Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel (schoon) moeder betalen voor oppassen

15-05-2019 16:04 824 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_386159 wijzigde dit bericht op 02-09-2019 14:33
99.36% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
15-05-2019 18:06
Waar kun je uit eten voor 50 euro ?
Bij een all you can eat, :proud: wel alleen dan he.
Yoehoehoehoe schreef:
15-05-2019 17:23
3 dagen per week inclusief 2 nachten slapen, al bijna 5 jaar. Ze krijgt hier niets voor. Sinds kort wel bezinegeld. Mocht het zo zijn dat wij kinderen krijgen zou ik haar maximaal 1 dag per week laten oppassen en ook af en toe meenemen een dagje uit of een weekendje weg cadeau doen.
Wow.... Dat is wel heel veel voor heel weinig!
Alle reacties Link kopieren
dnk schreef:
15-05-2019 17:55
Ik vind €80 per maand serieus best een hoop geld voor 1,5 dag in de week.
Serieus??? Weet je wat kinderopvang kost? Dan is 80 euro echt 3x niets.
Alle reacties Link kopieren
Wat kinderopvang je kost is natuurlijk geheel afhankelijk van je inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
15-05-2019 17:43
Maar dan is het toch gewoon goed?
Moeder wil betaald krijgen. Schoonmoeder niet. Dan krijgen ze toch allebei wat ze willen?

Ja precies. Ik snap het probleem ook niet. Zo laten TO en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-05-2019 17:01
Straks komt je moeder in een bejaardenhuis terecht en ga jij de was voor haar doen, vraag je daar dan ook geld voor, omdat het structureel elke week is? Of als één van je ouders erg ziek wordt en je ze elke week naar het ziekenhuis moet brengen, reken je daar dan ook voor? Of je vader kan niet meer zelfstandig z'n boodschappen doen, en jij doet dat elke week voor hem, daar vraag je toch niks voor? Ik zou dat nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.
Het is allemaal niet niks en structureel. Ik zie dat allemaal als dingen die je voor elkaar doet, gewoon, omdat je familie bent. En als ik het idee zou krijgen dat het oppassen een opgave wordt, dan zou ik mijn ouders zeker niet vragen om op te passen.
Nou....
In mijn situatie: zus heeft weinig met familie en komt zo min mogelijk naar huis.
Zus woont ook 3 uur rijden van ouders.
Ik woon op 20 minuten rijden van ouders.
3 x raden wie tegen de tijd dat dit aan de orde komt, de was mag gaan doen !
Of ritjes ZH, boodschappen enz.
Ik heb dit wel besproken met ouders en deze geven aan daar wel een kleine vergoeding voor te willen geven,
aangezien ik fulltime werk met kinderen, en man + eigen huishouden heb.
Ik vind het heel bijzonder dat er structureel geld wordt betaald voor oppas door ouders. Maar ik snap ook dat andere daar anders over denken.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-05-2019 17:01
Straks komt je moeder in een bejaardenhuis terecht en ga jij de was voor haar doen, vraag je daar dan ook geld voor, omdat het structureel elke week is? Of als één van je ouders erg ziek wordt en je ze elke week naar het ziekenhuis moet brengen, reken je daar dan ook voor? Of je vader kan niet meer zelfstandig z'n boodschappen doen, en jij doet dat elke week voor hem, daar vraag je toch niks voor? Ik zou dat nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.
Het is allemaal niet niks en structureel. Ik zie dat allemaal als dingen die je voor elkaar doet, gewoon, omdat je familie bent. En als ik het idee zou krijgen dat het oppassen een opgave wordt, dan zou ik mijn ouders zeker niet vragen om op te passen.
Helemaal mee eens, aan familie vraag je toch geen geld voor dat soort dingen. Ik zou haar wat meer verwennen met iets wat ze leuk vindt (bloemetje, parfum, boek, bioscoop, dvd ...), of eens gaan eten of zo. Op die manier zou ik mijn dankbaarheid tonen.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
ninanoname schreef:
15-05-2019 17:01
Straks komt je moeder in een bejaardenhuis terecht en ga jij de was voor haar doen, vraag je daar dan ook geld voor, omdat het structureel elke week is? Of als één van je ouders erg ziek wordt en je ze elke week naar het ziekenhuis moet brengen, reken je daar dan ook voor? Of je vader kan niet meer zelfstandig z'n boodschappen doen, en jij doet dat elke week voor hem, daar vraag je toch niks voor? Ik zou dat nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.
Het is allemaal niet niks en structureel. Ik zie dat allemaal als dingen die je voor elkaar doet, gewoon, omdat je familie bent. En als ik het idee zou krijgen dat het oppassen een opgave wordt, dan zou ik mijn ouders zeker niet vragen om op te passen.

Ik wordt oma en ga structureel oppassen en ik ben het hier helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader en moeder passen beiden een dag op in de week.
Zij willen er absoluut geen geld voor.

Sowieso betalen wij altijd als we met hen uit eten gaan. Dat is al snel 2x per maand (niet culinair, maar meestal kindvriendelijk).

Wij doen af en toe een groter cadeau. Een iPad, een airfryer, een draagbare speaker, een mooie gereedschapskoffer.
We weten helaas vaker iets leuks voor mijn moeder te verzinnen, dan voor mijn vader.
Heel af en toe geven we tijdens een etentje een envelop met geld erin, gewoon, omdat we het wel kunnen missen, maar zij echt niet structureel betaald willen krijgen. Dat nemen ze dan morrend aan en vervolgens wil mijn vader het eten dan betalen. Wat dan niet mag;)
Volgende cadeau wordt waarschijnlijk een bankje voor in de tuin.

Mijn zusje past 1 middag in de week op en die is daar minder voor gaan werken. Wij betalen haar wat ze misloopt aan salaris. Komt neer op ongeveer een tientje per uur.

Over een maandje is het oppassen klaar...
Alle reacties Link kopieren
aquake82 schreef:
15-05-2019 18:44
Helemaal mee eens, aan familie vraag je toch geen geld voor dat soort dingen. Ik zou haar wat meer verwennen met iets wat ze leuk vindt (bloemetje, parfum, boek, bioscoop, dvd ...), of eens gaan eten of zo. Op die manier zou ik mijn dankbaarheid tonen.
Het is natuurlijk wel een verschil of iemand eigen salaris inlevert om op je kind te passen / je was te doen en je naar de dokter te rijden of dat iemand niet - meer - werkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
15-05-2019 19:14
Het is natuurlijk wel een verschil of iemand eigen salaris inlevert om op je kind te passen / je was te doen en je naar de dokter te rijden of dat iemand niet - meer - werkt.
Jawel maar ook dan nog vind niet iedereen het nodig daar geld voor te krijgen. Gewoon in overleg dus.
Hannie85 schreef:
15-05-2019 18:23
Wat kinderopvang je kost is natuurlijk geheel afhankelijk van je inkomen.
Niet geheel.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
15-05-2019 19:14
Het is natuurlijk wel een verschil of iemand eigen salaris inlevert om op je kind te passen / je was te doen en je naar de dokter te rijden of dat iemand niet - meer - werkt.
Aan de ene kant wel, maar mijn ouders zijn er ook minder voor gaan werken. Maar wel op eigen verzoek. Mijn vader stond er op om een eigen dag op te gaan passen. We hebben het er wel serieus over gehad, maar ze willen het echt niet. Ze weten ook dat we mijn zusje wel betalen.

Bij mijn zusje hebben we het haar gevraagd en in eerste instantie wilde ze het echt niet. We weten dat ze het goed kan gebruiken, dus gelukkig is ze uiteindelijk wel akkoord gegaan.
Ik vind het ook gek om geld te vragen, maar ik heb ook geen ervaring met structureel oppassen door een grootouder, dus ik heb ook geen idee verder.
Vaak willen de grootouders zelf structureel oppassen. Ze vinden het fantastisch om hun kleinkinderen vaak te zien en ervaren het niet als een last. Tenminste dat is wat ik veel om me heen zie. Geld betalen komt bij niemand op, omdat het familie is.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk er van op dat hier zoveel mensen het maar heel gewoon vinden dat opa en oma structureel gratis komen oppassen.
Ik vind het niet gek om daar geld voor te vragen. Oma's hebben ook zo hun onkosten, zoals reiskosten. En als het in hun huis is, extra eten, pampers, noem het maar. Sommigen gaan zelfs minder werken. Wat kost dat? En minder pensioenopbouw hierdoor, kost heel veel.

Ik zou wel eens willen weten dat als opa en oma als oppas net zo duur was als de proffesionele kinderopvang, hoeveel dan zouden kiezen voor opa en oma. Want nu is het lekker makkelijk, en vooral lekker goedkoop. Zelf verdienen mensen door die gratis oppas 'bakken' met geld. En 80,00 wordt dan al te gek gevonden.

En voor de mensen die zeggen dat opa en oma het heerlijk vinden. Ik ken er genoeg die het in werkelijkheid lang niet altijd leuk vinden, en het erg intensief vinden, maar dat durven ze meestal niet te zeggen.
Subnautica schreef:
15-05-2019 20:00
Ik kijk er van op dat hier zoveel mensen het maar heel gewoon vinden dat opa en oma structureel gratis komen oppassen.

Ik ook. Onder het mom van ze vinden het zo ontzettend leuk. Tegenwoordig schijn je dit vrijwillig verplicht te moeten doen als opa en oma. Het is gewoon gratis oppas, een enkeling die wel iets geeft.
Blijenvrij schreef:
15-05-2019 20:01
Ik vind het niet gek om daar geld voor te vragen. Oma's hebben ook zo hun onkosten, zoals reiskosten. En als het in hun huis is, extra eten, pampers, noem het maar. Sommigen gaan zelfs minder werken. Wat kost dat? En minder pensioenopbouw hierdoor, kost heel veel.

Ik zou wel eens willen weten dat als opa en oma als oppas net zo duur was als de proffesionele kinderopvang, hoeveel dan zouden kiezen voor opa en oma. Want nu is het lekker makkelijk, en vooral lekker goedkoop. Zelf verdienen mensen door die gratis oppas 'bakken' met geld. En 80,00 wordt dan al te gek gevonden.

En voor de mensen die zeggen dat opa en oma het heerlijk vinden. Ik ken er genoeg die het in werkelijkheid lang niet altijd leuk vinden, en het erg intensief vinden, maar dat durven ze meestal niet te zeggen.
Wij hebben een heel goede en open band met onze ouders. Alles kan en mag worden uitgesproken (en dit gebeurt soms ook) en wij checken vaak of alles nog naar wens verloopt. Hier dus echt heel betrokken opa's en oma's, die zeker nergens toe gedwongen worden, die niet minder zijn gaan werken en die met alle liefde oppassen.

Het gaat voor ons niet om lekker goedkoop, of lekker makkelijk. We zien de voordelen voor zowel onze kinderen als voor onze ouders. De band is ontzettend sterk geworden over de jaren. Alle partijen zijn blij met deze constructie, dus ik zie niet in wat dan het probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Hier passen opa en oma niet structureel op en dat is een bewuste keus.
Ik wilde ze gewoon in rol van opa en oma en niet mede opvoeder.

Wel kan ik mijn kleine dame altijd even bij mijn schoonouders brengen als ik dat vraag voor een uur of twee zodat ik even lekker naar mijn paard kan. Die optie gebruik ik nog wel eens als ik verder weinig heb kunnen gaan. Ze gaan dan heerlijk spelen en genieten allemaal. Bij mijn. Ouders slaapt ze regelmatig is een nachtje in t weekend als wij een feestje ofzo hebben.
Ik geef beide oma’s regelmatig een trollbead kraal als dsnk
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
15-05-2019 20:11
Hier passen opa en oma niet structureel op en dat is een bewuste keus.
Ik wilde ze gewoon in rol van opa en oma en niet mede opvoeder.

Wel kan ik mijn kleine dame altijd even bij mijn schoonouders brengen als ik dat vraag voor een uur of twee zodat ik even lekker naar mijn paard kan. Die optie gebruik ik nog wel eens als ik verder weinig heb kunnen gaan. Ze gaan dan heerlijk spelen en genieten allemaal. Bij mijn. Ouders slaapt ze regelmatig is een nachtje in t weekend als wij een feestje ofzo hebben.
Ik geef beide oma’s regelmatig een trollbead kraal als dsnk
Onze ouders zijn geen mede-opvoeders hoor. Geen van allen, of ze nu structureel een dag in de week oppassen, of soms eens een paar uur, of eens gaan logeren, dat maakt geen verschil.
Maya85 schreef:
15-05-2019 20:06
Wij hebben een heel goede en open band met onze ouders. Alles kan en mag worden uitgesproken (en dit gebeurt soms ook) en wij checken vaak of alles nog naar wens verloopt. Hier dus echt heel betrokken opa's en oma's, die zeker nergens toe gedwongen worden, die niet minder zijn gaan werken en die met alle liefde oppassen.

Het gaat voor ons niet om lekker goedkoop, of lekker makkelijk. We zien de voordelen voor zowel onze kinderen als voor onze ouders. De band is ontzettend sterk geworden over de jaren. Alle partijen zijn blij met deze constructie, dus ik zie niet in wat dan het probleem is.

Wie zegt dat het een probleem is als het zo is afgesproken? Als jullie het idee hebben dat jullie ouders het met plezier doen is dat prima. Ik weet dat er gezinnen zijn waar gedacht wordt dat de grootouders met plezier oppassen terwijl de grootouders daar toch wat anders over denken. Ik vind trouwens ook dat de grootouders dat dan gewoon moeten zeggen en als ze dat niet willen of durven, daar niet over moeten zeuren.
nerdopviva schreef:
15-05-2019 20:22
Wie zegt dat het een probleem is als het zo is afgesproken? Als jullie het idee hebben dat jullie ouders het met plezier doen is dat prima. Ik weet dat er gezinnen zijn waar gedacht wordt dat de grootouders met plezier oppassen terwijl de grootouders daar toch wat anders over denken. Ik vind trouwens ook dat de grootouders dat dan gewoon moeten zeggen en als ze dat niet willen of durven, daar niet over moeten zeuren.

Mensen willen dit graag geloven, want dat komt hen goed uit. Natuurlijk zijn er grootouders die echt graag oppassen, maar op een of andere manier gaan oma's vaak bij mij klagen hierover. Ik heb net wat te vaak gehoord dat ze het niet leuk vinden, soms lastige kinderen, vaak ook de verplichting, dat het zwaar is, en ook de frequentie. Maar helaas durven veel dit niet te zeggen.
nerdopviva schreef:
15-05-2019 20:22
Wie zegt dat het een probleem is als het zo is afgesproken? Als jullie het idee hebben dat jullie ouders het met plezier doen is dat prima. Ik weet dat er gezinnen zijn waar gedacht wordt dat de grootouders met plezier oppassen terwijl de grootouders daar toch wat anders over denken. Ik vind trouwens ook dat de grootouders dat dan gewoon moeten zeggen en als ze dat niet willen of durven, daar niet over moeten zeuren.
Precies. Het zijn volwassen mensen die zelf hun grenzen kunnen aangeven. Daarbij vragen wij regelmatig of alles nog goed gaat. We geven genoeg mogelijkheid om iets uit te spreken. Zo geven we af en toe aan dat we het prima anders kunnen regelen, mocht het toch te veel worden. En als de situatie verandert, dan geven we dit nogmaals aan.

Maar als iedereen tevreden en blij is, dan ga ik er niets achter zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven