Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen of niet?

17-07-2018 19:40 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen graag samen wonen in een dorp waar maar weinig huizen te koop komen.
Nu staat er een huisje (47m2, 1 slaapkamer) te koop wat ons leuk lijkt maar wat aardig opgeknapt moet worden (badkamer, keuken, stucen etc.) Er is veel animo dus het zal verkocht worden per inschrijving.

Vriend kan een hypotheek krijgen wegens vaste baan, ik zelf ga over een paar maanden beginnen bij een echte baan. Dan kan ik ook direct een intentieverklaring krijgen en dus meer hypotheek. Voor nu kunnen we dus alleen een hypotheek krijgen op vriend zijn salaris en mijn bijbaantje salaris.

Als we deze woning NU willen kopen dan hebben we hulp nodig van onze ouders die ons financieel steunen. We wonen dan wel eindelijk (samen) in het dorp waar we super graag willen wonen en redden het met (over een paar maanden) twee salarissen ruim. Maar: we hebben dan dus wel schuld bij onze ouders. En schuld van de starterslening.

We kunnen ook wachten tot we wel een hogere hypotheek kunnen krijgen en we geen steun nodig hebben van onze ouders. Dan kunnen we mogelijk ook iets groters kopen met 2 slaapkamers. Maar: ik ben bang dat het nog lang gaat duren voordat er iets te koop komt en dat we dan voor veel geld moeten gaan huren.

Wat zegt jullie gevoel hierover? Gewoon alvast lekker gaan wonen samen en straks sparen + schulden bij ouders af betalen, of toch wachten?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
17-07-2018 20:14
Ik zou het zien als een "doorgangswoning".

Kopen, opknappen en over 3 à 5 jaar weer verkopen voor een betere prijs dan je het nu koopt.
En dan zelf iets groter kopen.
Intussen betaal je wel 5 jaar je eigen huis / hypotheek af ipv dat je een huisbaas of woningbouw rijk maakt.
En kan je extra sparen voor 't volgende huis.


Ik zou het overigens wel alleen doen als je héél zeker bent van je relatie.
Hoe zie je dat financieel dan voor je?

Even achterkant bierviltje hoor:
Kosten woning 1: 125.000 euro
Verbouwing: 25.000 euro
Kosten aankoop woning: 11.500 euro (makelaar, hypotheekadvies, NHG, taxatie, overdrachtsbelasting, notaris)
(En dan ga ik er vanuit dat je zelf je verhuizing doet).

Van de verbouwing krijg je de helft terug in waarde: 137.500 euro is je nieuwe woningwaarde. Eventuele winst omdat de woningmarkt stijgt kun je wegstrepen: je nieuwe woning stijgt met ongeveer eenzelfde percentage in prijs, dus in absolute zin nog meer.

Dan komt dus woning 2:

Kosten woning 2: 175.000 euro (want wat groter)
Kosten aankoop woning: 13.000 euro.

Dan heeft woning één je dus zo'n 25.000 euro gekost tov het direct kopen van woning 2. Tegen een huurpijs van 1000 euro per maand kun je daarvoor dus gewoon twee jaar huren. Met als grote voordeel dat je bij huren geen risico loopt op een huizencrisis, je huis niet te koop hoeft te zetten, er net zo lang kunt blijven totdat je een nieuw huis hebt gevonden en als de relatie niet loopt hem makkelijk op kan zeggen.
Hoe lang zijn jullie samen? Heb je al eens weken op zijn lip gezeten?
Zo niet dan zou ik huren.
Yasha schreef:
17-07-2018 20:23
Het verbaast me dat mensen vinden dat 48m2 te klein is. Ik ben ooit begonnen met 35m2 en heb daar uiteindelijk met 3 volwassenen gewoond. En ja, dat was wel echt behelpen, maar met zijn tweeen ging echt prima.

Als jullie ouders willen helpen en jullie zien jezelf ook echt wonen in dit huis zou ik er voor gaan. Laat je niet gek maken door alle mensen hier. Ik ben inmiddels 49 en als ik naar de adviezen hier op Viva had geleefd dan was ik nooit gekomen waar ik nu ben. Dus laat je niet gek maken maar volg je hart (en vergeet niet ook een beetje je verstand te gebruiken).
Hoe bedoel je, waar je nu bent? Zo succesvol is je leven toch niet?
Stampertje12 schreef:
17-07-2018 20:30
Hoe zie je dat financieel dan voor je?

Even achterkant bierviltje hoor:
Kosten woning 1: 125.000 euro
Verbouwing: 25.000 euro
Kosten aankoop woning: 11.500 euro (makelaar, hypotheekadvies, NHG, taxatie, overdrachtsbelasting, notaris)
(En dan ga ik er vanuit dat je zelf je verhuizing doet).

Van de verbouwing krijg je de helft terug in waarde: 137.500 euro is je nieuwe woningwaarde. Eventuele winst omdat de woningmarkt stijgt kun je wegstrepen: je nieuwe woning stijgt met ongeveer eenzelfde percentage in prijs, dus in absolute zin nog meer.

Dan komt dus woning 2:

Kosten woning 2: 175.000 euro (want wat groter)
Kosten aankoop woning: 13.000 euro.

Dan heeft woning één je dus zo'n 25.000 euro gekost tov het direct kopen van woning 2. Tegen een huurpijs van 1000 euro per maand kun je daarvoor dus gewoon twee jaar huren. Met als grote voordeel dat je bij huren geen risico loopt op een huizencrisis, je huis niet te koop hoeft te zetten, er net zo lang kunt blijven totdat je een nieuw huis hebt gevonden en als de relatie niet loopt hem makkelijk op kan zeggen.
Je bent een belangrijk ding vergeten in je berekening. Huur VS hypotheek afbetaling.

Edit: zie dat je dat wel hebt gerekend.
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
17-07-2018 20:49
Je bent een belangrijk ding vergeten in je berekening. Huur VS hypotheek afbetaling.
Staat daar los van. In het ene geval zet je dat bedrag maandelijks op je spaarrekening, in het andere geval los je daarmee je hypotheek af. Is niet relevant in de berekening. Die 25.000 euro zijn de méérkosten (en dan heb ik de hypotheekrente niet eens meegerekend, dus die krijg je al cadeau) van het kopen van een huis voor een paar jaar.

Of ik daarnaast nou 500 euro per maand op een spaarrekening zet of aflos op de hypotheek maakt natuurlijk niet uit.

Edit: zie dat je je post ge-edit hebt :)
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
17-07-2018 20:30
Hoe zie je dat financieel dan voor je?

Even achterkant bierviltje hoor:
Kosten woning 1: 125.000 euro
Verbouwing: 25.000 euro
Kosten aankoop woning: 11.500 euro (makelaar, hypotheekadvies, NHG, taxatie, overdrachtsbelasting, notaris)
(En dan ga ik er vanuit dat je zelf je verhuizing doet).

Van de verbouwing krijg je de helft terug in waarde: 137.500 euro is je nieuwe woningwaarde. Eventuele winst omdat de woningmarkt stijgt kun je wegstrepen: je nieuwe woning stijgt met ongeveer eenzelfde percentage in prijs, dus in absolute zin nog meer.

Dan komt dus woning 2:

Kosten woning 2: 175.000 euro (want wat groter)
Kosten aankoop woning: 13.000 euro.

Dan heeft woning één je dus zo'n 25.000 euro gekost tov het direct kopen van woning 2. Tegen een huurpijs van 1000 euro per maand kun je daarvoor dus gewoon twee jaar huren. Met als grote voordeel dat je bij huren geen risico loopt op een huizencrisis, je huis niet te koop hoeft te zetten, er net zo lang kunt blijven totdat je een nieuw huis hebt gevonden en als de relatie niet loopt hem makkelijk op kan zeggen.
Niet als je het vergelijkt met huren; waar je helemaal niets weg kunt strepen. 2% per jaar prijsstijging en het verlies als huurder loopt gauw op.

Daarnaast, in 2 jaar is er ook afgelost. Zeker met de huidige rentestand gaat dat vanaf het begin al best hard. Na 2 jaar is er zo'n 6.000 euro afgelost.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
17-07-2018 20:51
Staat daar los van. In het ene geval zet je dat bedrag maandelijks op je spaarrekening, in het andere geval los je daarmee je hypotheek af. Is niet relevant in de berekening. Die 25.000 euro zijn de méérkosten (en dan heb ik de hypotheekrente niet eens meegerekend, dus die krijg je al cadeau) van het kopen van een huis voor een paar jaar.

Of ik daarnaast nou 500 euro per maand op een spaarrekening zet of aflos op de hypotheek maakt natuurlijk niet uit.

Edit: zie dat je je post ge-edit hebt :)
Huur zit ook zeker een deel aflossing en rente in hoor, de verhuurder doet het echt niet gratis. Dat geld krijg je niet extra op je spaarrekening.

Tenzij TO nog in aanmerking komt voor sociale huur, maar daar ga ik obv het verhaal even niet vanuit.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
De dochter van mijn vriend wilde ook graag een appartementje kopen met haar vriend, maar het starterssegment is hier compleet overspannen. Op woningen van 50 vierkante meter met een vraagprijs van 180k werd zomaar 20k overboden. Ze hebben dus een aantal keren achter het net gevist en gaan nu huren. Appartement met 1 slaapkamer, open keuken en een klein balkon voor 900 ex GWL per maand. Op zich ook geen verkeerde keuze aangezien ze nog nooit hebben samengewoond.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn bijna 4 jaar samen. We hebben allebei erg onregelmatig werk dus we zullen niet elke avond en elk weekend samen thuis zijn.

Nu wonen we samen bij mijn ouders, dit gaat heel goed.

We zouden er ongeveer 4 jaar willen wonen. En wat mij betreft hoeft verbouwen niet mega duur te worden. Ik hoef niet de mooiste keuken en ook niet de duurste badkamer. Gezien het huis klein is zijn de badkamer en keuken ook niet erg groot.

Ik maak liever 15.000€ verlies op dit huis dan dat ik voor dat geld moet huren. Want dan betalen we ondertussen wel onze hypotheek af (met erg aantrekkelijke rente in de huidige tijd)
En huren in het dorp waar we willen wonen is ook erg duur.

Ik zit nu voor mezelf alles goed te praten, dat weet ik. Maar ik wil het zo graag het lijkt me heerlijk om onze eigen plek te hebben. 😃
anoniem_373040 wijzigde dit bericht op 17-07-2018 21:47
Reden: Toevoeging
6.62% gewijzigd
Ik heb (lang geleden weliswaar) vier jaar samengewoond in een flat van nog geen 50 m2. Dat ging wel, we zijn elkaar niet zat geworden ;-D Maar riant was het niet. Ik zou vooral kijken of het huis voldoende bergruimte heeft. Wij hadden echt niet zo heel veel spullen maar daar liepen we toch tegenaan. Verder ligt het aan jullie levenswijze. Heeft één van jullie bijvoorbeeld een hobby waarvoor je veel spullen nodig hebt?
Ik kan me voorstellen dat jullie verlangen naar een eigen plek, maar probeer nuchter te blijven. Stel dat de woningmarkt slechter wordt, dan wordt zo'n klein huisje al snel een blok aan je been. En denk niet te makkelijk over verlies. Als je een nieuw huis koopt dan moet je ook weer eigen geld meenemen. Ik zou al deze punten goed overwegen.
Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg doen. (op basis van de beperkte informatie ;-D )

Wonen op een plek waar je graag wil wonen is zó fijn (location, location, location!).

Als je samen kan wonen bij je ouders kan je ook samenwonen op 47 m2. Mensen die stellen dat je dat per definitie te klein is hebben blijkbaar nooit van tiny houses gehoord, of woonschepen, of schipperswoningen. Voor 2 personen is dat echt prima.

Wat ook niet (per sé) waar is, is dat je van je verbouwingskosten 50% terugziet. Het hangt er maar net van af of je van een ogenschijnlijke (hoeft niet eens contstructief fout te zijn) bouwval een 'af' huis maakt. Kopers van nu willen overwegend graag iets waar ze zo in kunnen. En het is blijkbaar een erg gewild dorp. Het is dus helemaal niet gezegd dat je huis niet in waarde zal stijgen, of dat je er over 4 jaar niet een enorm goede koop uithaalt.

Ik zou nog wel even nadenken over
- Hoe zit het met verbouwkosten/koopkosten vs huurkosten en hoeveel waarde kunnen jullie vermeerderen (of maakt je niet uit, kan ook)
- Wat voor familie leen je van? Soms gaat dat prima, sommige families moet je echt geen geld van lenen.

En nog twee tips
- Ikea keukens zijn goedkoop, snel zelf in elkaar gezet en gaan prima een hele tijd mee.
- Kijk ook even of je bijvoorbeeld zonnepanelen kan krijgen tegen aantrekkelijke subsidies. Dit drukt je lasten en levert waardevermeerdering op. Let wel op leningen hierin en BKR.

Ik ben wel heel benieuwd waar het is :D
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-07-2018 20:09
Huur of koop?
Koop, in geliefde wijk in Utrecht. Wij vinden het heel fijn wonen!
Stampertje, ik bedoelde ook niet ermee dat TO dit huis moet kopen, maar iemand vroeg hoe dat paste met een kind op ong dezelfde oppervlakte als wij. Wilde dus aangeven dat wij 2 slaapkamers hebben :)
-
Alle reacties Link kopieren
Loeloe73 schreef:
17-07-2018 21:45
Mijn vriend en ik zijn bijna 4 jaar samen. We hebben allebei erg onregelmatig werk dus we zullen niet elke avond en elk weekend samen thuis zijn.

Nu wonen we samen bij mijn ouders, dit gaat heel goed.

We zouden er ongeveer 4 jaar willen wonen. En wat mij betreft hoeft verbouwen niet mega duur te worden. Ik hoef niet de mooiste keuken en ook niet de duurste badkamer. Gezien het huis klein is zijn de badkamer en keuken ook niet erg groot.

Ik maak liever 15.000€ verlies op dit huis dan dat ik voor dat geld moet huren. Want dan betalen we ondertussen wel onze hypotheek af (met erg aantrekkelijke rente in de huidige tijd)
En huren in het dorp waar we willen wonen is ook erg duur.

Ik zit nu voor mezelf alles goed te praten, dat weet ik. Maar ik wil het zo graag het lijkt me heerlijk om onze eigen plek te hebben. 😃
Je gaat niet maar 15.000 euro verlies maken. Alleen al de kosten van het kopen van de woning zijn zo tussen de 11 en 12.000 euro. Dus dat betekent dat je gaat verbouwen voor een paar duizend euro?

Je wil toch een keuken en badkamer? Dan ben je zo 10.000 euro aan kwijt en niemand gaat jou het bedrag betalen dat jij voor die keuken en badkamer hebt betaald.

Het afbetalen van je hypotheek is een slecht argument. Dat is helemaal niet relevant. Nog maar eens een voorbeeld:

Optie A: Stel je hypotheek is 500 euro per maand. Dan los je in twee jaar tijd 500*24 = 12.000 euro af. Verlies op het project omdat je na paar jaar weer wil verhuizen en dus dubbele kosten hebt en je verbouwing niet volledig eruit krijgt: 25.000 euro.
Resultaat: 12.000 euro afgelost en 25.000 euro verlies door snel verkopen.

Optie B: Je gaat huren. Je zet 500 euro per maand op een spaarrekening. Daarmee spaar je in twee jaar tijd 500*24 = 12.000 euro. Je geeft extra geld uit omdat je moet huren. Zeg 1000 euro per maand. Dat kost je 1000*24=24.000 euro.
Resultaat: 12.000 euro spaargeld en 24.000 euro verlies aan huur.

Verschil tussen beide opties is dan nihil. Wat is het voordeel van optie B: je kunt er ieder moment uit. Als jij een droomhuis vindt, dan kun je dat morgen kopen, je huur opzeggen en er volgende maand in. Maar vind jij je droomhuis en moet je je eigen huis te koop zetten, dan kan het zomaar eens heel lang duren voordat je eigen huis wordt verkocht. Misschien is dan die woning alweer weg. Kortom: een hoop onzekerheid.

Dus, wil je zekerheid, dan zou ik zeker eerst huren. Wil je echter liever een risico nemen en speculeren op een enorme winst op de woning zodat je die verbouwing en aankoopkosten kunt goedmaken, dan kun je ook prima kopen.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
17-07-2018 22:16
Koop, in geliefde wijk in Utrecht. Wij vinden het heel fijn wonen!
Stampertje, ik bedoelde ook niet ermee dat TO dit huis moet kopen, maar iemand vroeg hoe dat paste met een kind op ong dezelfde oppervlakte als wij. Wilde dus aangeven dat wij 2 slaapkamers hebben :)
Dat snap ik! Maar op die oppervlakte is een extra slaapkamer van 7m2 wel een wereld van verschil!
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
17-07-2018 22:24
Je gaat niet maar 15.000 euro verlies maken. Alleen al de kosten van het kopen van de woning zijn zo tussen de 11 en 12.000 euro. Dus dat betekent dat je gaat verbouwen voor een paar duizend euro?

Je wil toch een keuken en badkamer? Dan ben je zo 10.000 euro aan kwijt en niemand gaat jou het bedrag betalen dat jij voor die keuken en badkamer hebt betaald.
jij doet wel rare aanames, op https://www.finler.nl/kosten-koper-kk/ kan je de kosten koper berekenen:
Stel de woning kost 125000

Bouwkundige keuring 250
Taxatiekosten 250
Afsluitprovisie, makelaarskosten 2x 1% = 2500
notariskosten: 1000 (al was ik minder kwijt)
Kom je op 6000, zeg 6500 want ik weet niet meer wat de NHG kosttse. Maar niet het dubbele.

En je hebt met gemak een nieuwe keuken en badkamer voor minder dan 10k. Wij hebben een groter huis, ikea keuken van 4k, en de badkamer kostte (diy, dat wel) 1k.

Ik denk dat TO met 10-15k makkelijk uitkomt.
elein wijzigde dit bericht op 17-07-2018 22:39
3.03% gewijzigd
Stampertje12 schreef:
17-07-2018 22:25
Dat snap ik! Maar op die oppervlakte is een extra slaapkamer van 7m2 wel een wereld van verschil!
Ik heb een woning van 48m2 met 3 slaapkamers (oké, meer 2.5), maar het is echt prima te doen met twee mensen.
Nu ben ik alleen, maar ik woon in een grote, populaire studentenstad dus ga binnenkort weer opzoek naar een huisgenoot.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
17-07-2018 22:37
jij doet wel rare aanames, op https://www.finler.nl/kosten-koper-kk/ kan je de kosten koper berekenen:
Stel de woning kost 125000

Bouwkundige keuring 250
Taxatiekosten 250
Afsluitprovisie, makelaarskosten 2x 1% = 2500
notariskosten: 1000 (al was ik minder kwijt)
Kom je op 6000, zeg 6500 want ik weet niet meer wat de NHG kosttse. Maar niet het dubbele.

En je hebt met gemak een nieuwe keuken en badkamer voor minder dan 10k. Wij hebben een groter huis, ikea keuken van 4k, en de badkamer kostte (diy, dat wel) 1k.

Ik denk dat TO met 10-15k makkelijk uitkomt.
Je vergeet precies de belasting :)

Dan kom je dus op 11.500 voor een woning van 125k.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
17-07-2018 22:42
Je vergeet precies de belasting :)

Dan kom je dus op 11.500 voor een woning van 125k.
6000+ 2500 (2% van 125000) = 8500 toch? Maar je hebt gelijk, was ik vergeten :)

Maar al is het 11,5k. Dan zijn de maandlasten toch ca. 400-500 pm + afbetaling ouders. Maar dan kom je rond de kosten van (duur volgens TO) huren, of zelfs eronder uit.
Alle reacties Link kopieren
47m2 is toch geen huisje, tenzij voor dieren of zo
Als in dierentuinen zoogdieren zo klein waren gehuisvest was het een schandaal toch?

En dan nog duur ook zo'n minihuisje.

Tip: zoek een ander dorp of andere plaats met een beetje redelijke prijs - kwaliteit verhouding
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
17-07-2018 23:03
47m2 is toch geen huisje, tenzij voor dieren of zo
Als in dierentuinen zoogdieren zo klein waren gehuisvest was het een schandaal toch?

En dan nog duur ook zo'n minihuisje.

Tip: zoek een ander dorp of andere plaats met een beetje redelijke prijs - kwaliteit verhouding
Nou, dat valt ook wel weer mee. Ik woon op 50m2 en ik ben nu aan het kijken naar een Tiny House van 34m2. Heb zelfs nog kleiner gewoond. Maar dat was allemaal huur :)
Alle reacties Link kopieren
Yasha schreef:
17-07-2018 20:23
Het verbaast me dat mensen vinden dat 48m2 te klein is. Ik ben ooit begonnen met 35m2 en heb daar uiteindelijk met 3 volwassenen gewoond. En ja, dat was wel echt behelpen, maar met zijn tweeen ging echt prima.
Waarom verbaast je dat? Je zegt zelf dat het behelpen is.

Mij lijkt het verschrikkelijk om zo klein te wonen. Alleen kan nog wel, maar niet met z'n tweeën.
Ik zou zoiets kleins dan ook nooit kopen.
Wat is er mis met huren?
Wij hebben vorig jaar onze woning verkocht en zijn nu tijdelijk gaan huren omdat we naar een compleet nieuwe stad gingen waarvan we niet wisten of het ging bevallen en omdat je vorig jaar (nu nog?) de overwaarde van de verkoop van je huis in je hypotheek moest stoppen als je weer ging kopen en dat wilden we niet. We huren particulier (komen niet in aanmerking voor sociaal) en ja, dat is best duur. Van de andere kant hebben we ook vrijwel geen investeringskosten gehad (nieuwbouwhuis waar de muren al gedaan waren, hoefden alleen een vloer te leggen). Er zit een luxe keuken en badkamer in en dus hoeven we niet een koophuis naar onze smaak in te richten (wat toch altijd geld kost, al is het maar een vloer en het verven van de muren) en dan te bedenken dat het niet bevalt in die stad (als we gekocht zouden hebben).

Ik zou dus voorlopig gaan huren en wachten tot je iets fatsoenlijks kunt kopen. Lenen van ouders hoeft geen probleem te zijn als jullie het eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
17-07-2018 22:59
6000+ 2500 (2% van 125000) = 8500 toch? Maar je hebt gelijk, was ik vergeten :)

Maar al is het 11,5k. Dan zijn de maandlasten toch ca. 400-500 pm + afbetaling ouders. Maar dan kom je rond de kosten van (duur volgens TO) huren, of zelfs eronder uit.
Laat maar, dit is hopeloos...

Je vergelijkt het steeds met die aflossing die is niet relevant. Of je nu iedere maand geld opzij zet als spaargeld of als aflossing maakt natuurlijk 0,0 uit.

De enige vraag is: ga ik meer geld uitgeven aan mijn huur dan aan die verbouwing en kosten koper van de woning.

En dus niet aan aflossing of iets dergelijks. Dat is zero sum: 100 euro aflossing of 100 euro sparen maakt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
17-07-2018 22:13

Ik ben wel heel benieuwd waar het is :D
Het appartement is 5 minuten lopen van het strand en ligt +/- 25 minuten van Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel zou je moeten lenen van je ouders/ schoonouders? Of van beide ouderparen?

Je zegt dat je over een paar maanden een echte baan krijgt. Is dat al zeker? Contract getekend en salaris bekend? Of verwacht je alleen dat je over een paar maanden een echte baan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie spaargeld om het huis in te richten en de verbouwing? Of is dat geld ouders?

Inrichten kan ook met kringloop enz., maar je zult toch moeten investeren in verf/ behang/ stucen enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven