Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel betalen jullie aan maandelijkse hypotheeklasten?

14-08-2019 10:32 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoeveel procent van hun inkomen jullie aan hun maandelijkse hypotheeklasten betalen (netto hypotheek maandlasten / netto inkomen). En hadden jullie achteraf gezien liever een lagere of hogere hypotheek genomen?

Hoeveel procent van je inkomen betaal je aan hypotheeklasten?

Totaal aantal stemmen: 207

<20% (48%)
21-25% (25%)
26-30% (11%)
31-35% (11%)
36-40% (3%)
41-45% Geen stemmen
46-50% (2%)
>50% (0%)
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 13:14
Dat is precies wat ik hoop te doen. Mag ik vragen hoe jullie dat precies allemaal doen? Gaat het hierbij om een inkomen die erg boven modaal is? Als ik uitreken kom ik namelijk zeker wel een paar honderd euro's tekort per maand.
Uhm... wij kregen jong kinderen (ik 18 hij 21). Dat overkwam ons. Man (toen vriend) had net een vaste baan en heeft toen snel een huis gekocht. Een tussenwoning. Het kon allemaal net, financieel. Ik zat nog op school en heb dit af kunnen maken met hulp van ouders die op wilden passen. Ik wou beslist mijn opleiding afmaken. Na mijn opleiding de mazzel gehad toen direct een baan te krijgen. Omdat alle financiele stappen op mijn man leunden, was mijn salaris 'over' en hebben we dit alleen maar opgespaard. Ons huis was peima maar wilden er niet eeuwig wonen dus naast onderhoud, niet veel geld in gestopt. 3 jaar later kwam kind 2. Man andere baan, meer salaris. Toen ben ik gestopt met werken. Samen besloten. Mijn man is de carierreladder goed belopen, en zo kon ik thuis zijn. Daarnaast spaarden we flink omdat man elke trede meer ging verdienen, maar de lasten gelijk bleven. Toen kwam kind 3. Dito... toen kind 4, maar was ons huis te klein (na 11 jaar wonen). Ander huis gekocht (lang verhaal, project; kantoorpand omgebouwd tot woning. 600m2).

Man verdiend 3400 netto en hypotheek is 850. Boodschappen voor groter gezin is vooral duur. Kleding valt mee... ben nu al 10 jaar thuis en dit werkt voor ons. Jongste is nu 2,5 en we zijn stappen aan het ondernemen voor een pension aan huis (grote reden voor verhuizing. Erg aantrekkelijk. 600m2 gebouw waarvan helft wonig helft pension). Als dat allemaal goed gaat lopen (wordt mijn verdienste) gaat man stoppen met werken bij de baas en volledig in zijn gezamenlijke bedrijf met broer).
Alle reacties Link kopieren
threebee schreef:
14-08-2019 15:04
Ik weet niet hoor maar dat klopt natuurlijk niet. Ik woon op de grens van de provincies Utrecht en Noord Holland en ik kan je garanderen dat er in 2019 geen huis te koop komt met 4-5 slaapkamers voor die prijs. Voor een ton meer moet je goed zoeken en hoef je geen jaren 30 woning te verwachten want die zijn flink duurder.
Ik las gisteren nog in het nieuws, gemeente Amstelveen:
Slechts 1 op de 6 koopwoningen onder de 400.000, en zelfs 1 op de 6 koopwoningen boven de 1.000.000. En in Amstelveen staan héél veel doodgewone rijtjeshuizen....
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
14-08-2019 14:10
Jawel hoor, het zijn geen grote slaapkamers maar zo heeft wel elk kind een eigen kamer. Zo klein is het huis niet hoor. Is een normaal formaat eengezinswoning in Nederland.
Vergelijkbaar hiermee, alleen zijn mijn zolderkamers groter want geen knieschotten (dus meer speelruimte -lees: ruimte om rommel te maken) en daarboven zit nog een vliering:
https://www.funda.nl/koop/groningen/hui ... heerd-152/

Alleen dan heb ik een andere voorgevel zoals bij dit huis zodat er een inpandige schuur zit:

https://www.funda.nl/koop/groningen/hui ... aheerd-67/

En dan heb ik van de schuur een slaapkamer gemaakt met dakraam en in de achtertuin een andere schuur geplaatst.
Nu zie ik het verschil met wat ik in gedachten had. Ik stelde mij slpkamers met kledingkasten voor, een badkamer met bad, douche en dubbele lavabo, een koele berging,....
Langs buiten ziet het huis er wel 120 m2 uit maar binnen zoveel ruimte!! 8-.
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 13:49

Wij zijn van plan omdat dan ook gewoon als spaargeld te houden. Gelijk extra gaan aflossen bij een hypotheek die we pas net afgesloten hebben heeft niet zoveel zin. Dat kost uiteindelijk alleen maar meer.
Nee maar jullie krijgen ook een 100 procent annuïteitenhypotheek dus je lost alles af in 30 jaar.

Wij krijgen straks 50% annuïtair en 50% aflossingsvrij. Dus wij moeten zelf zorgdragen voor aflossing naast de vaste hypotheek lasten.

Maar dat is dus al zo'n verschil met mijn situatie. Daarbij heb ik al 2 schoolgaande kinderen, worden er geen 4, en werk ik 32 uur, ook heel verschil.
Onze situaties zijn niet te vergelijken op hele vlak.

Jullie kunnen beter berekenen hoeveel wil je onderaan de lijn betalen aan hypotheek kosten in de situatie vanuit 1 loon en vanaf daar kun je dan gaan rekenen welke hoogte hypotheek maximaal is voor nu, over een half jaar kan dat ook weer anders zijn met de rentes. En daarop gaan zoeken naar huizen.

En voor de rest de toekomst kun je niet voorspellen 😉
0,0 % Al jaren.
Nooit veel betaald ook, we hadden heel veel spaargeld toen we het huis kochten gin de 90-ger jaren, dus veel cash in de aankoop gestopt, 10 jaar en 7 jaar geleden verbouwingen gehad van eigen geld, 2 keer hele tuin rondom laten aanleggen van eigen geld. Auto's van eigen geld.
Geen ene cent schuld aan wie dan ook.
Enorme overwaarde maar dan ook echt fors zelfs al krijgen we weer een vette economische crisis worden we er niet armer van (en die crisis gaat er komen) maar we wonen hier de komende jaren nog wel oké al is het huis niet echt geschikt om aan te passen naar gelijkvloers/levensbestendig wat jammer is want super leuk huis, mooie locatie pal bij bos en natuur, midden in de randstad en grote stad binnen handbereik én met metro op paar minuten lopen. Super courant huis.
Als man met pensioen gaat over een paar jaar verkopen we de handel en gaan wonen waar we willen. Dat kan want kind noch kraai.
Dat klinkt allemaal leuk en luxe maar eigenlijk is het vanwege dat laatste eigenlijk best armoe :'(
Zitten we straks op de veluwe of in drente te rentenieren met enkel eekhoorns op de koffie en met de kerst slechts een omgekochte zwaar betaalde zwerver of zo :cry:
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-08-2019 10:44
Ga er maar vanuit dat starters in het algemeen boven 30% zitten. Percentages onder 20% klinken leuk, maar zijn voor jongeren met een niet zo hoog inkomen en de hoge huizenprijzen echt niet realistisch.
Wij zijn starter en wij zitten op 21%. Geen duur huis, maar wel een 2-onder-1-kap. Ligt er ook een beetje aan waar je woont.
0% want ik heb een huurhuis
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
14-08-2019 15:38
Nu zie ik het verschil met wat ik in gedachten had. Ik stelde mij slpkamers met kledingkasten voor, een badkamer met bad, douche en dubbele lavabo, een koele berging,....
Langs buiten ziet het huis er wel 120 m2 uit maar binnen zoveel ruimte!! 8-.
Wij hebben wel overal kledingkasten maar niet heel groot hoor. Mijn meiden (7, 9, 11 en 18) hebben allemaal een Malm ladenkast als kledingkast en stoppen hun kleding er op de Marie Kondo manier in. Ik heb zelf een lange kastenwand met daarin al het beddengoed en de handdoeken enz.
Wij hebben wel een bad overigens.

Het enige dat ik mis en wel in ons vorige huis had is een kast onder de trap. In dit huis zit de trap achter het toilet en de keuken en is dus loze ruimte.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Is er dan een financiële instelling die goedkeuring geeft om de helft van je inkomen in je hypo te steken?

Als je werkloos of langdurig ziek raakt kan je zo'n beetje instant je huis verkopen.

En jep, ook mensen met een loon van 10.000 euro kunnen ziek worden.


0 %. Huis afbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Heel weinig. Huis grotendeels afbetaald met levensverzekering van mijn man.

Daarvoor is lastig schatten want mijn inkomen wisselde toen heel sterk (ik betaalde mezelf als ondernemer uit wat ik nodig dacht te hebben).

Wees vooral realistisch in wat je kunt missen. En reken jezelf niet rijker dan je bent. Weinig geld overhouden om van te leven sucks.
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 11:01
Ah sorry ben ondertussen gewent om daarover lastig gevallen te worden dus ga gelijk in het defensief.

Ja we zitten een beetje te spelen met de verhouding tussen hoelang we blijven sparen en hoe hoge lasten we zullen aannemen. Bij maximaal lenen zouden we eigenlijk direct al een huis kunnen kopen, maar zodra ik stop met werken zouden we daar dan maandelijks 37% van ons inkomen aan kwijt zijn. En we denken dat dat long-term waarschijnlijk niet te doen is.

We leunen nu in de richting van een hypotheek met een maandlast van 600, wat ongeveer 25% van ons inkomen zal zijn. Daarbij zullen we dan nog ergens tussen de 2-6 jaar moeten sparen (beetje moeilijk in te schatten hoelang precies). Maar ze zijn bang dat met 3/4 kinderen dat alsnog redelijk krap zal worden. Als we kijken hoeveel een kind kost wordt overal gezegd dat je het zo veel of weinig mogelijk kan maken als je zelf wilt, en dat het meestal zo'n 32% van je inkomen is voor 3 kinderen, en 37% voor 4 kinderen. Wat voor ons zo'n 100-300 euro teveel zou zijn. Maar nog een lagere hypotheek zal waarschijnlijk ook moeilijk worden.
Hier zeg je een maandlast van 600 euro, en dat zou 25% van jullie inkomen zijn.
Wij hebben ook een nettomaandlast van 600 euro, en dat is 21% van ons inkomen (2 maanden geleden gekocht tegen 2,17% rente). En je zoekt naar huizen van rond de 250.000 euro. Hoeveel spaargeld hebben jullie? Want daar krijg je nooit een hypotheek voor. Wij konden max 190.000 lenen en zitten daar een beetje onder.
Wij sparen op dit moment mijn hele inkomen, komen prima rond van vriends inkomen.
Alle reacties Link kopieren
swimkim schreef:
14-08-2019 20:19
Hier zeg je een maandlast van 600 euro, en dat zou 25% van jullie inkomen zijn.
Wij hebben ook een nettomaandlast van 600 euro, en dat is 21% van ons inkomen (2 maanden geleden gekocht tegen 2,17% rente). En je zoekt naar huizen van rond de 250.000 euro. Hoeveel spaargeld hebben jullie? Want daar krijg je nooit een hypotheek voor. Wij konden max 190.000 lenen en zitten daar een beetje onder.
Wij sparen op dit moment mijn hele inkomen, komen prima rond van vriends inkomen.
Met een maandlast van 600 euro kunnen we een hypotheek krijgen van ongeveer 185.000 euro. Bij een huis van 250.000 komt er nog zo'n 10.000 euro bij aan overdrachtsbelasting enzo. We willen dan ook nog zo'n 20.000 euro spaargeld houden voor eventuele kleine verbouwingen en nieuwe meubelen, maar we zullen grootstendeel in eerste instantie als buffer houden. We moeten dus zo'n 95.000 euro zelf sparen. We hebben al ongeveer 45.000 euro gespaard, dus we moeten nog 50.000 euro sparen. We verwachten dat we zo'n 1500 euro en 1800 euro per maand opzij kunnen liggen. Dus dat zal nog zo'n 2,5-3 jaar duren om te sparen, als alles goed gaat.

Dus als we wachten met kinderen totdat we een huis hebben, zal dat in ieder geval wel lukken. Mijn zorgen gaan meer over daarna. We kunnen nu namelijk wel ruim rond van alleen mijn partner's salaris, maar met kinderen erbij zal dat waarschijnlijk niet meer het geval zijn. Kinderen niet meegerekend, zouden we met die 600 euro hypotheeklasten namelijk op ongeveer 2100 euro per maand komen (220 euro per maand sparen inbegrepen). 1 kind met 300 euro zou waarschijnlijk nog wel net te doen zijn, maar zeker geen 4 kinderen.

En ik verwacht dat maar 220 euro sparen per maand ook al erg tegen zou vallen. Stel er moet een keer iets gebeuren, zoals bijvoorbeeld een nieuwe keuken of iets dergelijks, dan zal dat al 5 jaar sparen zijn. En dat is er vanuit gaand dat we dan ook helemaal niet op vakantie gaan of dagjes uit hebben of iets dergelijks over die gehele periode. Met ons inkomen zoals het nu samen is zou dat nog geen jaar duren.

Ik vind het gewoon erg moeilijk te beslissen wat handig is. Ik wil gewoon echt niet mijn kinderen in kinderopvang stoppen. Zeker niet meerdere malen per week (ik heb gemerkt dat veel mensen hier geen begrip voor hebben maar ik zie dat echt gewoon niet zitten). Ik denk dat het bovendien erg moeilijk zal zelfs al doen we dat wel. We zouden dan bovenop ons werk toch constant bezig moeten zijn met alles rond hun te organiseren en dergelijken. Ik hoor ook vrijwel iedereen zeggen dat rond de 3 kinderen ook vaak wel het tip punt is dat een van de ouders moet stoppen met werken.

Wij hopen de kinderen redelijk ver uit elkaar uit te spreiden (echt wel minimaal 3 jaar). Eer dat we dus aan kind 3 en 4 komen, zijn we dus al minimaal 6 en 9 jaar verder. Ik hoop dat mijn partner dan inmiddels ook wel meer zal verdienen, maar ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik daarin moet verwachten. Als 4 kinderen zo'n 900 euro kosten (wat met 2400 de verwachte 37% van ons inkomen is), en we 500 euro per maand willen sparen, dan zou mijn partner's inkomen van 2400 naar 3300 euro moeten stagen in die 9 jaar. Is dat een realistische verwachting of moet je wel erg veel mazzel hebben om zo'n salarisverhoging te krijgen?
Qua inkomen van je partner hangt het er toch ook heel erg vanaf wat hij nu doet en wat zijn plannen voor de toekomst zijn? Wil hij bijvoorbeeld een managementrol? Dan is de kans dat hij meer gaat verdienen groter. Vindt hij zijn huidige baan prima? Wat is dan eventueel de rek in de CAO waar je man onder valt? Zit hij al bovenin zijn schaal of heeft hij nog wat treden te gaan?

Overigens, ik begrijp dat je thuisblijfmoeder wilt worden, maar heb je er al over nagedacht wat er gaat gebeuren als je partner om wat voor reden dan ook wegvalt?
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
15-08-2019 08:51
Qua inkomen van je partner hangt het er toch ook heel erg vanaf wat hij nu doet en wat zijn plannen voor de toekomst zijn? Wil hij bijvoorbeeld een managementrol? Dan is de kans dat hij meer gaat verdienen groter. Vindt hij zijn huidige baan prima? Wat is dan eventueel de rek in de CAO waar je man onder valt? Zit hij al bovenin zijn schaal of heeft hij nog wat treden te gaan?

Overigens, ik begrijp dat je thuisblijfmoeder wilt worden, maar heb je er al over nagedacht wat er gaat gebeuren als je partner om wat voor reden dan ook wegvalt?
Ik heb geluk dat in een richting ben gegaan die goed verdient en waar veel vraag naar is. Ik verwacht eerlijk gezegd dus niet dat het super moeilijk zal zijn om weer aan een baan te komen, ook al ben ik een paar jaartjes tussenuit geweest. Zeker niet een "starter-positie". En dat is ook wat ik nu heb. Full-time zou ik daar best rond op kunnen komen. Breed zullen we het dan niet hebben natuurlijk, maar het zou wel te doen zijn. Ik weet dat ik in zo'n situatie niet veel keuze zal hebben dan om toch voor kinderopvang te gaan. Maar zolang ik nog een keuze heb wil ik dat niet doen.
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
15-08-2019 09:26
Ik heb geluk dat in een richting ben gegaan die goed verdient en waar veel vraag naar is. Ik verwacht eerlijk gezegd dus niet dat het super moeilijk zal zijn om weer aan een baan te komen, ook al ben ik een paar jaartjes tussenuit geweest. Zeker niet een "starter-positie". En dat is ook wat ik nu heb. Full-time zou ik daar best rond op kunnen komen. Breed zullen we het dan niet hebben natuurlijk, maar het zou wel te doen zijn. Ik weet dat ik in zo'n situatie niet veel keuze zal hebben dan om toch voor kinderopvang te gaan. Maar zolang ik nog een keuze heb wil ik dat niet doen.
Als je je 4 kinderen zo wil spreiden dan ben je er niet 'een paar jaartjes tussenuit', dan ben je er een hele lange tijd tussenuit. Maakt mij verder niks uit wat je doet, maar een paar jaartjes is 2 of 3 jaar ofzo, niet meer dan 10 (als je dus inderdaad 9 jaar tussen je eerste en 4e hebt zitten). In een starterpositie wil met ook nog eens graag een jonkie die net van de opleiding komt, want die heeft verse informatie en is nog makkelijk te plooien.
Als je nu al weet dat je binnen nu en 2,5 jaar nog geen huis gaat kopen, want je wil eerst die 50.000 euro gespaard hebben, dan zijn de situaties van mensen nu niet relevant, want over 2,5 jaar kunnen huizenprijzen weer totaal anders zijn, rentes anders, hele economie anders, kortom het is nog ver weg.

Maar werk je nu al of ga je werken? Waarom is nu kopen en meer rente geen optie en dan komende 3 jaar veel sparen (huren is ongetwijfeld sowieso duurder denk ik) en dan als er een eerste kindje is stoppen met werken? Je lost komende jaren ook al af op je hypotheek huis dan.

Verder je hebt je toekomst al wel enorm gepland met hoeveel kinderen en jaren ertussen, maar echt laat dat beeld beetje los, begin bij het begin, je leeft maar 1 keer en je weet niet of je 80 word, dus geniet ook vooral 😉
Alle reacties Link kopieren
Rurow schreef:
15-08-2019 09:37
Waarom is nu kopen en meer rente geen optie en dan komende 3 jaar veel sparen (huren is ongetwijfeld sowieso duurder denk ik) en dan als er een eerste kindje is stoppen met werken? Je lost komende jaren ook al af op je hypotheek huis dan.
Dat is eigenlijk wel een goed punt, maar ik weet niet of een hypotheek kunnen krijgen die wel hoog genoeg is. We hebben namelijk wel studieschuld. Dus het ligt er een beetje aan of we dat doorgeven of niet. Het is namelijk niet verplicht om door te geven en ze kunnen het ook niet zelf zien, maar als we dat niet doen hebben we geen recht op nhg stel dat er wat gebeurt. Dus dat is een afweging die we dan moeten maken.

Zonder studieschuld kunnen we een hypotheek van 268.000 nemen, Meer dan we nodig zouden hebben dus. Maar met studieschuld kunnen we maar zo'n 190.000 krijgen. Waarmee we dus vrijwel op hetzelfde bedrag komen als dat we nu van plan zijn.
dylanking19999 schreef:
15-08-2019 09:45
Dat is eigenlijk wel een goed punt, maar ik weet niet of een hypotheek kunnen krijgen die wel hoog genoeg is. We hebben namelijk wel studieschuld. Dus het ligt er een beetje aan of we dat doorgeven of niet. Het is namelijk niet verplicht om door te geven en ze kunnen het ook niet zelf zien, maar als we dat niet doen hebben we geen recht op nhg stel dat er wat gebeurt. Dus dat is een afweging die we dan moeten maken.

Zonder studieschuld kunnen we een hypotheek van 268.000 nemen, Meer dan we nodig zouden hebben dus. Maar met studieschuld kunnen we maar zo'n 190.000 krijgen. Waarmee we dus vrijwel op hetzelfde bedrag komen als dat we nu van plan zijn.
Hebben jullie over 3 jaar geen studie schuld meer dan, of hoe willen jullie dat dan doen? Zelf nooit studie schuld over gehouden na mijn studie dus weet niet of en hoe dat werkt meegenomen wordt.

Maar dit kan je ook met bv een financieel adviseur overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Rurow schreef:
15-08-2019 10:10
Hebben jullie over 3 jaar geen studie schuld meer dan, of hoe willen jullie dat dan doen? Zelf nooit studie schuld over gehouden na mijn studie dus weet niet of en hoe dat werkt meegenomen wordt.

Maar dit kan je ook met bv een financieel adviseur overleggen.
Bij ons scheelde het voor de hypotheek een slok op een borrel als we konden aantonen dat we versneld konden aflossen, ook al was het maar 100 euro. Ik heb toen 100 euro (echt maar 100 euro) afgelost en opeens konden we meer lenen o_o Het sloeg nergens op, maar goed. Maar ook daar kan de financieel adviseur je in adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Ga je je kinderen dan ook niet op school “stoppen”...of kan dat wel.
Ouders stoppen hun kinderen niet in de kinderopvang, maar brengen hen er naartoe en daar wordt er voor die kinderen gezorgd...echt hoor.
Waarom zo’n aversie tegen kinderopvang ?
Leven op één inkomen (tenzij het echt een hoog loon is) is in mijn ogen echt gewoon niet haalbaar, tenzij je constant de stress wil van te moeten rekenen en tellen.
Daarnaast jij wil veel bij de kinderen zijn, maar hun vader die moet maar veel werken...
Alle reacties Link kopieren
je bent wel een ontzettende controller met al die berekeningen...
mijn hypotheek is nog ongeveer 23 procent van mijn inkomen (alleenstaand, geen kinderen)

hoeveel kinderen kosten hangt volgens mij heel sterk af van welke keuzes je maakt. Vind je het een must dat je kinderen in nieuwe kleren kopen of mag het ook kringloop zijn? Idem voor speelgoed en Sintcadeaus... Vind je het een must dat ze ieder een eigen kamer hebben of kunnen stapelbedden ook? Wil je kunnen sparen voor hun studies/rijbewijs later of moeten ze dat zelf maar bekostigen tegen die tijd? Wil je ieder jaar twee keer op vakantie of kan een weekje kamperen op de Veluwe ook?

Ik lees altijd graag het blog 'Eenvoudig leven'
Gaat over een Bible belt gezin met 10 (!) kinderen waar de vader kostwinner is en de moeder thuisblijfmoeder. De jongens daar slapen o.a. met z'n vieren in één kamer met twee stapelbedden, de moeder bakt zelf brood en maakt van alles in, van groente en fruit die de groenteboer niet meer kan verkopen en die zij dus voor een prikkie kan krijgen, alles komt van de kringloop, kleding wordt doorgegeven aan jongere broertjes/zusjes etc., sokken worden gestopt als er een gat in zit... Van jongs af aan helpen de kinderen overigens mee met folderwijkjes, etc., hun rijbewijs betalen ze zelf.
Er zijn dus gezinnen waar dit kan. En ze lijken er zeker niet minder gelukkig onder. Mijn punt is: hoe wil je leven met je kinderen? daar hangt heel veel van af.
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
15-08-2019 08:41
Met een maandlast van 600 euro kunnen we een hypotheek krijgen van ongeveer 185.000 euro. Bij een huis van 250.000 komt er nog zo'n 10.000 euro bij aan overdrachtsbelasting enzo. We willen dan ook nog zo'n 20.000 euro spaargeld houden voor eventuele kleine verbouwingen en nieuwe meubelen, maar we zullen grootstendeel in eerste instantie als buffer houden. We moeten dus zo'n 95.000 euro zelf sparen. We hebben al ongeveer 45.000 euro gespaard, dus we moeten nog 50.000 euro sparen. We verwachten dat we zo'n 1500 euro en 1800 euro per maand opzij kunnen liggen. Dus dat zal nog zo'n 2,5-3 jaar duren om te sparen, als alles goed gaat.

Dus als we wachten met kinderen totdat we een huis hebben, zal dat in ieder geval wel lukken. Mijn zorgen gaan meer over daarna. We kunnen nu namelijk wel ruim rond van alleen mijn partner's salaris, maar met kinderen erbij zal dat waarschijnlijk niet meer het geval zijn. Kinderen niet meegerekend, zouden we met die 600 euro hypotheeklasten namelijk op ongeveer 2100 euro per maand komen (220 euro per maand sparen inbegrepen). 1 kind met 300 euro zou waarschijnlijk nog wel net te doen zijn, maar zeker geen 4 kinderen.

En ik verwacht dat maar 220 euro sparen per maand ook al erg tegen zou vallen. Stel er moet een keer iets gebeuren, zoals bijvoorbeeld een nieuwe keuken of iets dergelijks, dan zal dat al 5 jaar sparen zijn. En dat is er vanuit gaand dat we dan ook helemaal niet op vakantie gaan of dagjes uit hebben of iets dergelijks over die gehele periode. Met ons inkomen zoals het nu samen is zou dat nog geen jaar duren.

Ik vind het gewoon erg moeilijk te beslissen wat handig is. Ik wil gewoon echt niet mijn kinderen in kinderopvang stoppen. Zeker niet meerdere malen per week (ik heb gemerkt dat veel mensen hier geen begrip voor hebben maar ik zie dat echt gewoon niet zitten). Ik denk dat het bovendien erg moeilijk zal zelfs al doen we dat wel. We zouden dan bovenop ons werk toch constant bezig moeten zijn met alles rond hun te organiseren en dergelijken. Ik hoor ook vrijwel iedereen zeggen dat rond de 3 kinderen ook vaak wel het tip punt is dat een van de ouders moet stoppen met werken.

Wij hopen de kinderen redelijk ver uit elkaar uit te spreiden (echt wel minimaal 3 jaar). Eer dat we dus aan kind 3 en 4 komen, zijn we dus al minimaal 6 en 9 jaar verder. Ik hoop dat mijn partner dan inmiddels ook wel meer zal verdienen, maar ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik daarin moet verwachten. Als 4 kinderen zo'n 900 euro kosten (wat met 2400 de verwachte 37% van ons inkomen is), en we 500 euro per maand willen sparen, dan zou mijn partner's inkomen van 2400 naar 3300 euro moeten stagen in die 9 jaar. Is dat een realistische verwachting of moet je wel erg veel mazzel hebben om zo'n salarisverhoging te krijgen?

Luie thuisblijfmoeders brrrrrr... Dus jij lekker bij de kinderen en je man mag (fulltime) blijven werken en de financiële druk op zich nemen van het onderhouden van een heel gezin. Ik zou het mijn partner niet aan willen doen. Ik hoor alleen maar verhalen van moeders die zichzelf een veel leukere moeder en een interessanter persoon vinden als ze aantal uur blijven werken. En af en toe naar de opvang of bij een gastouder is prima voor de ontwikkeling van een kind.

Als je toch zo nodig fulltime bij de kids wil blijven ga dan de post lopen. Ze zoeken overal mensen, is toch weer zo'n 500 euro per maand en de werktijden behoorlijk flexibel..
Alle reacties Link kopieren
Rurow schreef:
15-08-2019 10:10
Hebben jullie over 3 jaar geen studie schuld meer dan, of hoe willen jullie dat dan doen? Zelf nooit studie schuld over gehouden na mijn studie dus weet niet of en hoe dat werkt meegenomen wordt.

Maar dit kan je ook met bv een financieel adviseur overleggen.
Er is momenteel geen rente. Of dat gaat veranderen in de toekomst wie weet. Maar nu lossen we (verplicht) een vast bedrag per maand af en is er weinig voordeel in eerder aflossen (de hypotheek blijft uitgaan van het originele bedrag, dus je krijgt er geen hogere hypotheek door).

Het probleem is dat de hypotheek het anders berekent. Als je €100 per maand zou moeten aflossen krijg je zo'n €50.000 lagere hypotheek. Terwijl als je zelf een hypotheek van €100 minder per maand zou nemen je maar aan ongeveer €30.000 minder komt.

€100 euro per maand staat overigens gelijk aan een studieschuld van €42.000, dus je verliest zelfs meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren
Nog maar 10%
vorig jaar woonden we er 15 jaar en konden we de rente kosteloos verlagen van 6 naar 2,5%
Mevrouw75 schreef:
15-08-2019 10:14
Bij ons scheelde het voor de hypotheek een slok op een borrel als we konden aantonen dat we versneld konden aflossen, ook al was het maar 100 euro. Ik heb toen 100 euro (echt maar 100 euro) afgelost en opeens konden we meer lenen o_o Het sloeg nergens op, maar goed. Maar ook daar kan de financieel adviseur je in adviseren.
Ah ok, krom inderdaad 🙈

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven