Geld & Recht alle pijlers

Huis huren, voel jij je minder dan kopers....?

25-09-2018 16:13 164 berichten
Wij huren nu een huis. Fijn groot huis, te gekke tuin en we wonen hier enorm fijn. Om ons heen kopen en huren mensen.
Ineens bekroop mij het gevoel dat mensen die huizen kopen, een beetje neerbuigend denken over mensen die huizen huren.
Ik heb dit al weer eerder ervaren, maar nu kwam het weer binnen...zeg maar. Het kwam voornamelijk dat ik publiekelijk op een feestje haast ter verantwoording werd geroepen omdat wij huren en niet kopen. Nu denk ik hier al een paar dagen over na. En waar kan ik beter meningen polsen dan op het viva-forum 😃😃😃
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt dat nu weer uit?
Ik denk echt niet minderwaardig over mensen die huren. Daar denk ik überhaupt niet eens over na.
.
Alleen tokkies huren, je weet toch.
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer kop je terug: 'het is een illusie dat dat huis jouw bezit is, aangezien je een schuld hebt bij de bank van honderdtigduizend euro'

3 maanden niet betalen en hij staat op straat. Jij ook. Hij ook.
dropdrop wijzigde dit bericht op 25-09-2018 16:16
18.64% gewijzigd
Wij worden ook steeds "overgehaald" te moeten kopen terwijl we een goede reden hebben het nog niet te doen. Alsof we reuze dom zijn.
'Arme tokkies' huren (sociaal), maar niet iedereen die huurt is een arme tokkie.
🤣

Wij huren overigens particulier.

Maar ik stond ervan te kijken. Het was trouwens mijn zusje 🙄👌🏼
Ik had voorheen wel een beetje dat beeld. eerlijk gezegd. Maar tegenwoordig niet meer.

Wat ik wel denk: als je een huis koopt is dat in veel gevallen voor een lange termijn, en dat geldt ook voor je buren. Dus iedereen voelt zich dan vaak wat meer verantwoordelijk om op goede band te blijven staan met de buren en ook het nodige te doen als dat nodig is.

Dus zelfs al ben je zelf wel van plan om 40 jaar in dat huurhuis te blijven wonen, dat hoeft niet voor je buren te gelden natuurlijk, en waarom zouden ze dan investeren in iets opbouwen met mensen waar ze misschien maar een jaar naast wonen.
Féline schreef:
25-09-2018 16:16
Wij worden ook steeds "overgehaald" te moeten kopen terwijl we een goede reden hebben het nog niet te doen. Alsof we reuze dom zijn.
Hmmm, heel vreemd he. Ik kijk altijd meer naar het huis, leuk of niet leuk, en dan huur of koop je het.
Zakelijk 0.0 zo blijkt!
Ik had heel graag willen huren, maar sociale huur krijg ik niet, en particuliere huur is duurder dan kopen.
Vooral het zelf verantwoordelijk zijn voor (regelen van) onderhoud breekt me op. Probeer maar eens snel een loodgieter oid te krijgen. Als je mazzel hebt kan de derde die je belt.
Dus wat mij betreft hebben huurders het slimmer bekeken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een koophuis.. ben niet van mening dat iemand die huurt minder is.. heb wel de bewuste keuze gemaakt te kopen ipv huren maar van mij hoeft iemand anders dat echt niet te doen hoor :-D
Alle reacties Link kopieren
Nooit bij stil gestaan eigenlijk...En ben het niet met snorriemorrie eens. Alsof kopen maakt dat je ineens leuke buren wordt.
die ik wilde bestaat al...
Ik zie mijn huis als een investering. Als ik 50 ben hebben we het huis afbetaald en dat vind ik wel een prettig idee. Maar iedereen moet het lekker zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
25-09-2018 16:22
Ik had heel graag willen huren, maar sociale huur krijg ik niet, en particuliere huur is duurder dan kopen.
Vooral het zelf verantwoordelijk zijn voor (regelen van) onderhoud breekt me op. Probeer maar eens snel een loodgieter oid te krijgen. Als je mazzel hebt kan de derde die je belt.
Dus wat mij betreft hebben huurders het slimmer bekeken!
Ik zie het juist andersom, ik moet echt ellenlang leuren bij de verhuurder en dan hopen dat er eindelijk iets wordt opgelost.

Ontopic: echt nog nooit zo over nagedacht. Vind wel dat het bezitten van een huis nogal wordt verheerlijkt. Vind het zelf geen probleem om te huren (blijf daardoor flexibel in woonplaats) en voel me zeker niet minder
Dat komt waarschijnlijk omdat een huis kopen gezien wordt als "grote mensen" actie. Maar ja, kopen is vaak goedkoper dan huren dus eigenlijk ben je veel toffer als je gewoon huurt 8-) en zijn kopers gierig.

Ik vind een huurhuis handiger want je bent vogeltjevrij en als er wat mis mee is dan kun je dat vaak op de eigenaar verhalen. Maar het soort huis dat je kunt kopen vind ik vaak weer mooier dan huurhuizen (dat laatste zijn toch veelal appartementen of andersoortige 13 in een dozijn woningen) dus daarom hebben wij gekocht. Verder vind ik het een totaal non-issue. Met kopen is het huis ook niet van jou. Ja, na tig jaar, maar met dat gegeven heb ik dus echt niet gekocht want mezelf kennende verhuis ik nog wel een paar keer in die tig jaar.

Maar, mensen die neerbuigend over anderen doen zijn over het algemeen dik ontevreden met hun eigen leventje.
anoniem_370152 wijzigde dit bericht op 25-09-2018 16:26
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je OP komt op mij over alsof jij zelf enorm generaliseert.
Dropdrop schreef:
25-09-2018 16:15
'het is een illusie dat dat huis jouw bezit is, aangezien je een schuld hebt bij de bank van honderdtigduizend euro'
.
Er zijn best veel mensen die hun hypotheek (bijna) afbetaald hebben hoor.

Maar wat iemand eerder al aangaf: ik heb geen oordeel wat beter is tussen kopen of huren. Tenzij je met een ruim bovenmodaal inkomen een sociale huurwoning bezethoudt, daar vind ik wel wat van.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 25-09-2018 16:26
2.96% gewijzigd
Wij waren scheefhuurders, dus werden we als een soort criminelen gezien door vrienden (die in een andere regio voor relatief weinig geld een ruime woning konden kopen). "Jullie bezetten andermans huis. Jullie belemmeren de doorstroom."
Dat we het helemaal niet zo breed hadden (studieschuld i.c.m. werkloosheid van partner) en een koopwoning extreem duur was in de plaats waar we woonden, kwam bij niemand op.
Alle reacties Link kopieren
Wij huren ook. We wonen in een kast van een huis in een koopbuurt. Dus iedereen is er verbaasd over. Wij gaan overigens wel kopen op den duur. Dat wordt dan een stuk kleiner.. ik wil heel graag kopen omdat wij hebbem gehuurd met het idee van een jaar, maar wonen er nu al aantal jaar. Hoe lang nog is niet bekend, kan zomaar over half jr anders zijn.. dus investeren we niet en onderhouden we ook maar minimaal. En daar baal ik van en zie je er ook wel aan af...
Maar toen de huizenmarkt instortte en iedereen onder water stond en mensen in onze omgeving echt wel in de problemen kwamen, waren we wel blij met onze huurvila!
Alle reacties Link kopieren
Wij huren. Omdat we niet kunnen kopen, zo simpel is het. Niet omdat we het niet zouden willen, want dat zouden we wél. Maarja. Letterlijk niemand uit onze familie- en vriendenkring huurt.

We zijn trouwens meer geld aan huur kwijt dan de meeste van onze vrienden aan (netto) hypotheek. En dan huren we nog sociaal ook. Maar we hebben uiteraard geen onderhoudskosten.

We hebben wel een heel fijn huurhuis in een hele fijne wijk. Dat dan weer wel.
Kopen is een voordeel als je je hypotheek hebt afgelost.

Een nadeel is dat je alles zelf moet oplossen als er iets kapot gaat in huis.

Ook een nadeel kan het zijn mocht je langdurig arbeidsongeschikt raken of in de bijstand belanden.

Er zijn vast nog meer voor en nadelen te bedenken van zowel kopen als huren.

Als iedereen zou willen kopen dan zou dat niet eens passen, zoveel koophuizen zijn er niet.

Er is geen goed of slecht in dit geval.

Als je rustig de voor en nadelen hebt afgewogen voor jezelf en je staat achter je keuze dan raak je niet zo snel van de wijs als anderen je woonsituatie bespreken op een feestje of zoiets.

Sta je zelf achter je keuze en is het een goede keuze (geweest) voor jou om te kopen danwel te huren?

Als je achter je eigen beslissingen staat en als je ook voor jezelf weet waarom dat is er niemand die jou een minderwaardig gevoel kan geven door die keuze in twijfel te trekken.

Sowieso, wie is een ander om op jou neer te kijken?
Waarom zou je dat op die manier binnen laten komen?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor voel me echt niet minder dan een koper.wij huren een heerlijk huis in een goede buurt.En met de hypotheek die wij nu zouden krijgen kunnen wij dit nooit kopen.Sterker nog bij ons in de wijk koop je er een oude flat voor.dus laat ons nog maar even lekker zitten :lol:
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
25-09-2018 16:22
Ik had heel graag willen huren, maar sociale huur krijg ik niet, en particuliere huur is duurder dan kopen.
Vooral het zelf verantwoordelijk zijn voor (regelen van) onderhoud breekt me op. Probeer maar eens snel een loodgieter oid te krijgen. Als je mazzel hebt kan de derde die je belt.
Dus wat mij betreft hebben huurders het slimmer bekeken!
Eens. Ook vind ik het vrijer voelen, je kan makkelijker switchen. Een koophuis moet je eerst weer zien te verkopen, komt veel meer bij kijken dan gewoon de huur opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
En als je huis afbetaald dan blijven er nog kosten over.

Ik vind het trouwens wel fijn dat we een eigen huis hebben. In de VS heb je heel weinig rechten als je een huur huis hebt.
raccoon wijzigde dit bericht op 25-09-2018 16:34
2.98% gewijzigd
In onze wijk is huur en koop door elkaar. Zelfs sociale huur. Ik zie geen verschil in mentaliteit van de bewoners.
Ik ben wel blij dat we een koophuis hebben. Voorheen hadden we een huurhuis, dat moesten we exact zo achterlaten als we het kregen. Dus alles weer witten, gaatjes dichte, vloer eruit. We wilden een nieuwe keuken, dat kon voorlopig nog niet aldus de verhuurder.
Nu kunnen we zelf bepalen of en wanneer we een nieuwe keuken nemen. Dat soort dingen vind ik erg fijn.
Maar ik kijk niet neer op mensen die huren. Dat vind ik ook een hele gekke gedachtengang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven