Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geld geef je maandelijks uit aan je hond?

22-04-2021 21:17 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd op het topic over kosten van kinderen vraag ik me af wat jullie kwijt zijn voor jullie hond. Mijn hond van 25 kg krijgt droogvoer waar ik per maand 21 euro voor betaal. Ze gebruikt medicijnen die ongeveer 10 euro per maand kosten. Verder koop ik af en toe een speeltje of een kluif,
2 Honden die flink groot zijn, kosten zo'n 250 euro per maand omdat ze alleen vers vlees krijgen, kluiven en speeltjes hebben ze eigenlijk niet maar wel 2 hectare grond met een deel bos. Daarnaast hebben we nog meer dieren dus bij ons is het echt een flinke kostenpost maar nog steeds goedkoper dan kinderen. We besparen dan wel weer op bewaking en eieren :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 honden.

Ze eten voor ongeveer 80 euro per maand aan vers vlees.

Train veel met ze, deze lessen kost ongeveer 120 euro per maand.
Normaal gesproken heb ik ook wedstrijden met ze, maar door Corona nu niet natuurlijk. Scheelt me ongeveer 25-50 euro per maand, wat ik nu niet kwijt ben.

Speeltjes/koekjes die ik nodig heb met het trainen is ongeveer 20 euro per maand.

1 hond elke 7 weken fysio, kost 30 euro.

Zeker een tank benzine om overal naar toe te rijden met ze. 🤣

Dan nog allerlei extra dingetjes die ik vast vergeten ben. 🙈

Dierenarts kom ik amper. Titer ze 1 keer per 3 jaar, en daardoor ent ik amper.
Gebit houd ik zelf bij. Meeste kleine probleempjes kan ik meestal zelf oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Hier een Cairn Terrier en voer en trimbeurten en dierenarts omgerekend ongeveer 25 euro per maand. Ik sta echt versteld van sommige bedragen.
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
22-04-2021 23:17
Hier een Cairn Terrier en voer en trimbeurten en dierenarts omgerekend ongeveer 25 euro per maand. Ik sta echt versteld van sommige bedragen.
Je weet niet of in die bedragen een hondenuitlaatservice zit of niet. Dat tikt behoorlijk aan. In het geval van mijn hond (soortgelijk formaatje) is dat al goed voor 60,- per maand. Dat is 4x een middagje per maand. Of een gigantisch formaat hond die alleen raw food krijgt. Dan weet je wel wat je kwijt bent. Of een senior die fysiozwemmen doet. Bij mijn oude hond was dat toch zo’n 80,- per maand (en dat was weer goedkoper dan pijnmedicatie).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ongeveer 50 euro per maand kwijt aan voer voor een hond van 25 kilo. En incidenteel naar de dierenarts buiten de jaarlijkse controle om. En snoepjes max 10 euro per maand en speeltje is 4 keer per jaar, maar dan zijn het vaak wel duurder (20-50 euro) speeltjes aangezien het anders binnen 5 minuten kapot is.
bitterbal schreef:
22-04-2021 23:17
Hier een Cairn Terrier en voer en trimbeurten en dierenarts omgerekend ongeveer 25 euro per maand. Ik sta echt versteld van sommige bedragen.
In mijn geval is het bedrag hoog doordat ik een senior heb met spondylose die daarvoor maandelijks bij de dierenfysio komt.
En mijn andere hond heeft gedragsproblemen en daarvoor medicatie die ook lekker aantikt per maand.

Tel daar onze keuze voor kvv bij op (Carnibest kost mij gemiddeld zo'n 6,50 per kg en mijn honden eten gezamelijk 700gr per dag) en dan lopen de bedragen al lekker op.

Waar ik dan weer weinig geld aan uitgeef is vlooienmiddel, ontworming en inentingen. Ik laat hun onlasting eens per jaar checken op wormen en eens per 3 jaar worden mijn honden getiterd. Tot nog toe zijn ze beide nog steeds afdoende beschermd, dus geen entingskosten.
Vlooien hebben ze eigenlijk nooit, ze komen ook weinig in aanraking met andere honden of katten.
Alle reacties Link kopieren
swift98 schreef:
22-04-2021 21:38
Ik doe alleen even het eten. Dat is voor 3 honden ongeveer 15 euro per maand. Gewichten van de honden zijn, 7, 14 en 20 kg. Kluifjes e.d. doe ik niet aan.
Tot nu toe zijn de dierenartskosten ook nog niet hoog. Jongste hond is 7 en heeft al 6 jaar geen dierenarts gezien, de middelste is 8 en heeft al geen 7 jaar de dierenarts gezien. De oudste is 12. Die heeft vorig jaar 1x keer de dierenarts gezien ivm gebitsreiniging. Koste 120 euro. Daarvoor ook al in geen 11 jaar naar de dierenarts geweest. Ik heb geen verzekeringen afgesloten.
En dan koop ik nog 1x per jaar serestobanden (vlooienbanden). En die zijn voor de drie honden samen ongeveer 100 euro.
Ze krijgen nooit eens een snack?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Twaalf Euro p/m, één hond.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa ik kan deze doen:
'Nou ik heb 4 honden en de decadentie spat van het scherm hier.
Ik hou van kwaliteit en koop alles duurzaam via marktplaats. Ben denk ik op een hondenleven 10 euro kwijt. Ja de dierenarts is duur, die is antroposofisch maar dat scheelt dan weer hypo allergeen hondenvoer en we gaan alleen voor reiki behandelingen eigenlijk, ze zijn super gezond.
Onze honden eten zelfgemaakt hondenvoer, gemaakt van restjes die ik bij de buren ophaal en sorteer en dan verwerk op holistische dieetadviezen per individuele hond. Aangevuld met vers fruit maar dat eten we zelf ook.
Alhoewel ik 6 dagen per week werk en heel veel sport en diverse tijdrovende hobbies heb, staat of valt een gezonde hond met veel aandacht, wij wandelen per dag zo'n 6 uur met ze, afwisselend in karren vanwege de pootjes natuurlijk maar wel lekker buiten en veel aandacht.
Namaste en respect voor iedereen verder maar ik ben blij met mijn geld besparende en vooral liefdevolle hondenopvoeding, en schrik echt van de bedragen die ik hier hoor'

:proud:
Ik ben voor mijn 2 grotere honden (35-40 kg) meestal rond de €150-250 euro per maand kwijt. Dit is zonder jaarlijkse/tussentijds dierenarts bezoek.
Ik koop maandelijks brokken (Farmfood) en vers vlees (€100-125) en natuurlijk botjes/runderhuid/kauwspul/speelgoed (€75). En hondenuitlaatservice, maar hiervoor is geen vast bedrag omdat ik hier wisselend gebruik van maak.
Surebaby schreef:
23-04-2021 01:45
Jaaaa ik kan deze doen:
'Nou ik heb 4 honden en de decadentie spat van het scherm hier.
Ik hou van kwaliteit en koop alles duurzaam via marktplaats. Ben denk ik op een hondenleven 10 euro kwijt. Ja de dierenarts is duur, die is antroposofisch maar dat scheelt dan weer hypo allergeen hondenvoer en we gaan alleen voor reiki behandelingen eigenlijk, ze zijn super gezond.
Onze honden eten zelfgemaakt hondenvoer, gemaakt van restjes die ik bij de buren ophaal en sorteer en dan verwerk op holistische dieetadviezen per individuele hond. Aangevuld met vers fruit maar dat eten we zelf ook.
Alhoewel ik 6 dagen per week werk en heel veel sport en diverse tijdrovende hobbies heb, staat of valt een gezonde hond met veel aandacht, wij wandelen per dag zo'n 6 uur met ze, afwisselend in karren vanwege de pootjes natuurlijk maar wel lekker buiten en veel aandacht.
Namaste en respect voor iedereen verder maar ik ben blij met mijn geld besparende en vooral liefdevolle hondenopvoeding, en schrik echt van de bedragen die ik hier hoor'

:proud:
Je hebt een slager of vleesverwerkingsbedrijf als buren? Ik heb een bejaard oud koppel als buren. Denk dat ik daar weinig van krijg ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hier geen honden maar katten. Beide op dieetvoer. Verschillend dieetvoer. Volgens mij ben ik ca 200 euro per kwartaal kwijt voor het voer en de kattenbak. Daarnaast wat speeltjes en mandjes af en toe en in de vakantie de kattenoppas. Nu met corona is dat er niet. Meestal kan de buurvrouw wel oppassen en blijft het bij bonnen en bloemen maar soms een professionele oppas en dat is iets van 10 euro per dag. Dierenarts is de grootste kostenpost, ik gok zo'n 800 a 900 euro per 3 jaar. Ik spaar daar voor. Vaccineren doe ik niet aan. Heb binnenkatten en dat gaat al 10 jaar goed. Ik verzorg mijn beestjes goed en iedere x realiseer ik me wel dat mensen die van de bijstand leven eigenlijk dieren niet optimaal kunnen verzorgen. Om die reden doneer ik af en toe aan de dierenvoedselbank, het dierenasiel en evt de lief en leed pot bij de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Valt mij op dat mensen die het minder hebben vaak ook huisdieren hebben. Ze hebben bijvoorbeeld 100 euro per week om boodschappen te doen en dan klagen dat ze naar de voedselbank moeten omdat ze het zwaar hebben.
bitterbal schreef:
22-04-2021 23:17
Hier een Cairn Terrier en voer en trimbeurten en dierenarts omgerekend ongeveer 25 euro per maand. Ik sta echt versteld van sommige bedragen.
Misschien omdat een hond van 50-80 kilo echt meer eet dan een Cairn Terriër? Daarnaast hangt het ook af wat voor soort voer je geeft aan je hond(en). Wij hebben geen uitlaatservice dus "onze" 250 euro is echt alleen maar eten.
spagroen schreef:
23-04-2021 07:53
Valt mij op dat mensen die het minder hebben vaak ook huisdieren hebben. Ze hebben bijvoorbeeld 100 euro per week om boodschappen te doen en dan klagen dat ze naar de voedselbank moeten omdat ze het zwaar hebben.
Mensen die het minder hebben, hebben ook vaak kinderen, kost ook een hoop, waarschijnlijk ga je zo ook zeggen dat ze vaak roken en bier drinken. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik zag de bedragen hier en dacht, dat redden wij nooit! Maar toen ik ging rekenen kwam ik ook uit op zo’n 150 euro per maand. Daar zitten wel 2 dagen per week een superleuke honden opvang bij. Onze hond is 12 kilo, krijgt farmfood brokken en 2 keer week (op de opvangdagen) een zakje natvoer in de ochtend. Geen exorbitante dierenartskosten naast de gewone vaccinaties. Hij gaat 1 keer per jaar 2 weken naar een pension en krijgt regelmatig een botje, snackje of speeltje. Hij is de meest verwende huisgenoot hier.... Ook qua aandacht van 5 personen.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-04-2021 07:07
Je hebt een slager of vleesverwerkingsbedrijf als buren? Ik heb een bejaard oud koppel als buren. Denk dat ik daar weinig van krijg ;-)
Joh, ik heb geeneens een hond. Ik doe een flauwe imitatie van sommige mensen op kindertopics, die nog nooit een kind van dichtbij hebben gezien en met complete fantasie verhalen komen. Sorry, let maar niet op mij, kon het niet laten!
spagroen schreef:
23-04-2021 07:53
Valt mij op dat mensen die het minder hebben vaak ook huisdieren hebben. Ze hebben bijvoorbeeld 100 euro per week om boodschappen te doen en dan klagen dat ze naar de voedselbank moeten omdat ze het zwaar hebben.
Wat een vreemde conclusie. Wie zegt dat wij het minder hebben?
Mijn honden zijn erg verwend en dat doe ik graag omdat ik wil dat ze een fijn leven hebben met een oneindige hoop voer, speelgoed, knuffels en botjes die 24/7 beschikbaar is en die levensstijl kan ik prima veroorloven.
Ik moet bekennen dat ik het nog nooit berekend heb. Maar ik ben wel prijsbewust wat betreft het voer. Gelukkig heb ik een kleine hond, dat scheelt sowieso met wat je uitgeeft aan eten, vlooienmiddelen en dierenarts. Speelgoed doet ie niets mee. Snacks van de Lidl. Een honden kussen heeft hij niet, gewoon een goedkoop hoofdkussen met een wasbare sloop. Hij moet levenslang medicatie gebruiken, maar dat kost gelukkig maar € 0,15 per dag. Soms vind ik een mooi tuigje bij de Kringloopwinkel en ik gebruik ook nog de tuigjes en de riem van de vorige hond.
Surebaby schreef:
23-04-2021 08:34
Joh, ik heb geeneens een hond. Ik doe een flauwe imitatie van sommige mensen op kindertopics, die nog nooit een kind van dichtbij hebben gezien en met complete fantasie verhalen komen. Sorry, let maar niet op mij, kon het niet laten!
Gelukkig maar dat het een onzin verhaal was. Ik kon me al niets voorstellen bij etensresten van de buren voor de hond!
Alle reacties Link kopieren
Voor 2 honden 6 en 9kg per maand:
- voer 16,-
- ontwormen 2,55 en ontvlooien 2,19 (ik doe dat niet precies elke maand
- fysiotherapie 55,-
- snacks 4,-
Totaal: Een kleine 80,-
Alle reacties Link kopieren
spagroen schreef:
23-04-2021 07:53
Valt mij op dat mensen die het minder hebben vaak ook huisdieren hebben. Ze hebben bijvoorbeeld 100 euro per week om boodschappen te doen en dan klagen dat ze naar de voedselbank moeten omdat ze het zwaar hebben.

Want je denkt dat het hebben van huisdieren kan voorkomen dat je ooit nog eens werkloos raakt, arbeidsongeschikt, een intensief zorgbehoevend kind krijgt, of slachtoffer wordt van een toeslagenaffaire, om maar eens wat voorbeelden te noemen?

Of vind je eigenlijk dat iedereen zijn trouwe makker van de afgelopen 10 of 15 jaar maar in het asiel moet dumpen als het financieel eens een keer tegen zit?

Of is het gewoon niet toegestaan om te klagen als je huisdieren hebt?

Ik probeer te begrijpen wat je met jouw opmerking nou eigenlijk wil zeggen, maar dat lukt nog niet erg, geloof ik.
Voor 2 Border Collies zo'n €200 tot €250 euro per maand.
Ze krijgen ook vers voer en vers vlees. Ook Dentasticks.

En dan heb je nog niet de kosten van de dierenarts en de inentingen ect. meegeteld.
Alle reacties Link kopieren
spagroen schreef:
23-04-2021 07:53
Valt mij op dat mensen die het minder hebben vaak ook huisdieren hebben. Ze hebben bijvoorbeeld 100 euro per week om boodschappen te doen en dan klagen dat ze naar de voedselbank moeten omdat ze het zwaar hebben.
Meer dan de helft van de mensen die onder de armoedegrens leven heeft een of meer huisdieren. Er is een voedselbank voor dieren. Het hangt vaak samen met in zijn algemeenheid niet de juiste financiële keuzes maken. Ik heb dat ook nooit begrepen.

on topic. Wij hebben een kleine hond en ik schat in dat de kosten ongeveer 30 euro per maand zijn.
Ik kende wel mensen die geen cent te makken hadden maar wel een hoop dieren hadden waaronder 3 honden, 4 katten, vissen, konijntjes in de tuin en geen idee wat nog meer. Liepen bij de voedselbank en de voedselbank voor dieren.

Ik denk dat ze met al die dieren een leegte op wilden vullen want er waren veel problemen binnen dat gezin, kinderen uit huis geplaatst enzo.

Maar ik ken helaas ook iemand die ineens een hondje had. Super schattig beestje en ze was er weg van. Maar toen werd hondje ziek en kon ze de dierenarts kosten niet betalen. Dus hond weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven