dan niet zelf voor de rechtbank te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan geen enkele goede reden bedenken om aan zoiets mee te doen ... .
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
05-06-2019 15:05
Ik ben ongeveer een ton waard. Ik grap ook altijd tegen m'n siblings en ouders dat als ik nu dood ga (single, geen kinderen), dat zij rijk zijn.
Van die ton gaat nog 30% belasting af en 70k gedeeld door minimaal 4 is maximaal 17,5k per persoon.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Boogschutter10 schreef:
06-06-2019 12:50
Ik kan geen enkele goede reden bedenken om aan zoiets mee te doen ... .
Sommigen willen gewoon graag met hun gezicht voor een tv camera.
Dat stel met de oude auto's deed volgens mij ook mee aan jouw stad ons dorp van de eo. Hij schilderde toen een portret van de andere woningruilers.

Hier is de uitzending.
https://www.televizier.nl/amusement/mar ... d-ons-dorp
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 06-06-2019 13:35
50.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
06-06-2019 12:57
Van die ton gaat nog 30% belasting af en 70k gedeeld door minimaal 4 is maximaal 17,5k per persoon.
Nee, ouders hebben een vrijstelling van 20.000 e. En broers en zussen een vrijstelling van 2173. Dus uitgaande van 4 personen:

ouders 25.000 - 20.000 = 5.000 euro waarvan ze 70% ontvangen + vrijstelling = 23.500
broers 25.000 - 2173 = 22.827 waarvan ze 70% ontvangen + vrijstelling = 18.151

Tegen zo'n bedrag zeg ik geen nee....
AnneTess schreef:
06-06-2019 11:55
De man van het eerste stel vraagt €600 voor een half uur optreden. Hij zal best wat kosten eraan hebben en er moet ook belasting af. Maar als hij dan €500 per maand ervan afneemt, treedt hij dan 2 à 3 x per maand op? Geen baan, maar hobby.


Het is inderdaad meer hobby dan baan. Maar ik denk wel dat hij vaker optreedt. Hij zal ook moeten investeren in nieuwe trucs, in attributen, in vervoer, etc. Hij heeft vast geen arbeidsongeschiktheidsverzekering en moet dus ook sparen voor periodes van ziektes etc. Ik neem aan dat hij 2-3x per week optreedt.

Ik denk wel dat hij er een parttime baan (als jurist oid) naast moet zoeken. Volgens mij zijn de ogen wel geopend.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
06-06-2019 12:50
Ik kan geen enkele goede reden bedenken om aan zoiets mee te doen ... .

Achterlijk programma, achterlijke presentator en achterlijke zender (Toch blijft het leuk om te zien hoe anderen het financieel doen) maar als ze mij een paar duizend euro zouden bieden om mee te doen zou ik het wel doen. Zo ben ik dan ook wel weer.

Ons goeie geld van de npo (2017), dat vind ik wel echt een leuk programma. Helaas maar 1 seizoen tot nog toe.
MarvelousMrsMaisel schreef:
05-06-2019 15:05
1600 euro voor een fulltime klantenservice baan? (heb niet gezien, was het fulltime?) zou ik erg karig vinden. Maar is wel waar ik ongeveer mee begonnen ben (nog wat lager). Dus dat kan best.

Zelf ben ik vrij rijk als ik nu de balans moest opmaken. Maar al dat geld zit in mijn huis en ik heb bijv. niet veel geld om dat nu op te knappen, wat wel nodig is. Dus tja, wat is rijkdom.

Ik ben ongeveer een ton waard. Ik grap ook altijd tegen m'n siblings en ouders dat als ik nu dood ga (single, geen kinderen), dat zij rijk zijn.
Misschien kan je investeren in een soort studiepotje voor de neefjes en nichtjes. Misschien kan je zo iets bij een notaris bespreken of vast leggen.
poppiejoppie schreef:
06-06-2019 12:26
Tja dan had je mijn bericht toch ook moeten begrijpen denk ik dan..... :idee:
Waarom denk je dat ik jouw bericht niet begrepen heb?
2019 schreef:
06-06-2019 13:39
Misschien kan je investeren in een soort studiepotje voor de neefjes en nichtjes. Misschien kan je zo iets bij een notaris bespreken of vast leggen.
Dat geld zit dus in m'n huis. Dus daar valt nu geen studiepotje van te maken. En is puur gebaseerd op de huidige tijd. Er was een tijd dat ik met hetzelfde huis gewoon onder water stond. De buren hebben een vergelijkbaar huis vijf jaar geleden in de crisis voor 2 ton verkocht. Nu kun je er 3 ton voor krijgen.
En ik ben 35 dus ik ga nog geen testament maken. Ze zoeken maar uit wat ze met m'n geld doen. Sparen voor de studie doen hun ouders maar zelf, het grut is allemaal nog onder de zes. Misschien heb ik die overwaarde zelf ooit nog hard nodig. Waarom zou ik die nu al hypothetisch verdelen? Eerst m'n eigen shit maar op orde krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven