Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan boodschappen? Hoe minderen?

01-08-2020 13:44 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heb ik uitgerekend hoeveel we (gezin met 2 volwassenen en 1 kind) uitgeven aan boodschappen. Dat is ongeveer € 550/€ 600 per maand (zonder producten van de drogisterij en bonenkoffie). Soms iets meer en soms iets minder. Hoewel we niet op de kleintjes hoeven te letten, vind ik het wel een hoop geld en ben ik ervan overtuigd dat het ook met minder moet lukken. Is dit boodschappengeld echt hoog? We doen niks geks en kopen ook niet alleen A merken. Merkte ook dat het in de loop der maanden steeds meer werd. Misschien duurdere producten of toch extra dingen gekocht.

Hoeveel geven jullie uit?
Wat zijn tips om dit bedrag te verlagen?

Nog wat over ons:
We proberen gezond te leven. Sporten vrij veel en eten veel verse groenten en variatie aan fruit etc. Koken veel vega en gemiddeld 1x in de week vis en vlees. Dan ook wat duurdere producten. We drinken geen frisdrank, wel wijn en bier. We doen 1x in de week grote boodschappen, maar gaan daarnaast ook nog regelmatig naar de winkel voor kleine dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik spendeer tussen de 25 en 30 euro per week. Maar ik ben alleen, dus ik kan niet spreken voor gezinnen met kinderen. Met mijn ex heb ik samengewoond met hond. Toen gaven we zo'n 50 a 60 euro per week uit.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
13-08-2020 08:14
Dat vind ik weinig en knap dat je het kunt. Hoe bedoel je dat je de basis dan in huis hebt? De basis (aardappels, brood, meel, pasta) moet je toch ook weer aanvullen als het op is? Of bedoel je dat niet?
Met basis bedoel ik geen uitspattingen of luxe, want dat gaat niet voor 4 euro per dag.
Dus brood voor 1 euro en invriezen. Een pot sandwichspread uit de aanbieding en een pot pindakaas. Aardappelen uit tellen en zeker niet elke dag warm. Diepvries groente is vaak een stuk goedkoper dan de verse variant.
Kore schreef:
14-08-2020 11:45
Met basis bedoel ik geen uitspattingen of luxe, want dat gaat niet voor 4 euro per dag.
Dus brood voor 1 euro en invriezen. Een pot sandwichspread uit de aanbieding en een pot pindakaas. Aardappelen uit tellen en zeker niet elke dag warm. Diepvries groente is vaak een stuk goedkoper dan de verse variant.

Ik snap het. En ik vind het knap.
Wij proberen 250 euro per maand uit te geven aan de boodschappen (ik, man, kind bijna 2).
De allerbeste tip waardoor het veeel beter lukt als eerst ist dat ik aan het begin van de maand bijna alles in een keer koop. Ik ga daarna enkel nog terug voor fruit, groente, melk.
Gezin van 5 leven grotendeels vega en voor de rest merendeel biologisch/macrobiotisch en zijn in totaal rond de 200-250 per week kwijt aan boodschappen. Dat is heel veel. Maar dat is een bewuste keuze. Ik vind goed en eerlijk eten onbetaalbaar. Daarentegen ga ik (bijna) nooit uit eten en koop ik (bijna) alleen maar tweedehands kleding en geef ik niks om merken etc.

We hebben heel lang met niks moeten doen wegens faillissement en echt van een paar euro per dag moeten eten. Nu dat niet meer hoeft genieten we er ook echt van. Ik hoef niet meer creatief te huishouden maar kan kopen waar ik zin in heb en alles eko kopen omdat ik daar voor sta.

Ik kan zo blij worden van een goed gevulde koelkast en lekker brood. Nooit geen fabrieksbrood meer voor mij maar goed zwaar eko brood van de biobakker die ik zelf moet afbakken en snijden. Kost wat maar dan heb je wat.

Ik weet trouwens nog heel goed hoe het was toen dit allemaal niet kon hoor. En daar word je ook wel creatief van. Het is dan ook wat het is. Maar ik ben blij dat ik die tijd gehad heb. Zeg ik je eerlijk. Want goed eten is mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
DreamyEzra schreef:
31-08-2020 20:21
Wij proberen 250 euro per maand uit te geven aan de boodschappen (ik, man, kind bijna 2).
De allerbeste tip waardoor het veeel beter lukt als eerst ist dat ik aan het begin van de maand bijna alles in een keer koop. Ik ga daarna enkel nog terug voor fruit, groente, melk.
Is dat alleen eten? Of zit er ook wasmiddel, shampoo, luiers etc. bij in?
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
03-08-2020 12:51
Ze zijn hier nogal fan van cola zero, ongeveer 170 euro/maand (drinken niets anders), daarnaast nog een 140 euro aan wijn en bier.
My God, dat zijn 19 flessen per week. Om hoeveel kinderen gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
03-08-2020 20:18
Ik drink het niet, maar partner en broer drinken dit idd bij ontbijt al.
Bij de 170 euro zit ook wel een 25 euro voor koffie en 10 euro aan chocomelk.
Verder zijn jullie gezond?
Bergje65 schreef:
31-08-2020 22:45
Verder zijn jullie gezond?

Goeie vraag.....
Wij hebben Lidl en Jumbo "om de hoek" waar we bijna alle boodschappen halen. Ik merkte dat ik het soms toch spijtig vond om de Bonus-aanbiedingen van AH niet te kunnen halen dus nu ga ik uitsluitend voor de 1+1 van AH die voor mij aantrekkelijk zijn één keer per week even de AH binnen.
Dit weekend voor 56 euro biologisch rundvlees en kip gekocht bij een boer in mijn provincie. Daar doe ik zéker 2 maanden mee schat ik.(misschien nog wel langer).
Ben benieuwd of ik het nu beter ga redden met het nieuwe budget.
_melon schreef:
31-08-2020 21:24
Is dat alleen eten? Of zit er ook wasmiddel, shampoo, luiers etc. bij in?
Daar zit heel veel bij in. Af en toe koop ik een goede shampoo oid. Maar we proberen ook echt op te letten. Ik bak zelf brood, maak zelf müsli enz.
Alle reacties Link kopieren
DreamyEzra schreef:
01-09-2020 08:31
Daar zit heel veel bij in. Af en toe koop ik een goede shampoo oid. Maar we proberen ook echt op te letten. Ik bak zelf brood, maak zelf müsli enz.
Nou ik vind het heel knap!
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten op €550-600 per maand, 2 volwassenen en 3 kinderen, incl luiers/toiletpapier/vaatwastabletten etc. Exclusief drogisterij artikelen.
Bestellen 1x per week en als er wat op is of vergeten te bestellen dan halen we nog 1x bij.
We kunnen het voor de helft van dit bedrag ook redden, er was een tijd dat het moest. Maar we genieten ervan dat we nu af en toe weer wat luxere producten kunnen kopen.
Vergeet te zeggen dat ik in Duitsland woon. Boodschappen zijn hier heel iets duurder maar verzorgingsproducten goedkoper. En ik koop in bulk. Dingen als rijst, kikkererwten, linzen.
Alle reacties Link kopieren
Voor 2 volwassenen ben ik ongeveer 500euro per maand kwijt. Het zou goedkoper kunnen, maar omdat we resp. 5 en 6 dagen per week werken laat ik de boodschappen door AH thuisbezorgen. Op de website van AH worden de echt goedkope producten vaak niet aangeboden en het is niet mogelijk om groenten/fruit af te laten wegen waardoor je vaak vast zit aan de megaverpakkingen. Groenten van AH zijn overigens al vlot slecht. Als ik binnenkort meer tijd heb ga ik graag naar de markt of de Lidl. Mijn weekboodschappen worden overigens aangevuld met 2x per maand slijterij voor wijn, iedere week slager/visboer en de bakker.
Alle reacties Link kopieren
eennieuwbegin schreef:
02-08-2020 09:49
€68 per maand? Leer mij hoe ;-D

Waar ik het tot een paar maanden geleden met zo'n €35 per week redde, zit ik nu al op €45. En heb max €50 te besteden. Daar moet echt álles van gedaan worden. Cadeaus, schoonmaakspullen, wasmiddel e.d. dus het is krap. Maar het lukt tot nu toe nog wel.
Nou idd, 68 euro, dat lukt mij niet. Hier toch wel zo'n 600 euro voor 2 pers en 2 kinderen.

Ging vanmorgen naar de jumbo. Was al 60 euro kwijt. Dan heb ik avondeten voor 3 dagen, maar dat zijn niet eens echt de kosten. Daar was ik zo'n 18 euro aan kwijt.
Het zijn meer de extra's. Koek. Fles rode, fles witte wijn. Kattenvoer. Broodbeleg (ham en salade). Zakje snoep. Melk. Vla, yoghurt. Bananen, appels, paar luxe biertjes voor man. Boter. Dat soort dingen. En dan ga ik ook nog naar de bakker. En voor t weekend heb ik ook nog eten nodig. Ik bak ook graag een taart. Nee, het lukt mij niet zo om te bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
01-09-2020 15:10
Nou idd, 68 euro, dat lukt mij niet. Hier toch wel zo'n 600 euro voor 2 pers en 2 kinderen.

Ging vanmorgen naar de jumbo. Was al 60 euro kwijt. Dan heb ik avondeten voor 3 dagen, maar dat zijn niet eens echt de kosten. Daar was ik zo'n 18 euro aan kwijt.
Het zijn meer de extra's. Koek. Fles rode, fles witte wijn. Kattenvoer. Broodbeleg (ham en salade). Zakje snoep. Melk. Vla, yoghurt. Bananen, appels, paar luxe biertjes voor man. Boter. Dat soort dingen. En dan ga ik ook nog naar de bakker. En voor t weekend heb ik ook nog eten nodig. Ik bak ook graag een taart. Nee, het lukt mij niet zo om te bezuinigen.
Als je wil bezuinigen (?) kun je proberen om de bulk per maand te kopen. Koffie, thee, frisdrank, bier, wijn, zoet beleg, toiletpapier, schoonmaakmiddelen, kattenvoer enz enz. Je moet dan wel een grote Voorraadkast hebben. De rest doe je zoveel mogelijk per week. Juist die kleine aankopen per keer maken het duur en er blijft altijd iets aan je handen plakken.
Alle reacties Link kopieren
eennieuwbegin schreef:
02-08-2020 17:08
Drink hier ook alleen koffie, thee en water. Eet 2 dagen hetzelfde, vries in, koop in reclame, eet geen vlees. Maar dan nog kom ik niet aan €68 per maand. Dat is gemiddeld €17 per week. Red dat echt nooit.

Ooooh 68 per maand??? Dat kan niet. Ik dacht 68 per week. Dat vind ik al weinig. 17 euro per week. Zo'n 2 euro per dag, voor ontbijt lunch en diner..

Het lukt mij hier trouwens ook niet om 1x per week boodschappen te doen, of in 1 winkel. Sowieso ga ik al naar jumbo en aldi. En brood bij de bakker, vlees van de slager, groente bij de groenteboer.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
01-09-2020 15:10
Het zijn meer de extra's. Koek. Fles rode, fles witte wijn. Kattenvoer. Broodbeleg (ham en salade). Zakje snoep. Melk. Vla, yoghurt. Bananen, appels, paar luxe biertjes voor man. Boter. Dat soort dingen. En dan ga ik ook nog naar de bakker. En voor t weekend heb ik ook nog eten nodig. Ik bak ook graag een taart. Nee, het lukt mij niet zo om te bezuinigen.
Natuurlijk lukt het jou om te bezuinigen. Dat kun je zelf toch hopelijk ook wel zien.
Maar fijn dat het niet hoeft.
henniehen wijzigde dit bericht op 01-09-2020 15:24
Reden: typen
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
haha ja ok natuurlijk, het is hier niet nodig inderdaad. En hoop niet dat het ooit nodig is zodanig te bezuinigen dat ik geen vla meer kan eten (misschien is dat luxe hoor, maar ik weet zelf eigenlijk niet beter dan dat je na het avondeten yoghurt en vla eet. Deden wij thuis ook altijd. Maar zal voor sommigen wellicht luxe zijn. En dan eten wij nog gewoon yoghurt en vla dus, vaak van de Aldi, wat kost dat nou. Er zijn nog tig duurdere varianten qua toetjes natuurlijk). En dat ik geen taart meer kan bakken. En dat de kinderen geen snoepje meer kunnen eten nadat ze uit school komen. En dat ik geen wijn meer kan drinken. Goed, de luxe biertjes, die snap ik. Maar een keer een koekje eten.., het is niet dat ik 6 pakken koek koop. Ik hoef niet aan de lijn te doen, niemand hier, dus wij eten gewoon af en toe een koekje. Als mn man of ik de hele dag werkt vinden we het ook lekker een koek(je) mee te nemen. Zeker ook voordat ik op de fiets stap, even nog wat eten. Tuurlijk, kan ook een boterham extra eten, of een banaan. Maar of dat goedkoper is dan mijn koekje weet ik niet :)

Dank voor de tip Bergje. Maar weet niet of dat hier veel zal helpen om bijv mn koffie per maand te kopen. Ik ga sowieso elke week naar de Aldi, en dan neem ik dus mn koffie mee bijv. Dus of ik dan bijv elke week 1 pakje koffie koop, of 1x per maand 4 pakken, ik kom toch wel bij de Aldi, voor dingen die niet lang houdbaar zijn. Maar snap idd dat je elke keer als je naar de winkel gaat, je met dingen thuiskomt die je niet nodig hebt. Maar ik moet dus sowieso wel naar die winkel, voor groente/fruit/melk/etc en dan neem ik gelijk de dingen mee die op dat moment op zijn, pindakaas, hagelslag, wijn etc.
80 per maand ong. 1 persoon en heb een moestuin dus dat scheelt echt ongelovelijk veel aanrader voor iedereen! En eet geen vlees
Alle reacties Link kopieren
gezin van 4 en tussen de 600 a 700 euro per maand.
we hoeven nergens op te bezuinigen, maar ik haal wel altijd aanbiedingen, we drinken geen alcohol (lusten we niet), we eten altijd biologisch of maar is ook altijd wel of in de aanbieding of afgeprijsd, fris drinken we alleen in het weekend, net als chips. Ook veel vega.
Wel kaas, groente/fruit en noten/olijven van de markt. Wel vis voor bij de lunch maar zelden voor het avondeten.

Toen ik nog single was en alleen was moest ik wel goed op de centen letten en at ik basic. En daar hoorde inderdaad geen vla of yoghurt bij. We eten nog steeds bijna nooit toetjes of vla (geen behoefte aan, ben het ook niet gewend). Yoghurt wel, en dan altijd volle biologische. Ook vaak in de aanbieding (1+1)
Ongeveer € 200 voor mij alleen.

Ik weet dat het wel goedkoper kan, maar ik kies bijvoorbeeld bewust voor alleen biologisch vlees (ik eet niet elke dag vlees). Ook een aantal andere producten koop ik liever gezonder of biologisch dan goedkoop. Ook houd ik niet van grote verpakkingen. Ik koop melk in 500 ml verpakking, in verhouding natuurlijk duurder, maar het blijft goed tot ik het op heb.

Als ik bespaar, doe ik dat vooral door voor meerdere dagen te koken. Dat is veel goedkoper dan meerdere losse maaltijden! Ook scheelt het dat ik geen koekjes en snoep meer in huis haal, dat is altijd zo snel op, verspilling van geld én nog ongezond ook!

Oja als ik wil besparen shop ik ook niet bij AH.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen jaar tussen de 180 en 250 euro per maand uitgegeven aan voeding voor één persoon, glutenvrij, en veel biologisch, in ieder geval alle dierlijke producten. Het lage bedrag is de basis voor 'gewoon' eten, maar af en toe sla ik groot in of bestel ik flink online en dan kom ik aan de hoge kant uit. Ik woonde afgelopen jaar niet in Nederland maar daar gaf ik ongeveer hetzelfde uit. Waar ik nu woon is eten over het algemeen wat duurder dan in Nederland, maar met meer peulvruchten en minder vlees kom ik toch weer gelijk uit, en de kant-en-klare glutenvrije alternatieven die een beetje te doen zijn zijn hier zó duur dat ik vooral veel zelf maak.

Mijn beste bespaartip is nagaan bij jezelf wat jou blij maakt en wat jou eigenlijk niet zo veel uitmaakt. Ik geef niet echt om alcohol of goeie koffie, dus ik ontzeg mezelf helemaal niets als ik dat laat staan, maar ik zou me heel erg beperkt voelen als ik niet minimaal drie soorten olie en drie soorten azijn had staan en een uitgebreide specerijencollectie. Als ik wil besparen ga ik dus rustig alleen maar water en thee drinken en veel curry's maken met kikkererwten en linzen, want daar word ik sowieso al blij van. Maar iemand anders zou veel gelukkiger zijn van eten dat klaargemaakt is in olie die niet per se bij kaarslicht door elfenhandjes is geperst, maar waar wel een glaasje wijn naast staat. Alle specifieke tips zijn persoonlijke voorbeelden, en die gaan alleen voor jou werken als ze bij jou passen.
blablablaatschaap wijzigde dit bericht op 02-09-2020 21:00
Reden: typo
0.20% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven