Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen - nog voldoende ruimte?

22-07-2019 20:24 83 berichten
Hi,

Mijn partner en ik willen al een tijdje een huis kopen en hebben telkens in een zo laag mogelijke prijsklasse gekeken want het leek me heerlijk om zo’n lage maandlasten te hebben. Alleen vinden we niets wat ons bevalt en zijn het allemaal huizen waar je na 5 jaar uitgegroeid bent.

Nu hebben we ons droomhuis gevonden: nieuwbouw, prachtige locatie en alles waar we van dromen. Hier zouden we ons hele leven willen wonen.

De prijs van dit huis is een heel stuk duurder en ik weet het gewoon even niet meer. Ik ben gewend om veel te sparen en eigenlijk enorm luxe te leven(lange verre vakanties, meerdere keren per jaar etc.). Bij dit huis zullen we moeten opletten op onze uitgaven. Dat is op zich niet erg want nu kijken we ook echt nergens naar... besef wat geld en spullen waard zijn is een beetje weg.

De situatie:
29 en 32 jaar
Zwanger
Samen €5390 netto inkomsten
€30.000 spaargeld
1 vast contract en 1 zpp (al ruim 5 jaar en met arbeidsongeschiktheidsverzekering+vaste maandelijkse inkomsten dmv abonnementen dus geen risico op grote opdrachtgevers die weg vallen)
Hypotheek zou netto 1070 worden (zonder meerwerk, dus dit kan nog wat meer worden)

Totdat het huis wordt opgeleverd hebben we genoeg ruimte om te sparen voor vloer, muren etc. zodat we ook dan een goede buffer overhouden. Doel is om ongeveer wat we nu hebben te behouden.

Ik heb alle vaste lasten en variabele lasten op een rijtje gezet en dan zouden we €2000 maandelijks ongeveer overhouden om te sparen/investeren/afbetalen. Ik heb dan €1200 gerekend voor boodschappen en leuke dingen doen en de rest vaste lasten.

Ik vind het toch wel een spannende beslissing en vooral omdat op 1 inkomen volledig leven best wel krap zou worden. Ook wil ik goed nadenken over mogelijke doemscenarios en hoe we hier vooraf al rekening mee kunnen houden.

Ook merk ik dat hoe beter we het hebben, hoe moeilijker ik het vind om risico’s te nemen. Maar eeuwig huren is ook niet de oplossing en ik wil ook geen hypotheek afsluiten voor iets wat ik niet wauw vind.

Dus iemand tips/ervaringen? Spijt of beste keuze ooit?

Verhouding prijs, grootte woning en ligging is trouwens enorm goed, dat gaan we waar wij wonen niet meer vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak ga je nog lange verre reizen maken de komende periode met een klein kind? Wil je dat blijven doen of niet?
Gaat 1 van jullie minder werken als de baby er is en heb je dat dan van jullie inkomen afgehaald?

Verder als het jullie droomhuis is en je houdt maandelijks nog 2000 over om te sparen dan zou ik het gewoon doen! Een fijne woonplek vind ik toch wel 1 van de belangrijkste dingen!
Op dit moment zie ik geen problemen met de lening.

Maar ik zou me wel afvragen wat er gebeurt met jullie inkomen als er 2 of 3 kinderen rondlopen in dat koophuis.
Kan je de boel dan ook nog blijven betalen zonder elke dag Aldi-brood met de goedkoopste pindakaas te moeten eten?


Ik hoor overigens geregeld dat 1/3de van je inkomen uitgeven aan de hypo normaal is. Maar dan moet je dus wel een klein beetje inschatten wat jullie toekomstig inkomen is.

Wat besteden jullie nu aan huur?
Dit lijkt me meer dan prima te doen. Nouja 'lijkt' me, onze situatie is bijna precies hetzelfde. Wij hebben 10 jaar geleden ons huis gekocht (toen verdienden we ook minder dan nu en was het ook prima). In de tussentijd werkloosheid en ziekte overleefd, tussendoor ook een jaar dubbele lasten gehad en één van ons ging ook nog tijdelijk ander werk doen dat de helft minder verdiende, maar het bleef altijd goed te doen. En als je een verzekering hebt of in loondienst bent kom je echt niet zo snel helemaal zonder inkomen te zitten.

Als één van jullie uitvalt, ja dan wordt het misschien wel krap (vergeleken met wat je gewend bent). Maar hoe snel gebeurt dit? Eén iemand is in vaste dienst, dus bij ziekte zal het echt wel lang duren voordat je mogelijk echt zonder geld zou kunnen komen te zitten. Tijd zat om je daarop voor te bereiden. De ander heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering, dus ook tijd om te voorbereiden als het perspectief is dat jullie er financieel erg op achteruit gaan. De kans is groter dat één van jullie tijdelijk zonder inkomen komt te zitten (al lijkt die kans ook niet zo groot), maar dat kan je opvangen met buffer of uitkering.

Nog om over na te denken:
Hoe verwacht je dat het inkomen zich ontwikkelt in de komende jaren (bijv. omhoog door promotie of groeien op het werk, omlaag door minder uren werken ivm kinderen)
Hoe ziet de situatie eruit als jullie uit elkaar gaan?

Volgens mij zit je hartstikke prima met zo'n hypotheek en jullie inkomen. Zoals het er nu voor staat kan je prima je hypotheek betalen én sparen. De enige vraag dan is, heb je dit bedrag over voor een woning?

Overigens vraag ik me af of je echt niet beseft in wat voor luxe positie je verkeert als je €2000,- per maand overhoudt.
Lijkt mij prima te doen. Ik heb zelf voor het huis een sheet met alle prognotiseerde vaste lasten gemaakt (inclusief belastingen, verzekeringen). Denk dat je dat ook gedaan hebt?

Je kunt je verbouwing eventueel meefinancieren als je daar nog ruimte voor hebt. Verbouwen is erg duur.
Reken je ook eventuele kinderopvang mee in je vaste lasten. Dat vond ik ondanks dat ik wat terugkreeg in de vorm van kinderopvangtoeslag nog wel een bedrag.
Daarnaast wordt heel langzaam de hoogte van de hypotheekrenteaftrek verlaagd. Ik ben altijd voorstander om te rekenen in bruto bedragen waardoor je je niet rijk rekent.
Alle reacties Link kopieren
Heb je rekening gehouden met het feit dat je bij start bouw al flinke hypotheek gaat betalen? Je hebt zeker +1 jaar dubbele lasten.

En ik neem aan dat je hebt meeberekend dat baby straks eventueel naar de opvang moet?

Verder denk ik dat je enorm luxe zit (hoop dat je dit zelf ook inziet) en dat je moet doen waar jullie blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
5000 netto, 1000 hypotheek: prima te doen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
23-07-2019 01:35

Maar ik zou me wel afvragen wat er gebeurt met jullie inkomen als er 2 of 3 kinderen rondlopen in dat koophuis.
Kan je de boel dan ook nog blijven betalen zonder elke dag Aldi-brood met de goedkoopste pindakaas te moeten eten?
Ze houden 2000 euro (!) over na alle vaste lasten en boodschappen. Ze kunnen een heel elftal krijgen en dan nog hoeven ze geen Aldi-brood te eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het zeker moet lukken. En hoewel ik ook zeker voor sparen ben heb ik het idee dat je er iets fe strak inzit. Je hebt al een mooi bexrag gespaard. Dit hoeft niet in een paar jaar verdubbeld te zijn. Leef ook lekker.

Wij laten de hypotheekrenteaftrek in een keer terug betalen. En dit gaat gelijk naar de spaarrekening. Zo sparen we ongemerkt toch een behoorlijk bedrag per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij houden ook ruim boven de 2000 over voor boodschappen en vrij te besteden. Dat is heel goed te doen!

Met 1 inkomen redden we het niet maar ik zie dat niet zo snel gebeuren dat we 1 volledig inkomen kwijt raken.

Ik voorzie hier geen problemen volgens mij heb je alles goed in kaart gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of dit "genoeg" is, dat is heel afhankelijk van je situatie. Maar naast je hypotheek met 2 (dadelijk 3) personen maar 1000 euro vaste lasten? Inclusief ziektekosten, gwl, verzekeringen, kinderopvang, abonnementen, vervoer, etc? Dat is weinig! Weet je dat wel zeker? (want: 1200 boodschappen (...), 2000 sparen en 1000 hypotheek, is maar 1000 over).
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat jullie een huis willen kopen!
Een nieuwbouw huis lijkt mij een goede investering.
Wij bouwen op dit moment ook!

Ons gezamenlijke inkomen is 4500 EUR, we hebben drie kleine kinderen.

Onze maandlasten zijn straks 1060 EUR bruto (800 EUR netto). Dat komt ook omdat we er zelf heel wat spaargeld inleggen!

Denk wel aan de volgende punten
- meerwerk is erg duur. Bij ons huis komt er nog 1 ton bij (echt waar) het huis had geen vloerwarming, geen keuken en de standaard badkamer was om te huilen.
- tuin aanleggen / bestraten kost ook erg veel geld
- je hebt lang dubbele maandlasten, ook een flinke kostenpost
- als je een gasloos huis krijgt, denk aan extra kosten. Wij krijgen wel een gasaansluiting.
- stel je krijgt een gezin en gaat minder werken, zakken je inkomsten ook behoorlijk!

Succes met de beslissing
Alle reacties Link kopieren
O_O 1200 euro voor boodschappen O_O

Maar om antwoord te geven op je vraag, ja dit zou prima moeten lukken!
Ik denk dat half NL zou willen dat ze 2000 euro overhouden na alle vasten lasten.
Dus gewoon lekker doen!
Alle reacties Link kopieren
1200 voor boodschappen is natuurlijk absurd. Met een kind en de luiers erbij kan dat prima voor 150 euro per week.
ik geef mn bek ook maar een douw
NM1717 schreef:
23-07-2019 01:26
Hoe vaak ga je nog lange verre reizen maken de komende periode met een klein kind? Wil je dat blijven doen of niet?
Gaat 1 van jullie minder werken als de baby er is en heb je dat dan van jullie inkomen afgehaald?

Verder als het jullie droomhuis is en je houdt maandelijks nog 2000 over om te sparen dan zou ik het gewoon doen! Een fijne woonplek vind ik toch wel 1 van de belangrijkste dingen!
We verwachten komende jaren geen lange verre reizen meer te maken.. wellicht over 3 jaar weer.
We gaan waarschijnlijk niet minder werken en als we dit toch besluiten, hebben we besproken om deze inkomensdaling via het bedrijf zoveel mogelijk op te vangen.
Marnamai schreef:
23-07-2019 01:35
Op dit moment zie ik geen problemen met de lening.

Maar ik zou me wel afvragen wat er gebeurt met jullie inkomen als er 2 of 3 kinderen rondlopen in dat koophuis.
Kan je de boel dan ook nog blijven betalen zonder elke dag Aldi-brood met de goedkoopste pindakaas te moeten eten?


Ik hoor overigens geregeld dat 1/3de van je inkomen uitgeven aan de hypo normaal is. Maar dan moet je dus wel een klein beetje inschatten wat jullie toekomstig inkomen is.

Wat besteden jullie nu aan huur?
Nu is onze huur €600.. dus dat gaat verdubbelen.
tu1nhek schreef:
23-07-2019 01:39
Dit lijkt me meer dan prima te doen. Nouja 'lijkt' me, onze situatie is bijna precies hetzelfde. Wij hebben 10 jaar geleden ons huis gekocht (toen verdienden we ook minder dan nu en was het ook prima). In de tussentijd werkloosheid en ziekte overleefd, tussendoor ook een jaar dubbele lasten gehad en één van ons ging ook nog tijdelijk ander werk doen dat de helft minder verdiende, maar het bleef altijd goed te doen. En als je een verzekering hebt of in loondienst bent kom je echt niet zo snel helemaal zonder inkomen te zitten.

Als één van jullie uitvalt, ja dan wordt het misschien wel krap (vergeleken met wat je gewend bent). Maar hoe snel gebeurt dit? Eén iemand is in vaste dienst, dus bij ziekte zal het echt wel lang duren voordat je mogelijk echt zonder geld zou kunnen komen te zitten. Tijd zat om je daarop voor te bereiden. De ander heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering, dus ook tijd om te voorbereiden als het perspectief is dat jullie er financieel erg op achteruit gaan. De kans is groter dat één van jullie tijdelijk zonder inkomen komt te zitten (al lijkt die kans ook niet zo groot), maar dat kan je opvangen met buffer of uitkering.

Nog om over na te denken:
Hoe verwacht je dat het inkomen zich ontwikkelt in de komende jaren (bijv. omhoog door promotie of groeien op het werk, omlaag door minder uren werken ivm kinderen)
Hoe ziet de situatie eruit als jullie uit elkaar gaan?

Volgens mij zit je hartstikke prima met zo'n hypotheek en jullie inkomen. Zoals het er nu voor staat kan je prima je hypotheek betalen én sparen. De enige vraag dan is, heb je dit bedrag over voor een woning?

Overigens vraag ik me af of je echt niet beseft in wat voor luxe positie je verkeert als je €2000,- per maand overhoudt.
- Vooral in het bedrijf is er nog veel groeipotentie, bij de vaste baan ook maar dit wil ik niet echt meerekenen.
- Daar hebben we het inderdaad nu over, wat gaan we doen als we uit elkaar gaan, wat kunnen we nu al afspreken. Dat wil ik goed doorsproken hebben voor ik iets teken. Dingen kunnen natuurlijk altijd anders lopen, maar een plan is wel beter.

Ja, ontzettend luxe positie! Ik heb ook ooit van €60 per maand moeten leven en met minder inkomen en hogere lasten geleefd en dat is ook allemaal goed gekomen. Financiële beslissingen gemaakt, wat uiteindelijk ten goede kwam van onze toekomst. Echter als je minder hebt, lijkt het wel makkelijker om zo'n beslissing te nemen. Nu vind ik het een stuk moeilijker, terwijl de cijfers beter zijn.
Madeliefjees schreef:
23-07-2019 11:08
1200 voor boodschappen is natuurlijk absurd. Met een kind en de luiers erbij kan dat prima voor 150 euro per week.
Boodschappen en leuke dingen doen, zegt ze. Dan nog is het een luxe positie, absoluut, maar waarom niet als je het over hebt? Niets absurd aan.
Ter vergelijking, hier geven we gemiddeld 1500 euro uit aan boodschappen en gezamenlijke leuke dingen.
Zeilboot76 schreef:
23-07-2019 05:55
Reken je ook eventuele kinderopvang mee in je vaste lasten. Dat vond ik ondanks dat ik wat terugkreeg in de vorm van kinderopvangtoeslag nog wel een bedrag.
Daarnaast wordt heel langzaam de hoogte van de hypotheekrenteaftrek verlaagd. Ik ben altijd voorstander om te rekenen in bruto bedragen waardoor je je niet rijk rekent.
Wij hoeven gelukkig geen gebruik te maken van de kinderopvang. In ieder geval de eerste jaren niet.

Ik wil ook inderdaad in bruto bedragen gaan rekenen, dus als we straks de definitieve getallen hebben wil onze uitgaven op het brutobedrag aanpassen.
TO, 2000 euro over om te sparen lijkt me helemaal prima. Ook als er onverhoopt toch minder inkomsten zouden zijn en je kinderopvang moet betalen heb je dus ruimte om dat op te vangen. Als je blij wordt van dat huis en je levensstijl kunt doorzetten zoals jij het fijn vindt, doen!
polkat schreef:
23-07-2019 06:35
Geen idee of dit "genoeg" is, dat is heel afhankelijk van je situatie. Maar naast je hypotheek met 2 (dadelijk 3) personen maar 1000 euro vaste lasten? Inclusief ziektekosten, gwl, verzekeringen, kinderopvang, abonnementen, vervoer, etc? Dat is weinig! Weet je dat wel zeker? (want: 1200 boodschappen (...), 2000 sparen en 1000 hypotheek, is maar 1000 over).
We gaan dadelijk geen kosten voor de kinderopvang hebben en vervoer kosten zijn er nauwelijks (zakelijke auto en bij de vaste baan wordt er thuis gewerkt)

Dan redden we het wel met max. €1000 vaste lasten naast de hypotheek. Meer lijkt me ook wel enorm veel.. (m.u.v. als er kinderopvang bij zit)
Madeliefjees schreef:
23-07-2019 11:08
1200 voor boodschappen is natuurlijk absurd. Met een kind en de luiers erbij kan dat prima voor 150 euro per week.
haha niet alleen boodschappen hoor: voor boodschappen, leuke dingen doen en kleding, etentjes. Daar gaat nu onopgemerkt veel geld naar toe, dat vind ik eigenlijk zonde dus kijk er wel naar uit om echt met een budget te werken.
ik heb in mn eentje een huur van 1015 per maand en de helft aan inkomen. Dus t zal vast wel goedkomen.

Die 'geen kinderopvang nodig' zijn dat opa's en oma's? of wil je thuis werken met de baby erbij? Dat klinkt prachtig, maar dat werkt niet hoor!
enya29 schreef:
23-07-2019 08:01
Wat leuk dat jullie een huis willen kopen!
Een nieuwbouw huis lijkt mij een goede investering.
Wij bouwen op dit moment ook!

Ons gezamenlijke inkomen is 4500 EUR, we hebben drie kleine kinderen.

Onze maandlasten zijn straks 1060 EUR bruto (800 EUR netto). Dat komt ook omdat we er zelf heel wat spaargeld inleggen!

Denk wel aan de volgende punten
- meerwerk is erg duur. Bij ons huis komt er nog 1 ton bij (echt waar) het huis had geen vloerwarming, geen keuken en de standaard badkamer was om te huilen.
- tuin aanleggen / bestraten kost ook erg veel geld
- je hebt lang dubbele maandlasten, ook een flinke kostenpost
- als je een gasloos huis krijgt, denk aan extra kosten. Wij krijgen wel een gasaansluiting.
- stel je krijgt een gezin en gaat minder werken, zakken je inkomsten ook behoorlijk!

Succes met de beslissing
Dankjewel voor het delen van jouw ervaring en de tips om aan te denken!

wauw een ton extra is echt veel! Hier is de basis gelukkig wel al goed en gaan we wel keuzes maken wat we wel en niet willen doen. Dit wil ik wel goed in kaart brengen vooraf.

Hoe hoog waren jullie dubbele maandlasten? ik heb al veel gelezen over de bouwrentes en de hypotheekrente die start na de levering maar hoor vanmiddag meer over de exacte cijfers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven