Geld & Recht
alle pijlers
Hoeveel zakgeld krijgt jullie zoon/dochter op het VO?
zaterdag 3 augustus 2024 13:46
maandag 5 augustus 2024 10:38
Ik lees hier allemaal bedragen per maand, maar dat is soms krap aan € 6 per week voor 2e en 3e klassers. Ik kom uit een arm gezin en ik kreeg na de basisschool 5 gulden per week, in de tweede klas 7,50, in de derde een tientje en daarna moest ik het zelf aan verdienen. Ik verbaas mij dus over de lage bedragen van nu. Mijn dochter gaat straks naar de tweede en ik had al toegezegd dat ze dan een tientje zou krijgen per week. Maar dat is dus echt buiten proportioneel veel als ik dit allemaal zo lees.
maandag 5 augustus 2024 15:12
Wat moet je als kind, als je ouders je natje, je droogje, je telefoon, OV, sport, cadeautjes en kleding betalen, nou helemaal per se uitgeven?
Het is denk ik wel goed om ze te leren de hand op de knip te houden. Je hoeft niet altijd maar wat te kopen. Dan gaan ze wat kopen, om wat te kopen.
Ik moest van mijn zakgeld vroeger zelf mijn telefoon, strippenkaarten, bioscoopbezoeken en cadeautjes voor vriendinnen betalen. Ook kreeg ik kleedgeld. Als ik een frietje wilde kopen na school, dan moest ik dat zelf betalen. Zou m'n moeder denk ik zelfs een beetje boos over geworden zijn als ze daar achter gekomen was, want 'nergens voor nodig'. Laat staan dat ze dat ging lopen financieren. Weet nog heel goed dat toen m'n beugel eruit gehaald was en ik mezelf trakteerde op een Swirl, mijn moeder geheel buiten haar normale patronen om ineens dat ijsje achteraf sponsorde. Dat was zeker niet gewoon. En mijn ouders zaten erg ruim in die tijd. Dat was het punt niet.
Denk dus dat je beter wat meer kunt geven, en ze dan leren om na te denken over toekomstige uitgaven. En dan verder geen ijsjes en frietjes en bioscoopbezoeken sponsoren. Geld kan maar één keer op.
Het is denk ik wel goed om ze te leren de hand op de knip te houden. Je hoeft niet altijd maar wat te kopen. Dan gaan ze wat kopen, om wat te kopen.
Ik moest van mijn zakgeld vroeger zelf mijn telefoon, strippenkaarten, bioscoopbezoeken en cadeautjes voor vriendinnen betalen. Ook kreeg ik kleedgeld. Als ik een frietje wilde kopen na school, dan moest ik dat zelf betalen. Zou m'n moeder denk ik zelfs een beetje boos over geworden zijn als ze daar achter gekomen was, want 'nergens voor nodig'. Laat staan dat ze dat ging lopen financieren. Weet nog heel goed dat toen m'n beugel eruit gehaald was en ik mezelf trakteerde op een Swirl, mijn moeder geheel buiten haar normale patronen om ineens dat ijsje achteraf sponsorde. Dat was zeker niet gewoon. En mijn ouders zaten erg ruim in die tijd. Dat was het punt niet.
Denk dus dat je beter wat meer kunt geven, en ze dan leren om na te denken over toekomstige uitgaven. En dan verder geen ijsjes en frietjes en bioscoopbezoeken sponsoren. Geld kan maar één keer op.
maandag 5 augustus 2024 15:20
Taskmaster schreef: ↑05-08-2024 15:12Wat moet je als kind, als je ouders je natje, je droogje, je telefoon, OV, sport, cadeautjes en kleding betalen, nou helemaal per se uitgeven?
Ja dit. Wij stuurden onze ouders vroeger echt geen Tikkie na elk ijsje in de stad, maar ik lees dat ouders dat nu wel vaak doen. Dus die lage bedragen moeten in de context gezien worden: tegenwoordig hoeven kinderen ook echt vrijwel niks meer van dat zakgeld te betalen, en daarnaast is het vrij normaal dat er flinke bedragen gegeven worden voor verjaardagen dus die spaarrekeningen lopen tegelijk ook vol.
Voor ijsjes/croissantjes/zakken chips/lipglosjes is 6 Euro in de week toch meer dan genoeg voor een 13 jarige? Je kan ze wel meer geven, maar dan loop je het risico dat het gewoon opgaat aan meer ongezond vr(eten) en plastic rommel van de Action. Lijkt mij persoonlijk niet zo nuttig.
maandag 5 augustus 2024 15:24
Wij betalen wel telefoon ed.
Zij krijgen (zitten niet meer op VO) 50 euro per maand en ze hebben allebei een bijbaan.
Ze betalen daar hun lunch van (als ze het niet van huis willen meenemen) en hun uitstapjes ed.
Als ze een tikkie sturen voor een ijsje oid dan lach ik ze nog net niet uit.
Dat gaan we dus niet doen.
Zij krijgen (zitten niet meer op VO) 50 euro per maand en ze hebben allebei een bijbaan.
Ze betalen daar hun lunch van (als ze het niet van huis willen meenemen) en hun uitstapjes ed.
Als ze een tikkie sturen voor een ijsje oid dan lach ik ze nog net niet uit.
Dat gaan we dus niet doen.
maandag 5 augustus 2024 16:42
In mijn vroeger had niemand een mobiele telefoon, laat staan tikkies,Charlotta schreef: ↑05-08-2024 15:20Ja dit. Wij stuurden onze ouders vroeger echt geen Tikkie na elk ijsje in de stad, maar ik lees dat ouders dat nu wel vaak doen. Dus die lage bedragen moeten in de context gezien worden: tegenwoordig hoeven kinderen ook echt vrijwel niks meer van dat zakgeld te betalen, en daarnaast is het vrij normaal dat er flinke bedragen gegeven worden voor verjaardagen dus die spaarrekeningen lopen tegelijk ook vol.
Voor ijsjes/croissantjes/zakken chips/lipglosjes is 6 Euro in de week toch meer dan genoeg voor een 13 jarige? Je kan ze wel meer geven, maar dan loop je het risico dat het gewoon opgaat aan meer ongezond vr(eten) en plastic rommel van de Action. Lijkt mij persoonlijk niet zo nuttig.
OV betaalden mijn ouders. Sporten tot een jaar of 15 overigens ook (toen ben ik gestopt met sporten - dus ik weet niet tot welke leeftijd ze anders waren blijven doorbetalen. Verder moest ik er alles van betalen. Maar dat was tot aan dat ik uitging ook gewoon aan ongezond eten.
Mijn zoon heeft jarenlang niks uitgegeven. Hij at in de onderbouw (tm jaar 3) gewoon zijn boterhammen van thuis. Ze mochten in de tussenuren niet buiten school (van school) en in de kantine heeft hij nooit wat gekocht. De laatste 2 jaren gaat hij wel naar buiten, dus dan wordt er gesnackt. verder geeft hij nog steeds niks uit. Bij de action komt hij niet. Hij koopt echt alleen (ongezond) eten. Dus zijn spaarrekening is inderdaad vol, ondanks hij "maar" tussen de 22 en 30 euro per maand kreeg.
maandag 5 augustus 2024 19:25
Pelle schreef: ↑05-08-2024 16:42In mijn vroeger had niemand een mobiele telefoon, laat staan tikkies,
OV betaalden mijn ouders. Sporten tot een jaar of 15 overigens ook (toen ben ik gestopt met sporten - dus ik weet niet tot welke leeftijd ze anders waren blijven doorbetalen. Verder moest ik er alles van betalen. Maar dat was tot aan dat ik uitging ook gewoon aan ongezond eten.
Mijn zoon heeft jarenlang niks uitgegeven. Hij at in de onderbouw (tm jaar 3) gewoon zijn boterhammen van thuis. Ze mochten in de tussenuren niet buiten school (van school) en in de kantine heeft hij nooit wat gekocht. De laatste 2 jaren gaat hij wel naar buiten, dus dan wordt er gesnackt. verder geeft hij nog steeds niks uit. Bij de action komt hij niet. Hij koopt echt alleen (ongezond) eten. Dus zijn spaarrekening is inderdaad vol, ondanks hij "maar" tussen de 22 en 30 euro per maand kreeg.
Dit is bij mijn zoon net zo. En dochter heeft wel een gat in de hand en bezoekt veelvuldig de Action en het Kruidvat, naast natuurlijk de ongezonde meuk. Zij heeft dus een bijbaantje om haar levensstijl te bekostigen terwijl hij met een dikke bankrekening op de bank kan zitten
maandag 5 augustus 2024 19:31
Hier zitten zowel de Action als de Mac op de fietsroute naar school. Ze gingen wel eens met een stel meiden ontbijten bij Mac. Ik hield haar rekening met een schuin oog in de gaten, zag ik dat er heel wat meer was afgeschreven dan een ontbijtje. Bleek dat ze gewoon ‘‘s morgens om 9 uur een heel menu en milkshake weg zaten te werkenCharlotta schreef: ↑05-08-2024 19:25Dit is bij mijn zoon net zo. En dochter heeft wel een gat in de hand en bezoekt veelvuldig de Action en het Kruidvat, naast natuurlijk de ongezonde meuk. Zij heeft dus een bijbaantje om haar levensstijl te bekostigen terwijl hij met een dikke bankrekening op de bank kan zitten
maandag 5 augustus 2024 19:53
Dat heb ik ook een keer met mijn zoon gehad. Niet om 9:00, maar rond lunchtijd. Was met een vriendje naar de KFC, ik zag dat er rond de 16 euro was afgeschreven. Ik dacht dat hij voor hun samen had betaald. Maar was alleen voor hemzelf. Hele emmer kip, patat en drinken..KamilleT schreef: ↑05-08-2024 19:31Hier zitten zowel de Action als de Mac op de fietsroute naar school. Ze gingen wel eens met een stel meiden ontbijten bij Mac. Ik hield haar rekening met een schuin oog in de gaten, zag ik dat er heel wat meer was afgeschreven dan een ontbijtje. Bleek dat ze gewoon ‘‘s morgens om 9 uur een heel menu en milkshake weg zaten te werken
maandag 5 augustus 2024 21:39
Welnee, mijn zoon gaat naar de 4e, krijgt sinds de 3e 50 euro per maand en veel klasgenoten krijgen meer dan hij. Ligt denk ik vooral aan wat je zelf te besteden hebt en wat je kind nodig heeft. Als ze niks uitgeven als ze 5 euro per week krijgen, snap ik dat mensen niet verhogen. Maar van 5 euro per week kan je vrij weinig natuurlijk, laten we eerlijk zijn.Baudolino schreef: ↑05-08-2024 10:38Ik lees hier allemaal bedragen per maand, maar dat is soms krap aan € 6 per week voor 2e en 3e klassers. Ik kom uit een arm gezin en ik kreeg na de basisschool 5 gulden per week, in de tweede klas 7,50, in de derde een tientje en daarna moest ik het zelf aan verdienen. Ik verbaas mij dus over de lage bedragen van nu. Mijn dochter gaat straks naar de tweede en ik had al toegezegd dat ze dan een tientje zou krijgen per week. Maar dat is dus echt buiten proportioneel veel als ik dit allemaal zo lees.
maandag 5 augustus 2024 22:04
missyh schreef: ↑05-08-2024 21:39Welnee, mijn zoon gaat naar de 4e, krijgt sinds de 3e 50 euro per maand en veel klasgenoten krijgen meer dan hij. Ligt denk ik vooral aan wat je zelf te besteden hebt en wat je kind nodig heeft. Als ze niks uitgeven als ze 5 euro per week krijgen, snap ik dat mensen niet verhogen. Maar van 5 euro per week kan je vrij weinig natuurlijk, laten we eerlijk zijn.
Maar waar heeft je kind dan 50 voor nodig? Je kan ook denken: van ons krijg je 25 en voor de rest kan je een baantje zoeken.
maandag 5 augustus 2024 22:40
Dat kan inderdaad, maar waarom zou dat moeten? Hij gaat verstandig met zijn geld om, spaart en geeft het niet allemaal aan snaai uit. Ik kan het missen en alles is duur. Keertje naar de bios is al snel 15 euro, entree voor het zwembad is 7 euro. Als je er dan nog een keer een cadeautje van mowt kopen, is je geld snel op. Niet iedereen heeft evenveel tijd voor bijbaantjes en het zorgt er niet per se voor dat ze beter met geld om leren gaan of de waarde beter leren kennen. Daarom zei ik ook, het verschilt per situatie en per kind denk ik.
dinsdag 6 augustus 2024 00:16
Maar is zakgeld geen leergeld? Waarom geef je hem niet wat meer en laat je hem zelf meer betalen? Ik begrijp dat nooit.
woensdag 7 augustus 2024 11:38
Oudste twee (18, mbo; 16 vo) krijgen €15 pm zakgeld. Jongste (bijna 14, vo) krijgt €10 pm. Daarnaast krijgen ze alledrie €50 kleedgeld.
Wij betalen alles wat nodig is voor de opleiding, sport, telefoonabonnement en medische kosten, en daarnaast in principe bij de meiden de bh’s.
De medische kosten is bij de oudste nu van toepassing omdat hij meerderjarig is; we willen niet dat hij zorg mijdt vanwege de kosten van het eigen risico bv. Liever dat wij hem dan helpen. Ook de andere kosten die we betalen is vanwege een zeker eigenbelang: wij vinden het belangrijk dat ze bereikbaar zijn of nog sporten tijdens de studie, dan hebben wij daar ook wat voor over. Dat zal stoppen als ze stoppen met hun opleiding.
De bh’s is omdat als ze mijn figuur hebben, ze op een zeker moment niet toe kunnen bij de kleine modelletjes van de h&m voor 2 tientjes, maar duurdere exemplaren nodig hebben. Dan zou het sneu zijn als daar een grote hap van je budget daarvoor is.
Oudste heeft een bijbaan, maar werkt niet superveel. Middelste en jongste werken niet, passen af en toe op huisdieren van buren en verdienen daar wat mee.
Ons uitgangspunt is dat ze leren dat ze keuzes moeten maken, dat je niet altijd luxe dingen hoeft te doen. Je hoeft niet wekelijks naar de bios bv. En het is vervolgens onze keuze om ze, als ze dan eens gaan, iets toe te stoppen voor de popcorn voor hunzelf en vrienden.
Ze kopen met regelmaat iets, maar potten ook op. Komen af en toe met een bonnetje. En ik heb niet de indruk dat ze tekort komen.
Wij betalen alles wat nodig is voor de opleiding, sport, telefoonabonnement en medische kosten, en daarnaast in principe bij de meiden de bh’s.
De medische kosten is bij de oudste nu van toepassing omdat hij meerderjarig is; we willen niet dat hij zorg mijdt vanwege de kosten van het eigen risico bv. Liever dat wij hem dan helpen. Ook de andere kosten die we betalen is vanwege een zeker eigenbelang: wij vinden het belangrijk dat ze bereikbaar zijn of nog sporten tijdens de studie, dan hebben wij daar ook wat voor over. Dat zal stoppen als ze stoppen met hun opleiding.
De bh’s is omdat als ze mijn figuur hebben, ze op een zeker moment niet toe kunnen bij de kleine modelletjes van de h&m voor 2 tientjes, maar duurdere exemplaren nodig hebben. Dan zou het sneu zijn als daar een grote hap van je budget daarvoor is.
Oudste heeft een bijbaan, maar werkt niet superveel. Middelste en jongste werken niet, passen af en toe op huisdieren van buren en verdienen daar wat mee.
Ons uitgangspunt is dat ze leren dat ze keuzes moeten maken, dat je niet altijd luxe dingen hoeft te doen. Je hoeft niet wekelijks naar de bios bv. En het is vervolgens onze keuze om ze, als ze dan eens gaan, iets toe te stoppen voor de popcorn voor hunzelf en vrienden.
Ze kopen met regelmaat iets, maar potten ook op. Komen af en toe met een bonnetje. En ik heb niet de indruk dat ze tekort komen.
woensdag 7 augustus 2024 12:11
Ik vind het ook wel een verschil of een kind 12 is of 17 (of er tussen in zit). Mijn dochter is 14 en gaat naar 3Gym met een extra vak. Ze zit 34 lesuren op school komend jaar, tel daar nog een uurtje fietsen enkele reis en huiswerk bij en haar week is al behoorlijk vol. Ik vind tijd voor hobby (muziekles, repetities) en lummelen (gamen naar vrienden gaan) ook belangrijk. Belangrijker dan werken, dat kan ze haar hele leven nog. Ze weet de waarde van de euro echt wel en gooit het van nature al niet over de balk. Het leren zit voor mij vooral in dat ze keuzes maakt en beseft dat alles wat ze koopt, geld kost. Ook dat frikandelbroodje in de kantine als ze haar brood is vergeten. De volgende dag kijkt ze haar tas 3x na of haar trommel er in zit.
donderdag 8 augustus 2024 09:40
Mijn beide kinderen kregen vanaf de middelbare school 5 euro zakgeld per week. Hun telefoonabonnement wordt betaald door ons. Beide kinderen waren toen niet zo van de sociale activiteiten met anderen dus het geld ging vooral op aan gamen en wat snoep (moet wel zeggen dat de oudste het voornamelijk in de kantine op school uitgaf en de jongste die mogelijkheid niet heeft, daar is niets te koop op school).
Vanaf de 3e klas middelbare school krijgen ze 7,50 zakgeld per week. Behalve een verjaardagscadeautje voor (stief)ouder hoeven ze daar niets van te betalen en mogen ze zelf weten wat ze er mee doen.
Kleedgeld doen we niet omdat beide kinderen een dubbele garderobe hebben ivm co-ouderschap (we willen niet steeds de kleding hoeven te verhuizen) en ik niet goed weet hoe we dat zouden moeten verrekenen in kleedgeld.
De oudste is inmiddels 18+ en moet nu wel zijn eigen kleding betalen, we gaan even kijken hoe hij dat financieel redt en eventueel gaan we daar wat in bijdragen. Ik kan dat nog niet goed inschatten (hij is met een zeer goed gevulde kledingkast 18 geworden en kan voorlopig nog even vooruit). Wij betalen zijn schoolgeld , boeken en overige studiekosten. Zijn stufi mag hij gebruiken om een stukje zorgkosten te compenseren (de zorgtoeslag dekt net niet de kosten van de zorgverzekering en hij moet reserveren voor bijv tandarts en eigen risico), voor zijn telefoonabonnement en zijn kleding. Zijn zakgeld moet hij zelf verdienen. Tot nu toe komt hij hier prima mee uit.
Vanaf de 3e klas middelbare school krijgen ze 7,50 zakgeld per week. Behalve een verjaardagscadeautje voor (stief)ouder hoeven ze daar niets van te betalen en mogen ze zelf weten wat ze er mee doen.
Kleedgeld doen we niet omdat beide kinderen een dubbele garderobe hebben ivm co-ouderschap (we willen niet steeds de kleding hoeven te verhuizen) en ik niet goed weet hoe we dat zouden moeten verrekenen in kleedgeld.
De oudste is inmiddels 18+ en moet nu wel zijn eigen kleding betalen, we gaan even kijken hoe hij dat financieel redt en eventueel gaan we daar wat in bijdragen. Ik kan dat nog niet goed inschatten (hij is met een zeer goed gevulde kledingkast 18 geworden en kan voorlopig nog even vooruit). Wij betalen zijn schoolgeld , boeken en overige studiekosten. Zijn stufi mag hij gebruiken om een stukje zorgkosten te compenseren (de zorgtoeslag dekt net niet de kosten van de zorgverzekering en hij moet reserveren voor bijv tandarts en eigen risico), voor zijn telefoonabonnement en zijn kleding. Zijn zakgeld moet hij zelf verdienen. Tot nu toe komt hij hier prima mee uit.
donderdag 8 augustus 2024 10:57
Kind (brugklas) krijgt hier 30 euro per maand zakgeld + 20 van opa en oma (wordt per september 30) dus ingaande nieuwe schooljaar krijgt ze € 60,- per maand. Ze is zich ervan bewust dat dat veel is en we verwachten van haar dat ze daar een gedeelte van spaart en al het lekkers en prul van koopt en een evt een cadeautje op eigen initiatief.
Ze krijgt al geruime tijd zakgeld, weet haar impulsen al goed de kop in te drukken en het sparen gaat haar heel goed af.
Zo heeft ze al een paar keer haar oom, tante, neefjes en nichtje getrakteerd op een weekendje weg op haar kosten. Ze zegt daar zelf over dat herinneringen het mooiste zijn om te sparen.
Heeft ze groot gelijk in
Ze krijgt al geruime tijd zakgeld, weet haar impulsen al goed de kop in te drukken en het sparen gaat haar heel goed af.
Zo heeft ze al een paar keer haar oom, tante, neefjes en nichtje getrakteerd op een weekendje weg op haar kosten. Ze zegt daar zelf over dat herinneringen het mooiste zijn om te sparen.
Heeft ze groot gelijk in
vrijdag 9 augustus 2024 19:26
zaterdag 10 augustus 2024 09:17
plantjevoordesfeer schreef: ↑08-08-2024 10:57Kind (brugklas) krijgt hier 30 euro per maand zakgeld + 20 van opa en oma (wordt per september 30) dus ingaande nieuwe schooljaar krijgt ze € 60,- per maand. Ze is zich ervan bewust dat dat veel is en we verwachten van haar dat ze daar een gedeelte van spaart en al het lekkers en prul van koopt en een evt een cadeautje op eigen initiatief.
Heeft ze groot gelijk in
Een weekendje weg op haar kosten? En dat al een paar keer?
zaterdag 10 augustus 2024 15:02
Van 60pm meerdere keren een weekendje weg betalen? Bijzonder om te lezen.plantjevoordesfeer schreef: ↑08-08-2024 10:57Kind (brugklas) krijgt hier 30 euro per maand zakgeld + 20 van opa en oma (wordt per september 30) dus ingaande nieuwe schooljaar krijgt ze € 60,- per maand. Ze is zich ervan bewust dat dat veel is en we verwachten van haar dat ze daar een gedeelte van spaart en al het lekkers en prul van koopt en een evt een cadeautje op eigen initiatief.
Heeft ze groot gelijk in
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in