Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geld geef je maandelijks uit aan je hond?

22-04-2021 21:17 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd op het topic over kosten van kinderen vraag ik me af wat jullie kwijt zijn voor jullie hond. Mijn hond van 25 kg krijgt droogvoer waar ik per maand 21 euro voor betaal. Ze gebruikt medicijnen die ongeveer 10 euro per maand kosten. Verder koop ik af en toe een speeltje of een kluif,
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
24-04-2021 14:34
Waarom doe je niet aan inenten? Oprechte vraag trouwens. Ziekte van Weil (leptospirose) kan ook op mensen worden overgebracht.

En je honden hebben nooit wormen?

Dan eten je honden dus voor 17 cent per hond per dag?
Niet inenten is sowieso een risico voor mens en dier. Als je twijfelt kun je laten titeren om te checken of het wel nodig is.

Maar over wormen: ik laat daar dus op controleren en mijn hond heeft dus echt nooit wormen, al ruim 3,5 jaar niet. Maar goed dan controleer ik dat wel, want ook veel wormen zijn besmettelijk voor mensen
Rond de 250,- per maand.
spagroen schreef:
24-04-2021 07:33
Ik zeg het in algemene zin en heb het over niemand hier.
Compleet off topic gewauwel dus.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
23-04-2021 19:12
Wat krijgt ze dan voor vlees?
Ze eet per dag 1,5 kilo paarden/geit/forel/lamsvlees
Alle reacties Link kopieren
2 honden van ca 27 kg.
Verzekering ca 35 euro per hond
Voer ca 70 euro per maand
En per maand ca 35- 40 euro in maand in spaarpot voor
de eigen bijdrage van verzekering, vaccinaties,
botte, beloningsbrokjes en speeltjes. Daar kom ik dan ook wel
ruim mee uit.
Samen dus ca 175-180 euro per maand.

Verzekering zeggen we soms op tussen ca 1,5 jaar (dan weet je dat je hond geen chronisch iets heeft en misschien levenslang aan medicatie moet) en ca 5/6 jaar gezien ze dan relatief gezond zijn. Veel mensen vragen zich af of ze moeten verzekeren maar dat is altijd mijn tip, om dus in ieder geval 1e jaar wel te verzekeren en mits goede spaarpot, dan evt op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-04-2021 12:49
En Leptospirose dan? Kan niet op getiterd, moet jaarlijks gegeven en komt juist erg veel voor in NL.
De L2 vroeger gaf ik nog weleens. Maar de L4 is toch een enting die meer een ent reactie geeft, dus geef ik liever niet.
Daarbij zwemmen mijn kinderen in hetzelfde water als waar mijn honden ook in zwemmen. Maar voor mensen wordt er hier in Nederland geen enting gegeven.
Maar ik blijf het een “moeilijke enting” vinden, van geef ik hem wel of niet.

Kennelhoest ent ik sowieso niet, die is echt onzin. Naar mijn mening en voor mijn situatie.
Alle reacties Link kopieren
paabs schreef:
27-04-2021 08:17
De L2 vroeger gaf ik nog weleens. Maar de L4 is toch een enting die meer een ent reactie geeft, dus geef ik liever niet.
Daarbij zwemmen mijn kinderen in hetzelfde water als waar mijn honden ook in zwemmen. Maar voor mensen wordt er hier in Nederland geen enting gegeven.
Maar ik blijf het een “moeilijke enting” vinden, van geef ik hem wel of niet.

Kennelhoest ent ik sowieso niet, die is echt onzin. Naar mijn mening en voor mijn situatie.
Kinderen zijn niet geneigd om het water op te drinken, of te likken aan rattenurine, of te snuffelen aan dode ratten in de omgeving.
Als je met eigen ogen zag wat een leptospirose besmetting doet met een ongevaccineerde hond, had je de keuze denk ik snel gemaakt..
Niet vaccineren wordt in z'n algemeenheid steeds gevaarlijker, door de import van ongevaccineerde en te jonge pups uit Polen/Hongarije/Roemenie etc.
Kennelhoest snap ik je wel, hangt idd af van de situatie, is bovendien zelden dodelijk.
-
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
24-04-2021 15:26
Dat programma moet je niet serieus nemen. Ik ken een gezin wat het meegedaan best wel goed, maar het gestopt tv kende ik totaal niet.

Verder heb je natuurlijk wel een punt, zulke mensen zijn er echt, maar vaak hebben die helemaal niet het inzicht of het vermogen om te bedenken dat het allemaal niet handig is. Wat ik wil zeggen is; probeer het niet te begrijpen want dat doen de specifieke gezinnen die jij bedoeld zelf ook niet.

Dit soort programma’s moet je inderdaad met een korreltje zout nemen. Een vriendin die ik kende deed mee aan een programma waarbij ze hun oude huis niet konden verkopen maar in lmiddels wel in hun nieuwe huis woonde, waardoor ze dubbele lasten hadden.
Ze moesten van de programmamaker net doen ze of niet genoeg geld hadden om te leven, moeilijk rondkwamen, etc...
Hadden een tekst die ze moesten leren/zeggen.

In werkelijkheid waren ze gewoon wel rijk. Kwamen makkelijk rond. Totaal geen financiële problemen.
Niet inenten vind ik wel een dingetje. Ik zou dat niet achterwege willen en durven laten.
Ttroeteltje schreef:
27-04-2021 22:27
Niet inenten vind ik wel een dingetje. Ik zou dat niet achterwege willen en durven laten.
Ik heb mijn hond al 8 jaar niet in laten enten. Hij is de laatste keer heel ziek geworden van een prik dus hij krijgt elk jaar een bloedproef.
@ Troeteltje, verdiep je eens in 'titeren'. Dat is mijns inziens wél verantwoord.
Beter.Laat schreef:
28-04-2021 07:50
@ Troeteltje, verdiep je eens in 'titeren'. Dat is mijns inziens wél verantwoord.
Ik las de term hier en ken het niet.
Ik weet niet beter dan dat de hond elk jaar zijn noodzakelijke (in mijn optiek noodzakelijk) inenting ontvangt.
Net zoals ik mijn kind het volledige vaccinatieprogramma laat doorlopen.
Hond komt veel in aanraking met andere honden, zowel face to face als via uitwerpselen. Hond neemt alles in zijn bek (pup) en is een jager waardoor ik verwacht dat hij mij in de toekomst blij zal verassen met cadeautjes wanneer zich die kans voordoet. Dat maakt mijns inziens ook een reële kans op ongewenste ziektes en parasieten etc. groter.
Ttroeteltje schreef:
28-04-2021 08:20
Ik las de term hier en ken het niet.
Ik weet niet beter dan dat de hond elk jaar zijn noodzakelijke (in mijn optiek noodzakelijk) inenting ontvangt.
Net zoals ik mijn kind het volledige vaccinatieprogramma laat doorlopen.
Hond komt veel in aanraking met andere honden, zowel face to face als via uitwerpselen. Hond neemt alles in zijn bek (pup) en is een jager waardoor ik verwacht dat hij mij in de toekomst blij zal verassen met cadeautjes wanneer zich die kans voordoet. Dat maakt mijns inziens ook een reële kans op ongewenste ziektes en parasieten etc. groter.
Met de titerbepaling worden de antistoffen in het bloed gemeten. Als deze hoog genoeg zijn, is een inenting overbodig want deze voegt dan niets meer toe. Als de antistoffen te laag zijn, moet je natuurlijk alsnog je dier inenten.
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
28-04-2021 10:14
Met de titerbepaling worden de antistoffen in het bloed gemeten. Als deze hoog genoeg zijn, is een inenting overbodig want deze voegt dan niets meer toe. Als de antistoffen te laag zijn, moet je natuurlijk alsnog je dier inenten.

Let op dat een titerbepaling niet kan voor ziekte van Weil. Daar laat ik mijn hond wel voor inenten gezien de grote hoeveelheid bruine ratten hier op het moment. Ze is pas ook ingeënt tegen kennelhoest, niet omdat het voor haar gevaarlijk is maar omdat ze regelmatig bij m’n ouders verblijft, die een puppy van 10 weken en een hond van 11 jaar hebben en dat allebei wel risicogroepen zijn..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
maar als je met je hond naar het buitenland gaat hebben ze de inentingen wel nodig lijkt me
Dit topic komt op een goede tijd. Iemand met een Duitse herder? Wat ben je daar per maand aan kwijt?
lisbeth schreef:
29-04-2021 15:22
maar als je met je hond naar het buitenland gaat hebben ze de inentingen wel nodig lijkt me
Voor verreweg de meeste EU landen geldt dat alleen een rabies enting verplicht is.
AbsoFabso schreef:
29-04-2021 15:29
Dit topic komt op een goede tijd. Iemand met een Duitse herder? Wat ben je daar per maand aan kwijt?
De ene hond is de andere hond niet. Ik heb een hond met darmproblemen, waardoor ik per maand erg veel kwijt ben aan voer en snacks. Als ik het verkeerde geef, is die arme ziel gelijk twee dagen aan de diarree. Een hond van hetzelfde ras zonder darmproblemen zou een stuk goedkoper (kunnen) zijn. Tenzij hij/zij iets anders onder de leden heeft waardoor de kosten omhoog vliegen.

Hond van 15 kg. circa €100,- in de maand aan voer en snacks. Daar bovenop komen nog alle jaarlijkse inentingen, anti-teken spul, dierenarts kosten etc. Geen verzekering.

2 jaar terug is mijn hond gegrepen door een andere hond, met als gevolg hechtingen (onder narcose) en een gedragstherapeut omdat hij daarna iedere hond van dat specifieke ras aanvloog als hij de kans kreeg. Alleen de dierenarts heeft mij toen al iets van €800,- gekost. + nog een paar honderd Euro aan kosten voor de gedragstherapeut... Dan lopen de kosten wel even flink op.
Ik heb 2 grote herders en ben aan voer (incl. koekjes, botjes, ...) nog geen 100 euro per maand kwijt.
Jaarlijks komt er per hond wel gemakkelijk €150 bij aan dierenartskosten.
Speelgoed krijgen ze van de buurvrouw :)
En we hebben ook veel geïnvesteerd in een mooi buitenhok en goede omheining.
Yasha schreef:
29-04-2021 15:37
Voor verreweg de meeste EU landen geldt dat alleen een rabies enting verplicht is.
Mijn pup is met 12 weken al ingeënt tegen rabies.
Nogmaals, ik voor mijzelf maak de keuze alle inentingen te doorlopen. Ik begrijp dat mensen anders kiezen, dat is aan hun.
Ttroeteltje schreef:
29-04-2021 16:19
Mijn pup is met 12 weken al ingeënt tegen rabies.
Nogmaals, ik voor mijzelf maak de keuze alle inentingen te doorlopen. Ik begrijp dat mensen anders kiezen, dat is aan hun.
Dat mag toch?
Ik heb helemaal geen commentaar op jouw keus. Nu niet en ook eerder in het topic niet gehad.
Ik snap je reactie dus oprecht niet.
Yasha schreef:
29-04-2021 16:33
Dat mag toch?
Ik heb helemaal geen commentaar op jouw keus. Nu niet en ook eerder in het topic niet gehad.
Ik snap je reactie dus oprecht niet.
Had je gelezen dat ik schrijf dat ik andermans keuze respecteer. Dus eigenlijk begrijp ik jouw reactie niet. Ik beweer nergens dat ik het als commentaar ervaar. Ervaar het ook echt niet zo. Ik geef enkel weer dat ik er wel voor kies.
In dit geval nav de vraag over rabies.
Ttroeteltje schreef:
29-04-2021 16:35
Had je gelezen dat ik schrijf dat ik andermans keuze respecteer. Dus eigenlijk begrijp ik jouw reactie niet. Ik beweer nergens dat ik het als commentaar ervaar. Ervaar het ook echt niet zo. Ik geef enkel weer dat ik er wel voor kies.
In dit geval nav de vraag over rabies.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Dat komt denk ik door de nogmaals in je bericht. Sorry!
Yasha schreef:
29-04-2021 17:37
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Dat komt denk ik door de nogmaals in je bericht. Sorry!
Nu ik mijn eigen bericht teruglees kan ik me voorstellen dat je het zo interpreteerde. Maar dat was echt niet zo. Dus no worry.
:cheers:
Alle reacties Link kopieren
Millie-x schreef:
22-04-2021 22:40
Ik heb net geprobeerd om een poll aan te maken om te turven welke honden forummers zoal hebben. Helaas kon ik geen 10 opties (9 rasgroepen en 1 overig) aanmaken.

Iemand enig idee hoe ik het op een andere manier kan doen? :puppy:
Op gewicht ?

Maar dan wel de optie anders want te dik toevoegen. Mijn oude hond woog bijna 50 kilo toen hij hier kwam. Eenmaal op een gezond gewicht met spiermassa zat hij tussen de 35-37.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven