Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan je kinderen? Kosten van je kinderen.

20-04-2021 20:08 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Praten over geld is steeds minder taboe, ik volg steeds meer blogs over geld maar daar wordt weinig gesproken over de kosten van kinderen. Soms over studies of opvang maar daar blijft het wel blij. Kinderen zijn duur hoor ik altijd en kinderen zijn onbetaalbaar. Het is een beetje taboe denk ik omdat kinderen natuurlijk ieders kostbaarste bezit zijn.

Zelf heb ik 3 kinderen van bijna 2, bijna 4 en 6 jaar. Soms heb ik het idee dat het geld eruit vliegt zonder dat ik een keuze heb. Nou was ik benieuwd hoeveel anderen uitgeven aan hun kinderen en of ze dat veel of weinig vinden. Kosten voor opvang even daargelaten want dat hangt zo af van inkomen en uren die je werkt, daar heb je weinig invloed op verder.

Zwemles, oppas als je even weg wilt, een huis met een kamer voor iedereen, sport, kleding, dingen die stuk gaan, fietsen.....Ik vind het best duur allemaal maar ik denk dat ik ook wel vrij zuinig ben.

Ik probeer per maand 150 uit te geven aan alles voor de kinderen inclusief luiers, ik merk dat dit niet meer lukt dus het moet op de schop. We krijgen wel veel gratis kleding door mijn man z'n werk dus dat scheelt enorm. Het gaat dus echt om heel veel dingen;

- Dingen voor hun kamers
- Luiers en verzorging
- Sport en kleding
-Speelgoed voor verjaardagen en dergelijke
- Etcetera

Ik ben heel benieuwd wat jullie uitgeven aan de kinderen maandelijks en hoe oud de kinderen zijn, zonder oordelen :)
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
23-04-2021 08:32
Luiers in het begin. De hele baby-uitzet en daarna grotere bedden + beddengoed. Een bureautje en laptop als ze ouder zijn. Nieuwe fietsen, zakgeld, feestjes.

Ze rekenen echt ALLES mee in dat bedrag toch?

Daar ga ik wel vanuit.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:44
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je indirecte kosten meerekend klopt dat zeker wel denk ik. Ik rijd ook een grotere (duurdere ) auto dat dat ik zonder kinderen zou doen. Zonder kinderen had ik ook niet dit huis gekocht maar een huis dat aanzienlijk kleiner was. Duurdere (ook grotere) meubels in mijn geval, die ook nog eens sneller vervangen moeten worden (want meer slijtage, vlekken etc), energiekosten, slijtage wasmachine, vaatwasser etc, heb een duurdere verzekering vanwege hun beugels... Vakanties in het hoogseizoen. Als je dat allemaal meerekent geloof ik die 130.000 euro best wel.

Overigens....hier een alleenstaande moeder met (50% co-ouderschap). Ex en ik storten allebei 150 euro op een kinderrekening waar alle onkosten (school, clubjes, sporten, fiets, laptop, kapper, kleding etc) van betaald worden (hier storten we ook de kinderbijslag op). Denk dat ik daarnaast wel 200 euro aan boodschappen uitgeef voor ze (oudste is een onverzadigbare lekkerbek). En mijn energierekening is verdubbeld wegens laptops, tv's etc en heel veel lichtjes op hun kamers en een oneindige stroom aan wasjes (oa sportkleding)
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-04-2021 09:20
Echt, wat maakt het uit dat een kind een ton of meer kost. Wel eens uitgerekend wat je zélf kost?
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat de indirecte kosten het hoogst zijn, daar heb je ook minder invloed op en dat is de reden dat ik opvang ook even buiten beschouwing wilde laten.

Ik ben vooral benieuwd wat mensen aan kleding, uitjes, sport enzo uitgeven. Wat een beetje gemiddeld is.

Ik kom uit een gezin waar alles kon maar waar nooit over geld gesproken werd. Daardoor was alles eigenlijk heel normaal en heb ik de waarde van geld pas later geleerd. Ik praat nu veel over geld met mijn kinderen en ik wil ze niet alles ontzeggen maar ik wil ze ook niet de verwende opvoeding geven die ik zelf gehad heb omdat ik niet denk dat ze daar beter van worden.
TiumPerfectum schreef:
23-04-2021 10:13
Ik denk inderdaad dat de indirecte kosten het hoogst zijn, daar heb je ook minder invloed op en dat is de reden dat ik opvang ook even buiten beschouwing wilde laten.

Ik ben vooral benieuwd wat mensen aan kleding, uitjes, sport enzo uitgeven. Wat een beetje gemiddeld is.

Ik kom uit een gezin waar alles kon maar waar nooit over geld gesproken werd. Daardoor was alles eigenlijk heel normaal en heb ik de waarde van geld pas later geleerd. Ik praat nu veel over geld met mijn kinderen en ik wil ze niet alles ontzeggen maar ik wil ze ook niet de verwende opvoeding geven die ik zelf gehad heb omdat ik niet denk dat ze daar beter van worden.

Echt, waarom?
Chiao schreef:
23-04-2021 09:16
Ik heb globaal eens onze kosten berekend en daar kom ik echt wel aan (met twee kinderen van 4 en 2 jaar) En dan zijn onze opvangkosten nog relatief laag. Kleding, luiers, verzorgingsspullen etc koop ik zoveel mogelijk in de aanbieding. Aangezien ze nog klein zijn vallen de boodschappen ook nog wel mee. Qua sport (ongeveer 60 euro per kind per maand) en qua uitstapjes (voor de corona dan) zitten we wel vrij hoog in de kosten. En vergeet niet: ze hebben ook nog een bed, fiets etc nodig.
Wij kopen veel van die dingen via marktplaats; bed en fiets enzo. En ook vaak gratis op te halen. Wasbare luiers tweedehands gekocht, dus daar geen extra kosten aan behalve wassen wat heel laag is in kosten. Verzorgingsspullen gebruikt ons kind niet, alleen tandpasta en tandenborstel. Opvang is grotendeels kinderopvangtoeslag hier. Ik kom oprecht niet aan dat normbedrag.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:43
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-04-2021 10:28
Lastig is dat hè. Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar veel kon maar ik heb niet echt een heel verwende opvoeding gehad (geloof ik). Althans, de lat aan "behoeften" die lag gewoon niet heel erg hoog voor mijn ouders en eigenlijk ook niet zo voor mij. Maar als ik iets wilde dan mocht/kreeg ik het eigenlijk altijd. En als dat niet het geval was (er werd ook echt wel nee gezegd en ik kreeg niet alles van mijn verlanglijstje met Sinterklaas) dan had dat andere redenen dan financiële. Dan moet je eerder denken aan "geen opschepper willen zijn door met dingen te koop te lopen", "het is een hype" of "niet goed voor het milieu". Er werd niet héél bewust zuinig aan gedaan omdat dat financieel beter was maar het was min of meer onze leefstijl thuis.
Later kwam ik eens bij een vriendin thuis en zij zat echt met haar moeder om de tafel: "Mag ik die broek van merk X kopen? Ik zal dan de komende drie maanden niet meer om andere nieuwe kleding vragen." Ik kocht/kreeg gewoon alles wat ik wilde aan kleding, maar ik wilde eigenlijk maar heel weinig. Maar dat ik op een sport/ballet/muziekles etc. mocht en ook gewoon mocht stoppen als ik niet meer wilde, dat i in zekere zin ook wel "verwend".

Wij praten thuis weinig met de kinderen over geld. Mijn vrouw is opgegroeid in een gezin met minder financiële middelen, maar wel met een ongelooflijk arbeidsethos. Werken doe je gewoon 5 dagen per week (man of vrouw) maar tegelijkertijd wel met een droom/verlangen naar méér (geld). Zij had vanaf 13 jaar ook al bijbaantjes. Ik vind het heel moeilijk in onze opvoeding hoe we met geld omgaan, welk beeld we willen meegeven. Juist ook opgroeien met (net te) weinig geld, maar dat wel ten volle willen uitgeven, kan het verlangen naar rijkdom vergroten. En dat maakt in mijn zin juist materialistisch.

Bijv. Als je genoeg geld hebt om een dikke vette auto te kopen/villa met zwembad, maar het niet doet, dan leeft het idee dat je dat ooit gaat doen ook veel minder. Terwijl als je weet dat je die dikke vette auto (mijn zoon wil een Lamborghini :'( ) nóóit kunt kopen, dan wordt het "verlangen" steeds groter.
Alhoewel er natuurlijk ook mensen zijn die het geld hebben én het ook doen.
Mijn man komt uit een vergelijkbaar gezin maar daar werd meer gesproken over geld, nog steeds niet heel veel maar toch. Ik denk ook wel dat mensen die in hun jeugd minder geld hadden juist nu meer dure spullen kopen als dat kan maar dat is off topic.
NYC schreef:
23-04-2021 09:20
Echt, wat maakt het uit dat een kind een ton of meer kost. Wel eens uitgerekend wat je zélf kost?
Dat vind ik echt zo’n dooddoener
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:43
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
23-04-2021 09:20
Echt, wat maakt het uit dat een kind een ton of meer kost. Wel eens uitgerekend wat je zélf kost?

Ook wel meer dan een ton , denk ik. Maar ik wil sowieso geen kinderen. Ik geniet van mijn vrijheid! Kinderen zijn hinderen. En leuke bijkomstigheid is dat ik dan een ton of meer bespaar.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:42
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-04-2021 10:57
Jij bespaart op het niet hebben van kinderen, ik op het niet uitgeven van geld aan wintersport en trips naar Dubai. Het is toch stom om er vanuit te gaan wat je denkbeeldig hebt bespaard door de behoeften die je toch al niet hebt? Ik heb geen behoefte aan een Lamborghini, bespaart mij toch weer zo'n 175.000 euro! Dit slaat toch nergens op...
:yes:
NYC schreef:
23-04-2021 10:57
Jij bespaart op het niet hebben van kinderen, ik op het niet uitgeven van geld aan wintersport en trips naar Dubai. Het is toch stom om er vanuit te gaan wat je denkbeeldig hebt bespaard door de behoeften die je toch al niet hebt? Ik heb geen behoefte aan een Lamborghini, bespaart mij toch weer zo'n 175.000 euro! Dit slaat toch nergens op...
Als jij bij de dealer voor dat bedrag een nieuwe Lambo meekrijgt, dan neem ik jou in dienst om al mijn onderhandelingen te doen. ;)
Racoon1977 schreef:
23-04-2021 10:54
Ook wel meer dan een ton , denk ik. Maar ik wil sowieso geen kinderen. Ik geniet van mijn vrijheid! Kinderen zijn hinderen. En leuke bijkomstigheid is dat ik dan een ton of meer bespaar.
En als je dan ook nog eens niet rookt, dan bespaar je al helemaal ontzettend veel.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:25
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
23-04-2021 12:26
Is ie nog duurder dan. Wat heeft mijn kind in godesnaam voor smaak. @( Waarom nou niet "Een Fiat Panda vind ik goed genoeg... Als ie maar van A naar B kan rijden..."

Ik heb geen auto. Ik rijd met het openbaar vervoer
bia-pia schreef:
23-04-2021 12:14
En als je dan ook nog eens niet rookt, dan bespaar je al helemaal ontzettend veel.
Ik rook niet en ik drink geen alcohol.
NYC schreef:
23-04-2021 12:26
Is ie nog duurder dan. Wat heeft mijn kind in godesnaam voor smaak. @( Waarom nou niet "Een Fiat Panda vind ik goed genoeg... Als ie maar van A naar B kan rijden..."
Ik ben ook niet materialistisch ingesteld, NYC. Ik hecht meer waarde aan vriendschap, vrijheid en gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
22-04-2021 19:48
Wij geven echt niet gemiddeld 462 euro per maand uit hoor, en daar hebben we ook geen budget voor. Of we moeten als hij ouder wordt opeens 600/700 per maand gaan uitgeven. Dat verwacht ik niet. Dit bedrag is bizar ruim gerekend.
Tsja het Nibud baseert dat bedrag toch echt niet op koffiedik. Sterker nog, ik vind ze vaak erg achterlopen wat bedragen betreft.
En het gaat natuurlijk niet om letterlijk uitgeven aan je kinderen, maar ook om andere kosten die hoger worden door die kinderen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
22-04-2021 22:11
Euh wat moet ik over het hoofd zien? Inclusief opvang geef ik 190 euro maximaal uit per maand. Dat is sinds een paar maanden. Het jaar daarvoor was het ongeveer 120 euro inclusief opvang. En de eerste anderhalf jaar van zijn leven niet meer dan 25 euro per maand. We hebben nooit meubels oid nieuw gekocht voor hem en ook vrijwel geen babyspullen. We leven niet eens bewust zuinig, proberen vooral duurzaam te leven.



Ah 200-300 per maand aan kleding haal ik per jaar niet eens haha. 400 euro per maand per kind voor vakanties? We hebben geloof ik een hele andere leefstijl. Had geen idee dat er zoveel wordt uitgegeven aan/ voor kinderen.
Dat van die ton is toch vrij algemeen bekend:

https://www.quest.nl/maatschappij/cultu ... chttiende/

https://www.tishiergeenhotel.nl/kind-ko ... %20inkomen.

https://www.ad.nl/economie/wat-kost-een-kind~af265e5c/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-04-2021 10:57
Jij bespaart op het niet hebben van kinderen, ik op het niet uitgeven van geld aan wintersport en trips naar Dubai. Het is toch stom om er vanuit te gaan wat je denkbeeldig hebt bespaard door de behoeften die je toch al niet hebt? Ik heb geen behoefte aan een Lamborghini, bespaart mij toch weer zo'n 175.000 euro! Dit slaat toch nergens op...
:rofl: Echt te dom ja.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Racoon1977 schreef:
23-04-2021 17:55
Ik rook niet en ik drink geen alcohol.
En aan humor doe je ook al niet.
Honey, you should see me in a crown
Dat kan zo zijn, ik had er nooit van gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven