Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan je kinderen? Kosten van je kinderen.

20-04-2021 20:08 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Praten over geld is steeds minder taboe, ik volg steeds meer blogs over geld maar daar wordt weinig gesproken over de kosten van kinderen. Soms over studies of opvang maar daar blijft het wel blij. Kinderen zijn duur hoor ik altijd en kinderen zijn onbetaalbaar. Het is een beetje taboe denk ik omdat kinderen natuurlijk ieders kostbaarste bezit zijn.

Zelf heb ik 3 kinderen van bijna 2, bijna 4 en 6 jaar. Soms heb ik het idee dat het geld eruit vliegt zonder dat ik een keuze heb. Nou was ik benieuwd hoeveel anderen uitgeven aan hun kinderen en of ze dat veel of weinig vinden. Kosten voor opvang even daargelaten want dat hangt zo af van inkomen en uren die je werkt, daar heb je weinig invloed op verder.

Zwemles, oppas als je even weg wilt, een huis met een kamer voor iedereen, sport, kleding, dingen die stuk gaan, fietsen.....Ik vind het best duur allemaal maar ik denk dat ik ook wel vrij zuinig ben.

Ik probeer per maand 150 uit te geven aan alles voor de kinderen inclusief luiers, ik merk dat dit niet meer lukt dus het moet op de schop. We krijgen wel veel gratis kleding door mijn man z'n werk dus dat scheelt enorm. Het gaat dus echt om heel veel dingen;

- Dingen voor hun kamers
- Luiers en verzorging
- Sport en kleding
-Speelgoed voor verjaardagen en dergelijke
- Etcetera

Ik ben heel benieuwd wat jullie uitgeven aan de kinderen maandelijks en hoe oud de kinderen zijn, zonder oordelen :)
Alle reacties Link kopieren
€150 per maand voor drie kinderen vind ik echt niet veel. Wij hebben één kind (9) en alles bij elkaar geef ik dat denk ik ook wel uit. Vooral kleding is daar een groot deel van maar ook sport, abonnement Donald Duck en af en toe een boek. Verzorging kost niet zoveel. Ze gebruikt dezelfde shampoo/cremespoeling/tandpasta enz als ik, dus dat gaat van de grote hoop. Cadeautjes voor haar verjaardag en sinterklaas zijn vaak ook best duur, maar dat is maar twee keer per jaar.
Die van ons is nog maar drie. Kost niet zoveel. Luiers hebben we wasbaar, dus dat was een eenmalige uitgave. Verder hebben we dus alleen de kosten van opvang, een speciaal peuterclubje waar hij naartoe gaat, kleding. En af en toe iets leuks, speelgoed/ boek o.i.d., meestal tweedehands vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Verzorgingsproducten gebruikt hij niet, alleen tandpasta natuurlijk en af en toe een nieuw tandenborstelkopje. Hij eet al vanaf dat hij eet met de pot mee. Buiten de opvang zitten we dan denk ik per maand op 90 euro inclusief dat peuterclubje wat zo'n 80 euro per maand kost.
Ik geef 50 euro per maand per kind uit aan kleren.

Verjaardagscadeau ca 50 euro per kind.

Sinterklaas cadeau 50 euro per kind.

En ca 50 euro per maand totaal aan speelgoed/cadeaus/onzin gok ik.

100 euro per maand sparen per kind.

Verder qua eten en luiers geen idee, hier zijn de kosten vooral opvang en minder werken.
anoniem_391739 wijzigde dit bericht op 20-04-2021 21:03
9.15% gewijzigd
Hier drie kinderen waarvan 2 ouder dan 18 en gedeeltelijk financieel zelfstandig.

Zoon van 18 per maand:
Kleedgeld 45 euro
Zakgeld 35 euro
Studie 250 euro
Sport 20 euro
Voeding 100 euro
Zorgverzekering ongeveer 35 euro (verschil tussen toeslag en werkelijke kosten)

Fiets altijd goede tweedehands elke twee jaar zolang ze in de groei waren. Ongeveer 150 euro per jaar.
Op hun zestiende een uitstekende tweedehands laatste fiets die ze kregen. Later fiets op onze kosten.

Laptop tot 16 tweedehands, daarna één keer een zeer goede nieuwe tot einde studie. Laatste die ze krijgen. Elke volgende is voor eigen kosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het eigenlijk niet precies bij hoeveel ze kosten. Maar duur is het zeker. De kindertoeslag gaat iig altijd schoon op.
Ook zwemles, sportclubjes, zakgeld, voeding, schoolspulletjes, ze groeien in no time uit hun kleding en schoenen. Fiets. speelgoed voor binnen en buiten.
Alle reacties Link kopieren
De opvang plus beiden dag minder gaan werken is het allerduurste. Ik denk zo’n 1000 per maand in totaal.

Verder nog 200 euro ofzo aan luiers, peutergym, speelgoed, lievelingseten, cadeautjes voor vriendjes, kleding, schoenen etc. Voor 1 kind dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastige rekensom! En hoe ouder ze worden hoe duurder ze worden merk ik wel. Als ik alleen maar denk aan de kilo's extra eten die ze momenteel verstouwen (2 pubers vol in de groei). Maar zonder boodschappen en sparen voor later, dat is apart, denk ik per kind ongeveer 200 euro per maand gemiddeld. De hele kinderbijslag en 150 euro extra per maand gaan op een aparte rekening en daar betalen we ook af en toe grote dingen van die nodig zijn zoals een nieuwe telefoon, laptop, fiets, ipad, spelcomputer, nieuwe kamer/bed. Maar ook dingen als kleding, cadeaus, schoolspullen en schoolgeld (waaronder verplichte ipad en benodigde laptop) enz.

Ohja en ze krijgen nog 30 euro zakgeld pp, een telefoonabonnement van 11 pp en 1 zit op een sport die 50 euro per maand kost. Dus als ik het zo optel toch al snel 530 euro per maand voor 2 kinderen denk ik ongeveer.
Oef, echt geen zin aan om dat te gaan bedenken voor 2 kinderen. Heel veel van ons inkomen. En luiers en opvang is dan heel duur.... En nu aan de laptops, betere fiets, duurdere sporten ( oke nu even niet) en veel meer kledingkosten en buskosten en dure kampen en andere schoolkosten.

Het is allemaal veel geld. :-D :-D
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 20-04-2021 20:35
52.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nooit gehoord van 't gezegde "elk kind kost een huis"?

Bij jullie dus 3 huizen, opstartster.


Kan je nog altijd kiezen of je er een rij-huis van maakt of een luxe-villa.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ohja, bedragen weet ik niet precies
Maar zak/kleedgeld (75) schoolgeld, hockey (duur), hockeyspullen, kadootjes, keer een nieuwe fiets
en dan moeten ze ook nog eten, douchen etc.
Paar honderd euro per maand??
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen 1 sport + 1 clubje.
Ook het schoolgeld en boeken, met zoon zijn bijdrage van de studiefinanciering.

De zorgverzekering betalen wij, zoon maakt zijn zorgtoeslag over aan mij. We betalen ook zijn eigen risico.

Kleding geeft hij niets om, één keer per jaar een paar spijkerbroeken en werksokken van Scapino inslaan en af en toe wat shirts en truien bij Large. Ondergoed bij Zeeman.

Hij wordt wel geacht een paar jaar met zijn laptop te doen en zijn fiets niet af te raggen. Gaan die vroegtijdig dood, dan gaat dat van zijn eigen geld vervangen worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
2 puberzonen van 15

Bus abbo per maand 60
Sport 90
Zakgeld 50
Telefoon 20
Kinderbijslag is hun kleedgeld maar ik stop vaak wat toe want groeien de pan uit die jongens

Dit allemaal keer 2.


Dan hebben ze allebei een beugel welke mij iedere maand al 90 kost en dat is alleen de controle en kleine reparaties.

Iedere maand kapper a 15 euro per kind.
.
En dan zal ik het nog niet hebben over wat ze eten.
Per kind een heel brood per dag🤣
Alle reacties Link kopieren
En dan komt schoolkosten er ook nog bij zo een 300 per kind per jaar.
Exacte bedragen weet ik niet, maar ik heb het idee dat het bodemloze putten zijn.
Gatekeeper* schreef:
20-04-2021 20:50
Exacte bedragen weet ik niet, maar ik heb het idee dat het bodemloze putten zijn.
maar je krijgt er zoveel voor terug :-D
Alle reacties Link kopieren
Een bodemloze put is wel een goede omschrijving :-D

Maar goed, ben ik ook zelf bij. Ik heb maar één kind dus een soort budget maken hebben wij nooit nodig gevonden. Deze maand was een dure maand. Hij viel met zijn iPad en die was onherstelbaar kapot. En dan ben ik wel zo’n weekdier om direct op coolblue een nieuwe te bestellen want hij huilde zo hartverscheurend en in coronatijd is dat zijn enige ‘knutselproject’: filmpjes en animaties maken op zijn iPad.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Hier zijn de kosten nog wel te overzien (7&4 jaar).
Qua kleding kom ik voor €50 een heel eind voor ze samen.
Clubjes is nu €25 per maand voor de oudste. Dat gaat nog wel meer worden. Sportkleding hebben we eenmalig aangeschaft en als hij er uit groeit moet er nieuw spul komen maar dat is nog geen tientje per maand.
Cadeautjes (Sinterklaas en verjaardagen) zal iets van €250 per jaar zijn. De kosten van de verjaardagen vieren zal wel nog een keer zo'n bedrag zijn aan extra boodschappen en kinderfeestje.
Qua eten is de jongste duur ivm dieet, mijn inschatting is dat de boodschappen door de kinderen zo'n €30 per week duurder zijn, maar dat zou ik echt eens uit moeten rekenen.
Qua overige kosten elke maand zal het €10-€20 zijn, een keer wat knutselspullen, cadeautje voor een feestje etc.
Fietsen komen hier van marktplaats, dat redden we nu nog wel voor €50 per jaar maar de volgende fiets zal wel weer wat duurder worden.
Betaalde oppas doen we niet vaak, wel extra ritjes naar de grootouders voor logeerpartijtjes, en dan ook een bedankje voor de grootouders. Maar ook dat zal zeker niet meer zijn dan €20 per maand.

De echte kosten zitten wat dat betreft ook meer in de vaste kosten: met z'n tweeën hadden we vast een kleiner huis gekocht met een lagere hypotheek. Voor de auto wellicht hetzelfde.
Op vakantie en met uitstapjes beginnen ze steeds meer mee te tellen. Anderzijds: zonder kinderen hadden we misschien eerder een verre reis gemaakt en dat was dan zeker weten duurder geweest dan onze kampeer vakanties nu.

Dus voor nu vind ik het allemaal wel meevallen. Tegen de tijd dat ze naar de middelbare gaan praat ik vast anders :)
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft overigens geen ov-studentenkaart genomen. Hij fietst graag, 15 kilometer is een eitje. Dit scheelt per maand 100 euro potentiële studieschuld (Kwijtschelding als hij zijn diploma haalt).

Als het weer bar en boos is, dan speelt man taxi voor mij en hem, maar dat hoeft niet vaak.

Liefst heeft zoon dan dat zijn fiets mee gaat op de fietsendrager, zodat hij toch naar huis kan fietsen en thuis droge kleren aantrekt.

Wel heeft hij een anonieme ov-kaart, maar die kostte nog geen 15 euro per jaar in de afgelopen jaren, hij haat het om in de bus te zitten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De kosten van eten heb ik nog nooit berekend.

De zak chips wordt nu gewoon door drie personen leeg gegeten, i.p.v. twee personen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ze eten echt wel meer dan toen ze klein waren. En soms ook andere dingen dan dat ik zou willen eten. En heel veel fruit, meer dan toen ze klein waren.
Dus dat kost altijd meer geld. En een zak chips delen met 3? :rofl:


Lijkt me heerlijk van die kinderen die een zak chips delen en met 3 paar sokken en een broek van de C&A per jaar kunnen, mede omdat ze dat zelf willen en altijd zo 15 kilometer per keer fietsen, terwijl ze niets betalen voor ovkaart als ze hun diploma maar halen.

Ik weet nu al dat mijn beide kinderen dan duurder zijn op die leeftijd. Gok dat ze dat nu al zijn met 8 en 14. :-D
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 20-04-2021 21:12
67.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hou t ook niet precies bij maar ik geef wel makkelijk geld uit aan de kinderen.

Ik vind mooie kleertjes belangrijk. Goed passende kwaliteit schoenen. Duur;)

Ik haal best veel producten met boodschappen doen speciaal voor de kinderen. Bijvoorbeeld cracottes en roomkaas. Snoep groentes en veel fruit. Broodbeleg wat ze graag lusten.
We gaan regelmatig wat buitenshuis eten normaal zonder corona. Oudste vind dat ook heel leuk, ik neem aan dat iedereen dat doet maar bestel ook altijd gewoon een gerecht voor haar speciaal. En als we pizza bestellen een eigen pizza ook al eet ze die maar half. En hou ik ook over. Ze wil zelf kiezen en een eigen doos. Wat ik snap.

Verder gaan we normaal graag op uit, en geef geld uit aan knutsel spullen. Ons kind is mega creatief dus ik wil dat er genoeg materiaal is om lekker mee te prutsen.

Eigenlijk komen ze gewoon niks te kort haha maar ze heeft geen verwend karakter. Ze is vrijgevig kan onwijs goed delen en is dankbaar voor wat ze krijgt
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, vergeet ik nog het grotere en duurdere huis en de grotere gezinsauto. Die tweede toch zeker 10k en dat huis, zeg een ton meer dan we anders hadden gekocht?

Plus de opvang en minder werken zit je met een peuter al op 140000 euro en dan schijnen de echt dure jaren nog te moeten komen :P
Alle reacties Link kopieren
Ik weet geen exacte bedragen maar:
65 kleding
20 zakgeld
75 clubjes
extra boodschappen, geen idee hoeveel.
uitjes van school
schoolspullen
laptop
fiets
kinderfeestjes
schoolgeld
gymspullen
telefoonabo
liters shampoo en doucheschuim
sportkamp
maandverband/tandpasta/gel/ puistjesspul/deoderant
ik trakteer eens op iets lekkers, bioscoop etc

Volgens mij vergeet ik nog een heleboel
Bubblegum1 schreef:
20-04-2021 21:14
Ik weet geen exacte bedragen maar:
65 kleding
20 zakgeld
75 clubjes
extra boodschappen, geen idee hoeveel.
uitjes van school
schoolspullen
laptop
fiets
kinderfeestjes
schoolgeld
gymspullen
telefoonabo
liters shampoo en doucheschuim
sportkamp
maandverband/tandpasta/gel/ puistjesspul/deoderant
ik trakteer eens op iets lekkers, bioscoop etc

Volgens mij vergeet ik nog een heleboel

Nou, inderdaad. :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven