Geld & Recht alle pijlers

Huis overkopen van ouders na klussen

12-07-2020 21:38 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Topic is dood, verwijderd ivm herkenbare informatie.
almdudler wijzigde dit bericht op 28-07-2020 15:22
92.96% gewijzigd
Waarom niet gelijk doorverkopen aan zoon? Waarom eerst een half jaar op haar naam laten staan? Ik zie daar het nut niet zo van in.
Ja dat kan. Maar.... de belastingdienst zal het verschil tussen koopsom en werkelijke waarde inderdaad als schenking zien. Er zal dan dus schenkbelasting betaald moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-07-2020 21:44
Waarom niet gelijk doorverkopen aan zoon? Waarom eerst een half jaar op haar naam laten staan? Ik zie daar het nut niet zo van in.
Voornamelijk om dubbele lasten te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
12-07-2020 21:45
Ja dat kan. Maar.... de belastingdienst zal het verschil tussen koopsom en werkelijke waarde inderdaad als schenking zien. Er zal dan dus schenkbelasting betaald moeten worden.
Mmm, was ik al bang voor.
Schenkbelasting is 10% van het geschonken bedrag. Dan kan je beter dubbele lasten hebben.

Had gehoopt dat je zoiets ergens vast kon laten leggen oid. Dat je t na een half jaar overkoopt.
Ouders mogen eenmalig een ton belastingvrij schenken bij het kopen van een woning. Dus als het onder een ton blijft hoeft het geen probleem te zijn.
A mag een ton belastingvrij schenken aan haar zoon zolang dat in een huis geïnvesteerd wordt
Aan je zoon mag je, als hij nog geen 40 is, eenmalig tot een ton schenken bij de aankoop van een huis. Ik zou niet zo bang zijn voor die schenkingsbelasting dus, in een half jaar zal dat huis geen ton meer waard zijn.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken
Almdudler schreef:
12-07-2020 21:46
Voornamelijk om dubbele lasten te voorkomen.
Het huis kan toch op zoon zijn naam ondanks dat moeder betaald?
Mosterd, maar ik heb tenminste een linkje met uitleg :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ze zien het pas als schenking wanneer verkoopbedrag lager is dan WOZ waarde. Dus ook na die verbouwing zal de WOZ waarde niet opeens hoger zijn. Verkoop voor dezelfde prijs lijkt mij dan geen probleem.

Hoe zit het eigenlijk met overdrachtsbelasting van 2%, moet die dan niet nog een keer betaald worden? Plus nogmaals de notariskosten, etc?
Alle reacties Link kopieren
Dat van de schenking is bekend maar het is niet de bedoeling om de schenking daar voor te gebruiken (kan wel, maar is in deze niet de bedoeling).

@jagersvrouw: hoe zit dat dan? Want uiteindelijk zal F wel moeten betalen aan A.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
12-07-2020 21:59
Ze zien het pas als schenking wanneer verkoopbedrag lager is dan WOZ waarde. Dus ook na die verbouwing zal de WOZ waarde niet opeens hoger zijn. Verkoop voor dezelfde prijs lijkt mij dan geen probleem.

Hoe zit het eigenlijk met overdrachtsbelasting van 2%, moet die dan niet nog een keer betaald worden? Plus nogmaals de notariskosten, etc?

Als een huis binnen 6 maand doorverkocht wordt hoeft er niet nogmaals overdrachtsbelasting betaald te worden geloof ik.
Maar als A haar zus uitkoopt gaat daar geen overdrachtsbelasting mee gepaard, dus bij verdere doorverkoop verwacht ik wel dat dat betaald moet worden.
Alle reacties Link kopieren
De WOZ waarde van het huis is aanzienlijk hoger dan de taxatiewaarde van de makelaar. Dus als dat zo zou zijn, dan zou het dus wel kunnen.
Almdudler schreef:
12-07-2020 22:05
De WOZ waarde van het huis is aanzienlijk hoger dan de taxatiewaarde van de makelaar. Dus als dat zo zou zijn, dan zou het dus wel kunnen.
dan betaal je teveel belasting, hier moet je bezwaar tegen maken. De WOZ waarde is altijd lager dan de marktwaarde
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2020 22:07
dan betaal je teveel belasting, hier moet je bezwaar tegen maken. De WOZ waarde is altijd lager dan de marktwaarde
Wordt al gedaan.
Maar heeft WOZ waarde ook invloed op locatie van een huis en of het al dan niet monumentaal is? Want dat soort dingen tellen bij de marktwaarde wel mee.
Almdudler schreef:
12-07-2020 22:02
Dat van de schenking is bekend maar het is niet de bedoeling om de schenking daar voor te gebruiken (kan wel, maar is in deze niet de bedoeling).

@jagersvrouw: hoe zit dat dan? Want uiteindelijk zal F wel moeten betalen aan A.


Gaat hij later in zijn leven, voor zijn veertigste, nog eens een huis kopen dan?
Almdudler schreef:
12-07-2020 22:08
Wordt al gedaan.
Maar heeft WOZ waarde ook invloed op locatie van een huis en of het al dan niet monumentaal is? Want dat soort dingen tellen bij de marktwaarde wel mee.
De WOZ waarde heeft geen invloed op de locatie. Het huis staat daar al.
S-Meds schreef:
12-07-2020 22:13
De WOZ waarde heeft geen invloed op de locatie. Het huis staat daar al.


Ik denk dat de vraag is of de lokatie invloed heeft op de WOZ-waarde :proud:
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2020 22:11
Gaat hij later in zijn leven, voor zijn veertigste, nog eens een huis kopen dan?
Ik verwacht van niet. Maar ga er in deze maar van uit dat de schenking al gebruikt is.
Alle reacties Link kopieren
Stel huis is €200.000 waard voor verbouwing.

Dan is dit de beste oplossing:

A koopt zus uit voor €100.000,-

Zoon F koopt woning direct over van A, maar blijft koopsom in zijn geheel schuldig aan A.

Zodra verbouwing klaar is, gaat A naar de bank en vraagt lening aan voor 210k en betaald A volledig af inclusief rente kosten.

Dan heb je niks te maken met WOZ waardes en schenkingen
anoniem_399441 wijzigde dit bericht op 12-07-2020 22:17
Reden: Aanvulling
7.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2020 22:14
Ik denk dat de vraag is of de lokatie invloed heeft op de WOZ-waarde :proud:
Ja, dit idd :facepalm:
Marana schreef:
12-07-2020 22:14
Ik denk dat de vraag is of de lokatie invloed heeft op de WOZ-waarde :proud:
ooooooooooh

Ja natuurlijk is dat van invloed
Alle reacties Link kopieren
Feitelijk klust hij dus in eerste instantie in het huis van zijn moeder. Dan zou hij dus een rekening ter hoogte van de kosten daarvan bij moeder neer kunnen leggen. Wat verrekend wordt met de koopsom als hij het huis een half jaar later koopt.

Dus A erft het huis en koopt zus uit (ik neem aan dat dat verder hypotheekvrij is, aangezien A blijkbaar geen dubbele lasten heeft). A heeft dan een huis van 200.000 euro. In een half jaar tijd klust F flink, zodat het huis 50.000 meer waard wordt. F legt een rekening ter waarde van 50.000 bij A neer, wat verrekend wordt met de koopsom. Dus de koopsom is wel 250000, maar F hoeft maar 200.000 over te maken.
Als F hard kan maken dat hij veel kosten gemaakt heeft (alle bonnen bewaren!), dan kan dat wellicht wel. Hij moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat die rekening ergens op gebaseerd is. Maar wel goed om even na te vragen bij de notaris of dit inderdaad kan.

Zou ook niet onredelijk zijn, want hij krijgt die 50000 uit mijn voorbeeld ook niet geschonken, die betaald hij namelijk zelf (in materialen en arbeid).
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
12-07-2020 22:21
Feitelijk klust hij dus in eerste instantie in het huis van zijn moeder. Dan zou hij dus een rekening ter hoogte van de kosten daarvan bij moeder neer kunnen leggen. Wat verrekend wordt met de koopsom als hij het huis een half jaar later koopt.

Dus A erft het huis en koopt zus uit (ik neem aan dat dat verder hypotheekvrij is, aangezien A blijkbaar geen dubbele lasten heeft). A heeft dan een huis van 200.000 euro. In een half jaar tijd klust F flink, zodat het huis 50.000 meer waard wordt. F legt een rekening ter waarde van 50.000 bij A neer, wat verrekend wordt met de koopsom. Dus de koopsom is wel 250000, maar F hoeft maar 200.000 over te maken.
Als F hard kan maken dat hij veel kosten gemaakt heeft (alle bonnen bewaren!), dan kan dat wellicht wel. Hij moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat die rekening ergens op gebaseerd is. Maar wel goed om even na te vragen bij de notaris of dit inderdaad kan.

Zou ook niet onredelijk zijn, want hij krijgt die 50000 uit mijn voorbeeld ook niet geschonken, die betaald hij namelijk zelf (in materialen en arbeid).
Zo kan het ook, maar dat is het jezelf onnodig moeilijk maken. Betere oplossing is direct na uitkopen zus overdragen aan F, maar koopsom pas betalen als de verbouwing gereed is. A moet dan alleen even wachten tot verbouwing klaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven