Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen met ouders

13-03-2024 12:07 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Samen met partner heb ik een koophuis met flinke overwaarde. Hier zit nog een hypotheek met NHG op. Inmiddels ben ik een stuk meer gaan verdienen dan toen wij het 12 jaar geleden kochten dus ik zit daarmee nog lang niet aan de maximale hypotheek.

Mijn ouders zijn bijna pensioengerechtigd, hebben een laag inkomen (wel spaargeld dat zou ongeveer op max een halve ton uitkomen) en zouden willen vertrekken uit mijn geboortestad en mogelijk hier in de buurt willen gaan wonen. Er is hier weinig huuraanbod in mijn woonplaats en ook al hebben ze inmiddels 8 jaar inschrijftijd in mijn regio, dat is nog lang niet voldoende.

Nu had ik het volgende hersenspinsel;
Zou mijn inkomen (en uiteraard snap ik dat ik dan ook hoofdelijk aansprakelijk ben) meegenomen kunnen worden voor hun hypotheek?

Als ik zoek op samen met ouders huis kopen dan krijg ik alleen resultaten waarbij de ouders dus helpen bij het kind en bijvoorbeeld geld aan het kind lenen. Dat is dus niet wat ik bedoel. Ik heb zelf beperkt spaargeld en wil dit ook niet gebruiken om een woning aan te kopen.

Ik heb wel gevonden dat je met maximaal 4 personen een familiehypotheek kunt afsluiten maar dan moet je ook allemaal in de woning gaan wonen. Dat is natuurlijk niet het geval, ik blijf met man in ons huis. Man zal ook verder geen deel (willen) uitmaken van deze constructie.

Een adviesgesprek gaat me nog wat ver want ik heb dit net pas bedacht.

Maar zijn er toevallig viva'ers die bekend zijn met zo'n constructie of dit ooit eens uitgezocht hebben?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
je kunt Garant staan, (dan kan de andere partij meer hypotheek opnemen) maar de meeste banken nemen dat alleen aan als het van ouder naar kind gaat

Je kunt eens bij hypotheekverstrekkers vragen wat hun mogelijkheden zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
https://jeroenhypotheekadvies.nl/samen- ... uis-kopen/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geef je weinig kans:

3. Hoofdelijke aansprakelijkheid
Je kunt soms hoofdelijk medeschuldenaar worden. Bijvoorbeeld als je kind nog niet genoeg inkomen heeft. In dat geval is het een voorwaarde dat het inkomen van je kind normaal gesproken en op termijn wél voldoende is om de hypotheek te dragen. Houd verder rekening met deze voorwaarden:

De hypotheek wordt door je kind gebruikt.
Je bent geen borg of achtervang.
Je kunt altijd worden aangesproken om de maandlasten te betalen.
Je kunt altijd worden aangesproken om de hele schuld waarvoor je medeschuldenaar bent te betalen.
Bij het berekenen van de hypotheek worden jouw inkomensgegevens meegewogen.
Je inkomen moet hoog genoeg zijn om je eigen lasten en die van de hypotheek van je kind samen te kunnen betalen.
Je gegevens worden ook getoetst bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Alle reacties Link kopieren Quote
Jouw overwaarde doet er niet toe. Er wordt gekeken of jouw inkomen genoeg is om je eigen hypotheek + die van jouw ouders te betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit eens bij de hypotheekadviseur gevraagd, niet in detail, maar gewoon als los ideetje. Ik weet de uitleg niet meer, maar eigenlijk werd meteen gezegd dat dit bij de meeste mensen geen optie is. En als je echt meebetaalt was het belastingtechnisch heel ongunstig, zoiets. Het enige dat ik heb onthouden was dat het in mijn geen reële optie was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga je dan ook meebetalen aan de hypotheek en wat vinden jouw ouders daarvan?
Is woningruil een optie voor je ouders?

Overwaarde is geen geld dat je te besteden hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je schrijft dat je nan geen deel wil uitmaken van deze constructie.

Ben jij in gemeenschap van goederen gehuwd?

In dat geval zal je man net zo financieel verantwoordelijk zijn als jij. Alshij dat niet wil dan hief je dus al helemaal niet te gaa kijken naar wat er financieel mogelijk zou zijn om je ouders te steunen.

Wat volgens mij wel mogelijk is als jij en je man spaargeld hebben dat jouw ouders het deel wat ze niet van de bank kunne lenen van jou lenen. Dt miet je dan wel goed vastleggen bij de notaris.

Oh lees net dat je zelf beperkt spaargeld hebt dus dan gaat dut niet op.
goudglitter wijzigde dit bericht op 13-03-2024 12:46
6.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
13-03-2024 12:44
Ga je dan ook meebetalen aan de hypotheek en wat vinden jouw ouders daarvan?
Is woningruil een optie voor je ouders?

Overwaarde is geen geld dat je te besteden hebt.
of samen iets kopen voor gezamenlijke bewoning
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou er ook rekening mee dat jij voor een tweede huis 10 procent overdrachtsbelasting moet betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan je niet een extra hypotheek nemen of deze verhogen en dan zelf een 2e woning kopen en dat verhuren aan je ouders?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook hier staat bij garantstelling het volgende:

Nog maar enkele banken bieden tegenwoordig een garantstelling aan en er zijn strenge eisen. Je mag bijvoorbeeld maar 20% extra lenen door de garantstelling en je moet het volledige bedrag binnen 5 tot 10 jaar zelf kunnen betalen. Hierdoor zijn andere constructies tegenwoordig vaak interessanter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kangaroe optie overwogen? Dus echt samen-apart wonen in 1 pand
Alle reacties Link kopieren Quote
gonniegijsje schreef:
13-03-2024 13:03
Kangaroe optie overwogen? Dus echt samen-apart wonen in 1 pand
Om dat leuk te houden heb je best een flink pand nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
gonniegijsje schreef:
13-03-2024 13:03
Kangaroe optie overwogen? Dus echt samen-apart wonen in 1 pand
Ik heb wel gevonden dat je met maximaal 4 personen een familiehypotheek kunt afsluiten maar dan moet je ook allemaal in de woning gaan wonen. Dat is natuurlijk niet het geval, ik blijf met man in ons huis. Man zal ook verder geen deel (willen) uitmaken van deze constructie.

Dat is ook niet vreemd als je schoonmoeder vertaalt in het chinees
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud zijn je ouders? Zijn er in jouw regio meer huurwoningen voor bijvoorbeeld 60+ waardoor je ouders over een paar jaar misschien meer kans hebben op een huurwoning?

Je zou denk ik kunnen kijken naar het opnemen van overwaarde uit je eigen woning en daarmee een deel financieren. Maar alleen als je ouders dan niet alsnog een hypotheek via de bank nodig hebben. Banken kijken naar wat je ouders in totaal als lening aangaan en verlagen dan het maximale leenbedrag via de bank net zo snel met wat je extra zou willen financieren met een familiebank-hypotheek. (Dus familiebank is geen manier om extra te kunnen lenen / duurder huis te kunnen financieren bovenop hypotheek bij de bank)

Maar vertrouw mij en andere forummers alsjeblieft niet en zoek dit goed uit via een financieel adviseur - zou zeggen eentje met verstand van estate planning (ook al gaat dat meestal andersom over vermogensoverdracht van ouders naar kinderen).
ravintola wijzigde dit bericht op 13-03-2024 16:37
3.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lupa schreef:
13-03-2024 12:59
Kan je niet een extra hypotheek nemen of deze verhogen en dan zelf een 2e woning kopen en dat verhuren aan je ouders?

Dat lijkt me héél duidelijk geen optie:

Samen met partner heb ik een koophuis met flinke overwaarde.

Man zal ook verder geen deel (willen) uitmaken van deze constructie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andre schreef:
13-03-2024 13:16
Ik heb wel gevonden dat je met maximaal 4 personen een familiehypotheek kunt afsluiten maar dan moet je ook allemaal in de woning gaan wonen. Dat is natuurlijk niet het geval, ik blijf met man in ons huis. Man zal ook verder geen deel (willen) uitmaken van deze constructie.

Dat is ook niet vreemd als je schoonmoeder vertaalt in het chinees
Carrie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
13-03-2024 12:41
En als je echt meebetaalt was het belastingtechnisch heel ongunstig, zoiets.


Geen hypotheekrenteaftrek voor deel van TO en woning belast in box 3, vanwege niet zelf bewonen vermoed ik?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
13-03-2024 13:22
Carrie?

Nee, gewoon ontzettend lui gequoot (sebegraipemetog). Alleen de laatste zin is eigen werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
13-03-2024 13:22
Carrie?
Neeuhh maar was wel een goede film
Alle reacties Link kopieren Quote
Andre schreef:
13-03-2024 13:27
Neeuhh maar was wel een goede film

Misschien moet je gewoon een heel klein beetje meer moeite doen voor een leesbaar bericht. De keuze is reuze: cursief, aanhalingstekens en zelf even dikgedrukt was al genoeg geweest. Of je drukt op het knopje 'quote' voordat je plakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
13-03-2024 13:27
Nee, gewoon ontzettend lui gequoot (sebegraipemetog). Alleen de laatste zin is eigen werk.
Ah oké.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit soort dingen zijn vooral haalbaar als je zelf geld hebt. Zij krijgen met hun leeftijd en lage inkomen waarschijnlijk geen hypotheek en jouw garant staan gaat daar niet bij helpen. Dan kan jij zelf een andere woning kopen en aan hen verhuren maar dat is ook lastig als je zelf niet veel spaargeld hebt en inderdaad 10% overdrachtsbelasting en box 3.

De meest logische optie is zelf je hypotheek verhogen en het daar onderhands aan je ouders lenen maar dat zou ik zeker niet doen en dit houdt je man ook zeker niet buiten spel. Ze hebben nu ook geen koopwoning zoals ik het begrijp? Als ze echt graag bij je in de buurt willen wonen zou ik ook particuliere huur overwegen. Ze hebben veel spaargeld waarmee ze de hogere kosten lange tijd kunnen opvangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je niet een deel van je overwaarde van het huis gebruiken om zelf een lening met je ouders aan te gaan? Dus dat je ouders een hypotheek afsluiten bij een bank en daarnaast ook een hypotheek bij jouw en jij doet dat middels de overwaarde die je opneemt uit de overwaarde van je huis.

Ik denk alleen niet dat je je man buiten zoiets kan laten

Ik heb zelf ook jarenlang een familiebankhypotheek gehad. Alleen ik leende dus geld bij mijn ouders. Betaalde hen rente en zij schonken die weer terug aan mij.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven