Geld & Recht alle pijlers

Hoogte kinderalimentatie

10-07-2020 21:16 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje. Mijn ex betaald sinds mijn dochter 2 is 174 euro alimentatie per maand. Hij verdient modaal en ik verdien rond bijstandsniveau met parttime baan. Mijn dochter is nu 12. Ik heb hem gevraagd het te verhogen naar 225 euro ivm sparen middelbare school. Dat ging zeer moeilijk.
Wat vinden jullie van dit bedrag?
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het bedrag al 10 jaar niet geïndexeerd?
Ik zou eens gaan uitrekenen wat het zou opleveren als dat wél elk jaar was gebeurd.

Ik gok dat je dicht in de buurt zou komen van 't bedrag dat je nu vraagt.


En als ie te lastig gaat doen ... rechtbank en officieel een verhoging aanvragen?
En vanaf dan systematisch elk jaar de index volgen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
We waren nooit getrouwd . Hij heeft onze dochter wel erkend. We hebben de betaling ooit onderling afgesproken. Aangezien hij nogal dwars is was ik allang blij dat hij iets bijdroeg. Alleen nu begint het pas echt duur te worden en wil ik ook dat hij extra bijdraagt
Alle reacties Link kopieren
Wat wij vinden is totaal niet van belang. Wij hebben namelijk geen inzicht in jullie draagkracht, inkomens enz enz
Laat het officiëel vast stellen en vastleggen.
Het doet er toch niet toe wat wij vinden? Zulke dingen moet je gewoon officieel laten berekenen.
Alle reacties Link kopieren
Yael1980 schreef:
10-07-2020 21:20
We waren nooit getrouwd . Hij heeft onze dochter wel erkend. We hebben de betaling ooit onderling afgesproken. Aangezien hij nogal dwars is was ik allang blij dat hij iets bijdroeg. Alleen nu begint het pas echt duur te worden en wil ik ook dat hij extra bijdraagt
Dus hij verwekt een kind, zorgt er 2 jaar mee voor, erkent haar ... maar als de relatie uit gaat is elke cent voor haar er wel één te veel en mag je bij godsgratie "blij zijn dat hij iets bijdraagt"?

Dan zou ik het simpelweg vanaf nu officieel laten vastleggen.
Als hij ooit niet meer betaalt - omdat ie daar geen zin in heeft - kan je tenminste stappen zetten en laten vorderen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nee maar ik probeer wel een beetje hoogte te krijgen van het bedrag
Over het bedrag valt volgens mij weinig zinnigs te zeggen.
Als je mijn mening wilt: ik vind het oude bedrag sowieso al een royaal bedrag, aangezien daar zeer waarschijnlijk ook nog kinderbijslag en toeslagen bij komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je nu best veel krijgt, gezien zijn inkomen. De bedragen zijn nogal omlaag gegaan sinds de nieuwe regels een paar jaar geleden. Als hij ook nog een paar dagen per week zorgt, wordt er ook nog weer wat op in mindering gebracht. Kun je online geen rekentool invullen?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik opgezocht maar bij alles gaan ze ervan uit dat je gescheiden bent en alles deelde.
Ze is eigenlijk altijd bij opa en oma in weekend. Hij ziet haar net 3 uur per maand.
Alle reacties Link kopieren
Je kindgebonden budget en kinderbijslag gaan wel omhoog als het kind 12 wordt. Daarentegen verlies je je inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Alle reacties Link kopieren
Yael1980 schreef:
10-07-2020 21:33
Heb ik opgezocht maar bij alles gaan ze ervan uit dat je gescheiden bent en alles deelde.
Ze is eigenlijk altijd bij opa en oma in weekend. Hij ziet haar net 3 uur per maand.
Wel nee.
Je kunt gewoon een berekening maken van de bijdrage die hij zou moeten doen. Of je nu gescheiden bent of niet, dat maakt niet uit.

Anders laat je het lbio een berekening maken.

En of ze bij opa en oma is het weekend dat ze bij hem moet zijn is niet relevant. Hij mag de zorg in zijn tijd uitbesteden als hij dat wil. Als je kind daar ongelukkig van wordt, is het tijd om te praten met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
10-07-2020 21:29
Over het bedrag valt volgens mij weinig zinnigs te zeggen.
Als je mijn mening wilt: ik vind het oude bedrag sowieso al een royaal bedrag, aangezien daar zeer waarschijnlijk ook nog kinderbijslag en toeslagen bij komen.
Daar kan je toch helemaal niks over zeggen als je niet weet hoe de zorg verdeeld is en de levenstandaard van beide ouders is?
Alle reacties Link kopieren
Ze wordt niet ongelukkig maar hij heeft geen zorgkosten. Ze word wel ongelukkig dat hij haar niet meer ziet sinds hij een nieuw gezin heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zei ik leef met een inkomen net onder bijstandsniveau en hij verdient modaal samen met nieuwe partner
patchouli_ schreef:
10-07-2020 21:46
Daar kan je toch helemaal niks over zeggen als je niet weet hoe de zorg verdeeld is en de levenstandaard van beide ouders is?
Ik ging even uit van wat TO schrijft over hun inkomens en een vrij traditioneel plaatje van de zorgverdeling. Wat dat tweede betreft: ik zat er niet ver naast volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Yael1980 schreef:
10-07-2020 21:47
Ze wordt niet ongelukkig maar hij heeft geen zorgkosten. Ze word wel ongelukkig dat hij haar niet meer ziet sinds hij een nieuw gezin heeft.
Ja, dat is sneu. Als jij het niet erg vindt als de relatie wat minder wordt kun je bij LBIO een herrekening aanvragen. Ik heb dat nooit gedaan omdat de relatie met mijn ex toch al vooral steunt op mijn goede wil. Hij wilde vermindering omdat het hem tegenstond om mij geld te geven (zijn letterlijke woorden), en dan zou hij wel af en toe kleding kopen (héél af en toe). Online kwam ik erachter dat het om tientjes ging, dus daar wilde ik niets voor op het spel zetten.
Hebben jullie co ouderschap? Zo niet, 225 lijkt mij dan inderdaad minimaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het veel te weinig. Ik zou minimaal 800 per maand vragen!
Alle reacties Link kopieren
Nee er is geen co ouderschap
Yael1980 schreef:
10-07-2020 21:48
Wat ik zei ik leef met een inkomen net onder bijstandsniveau en hij verdient modaal samen met nieuwe partner
Verdient hij zelf modaal, of is hun gezamenlijk inkomen modaal? Dat is nogal een verschil...
Alle reacties Link kopieren
Je heb geen co ouderschap? Dan minimaal 1200 vragen! Met minder niet akkoord gaan. Anders een goede advocaat zoeken en hem leegplukken.
Alle reacties Link kopieren
Een groffe schatting is rond de 5000 per maand samen aan inkomen
Alle reacties Link kopieren
Laat een officiele berekening maken. Dan weetje goed waar je aan toe bent.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.lbio.nl/indexering-aliment ... _price=174
Ik heb even voor je uitgerekend hoeveel de indexering per jaar had moeten zijn, uitgaande van 174 euro per maand 10 jaar geleden (2011). Dan zou je nu op 200 euro per maand uitkomen.
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven