Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kleedgeld per maand is normaal

13-02-2020 22:22 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi lezers,

Hoeveel kleedgeld gun jij jezelf per maand, wat is een beetje de normale standaard?
Ik ben namelijk echt een 'extreme spaarder' die amper wat aan zichzelf gunt soms.

D.m.v. potjes lukt me dat nu wel wat makkelijker, maar sinds ik aan het afvallen ben begint mijn garderobe ook te groot te worden.
Hoeveel besteed jij per maand aan nieuwe kleren?
Alle reacties Link kopieren
Ik koop zelden nieuwe kleren. Ik denk 60 euro per jaar? Ik koop wel eens wat tweedehands en ik maak veel zelf. Maar ik heb eigenlijk ook zelden nieuwe kleren nodig. Ik groei niet meer en het slijt maar langzaam. Kleding is een grote bron van CO2-uitstoot, dus ik beperk het kopen van nieuwe dingen zoveel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop kleding wanneer ik het echt nodig heb. Als een broek niet meer past of stuk is bijvoorbeeld. Shirts idem. Ik heb twee of drie paar schoenen die ik regelmatig draag (winter, herfst en zomer) en één jas die ik inmiddels voor het 4e jaar heb. In een jaar zonder jas of schoenen geef ik hooguit 100 euro uit. Als er toevallig schoenen en een jas moeten komen, is dat 300 in totaal denk ik.
Ik geef echt totaal niet om kleding. Het moet functioneel zijn (lees; goed zitten, qua comfort niet belemmerend en qua uitstraling, het moet me staan), niet extreem kreuken, 100% katoen zijn en betaalbaar.
Schoenen idem. Ik zou bijvoorbeeld nooit een baan kunnen hebben waar je verplicht op hakken moet lopen.

Maar ik heb verder makkelijk praten qua werkkleding"eisen"; die zijn er niet :) Het moet heel en schoon zijn, maar zolang je niet in je huispak of half naakt rondloopt, maakt het niet uit wat je draagt :)
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 14-02-2020 07:51
99.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor mijzelf geen budget. Heel af en toe koop ik iets. Het geld gaat meestal op aan de kinderen. Wel kijk ik steeds vaker bij de kringloop want daar hangt echt nog leuk spul tussen. (Al kwam ik laatst met alleen kleding voor mijn middelste dochter thuis, die heeft inmiddels xs/s)
Ben onlangs ook 20kg afgevallen en nog steeds aan het afvallen dus wil er nu ook niet teveel aan uitgeven.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb geen budget en koop niet veel kleren. Als ik nieuwe schoenen nodig heb geef ik daar wel wat meer aan uit. Ik denk dat ik in 2019 zon 300 euro aan schoenen en ook 300 euro aan kleding heb uitgegeven. 50 euro per maad dus.
Alle reacties Link kopieren
Er is niet een 'normaal'. Toen ik weinig verdiende gaf ik niets uit aan kleding en toen ik meer ging verdienen tussen de 400 en 500.

Momenteel zit ik in 3 maanden no buy. Dit jaar nog niets gekocht.
Het scheelt ook veel of je werkkleding krijgt, of een voorschrift voor werkkleding, of dat je je eigen kloffie aan kan.

En hoe belangrijk je het vind! Mijn interesse ligt er niet. Een vriendin van me vind het heerlijk om te shoppen en koopt dus veel dure kleding. Prima toch, iedereen word ergens anders gelukkig van!
Alle reacties Link kopieren
Ik hou sinds 2014 bij wat ik aan kleding uit geef op jaarbasis. Ooit begonnen met 1800 per jaar waar ik van ben geschrokken. Ik besefte dat ik een extra dag werkte in de week om kleding/ meuk te kopen die ik echt niet nodig had. Nu zit ik inmiddels op 350 voor 2019 en werk ik een dag minder :)

Ben al jaren bezig om wat bewuster te zijn van aankopen en te consuminderen, ook om milieuredenen. Ik heb mezelf een budget voor dit jaar gegeven van 250 euro, wat ongeveer 21 pm is. Wel heb ik ongeveer 80 euro aan cadeaubonnen die hierbij opgeteld moeten worden.

Tegenwoordig koop ik liever spullen en dus ook kleding, die ik echt heel mooi vindt ipv kwantiteit of dat ik me laat verblinden door sale. Al zal ik nooit hele hoge bedragen voor kledingstukken of spullen uitgeven. Zo mag een winterjas echt niet meer kosten dan 150 euro, zomerjas 50, een broek of trui rond de 3 tientjes enz.. Maar meestal is alles een stuk goedkoper.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 14-02-2020 08:31
3.78% gewijzigd
Ik geef mezelf geen kleedgeld. Als ik iets leuks zie dan koop ik het als mijn inkomen dat toe laat. De ene maand is het niks en de andere maand €100,00
Ik geef mezelf geen kleedgeld. Als ik iets leuks zie dan koop ik het als mijn inkomen dat toe laat. De ene maand is het niks en de andere maand €100,00! Koop ook vaak tweedehands kleding. Vooral dan leuke jurkjes/rokjes van tante Betsy of King Louie mijn favoriete merken en nieuw voor mij haast niet te betalen.
Ik kijk al een paar jaar achteraf terug wat ik heb uitgegeven aan kleding. Dat is al vier jaar zo’n 1000 euro per jaar. Vijf jaar geleden gaf ik een jaar vrijwel niets uit en dat probeer ik dit jaar weer. Of in ieder geval een half jaar. Ik heb kleding genoeg.
Ik heb de laatste jaren per kledingstuk iets meer uitgegeven en dan dus minder stukken gekocht en dat blijkt voordeliger. Mijn kleding is beter nu, gaat langer mee en staat me ook beter dan de uitverkoopjes die ik vroeger kocht die mwah waren maar die ik voor dat geld niet kon laten liggen.
Ik schrik van bedragen als 200-300 euro per maand. Ik ga niet vegetarisch eten. Minder kleding kopen is mijn bijdrage aan een betere wereld.
Alle reacties Link kopieren
Super goed dat je zo bent afgevallen! Loszittende kleding die eigenlijk niet staat is alles behalve leuk. Ik zou niet kijken naar je maand budget maar een budget maken voor 1 grote shop ronde waar je leuke en goed zittende kleding van koopt. :) Mocht je een tijd op hetzelfde gewicht blijven kan je altijd later meer kopen :-D
Ik koop meestal 1 of 2 kleding stukken per maand voor mezelf. In Dec en Jan heb ik niks voor mezelf gekocht. Dus meestal gewoon als ik iets nodig heb hoor
GinnyJones schreef:
13-02-2020 22:27
Ik geef mezelf geen kleedgeld, ik hou voornamelijk de aanbiedingen in de gaten en koop dan zo nu en dan wat nieuws bij. Ik ben zuinig op mijn kleding en niet modegevoelig. Toevallig vandaag een bestelling gedaan, een trui, een broek en een BH, allen van een degelijk merk. Samen 34 euro. Originele waarde is 75.99. Dat vind ik dan leuk en dan koop ik wat. Maar geen vast bedrag per maand.
Ik snap dit nooit. Ik kan niet eens een broek kopen voor minder dan 60,- en een bh alleen kost bij mij rond de 90,-.

Soms koop ik in de uitverkoop, maar eigenlijk nauwelijks want mijn maat zit er dan toch niet tussen, en ik weet nooit wanneer het uitverkoop is dus ik moet het toevallig tegenkomen.

Ik heb onlangs 3 jurken en 2 vestjes gekocht, in de sale, maar toen was ik nog steeds 300,- kwijt en dat was met 30% of 40 % korting. Normaal kost een jurk me zo rond de 80,-.- 120,-

Ik heb niet veel kleding maar een winterjas kost me al snel 200,-.
Daaronder vind ik vaak het model en de pasvorm niet mooi, en de stoffen niet fijn. Heel soms heb ik mazzel en tref ik iets wat goedkoop is. Maar ik heb een lastige maat en een lastig figuur waardoor goedkope kleding eigenlijk al afvalt. Nu haat ik winkelen en doe ik het zeker niet voor de lol dus ik denk dat ik incl schoenen, sportkleding en jassen enz zo rond de 75,- pm uitgeef. Maar dan dus maanden niets en dan opeens 400,- ofzo. Ik let dus ook niet op aanbiedingen want ik wil echt niet voortdurend bezig zijn met kleding en winkelen.
Ik koop iets, wanneer ik het 'nodig' heb, en dat is natuurlijk ook maar relatief.

Ik merk wel, naarmate ik ouder word, dat ik steeds meer waarde hecht aan kwaliteit en die is vaak gewoon wat duurder.

Ik heb bh's van 75 euro, omdat die echt beter zijn dan prulletjes van 20-30 euro.

Ik las dat iemand, volgens mij zelfs TO, het over een broek heeft van SuperTrash van 100 euro. Maar je betaald zoveel voor de naam, niet de kwaliteit.

Goede kwalitatieve kleding is wel uitzoekwerk.

Je weet wel bij voorbaat dat je voor populaire merken waar je vooral voor de naam betaald, H&M, Primark etc geen kwaliteit krijgt maar voornamelijk mode-items.

En natuurlijk koop ik ook wel de goedkopere kleding, ik blijf dat leuk vinden. Maar het is veel sneller verwassen, lubberig of gaat sneller stuk.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-02-2020 08:19
Ik kijk al een paar jaar achteraf terug wat ik heb uitgegeven aan kleding. Dat is al vier jaar zo’n 1000 euro per jaar. Vijf jaar geleden gaf ik een jaar vrijwel niets uit en dat probeer ik dit jaar weer. Of in ieder geval een half jaar. Ik heb kleding genoeg.
Ik heb de laatste jaren per kledingstuk iets meer uitgegeven en dan dus minder stukken gekocht en dat blijkt voordeliger. Mijn kleding is beter nu, gaat langer mee en staat me ook beter dan de uitverkoopjes die ik vroeger kocht die mwah waren maar die ik voor dat geld niet kon laten liggen.
Ik schrik van bedragen als 200-300 euro per maand. Ik ga niet vegetarisch eten. Minder kleding kopen is mijn bijdrage aan een betere wereld.
Ik weet dat het logischer is om minder kleding in de kast te hebben die je (super)goed staat en graag draagt in plaats van heel veel wat gewoon ok/ prima is en een deel achterin de kast verdwijnt. Toch kan ik er niet over heen stappen om dan in sommige gevallen maar de duurdere items te kopen. Stom vind ik dat van mezelf.

Ik voel me veilig als ik veel keus heb ofzo en raak in paniek als ik bijv maar 3 broeken in totaal zou hebben terwijl ik toch ALTIJD dezelfde 3 broeken draag van de stapel. :roll:

Bij de items die je nu koopt, let je dan ook op het materiaal? Sommige prints van blouses vind ik erg mooi maar als ik dan naar de stof kijk vind ik dat niet in verhouding staan tot de prijs die men er voor vraagt. Al zijn het te gekke prints. Dat is ook iets waar ik me maar moeilijk over heen kan zetten. Al zou ik het item waarschijnlijk iedere week dragen totdat het van mijn rug af valt.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 14-02-2020 09:00
0.03% gewijzigd
Ik geef mezelf geen kleedgeld maar ik hou ook helemaal niet van winkelen voor kleding dus ik geef ook niet zoveel uit. En als wel dan meestal goedkoop bij de h&m of c&a, Kun je prima broeken/shirts/blousen/vestjes krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn budget is in principe 750 euro per jaar. En sommige maanden koop ik meer dan andere maanden. Vooral broeken koop ik regelmatig, omdat die ontzettend hard slijten (fiets 5 keer in de week minstens 20 kilometer en loop er zo'n 3. Shirts een stuk minder. Ik koop in principe pas kleding als het andere stuk is, behalve schoenen. Voor een bepaald merk heb ik een zwak.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
ik koop bijna nooit kleding en als ik wat koop koop ik wel kwaliteit, dat is waarschijnlijk de reden dat ik nooit iets koop want al mijn kleding gaat echt heel erg lang mee. Ik heb een figuur dat eigenlijk gewoon niet veranderd ik heb dezelfde maat als die ik 15 jaar geleden had (uitgezonderd het jaar van zwanger en bevalling) en ik heb blijkbaar ook een smaak die niet verandert want alles wat ik heb vind ik nog leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op kleding en geef daar ook veel geld aan uit. Ik koop elke maand wel iets maar heb daar geen vast bedrag voor. Deze maand zit ik al over de 250 euro en de maand is nog niet om maar het kan goed zijn dat ik de volgende maand niet eens aan de 100 euro kom. Ik reken daar schoenen en laarzen ook onder.
broodtrommel schreef:
14-02-2020 08:52

Bij de items die je nu koopt, let je dan ook op het materiaal? Sommige prints van blouses vind ik erg mooi maar als ik dan naar de stof kijk vind ik dat niet in verhouding staan tot de prijs die men er voor vraagt. Al zijn het te gekke prints. Dat is ook iets waar ik me maar moeilijk over heen kan zetten. Al zou ik het item waarschijnlijk iedere week dragen totdat het van mijn rug af valt.


Ja ik let ook op het materiaal. En hoe het in elkaar zit. Ik ga een 3-4 keer per jaar een stad in om te shoppen. Online winkelen vind ik waardeloos, omdat je dan het materiaal niet kunt voelen. En ik de snit niet kan inschatten.
Ik zet 100 euro opzij in een potje en die gaat elke maand ook wel op (en vaak meer).

Maar bij mij mag een goeie broek dan ook wel 100 euro kosten (MAC of Corel bijv). En een goeie winterjas zelfs het dubbele.

Al koop ik het liefst in de uitverkoop. Maar als ik iets prachtigs zie en ik vind dat ik het nodig heb of verdiend heb.... dan trek ik dat potje weer leeg. Nu staat er bijzonder genoeg nog 100 euro in en hij wordt over 10 dagen weer bijgevuld...
Je kleding is te groot, je hebt ws een maat waarin het nu leuk winkelen is dus koop gewoon wat je wil.
Je mag heus wel vieren dat je bent afgevallen als dat een doel is en dan vind ik het een beetje mal om in dat te doen door in oncomfortabele en niet-passende kleding te gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgevallen dus veel is te groot. Ik wil eigenlijk even een lijstje maken van wat ik nodig heb. Dus dat wordt even alles passen, veel shirts zijn te groot. En dat lijstje dan bij elkaar sprokkelen. Ga er maar wat voor sparen inderdaad. Ik koop veel tweedehands, scheelt al een stuk.
Th∅rdis schreef:
14-02-2020 08:31
Ik snap dit nooit. Ik kan niet eens een broek kopen voor minder dan 60,- en een bh alleen kost bij mij rond de 90,-.

Soms koop ik in de uitverkoop, maar eigenlijk nauwelijks want mijn maat zit er dan toch niet tussen, en ik weet nooit wanneer het uitverkoop is dus ik moet het toevallig tegenkomen.

Ik heb onlangs 3 jurken en 2 vestjes gekocht, in de sale, maar toen was ik nog steeds 300,- kwijt en dat was met 30% of 40 % korting. Normaal kost een jurk me zo rond de 80,-.- 120,-

Ik heb niet veel kleding maar een winterjas kost me al snel 200,-.
Daaronder vind ik vaak het model en de pasvorm niet mooi, en de stoffen niet fijn. Heel soms heb ik mazzel en tref ik iets wat goedkoop is. Maar ik heb een lastige maat en een lastig figuur waardoor goedkope kleding eigenlijk al afvalt. Nu haat ik winkelen en doe ik het zeker niet voor de lol dus ik denk dat ik incl schoenen, sportkleding en jassen enz zo rond de 75,- pm uitgeef. Maar dan dus maanden niets en dan opeens 400,- ofzo. Ik let dus ook niet op aanbiedingen want ik wil echt niet voortdurend bezig zijn met kleding en winkelen.
Ik zweer bij zalando lounge, daar krijg je een mail met hun sale van de dag.
Dat zijn eigenlijk steeds terugkerende merken en ook heel vaak plus of petite (ik weet je maat niet) sizes.
Als je wat nodig hebt dan even een paar weken je mail in de gaten houden en dan toeslaan, dezelfde merken en ook soorten maten komen regelmatig terug.
Scheelt veel geld en hun retournering is ook heel prettig.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
13-02-2020 22:32

Sinds ik alleen nog kleding koop waar bij ik een jubel gevoel krijg koop ik beduidend minder kleren én doe ik er langer mee :). Regelmatig dat ik dus niet iets leukers kan vinden dan wat ik thuis al heb. Kleren gaan nu weg omdat ze afgedragen zijn en zelden omdat ik het toch niet droeg. Dat scheelt aanzienlijk in geld. En kan ik me soms wat duurdere dingen veroorloven.

Dat vind ik een goede insteek. Ik wil mijn kledingkast ook opruimen, er ligt teveel spul in wat ik zelden of nooit draag. En dan inderdaad alleen maar iets nieuws kopen als ik er het wow-gevoel bij krijg en het beter is dan wat ik al heb.

@TO, ik heb ook geen vast budget, het verschilt per maand maar dat bedrag mag dus wel wat minder worden van mezelf.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven