Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel ben je waard?

12-10-2024 00:13 259 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel ben je waard? En wat zijn je financiële toekomstplannen?

TO trapt af:

Leeftijd: 35
Overwaarde huis: 300 000
Hypotheek: 130.000
Spaargeld: 30 000
Bezittingen: 15 000
Vaste lasten: 1300 - inkomen overstijgt dat flink

Alles zelf bereikt in het leven zonder enige hulp. Ik werd letterlijk het huis uit gezet. Ik had iets van 1000 in mijn broekzak.

Doel: goed voor mijn kinderen zorgen. Hun de zekerheid geven die ik zelf nooit gehad heb. Daarom leer ik ze wel hoe het leven werkt.
Ik krijg hier altijd jeuk van maar zal het netjes houden

Gefeliciteerd, echt knap hoor al hebben veel huiseigenaren tegenwoordig natuurlijk (een flinke) overwaarde, volgens mij had het iets te maken met de gestegen prijzen van woningen ofzo maar kan zijn dat ik dat niet helemaal goed heb meegekregen. Ik meen ook dat je van een “vermeende overwaarde” niet je brood kan afrekenen bij de bakker, klopt dat?

En verder vind ik dat ik best wat waard ben. Ene dag gevoelsmatig wat meer dan de andere dag maar dat hoort erbij denk
Koes-Koes schreef:
12-10-2024 01:02

Gefeliciteerd, echt knap hoor al hebben veel huiseigenaren tegenwoordig natuurlijk (een flinke) overwaarde, volgens mij had het iets te maken met de gestegen prijzen van woningen ofzo maar kan zijn dat ik dat niet helemaal goed heb meegekregen. Ik meen ook dat je van een “vermeende overwaarde” niet je brood kan afrekenen bij de bakker, klopt dat?

En verder vind ik dat ik best wat waard ben. Ene dag gevoelsmatig wat meer dan de andere dag maar dat hoort erbij denk
Eens, heule erruguge jeuk...

Leeftijd: 50+
Overwaarde huis: ik huur
Hypotheek: ik huur
Spaargeld: meer dan TO
Bezittingen: meer dan TO
Vaste lasten: 2000 - inkomen overstijgt dat flink

Heb goddank geen kinderen :cheer:

BTW: ik ben nog van de doe-het-zelf-generatie, dus hoezo hulp gehad.... ;-)

Eigenwaarde: onschatbaar, dus zeker meer dan TO!

Toekomst: lekker met pensioen gaan in Marokko, of een ander zonnig land :yes:
nonalola wijzigde dit bericht op 12-10-2024 05:14
10.34% gewijzigd
Hoeveel ik waard ben? Al het vertrouwen dat mijn leerlingen mij schenken en alle zorgen, verdriet, blijdschap, successen en geheimen die ze met me delen, zegt wel iets.

Verder: mijn lieve vriendinnen die altijd voor mij klaarstaan (letterlijk dag en nacht) en andersom.

Daar kan, voor mij persoonlijk, geen getal of bedrag tegenop.
Koes-Koes schreef:
12-10-2024 01:02

Ieder normaal denkend mens krijgt hier jeuk van....

BTW: van haar overwaarde is niets meer over tegen de tijd dat ze er iets mee zou willen. Dus een brood kopen gaat er zeker niet in zitten.

En ja jij bent meer waard dan dat broodje van TO, maar dat weet je zo toch ook wel ...
Ik heb recent een blauwe maandag bij een finfluencer gewerkt en die sprak ook altijd van “je nettowaarde” en hoe je dat kon berekenen. Zo’n rare term.

Dat gezegd hebbende vind ik het wel heel knap TO, wat je bereikt hebt. Ook mooi dat je je kinderen een gedegen financiële opvoeding wilt meegeven.

Zelf huur ik een huis en heb ik vrij hoge vaste lasten. Wel heb ik aardig gespaard voor mijn kinderen.
Als ik hier volgens deze maatstaf mijn waarde aan zou moeten ontlenen ben ik dus niets waard. Ik ontleen mijn 'waarde' aan andere dingen.
Ik werk vanaf mijn 18e, heb een kind (succesvol) grootgebracht.
Verder bezit ik niets, alleen een beetje spaargeld.
In an age of performative cruelty, kindness is punk as fuck.
Be punk as fuck.
@TO
Alles zelf bereikt in het leven zonder enige hulp.

Wat knap. Ik ken eigenlijk geen mensen die een woning zonder hypotheekrenteaftrek hebben, of kinderen zonder toeslagen. Woon je in het buitenland?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
12-10-2024 05:42
@TO
Alles zelf bereikt in het leven zonder enige hulp.

Wat knap. Ik ken eigenlijk geen mensen die een woning zonder hypotheekrenteaftrek hebben, of kinderen zonder toeslagen. Woon je in het buitenland?
Ik denk dat TO bedoelt: zonder jubelton van haar ouders.
Callmecrazy schreef:
12-10-2024 05:55
Ik denk dat TO bedoelt: zonder jubelton van haar ouders.
Ik denk vooral dat TO bedoelt dat ze zichzelf veren in de reet wil steken ...
NONALOLA schreef:
12-10-2024 06:19
Misschien.

Maar dat gebeurt natuurlijk in meer topics. En dat is misschien ook wel gewoon oké. Je mag natuurlijk trots zijn op wat je bereikt hebt.
Wat negatief richting to. Ik snap best dat ze soms trots is als ze terugkijkt. Als ik om me heen kijk, ben ik ook zo'n beetje de enige die het huis uit is gegaan zonder enige hulp van onze ouders (ging op mijn 20e samenwonen). Als ik dan zie hoe we het nu voor elkaar hebben, ben ik zeer tevreden. En soms ook trots.
En 'hoeveel ben je waard' is een tv programma waarin er gekeken wordt naar het rijtje zoals to dat benoemt. Dus vast niks verkeerd aan bedoeld verder.
Voor mijzelf in mijn geliefde ben ik heel veel waard, voor de maatschappij vrijwel niks. Ik zit volledig afgekeurd thuis doordat ik zeer ernstig chronisch ziek ben. En helaas een ziekte overheid en instanties vaak weinig om lijken te geven.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
12-10-2024 06:34
Voor mijzelf in mijn geliefde ben ik heel veel waard, voor de maatschappij vrijwel niks. Ik zit volledig afgekeurd thuis doordat ik zeer ernstig chronisch ziek ben. En helaas een ziekte overheid en instanties vaak weinig om lijken te geven.
Tja dit. Al werk ik wel ( maar beperkt ). Maar ja, verder op papier en qua geld dus niets waard. Geen koophuis, geen goedgevulde spaar.
Het is wat het is. Voor mijn familie ben ik wel veel waard gelukkig. Daar gaat het om. Ik geef ook niets om geld of status, dat scheelt ook.
apiejapie schreef:
12-10-2024 06:31
Wat negatief richting to. Ik snap best dat ze soms trots is als ze terugkijkt. Als ik om me heen kijk, ben ik ook zo'n beetje de enige die het huis uit is gegaan zonder enige hulp van onze ouders (ging op mijn 20e samenwonen). Als ik dan zie hoe we het nu voor elkaar hebben, ben ik zeer tevreden. En soms ook trots.
En 'hoeveel ben je waard' is een tv programma waarin er gekeken wordt naar het rijtje zoals to dat benoemt. Dus vast niks verkeerd aan bedoeld verder.
Toen ik de topic titel las verwachtte ik niet dat het alleen om geld zou gaan. Ik krijg er ook jeuk van.
Lijkt me ook erg eenzaam als je dingen alleen moet bereiken.
Dit ligt eraan aan wie je het vraagt.

Voor een deel mensen ben ik alles waard en voor sommige niet.

Kwa geld ja
Een koophuis met overwaarde maar aan die overwaarde er waarde heb je niks.
Er start wat geld voor nood op de spaarrekening voor de rest gaat t op aan verre reizen maken, herinneringen maken.

Wij zijn met niks begonnen, zonder hulp van huis uit en zijn trots op wat we bereikt hebben.
We hebben allebei een fijne baan waarin we gelukkig zijn en t leven kunnen leiden dat wij graag willen en dat is alles waard voor ons
pompelmoentje schreef:
12-10-2024 06:50
Toen ik de topic titel las verwachtte ik niet dat het alleen om geld zou gaan. Ik krijg er ook jeuk van.
Lijkt me ook erg eenzaam als je dingen alleen moet bereiken.
Ik vind dit altijd van die rare topics. Zo opschepperig. Maar goed, als geld zo belangrijk voor je is, kan ik me ook indenken dat het niet opscheppen is maar gewoon trots op wat je hebt. Voor mij is het totaal onbelangrijk. Zolang ik maar genoeg geld heb staan als buffer en dat heb ik gelukkig wel. Ik koop wat ik wil dus ik voel me rijk.
In geld heel weinig, maar ik heb het goed.

Ik denk dan altijd maar aan die mensen in NL en de rest van de wereld die het slechter hebben. Ik heb geld om kleren te kopen en op vakantie te gaan. Heel veel meer heb ik niet nodig.

Met programma's als Steenrijk, straatarm heb ik wel eens moeite. Ik gun oprecht de arme mensen een geweldige ervaring en de rijke kant zijn meestal oprecht aardige mensen. Maar toch, ik kan de vinger er niet op leggen, maar er is iets wat me ergert.
Zouden de rijken gewisseld hebben van huis als het niet voor tv was? Ik denk het niet.
waarzegger schreef:
12-10-2024 00:13
Hoeveel ben je waard?

Daarom leer ik ze wel hoe het leven werkt.
Je zou je kinderen kunnen leren dat ze enorm waardevol zijn, net als alle andere mensen - ongeacht hun banksaldo.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
12-10-2024 07:53
Je zou je kinderen kunnen leren dat ze enorm waardevol zijn, net als alle andere mensen - ongeacht hun banksaldo.
Het is een standaard uitspraak bij finfluencers en binnen de FIRE beweging. Ik denk niet dat ze er iets mee bedoelt. Al vind ik de uitdrukking ook vreselijk.
Natuurlijk zijn financiële waarde en emotionele waarde twee verschillende dingen. Mag hopen dat voor het merendeel van de mensen emotionele waarde het belangrijkste is. Wil natuurlijk niet zeggen dat er geen topic mag zijn over financiële waarde.
Ik vind dat iemand best wel eens trots mag zijn op prestaties of hetgeen bereikt is.
Ik heb alleen niks met dat opsommen van bezittingen, vermogen, inkomsten, uitgaven etc.
Heb dan ook een bloedhekel aan programma's als 'steenrijk- straatarm' of 'waar doen ze het van!"
Waarin 'vooral' de rijkere, schaamteloos staan te etaleren wat ze allemaal bezitten, hoeveel er binnenkomt en wat ze te spenderen hebben en hoe royaal ze kunnen leven. En niet te vergeten hoe ze het allemaal zelf bereikt hebben en op eigen kracht hebben gedaan.

Persoonlijk zit ik er prima bij overigens. Héél prima. Maar dat is gewoon privé.
Degene die daarvan weten zijn mijn partner en ik, de Bank en de boekhouder (en de blauwe enveloppe firma uiteraard)😄

Ik ga daar echt geen opsommetje van geven. Niet bij vrienden of familie, en ook niet op een forum. Geen idee waar dat goed voor is.
NONALOLA schreef:
12-10-2024 06:19
Nou. Ik ben beleefder opgevoed zal ik maar zeggen.

Maar ik verzet me vooral tegen het frame dat degene die iets bezit in dit land dat helemaal zelf voor elkaar heeft gekregen. Want dat houdt in dat degene die niet bezit dat dus ook aan zichzelf te wijten heeft.
Terwijl er nog een stukje tussenin zit. namelijk inkomensoverdracht via belasting. Soms van rijk naar arm (uitkeringen) maar tegenwoordig steeds vaker van arm naar rijk (kinderopvangtoeslag, hypotheekrenteaftrek).
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

apiejapie schreef:
12-10-2024 07:58
Natuurlijk zijn financiële waarde en emotionele waarde twee verschillende dingen. Mag hopen dat voor het merendeel van de mensen emotionele waarde het belangrijkste is. Wil natuurlijk niet zeggen dat er geen topic mag zijn over financiële waarde.
Ach ja, dit topic is al honderd keer langs gekomen in allerlei vormen. "Hoeveel spaargeld heb jij"
"Hoeveel spaar jij voor je kinderen"
En ga zo nog maar even door.
Wat ik waard ben is wat mijn levensverzekering uitkeert bij overlijden. En dat is een hypotheekvrij huis voor mijn partner.

Als het gaat om trots zijn op wat je hebt bereikt qua financiële vrijheid (want dat lees ik een beetje in de OP) dan is het het starten van mijn onderneming, met helemaal niks begonnen en nu toch wel redelijk succesvol.

Ik ben ook trots op ons huis wat we helemaal zelf gerenoveerd en verbouwd hebben zoals we het in gedachten hadden.

Wij kunnen redelijk goed rondkomen, verdien geen bakken met geld en de vakanties zijn simpel met een camper, maar dit kunnen we wel 3x per jaar doen.

Maar op dit moment ben ik volgens de bank niet zoveel waard. Corona heeft mijn spaargeld doen verdampen, en ik ben nog steeds coronasteun aan het terugbetalen. Op de een of andere manier komen er altijd onvoorziene kosten waardoor spaargeld opnieuw aanvullen haast een onmogelijke opgave blijkt.

Maar ik ben gelukkig en gezond. Doe werk wat ik enorm leuk vind, leuke partner, geen familiegezeik en een leuke vriendengroep.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven