Geld & Recht alle pijlers

Hommeles met Huurbaas

02-10-2020 04:58 63 berichten
HELLUP Ik heb advies nodig. Ik verblijf in het buitenland en ik had ongeveer een maand geleden vanuit NL gezocht naar een appartementje om te huren. Ik had gefacetimed met de verhuurder, die met zijn gezin naast het appartement woont; hij liet me de ruimte zien en vertelde wat er nog aan moest gebeuren voor ik kwam: er zou een keukentje in komen en de verbindingsdeur naar het huis zou eruit gaan. We hebben een contract opgesteld (hij verzekerde me dat dat me tot niets verplichtte maar dat we dan beiden ervan op aan konden dat ik het daadwerkelijk wilde huren). Hij wilde een bepaald bedrag aan borg; ik vond dat teveel voor een appartement dat ik niet eens gezien had en uiteindelijk kwamen we overeen dat ik de helft zou overmaken vanuit NL en de rest nadat ik het gezien had.

Ik zou gisteren komen kijken en vandaag intrekken, maar MENEER deed opeens vreemd gisteren en wilde in een koffietent afspreken, uiteindelijk kon ik toch naar de woning komen kijken maar hij belde 30 min. van tevoren dat geheel onverwachts de vorige bewoonster nog niet vertrokken was (raar verhaal: dat merk je toch als je ernaast woont) omdat degene die in haar nieuwe woning zat corona heeft of zo. Was verder niks van te zien, er stonden helemaal geen spullen, volgens mij was het zelfs splinternieuw en nooit eerder bewoond geweest, de kasten waren ook leeg. Maar goed: keukentje was er niet ingezet, hij had niks van de dingen gefixt die hij zou doen. Ik kan er over een maand alsnog in, dan heeft hij dat allemaal wel gedaan zegt 'ie.

Maar nu: ik wil mijn borg terug en hij wil die niet teruggeven. Hij gaat er een keukentje in zetten en zo (stond in de advertentie dat dat er al was, anders had ik nooit gereageerd) en hij zegt dat hij het geld voor de borg daarvoor nodig heeft. Ik wil nu helemaal niet meer van die vent huren want ik vind hem hoogst onbetrouwbaar, maar beter laat ik hem in de waan dat ik er uiteindelijk alsnog wil gaan wonen want anders kan ik naar mijn geld fluiten.

Heb ik een poot om op te staan? Mag hij de borg zomaar houden omdat ik er nu niet meer kom wonen?
Dit kun je beter vragen aan iemand die kennis heeft van wetgeving in het land waar je nu bent.
Ja heb ik ook gedaan, dacht misschien heeft iemand nog een tip hoe het aan te pakken.

Aangezien ik hem niet kan gaan aanklagen voor 1000 dollar en die man dat ook wel snapt, denk ik dat hij ermee weg probeert te komen.

Ik heb hier advies gevraagd bij de eigenaar van waar ik nu tijdelijk verblijf en die zegt dat als die vent niet over de brug komt, ik kan checken of die studio wel legaal gebouwd is. Als hij geen permit heeft kan ik hem daarmee chanteren.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een rechtsbijstandverzekering die je in kunt schakelen? De mogelijkheden om je geld terug te krijgen kunnen natuurlijk per buitenland verschillen.
Ik zou er daarbij vanuit gaan dat je geen cent terug ziet. Ik ben ooit in NL mn borg kwijt geraakt en dat geld was allang op. En zeker niets meer van die oplichter huren. Met een beetje pech heeft hij metje gefacetimed in een appartement wat niet van hem is en waar hij ook niet naast woont.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niets van facetime, heb je dat gesprek ergens opgeslagen? Want dan heb je wel bewijs in handen van zn oplichting.
frambozentaartje schreef:
02-10-2020 05:22
Heb je een rechtsbijstandverzekering die je in kunt schakelen? De mogelijkheden om je geld terug te krijgen kunnen natuurlijk per buitenland verschillen.
Ik zou er daarbij vanuit gaan dat je geen cent terug ziet. Ik ben ooit in NL mn borg kwijt geraakt en dat geld was allang op. En zeker niets meer van die oplichter huren. Met een beetje pech heeft hij metje gefacetimed in een appartement wat niet van hem is en waar hij ook niet naast woont.
Nee dat laatste denk ik niet, ik was er gisteren en hij woont er echt naast met z'n gezin (of hij moet in dat huis hebben ingebroken). Maar ik ben ook bang dat ik het geld kwijt ben. Ik ga even checken voor rechtsbijstand, heb ik wel!
frambozentaartje schreef:
02-10-2020 05:26
Ik weet niets van facetime, heb je dat gesprek ergens opgeslagen? Want dan heb je wel bewijs in handen van zn oplichting.
Ik heb ook heel veel emails van die gluiperd. We hebben ook een contract maar ik zie nu wel wat formuleringen waarvan ik denk tsja, handig gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Alles bewaren in ieder geval. Hij gokt er waarschijnlijk op dat je het erbij laat zitten omdat je als buitenlander in zijn land niet weet hoe je dit op moet lossen.
frambozentaartje schreef:
02-10-2020 05:36
Alles bewaren in ieder geval. Hij gokt er waarschijnlijk op dat je het erbij laat zitten omdat je als buitenlander in zijn land niet weet hoe je dit op moet lossen.
Wat ook wel waar is maar ik heb nog 1.5 jaar om erachter te komen en ik weet waar zijn huis woont.
Alle reacties Link kopieren
Jee wat waardeloos. Heb je foto's genomen?
Nee, stom! Maar uit de mails blijkt wel dat er nog van alles moet gebeuren, hij geeft zelfs toe dat hij daar mijn borg voor nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ander land, andere regels en wetgeving.

Vraag advies aan iemand met verstand van zaken in het land waar je nu woont en die de taal en gebruiken goed kent.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
02-10-2020 05:51
Nee, stom! Maar uit de mails blijkt wel dat er nog van alles moet gebeuren, hij geeft zelfs toe dat hij daar mijn borg voor nodig heeft.
Heeft hij zwart op wit gezet dat hij nooit van plan is geweest om je borg te bewaren en terug te geven omdat hij het uit gaat geven aan een keukentje? Bizar.
Dreigen met een advocaat kan soms al helpen.
Ik betwijfel of je door hem in de waan je geld wl terugkrijgt. Zo klinkt het niet.

Dus zakelijk zeggen dat hij zijn afspraken niet nakomt en je je geld terug wil, en dreigen met een advocaat als hij dat niet doet.
Meld er gewoon bij dat je emails, facetimegesprek etc als bewijs hebt.

En een volgende keer minder naïef zijn ..
frambozentaartje schreef:
02-10-2020 05:55
Heeft hij zwart op wit gezet dat hij nooit van plan is geweest om je borg te bewaren en terug te geven omdat hij het uit gaat geven aan een keukentje? Bizar.
Ja eigenlijk wel :rofl: "We have had large costs to date on making the studio ready, and will spend quite a bit more to add the appliances for cooking that you agreed would be nice." Large costs is niet waar want hij heeft niks gedaan (en anders nog, dat is toch niet mijn probleem?) en met 'appliances that might be nice' bedoelt hij het keukentje dat er volgens de advertentie gewoon had moeten zijn. Niet eens een keukentje maar een kookplaat en een oventje. Die man verhuurt meerdere appartementen, je zou denken dat hij dat nog wel kan ophoesten.

Hij zegt nu ook dat de situatie met de vrouw en haar nieuwe huis waar iemand iemand corona heeft 'waarschijnlijk' binnen twee weken is opgelost en dan mag ik de rest van deze maand gratis wonen. Hij had ook cadeautjes voor me neergezet zoals chocola en champagne, hij doet echt van alles om me te paaien.
Hunebed schreef:
02-10-2020 05:59

En een volgende keer minder naïef zijn ..
Het ergerlijke is dat ik juist bij verschillende mensen heb nagevraagd of zo'n deposit normaal is op afstand en dat echt iedereen zei dat dat volstrekt normaal is. Ik dacht dat ik te wantrouwig was.
Mumper schreef:
02-10-2020 06:07
Het ergerlijke is dat ik juist bij verschillende mensen heb nagevraagd of zo'n deposit normaal is op afstand en dat echt iedereen zei dat dat volstrekt normaal is. Ik dacht dat ik te wantrouwig was.
Hmmm, wat geven die verschillende mensen nu als advies? Misschien hebben zij een goede tip over wat te doen nu
Hunebed schreef:
02-10-2020 06:17
Hmmm, wat geven die verschillende mensen nu als advies? Misschien hebben zij een goede tip over wat te doen nu
Naar hullie luister ik eigenlijk liever niet meer :).
Ik weet niet waar je zit, maar mag de borg überhaupt gebruikt worden voor dingen die in het appartement er al horen te zijn? Een borg mag toch alleen achteraf gebruikt worden? Ook al gebruiken huurbazen het ook wel als “investering”.

Als je in de VS zit kan je naar de small claims court gaan. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar vaak kost het niet veel om een zaak te openen. Bewaar wel alle communicatie. Het kan trouwens wel zijn dat huizen verhuren zijn/haar baan is en meerdere mensen de huur niet betalen door de werkloosheid. In sommige Staten mogen mensen door Corona het huis niet uitgezet worden ook al betalen ze niet. Dan komt de huurbaas in de problemen met de hypotheek. Maar dan had hij niets moeten beloven :-) (ik gokte VS omdat je het over de dollar had ;) ).
EllaBowie schreef:
02-10-2020 06:28
Ik weet niet waar je zit, maar mag de borg überhaupt gebruikt worden voor dingen die in het appartement er al horen te zijn? Een borg mag toch alleen achteraf gebruikt worden? Ook al gebruiken huurbazen het ook wel als “investering”.

Als je in de VS zit kan je naar de small claims court gaan.
Ja zo heb ik het ook begrepen. Het eerste deel kan als reservering worden gebruikt, zodat ze het niet aan anderen verhuren. De rest is gewoon om te waarborgen dat ik op tijd betaal en niks sloop.

Small claims court klinkt leuk, dat ga ik opzoeken. Eerst maar eens dreigen. En ook maar eens opzoeken of die studio legaal aan het huis is gemaakt want volgens die man van het huis waar ik nu zit is dat heel vaak niet het geval en is er een plek waar je dat kan checken.
EllaBowie schreef:
02-10-2020 06:28
(ik gokte VS omdat je het over de dollar had ;) ).
Die of Singapore of Australie, dat laat ik in het midden
Alle reacties Link kopieren
Het is nogal lastig oordelen zonder de wetten van het land waar je bent, te kennen. Gaat het om een soort aanbetaling op de eerste periode huur, zonder dat je een contract hebt getekend, of om een borg die je terug krijgt als je het huurcontract weer opzegt?

Het lijkt me sowieso een goed idee om hem te mailen dat hij nog x dagen de tijd krijgt om de afspraken na te komen en dat je anders afziet van de overeenkomst en -indien nodig- juridische stappen zal nemen om je geld terug te krijgen.

Dat verhaal van die bewoonster met corona, is absoluut vaag gelul. Maar ik kan me wel voorstellen dat het door corona lastig is om zo'n verbouwing op tijd af te hebben. Werklui schijnen het ontzettend druk te hebben.
yette schreef:
02-10-2020 06:38
Het is nogal lastig oordelen zonder de wetten van het land waar je bent, te kennen. Gaat het om een soort aanbetaling op de eerste periode huur, zonder dat je een contract hebt getekend, of om een borg die je terug krijgt als je het huurcontract weer opzegt?

Het lijkt me sowieso een goed idee om hem te mailen dat hij nog x dagen de tijd krijgt om de afspraken na te komen en dat je anders afziet van de overeenkomst en -indien nodig- juridische stappen zal nemen om je geld terug te krijgen.

Dat verhaal van die bewoonster met corona, is absoluut vaag gelul. Maar ik kan me wel voorstellen dat het door corona lastig is om zo'n verbouwing op tijd af te hebben. Werklui schijnen het ontzettend druk te hebben.
1. dat laatste.
2. goeie, dat ga ik doen. Ik heb als laatste vrij zakelijk gemaild dat ik de borg terug wil en bereid ben te komen kijken over een maand als het af is, en gevraagd wanneer hij het geld komt brengen of dat hij het overmaakt (hij zei gisteren dat hij het vandaag zou komen brengen maar krabbelde vandaag terug)
3. daar had ik alle begrip voor gehad, het is juist dat gelieg waardoor ik nu helemaal niet meer wil
Mumper schreef:
02-10-2020 06:20
Naar hullie luister ik eigenlijk liever niet meer :).
Hommeles met de Huisbaas door Hullie.
Het allitereert wel lekker 😉
anoniem_6409c20e18dd0 wijzigde dit bericht op 02-10-2020 06:52
0.50% gewijzigd
Mumper schreef:
02-10-2020 06:34
Ja zo heb ik het ook begrepen. Het eerste deel kan als reservering worden gebruikt, zodat ze het niet aan anderen verhuren. De rest is gewoon om te waarborgen dat ik op tijd betaal en niks sloop.

Ja dat dacht ik ook, al gebruiken veel huisbazen het jammer genoeg als inkomen

Small claims court klinkt leuk, dat ga ik opzoeken. Eerst maar eens dreigen. En ook maar eens opzoeken of die studio legaal aan het huis is gemaakt want volgens die man van het huis waar ik nu zit is dat heel vaak niet het geval en is er een plek waar je dat kan checken.
Ik zou misschien eerst kijken wat je rechtsbijstand zegt en misschien met hen kijken naar de small claims court. En onderzoeken of het legaal is, is ook slim, want hij is veel verder van huis als het illegaal is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven