Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan boodschappen? Hoe minderen?

01-08-2020 13:44 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heb ik uitgerekend hoeveel we (gezin met 2 volwassenen en 1 kind) uitgeven aan boodschappen. Dat is ongeveer € 550/€ 600 per maand (zonder producten van de drogisterij en bonenkoffie). Soms iets meer en soms iets minder. Hoewel we niet op de kleintjes hoeven te letten, vind ik het wel een hoop geld en ben ik ervan overtuigd dat het ook met minder moet lukken. Is dit boodschappengeld echt hoog? We doen niks geks en kopen ook niet alleen A merken. Merkte ook dat het in de loop der maanden steeds meer werd. Misschien duurdere producten of toch extra dingen gekocht.

Hoeveel geven jullie uit?
Wat zijn tips om dit bedrag te verlagen?

Nog wat over ons:
We proberen gezond te leven. Sporten vrij veel en eten veel verse groenten en variatie aan fruit etc. Koken veel vega en gemiddeld 1x in de week vis en vlees. Dan ook wat duurdere producten. We drinken geen frisdrank, wel wijn en bier. We doen 1x in de week grote boodschappen, maar gaan daarnaast ook nog regelmatig naar de winkel voor kleine dingen.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
26-10-2020 14:39
Komt dat door de gemeente die dure vuilniszakken? Heb daar wel eens van gehoord. Eigenlijk betaal je dan voor de afvalwerwerking toch en niet letterlijk voor de zak?
Dat zou ik dan weer niet rekenen onder 'boodschappen' .
Ik bega een moord voor 18 euro per 10 vuilzakken :-).

Hier kosten ze 30 euro per 10 stuks.
En dit jaar hebben ze ipv nog een keer een prijsverhoging - na vorig jaar van 25 naar 30 euro - de vuilzakken gewoon een kwart kleiner gemaakt :roll:.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
26-10-2020 19:18
Ik bega een moord voor 18 euro per 10 vuilzakken :-).

Hier kosten ze 30 euro per 10 stuks.
En dit jaar hebben ze ipv nog een keer een prijsverhoging - na vorig jaar van 25 naar 30 euro - de vuilzakken gewoon een kwart kleiner gemaakt :roll:.
Bizar hoor! Maar ik zou dat dus niet onder de boodschappen berekenen omdat het eigenlijk de gemeentelijke kosten voor afvalverwerking zijn en niet letterlijk de vuilniszak zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
26-10-2020 19:56
Bizar hoor! Maar ik zou dat dus niet onder de boodschappen berekenen omdat het eigenlijk de gemeentelijke kosten voor afvalverwerking zijn en niet letterlijk de vuilniszak zeg maar.
Voor de afvalverwerking krijgen we ook nog eens jaarlijks een factuurtje van 54 euro, hoor :-D.

Maar dan niet van het stadhuis, maar van één of andere overkoepelende interstedelijke organisatie.


De zakken zijn te koop in de supermarkt, dus ze gaan mee bij 't boodschappen-budget.
We proberen alleen wel zo lang mogelijk met een zak te doen.


(En jep, we behoren hier in België bij één van de duurste gemeentes van 't land qua afval.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Grote verschillen. Wij betalen €300 per jaar voor de containers en het legen enzo. Ze willen nu geloof ik over per ledeging of per kilo ofzo. Ben benieuwd.

Maar als je dat moet kopen in de supermarkt dan snap ik wel dat je dat meetelt voor dat budget ja, ook al telt het eigenlijk niet. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
We hebben hier ook een tijd containers gehad. Was veel handiger.
Nu dus, België, een kleine 2 euro per zak plus dan klevers voor de gft bak ( prijs weet ik niet) en pmd zakken ( die zijn goedkoop) en jaarlijks een bedrag voor afvalverwerking.
300 is ook best veel hoor!

Ik "trish" nu wel een beetje en sinds ik met too good to go probeer te besparen reken ik soms de zakken...niet mee om een juister beeld te hebben.

We leven nu dus van gemiddeld 100 per week, soms wat meer soms wat minder.
Vandaag zat er een hoop brood, beleg, pensen, gyros, yoghurt en lamsbout sneden in het pakket.
Ik moet me gaan verplichten om ook alles wat in de vriezer gaat op te eten en niet alleen wat ik zelf graag eet, dat.zou nog de beste besparing zijn...
2 weken lang de vriezer leeg eten....
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
26-10-2020 19:18
Ik bega een moord voor 18 euro per 10 vuilzakken :-).

Hier kosten ze 30 euro per 10 stuks.
En dit jaar hebben ze ipv nog een keer een prijsverhoging - na vorig jaar van 25 naar 30 euro - de vuilzakken gewoon een kwart kleiner gemaakt :roll:.
Dan kun je beter dat deel van de kosten scharen onder het hoofdstuk “gemeentelijke lasten”. Wij betalen 180 euro per maand aan BSGW. In dat bedrag zit ook een deel afvalverwerking. Dat zal bij jou minder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij geven circa 60-70 euro per week uit aan boodschappen (2 personen, inclusief thuis laten bezorgen van de boodschappen).
Alle reacties Link kopieren
Wij, 2 volwassenen plus een hond, geven gemiddeld 100 euro per week uit aan boodschappen. Dit is inclusief toiletartikelen, hondenvoer en brood van de warme bakker.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
25-10-2020 08:26
Gewoon fatsoenlijke bruine eieren zitten rond de €3 voor een doosje van 10.
Die witte eieren (in plastic doosje) komen er hier sowieso niet in. 😅
Bij ons in het dorp weet ik verschillende adressen waar ze eieren verkopen (bij mensen thuis dus). Vaak voor 1,50 euro per 10. Heb jij geen boer ergens in de buurt bijv?
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
29-10-2020 21:59
Bij ons in het dorp weet ik verschillende adressen waar ze eieren verkopen (bij mensen thuis dus). Vaak voor 1,50 euro per 10. Heb jij geen boer ergens in de buurt bijv?
_melon schreef:
25-10-2020 12:29
Klopt die van Lidl zijn ook wit tegenwoordig, maar zitten niet in plastic, dus die haal ik wel. Bij mijn Jumbo zijn alle witte eieren in plastic.
Meestal hebben we gewoon eieren van de boer.
Jep!
Alle reacties Link kopieren
Ik zat voorheen op 700/800 per maand voor 2 volwassenen en 3 kinderen (incl drogist en luiers). Sinds een aantal maanden ben ik aan het minderen en nu zit ik op 550/600 euro.

Wat bij mij helpt is:
- weekmenu
- 2x per week boodschappen laten bezorgen
- per week een budget stellen en als ik er overheen ga producten terug leggen
- 20% van het totale maandbudget apart houden voor groot inslaan van aanbiedingen
- 1x per week dubbel koken
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn het echt de 'extra's' die het elke week weer duur maken.
Soms lees je hier als tip om bijv voor 2 avonden te koken, of een weekmenu te maken. Maar bij mij zit t hem niet in het avondeten.
Heb het voor deze week eens bijgehouden en kwam voor ma t/m za zo rond de 25 euro uit voor avondeten. Oa: Bami, boerenkool, prei schotel. Dat zijn de kosten echt niet. Had ook nog dingen in huis zoals de rookworst.
Maar toch, wat er allemaal toch weer bij komt dan.. melk, yoghurt, vla, koek, kaas, hagelslag, ander (hartig) broodbeleg, flesje wijn, sap voor de kinderen, koffie, thee, zak chips voor het weekend, noten, kattenbrokken, afbakbroodjes, keukenrol, eieren, fruit uiteraard, etc.
En dan nog de bakker, gaat best wat brood doorheen per week.
Zo kom ik dan toch per mnd voor 4 personen zo rond de 550-600 euro uit. Dus ook al eten wij 2x van die preischotel of boerenkool, dat zou weinig verschil maken.
@Tulpje: ik vind dat helemaal geen raar bedrag hoor voor vier personen.
Tulpje, dat geven wij (incl drogisterijartikelen) ook per maand uit, maar dan voor 2 personen.
Hier ook 50 euri pp. En ook geen zin om voor 5 euri minder in de week de hele stad door te fietsen. Ik heb een leuk salaris en hou van lekker brood, fruit, maaltijden en bak af en toe een taart!
Als er geen noodzaak is om te bezuinigen dan maak ik dus zo n 500 euro per jaar “teveel” op met deze levensstijl 🥳

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven