Geld & Recht alle pijlers

hoeveel spaargeld na de aanschaf van een eerste huis?

16-05-2019 15:58 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken naar huizen. Mijn vriendin heeft een studieschuld en ik heb een spaarpot. We hebben beide nog een startersloon omdat we ook pas 25 zijn. We zouden ex studieschuld voor ongeveer 3 ton kunnen lenen maar omdat we ons niet willen vast zetten en niet willen liegen over de studieschuld gaan we maximaal voor 2,25 ton aan hypotheek nemen. Na het aanvullen met een gedeelte eigen vermogen komen we boven de 3 ton uit maar ik wil niet alles er in stoppen. We gaan op een plek wonen waar we waarschijnlijk beide een auto willen hebben en je wilt nog wat achter de hand houden voor het geval dat. Mijn vraag is dus hoeveel houden starters gemiddel achter de hand?
Alle reacties Link kopieren
Nou met zulke cijfers mag je wel wat overhouden ja, wat een luxe zeg :-]
Toen wij 2 jaar geleden kochten hadden we na alles geen cent meer over. 0.0 op de spaarrekening. En dan hebben we nog 2 jonge kinderen ook, echt bijna een doodzonde tegenwoordig ;-D
Toen zijn we als een gek weer gaan sparen natuurlijk, nieuwe keuken zelf ingebouwd,stonden weer bijna op 0 en nu weer een kleine buffer. We kunnen alles wel willen indekken maar de realiteit bestaat ook nog. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we net een nieuwe wasmachine hadden en om sneller te kunnen sparen tijdlang geen auto hebben gehad. (Nog een doodzonde!)
Toen mijn zoon viel en naar het zkh moest heb ik gewoon een taxi gebeld om maar wat te noemen.. Aan alles is een mouw te passen.

To,ik zou eerder je spaargeld insteken dan hoge maandlasten. Je weet maar nooit wat er gebeurt, en dan is het fijn als je je huis niet hoeft te verkopen. Laat door je tussenpersoon verschillende scenario's opstellen en denk er goed over na. En geniet ervan,een huis kopen is stressvol maar ik vond het ook erg leuk!
anoniem16121612 wijzigde dit bericht op 17-05-2019 10:47
10.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
drugarth schreef:
16-05-2019 18:17

- ik zou meteen een huis kopen dat zo goed mogelijk aansluit bij jullie toekomstige wensen. Verhuizen is mega duur, dus in 1 keer goed is vaak beter dan in stapjes opklimmen...…mocht dat een iets duurder huis betekenen, dan is dat maar zo.
Jullie zijn nog starters, dus jullie loon gaat waarschijnlijk nog significant stijgen, dus de financiële ruimte wordt alleen maar weer groter.
Let op: ik zeg dus niet zo duur dat je geen leuke dingen meer kunt doen of niet meer kunt sparen, moet natuurlijk wel verantwoordelijk blijven.
Maar als je je het kunt veroorloven zou ik niet kiezen voor een net-niet woning voor 225k als een toekomstig bestendig huis 300k kost.
Goeie tip, wij zaten eerst ook naar huizen te kijken in de prijsklasse 275-300 maar het was het allemaal net niet en toch al snel te klein.
Nu voor 325k een prachtig huis gekocht waar we bij wijze van spreken ons hele leven kunnen blijven. Leencapaciteit is 450k dus we zitten nu zeer comfortabel en houden voldoende over om te leven.
Alle reacties Link kopieren
Als meubelverkoopster kan ik je uit ervaringsverhalen van kopers vertellen dat je minder geld gaat overhouden dan je denkt. Hoe vaak ik niet gehoord heb dat er bijna geen budget meer is voor een bank, omdat alle andere dingen veel duurder waren dan gedacht.

Ik geef je dus als tip; bekijk goed wat je nodig hebt en wat dat kost, maak daarvan een lijstje en vermenigvuldig de som dan met twee. Nee, een emmer latex is niet zo duur. Maar met wat pech blijkt één laag niet voldoende en moet je nog een emmer bij halen. De rollers, bakjes, beschermfolie en kwasten kosten meer dan de verf.
De vloer zag er prima uit toen je het huis bekeek, maar eenmaal leeg blijkt diezelfde vloer toch minder mooi dan je dacht. Je komt erachter dat de maatvoering van gordijnen/luxaflex niet aansluit op de grootte van de ramen. Over gordijnen gesproken; die vallen nog wel mee, maar ze moeten ook ergens aan hangen. Iets simpels als thee- en handdoeken, als je ietsje meer wilt dan ikeameuk gaan je de prijzen nog vies tegenvallen.

Met andere woorden; alles wordt duurder dan je denkt, neem dat maar van mij aan. Zeker als je ouders wat rijker zijn dan gemiddeld, de kans is groot dat je de duurdere dingen mooier zult vinden omdat je daar aan gewend bent.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-05-2019 17:32
Dank je, ik zat per ongeluk te krijsen in de metro net na het lezen van deze post
'maar 25 en een startersloon, we kunnen 3 ton lenen'
🎻🎻🎻
Met de juiste opleiding kan je prima starten met 2500 euro bruto per maand. Als je dat allebei hebt, kan je meer dan 3 ton lenen.
Ik lees mee.

Vriend wil namelijk graag kopen, ik wil blijven huren omdat ik van mening ben dat we het financieel niet kunnen.

Onze situatie is wel iets anders omdat we niet in Nederland wonen, maar in een ander Europees land waar andere regels gelden. Zo moeten we bijvoorbeeld een percentage (minimaal 5) van het aankoopbedrag als aanbetaling doen. Aangezien we in een dure stad wonen, kan dat bedrag flink oplopen.

Maar toch, ik lees mee. Ik heb al enkele goede tips voorbij zien komen.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
16-05-2019 18:17
Ik zou als eerste die studieschuld oplossen... erg onlogisch om die niet af te betalen met zoveel budget.
Studieschuld aflossen is juist niet logisch. Er zit nog geen rente op en als er rente op komt is het heel weinig. Ik verlaag dan liever mijn hypotheek waarop ik veel meer betaal dan die studieschuld. Daarnaast heb je ook nogeens langer om die studieschuld af te betalen (35 jaar geloof ik) dus die tijd nemen we er voor want het kost toch niks en het zit nu niet in de weg. Als het in de weg gaat zitten lossen we het wel in een keer af.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
16-05-2019 18:58
Hoe zit het met meubels en inrichting?

Als je nog de helft van je elektrische toestellen, een zetel, een bed, een eettafel, ... moet kopen hou je best maar wat meer achter de hand.

Hoe is de staat van het huis?
Als er nog verbouwd moet worden, hou je dat spaargeld maar beter voor een stuk apart. En ook alles schilderen, een nieuwe vloer, ... kost geld.

Hou rekening met overlappende kosten.
Je huishuur die nog 1 à 2 maanden loopt terwijl je al aan 't klussen bent.


Als je dan toch wat spaargeld hebt, zou ik minstens 15 à 20.000 euro opzij houden.
We willen een instap klaar huis als het lukt want we kunnen zelf niet verbouwen aangezien we samen 4 linkerhanden hebben. We moeten nog wel de hele inrichting hebben op de keuken spullen, tv's en bed na. Dus daar gaat ook nog een paar duizend euro in zitten waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
17-05-2019 09:50
Inderdaad en dan lekker in de vrije sector gaan huren, want dat is goedkoper..
Vrije sector huren is vaak duurder maar wel onderhoudsvrij. Plus met huren bouw je niks op het is in mijn ogen net zo nutteloos als een pak sigaretten roken op een dag.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
17-05-2019 10:31
Dit idd. Heb je je al (goed) laten voorlichten? Zeker als je veel eigen geld inbrengt is dat wel belangrijk, verschillende constructies mogelijk.

Verder vind ik dit best typerend voor de huidige generatie jongeren hoor. Zie het in mijn omgeving ook best vaak: gezeur over dat ze moeten lenen voor hun studie, geen tijd hebben om te werken blabla en ondertussen worden ze flink gespekt door pa en ma. Daarna ook nog bij aankoop van een huis, en in de vorm van gratis kinderopvang.

Maakt mij allemaal niet uit, heb het prima voor elkaar (ondanks armlastige ouders) maar vind het wel echt iets van nu.
We hebben inderdaad al met een hypotheek adviseur gezeten. Die heeft ons een aantal opties gegeven en aangezien dit ons eerste huis is is het niet waarschijnlijk dat wij daar blijven wonen tot ons pensioen dus is annuïteit in onze ogen het meest voor de hand liggend.
anoniem16121612 schreef:
17-05-2019 10:44
Nou met zulke cijfers mag je wel wat overhouden ja, wat een luxe zeg :-]
Toen wij 2 jaar geleden kochten hadden we na alles geen cent meer over. 0.0 op de spaarrekening. En dan hebben we nog 2 jonge kinderen ook, echt bijna een doodzonde tegenwoordig ;-D
Toen zijn we als een gek weer gaan sparen natuurlijk, nieuwe keuken zelf ingebouwd,stonden weer bijna op 0 en nu weer een kleine buffer. We kunnen alles wel willen indekken maar de realiteit bestaat ook nog. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we net een nieuwe wasmachine hadden en om sneller te kunnen sparen tijdlang geen auto hebben gehad. (Nog een doodzonde!)
Toen mijn zoon viel en naar het zkh moest heb ik gewoon een taxi gebeld om maar wat te noemen.. Aan alles is een mouw te passen.
Haha dat ja.
Na aankoop huis hadden we ook niks meer. Fijn gaan sparen weer maar daarna hebben we 10 magere jaren gehad. Steeds weer de buffer in moeten leveren vanwege dingen als nieuwe wasmachine, dure autoreparaties, werkloosheid. Pas nu zijn we weer in de positie wat te gaan sparen.
Doodzondes? Ja vast, maar die buffer is toch voor dit soort dingen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven