Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
pejeka schreef:
08-12-2018 10:27
Moet je me het trucje toch eens leren in 6 uur héél je huis spic en span te hebben.
ik denk dat je gewoon te langzaam bent en niet zo sterk. In die zes uur doe ik ook nog de tuin erbij
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
08-12-2018 10:30
Lang niet iedereen vindt het belangrijk om in een erg schoon huis te wonen hoor, pejeka. Ik heb persoonlijk een oplossing gevonden voor wat je ziet als je een keer een bed demonteert en achter het hoofdbord kijkt: ik doe dat eens in de drie jaar, en dan maak ik daar schoon. De rest van de drie jaar accepteer ik dat het daar waarschijnlijk erg stoffig is, maar dat ik het in elk geval niet zie.
En hoewel ik de badkamers regelmatig doe (vind ik best leuk namelijk), liggen daar überhaupt nooit bossen haar achter de wastafel.
Als ik ooit een nieuw gasfornuis zou kopen, zal daar ook wel iets heel smerigs achter blijken te liggen. Maar dat is bij jou thuis waarschijnlijk ook zo.
Bedden én hoofdbord gaan hier elke maand aan de kant om schoon te maken. Het idee om tussen de stofnesten en andere vuiligheid te gaan slapen, nee dank je. Een gasfornuis heb ik niet (ingebouwde kookplaat), maar de randjes rond de inbouw worden elke dag schoongemaakt, te smerig, van die randjes met aangekoekte vet- en etensresten. Kastjes elke week goed afsoppen, evenals tegelwerk e.d., en 4 keer per jaar met de stoomreiniger om grondig te reinigen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-12-2018 10:07
Waarom is het goed schoonhouden van je huis "jaren '50" en worden er gelijk belachelijke dingen bijgehaald? Is het dan helemáál jaren 2000 om lekker in een niet goed schoon huis te wonen?
Inderdaad! Ik ben erg gesteld op een opgeruimd en schoon huis! En een verzorgde garderobe.
Kost aardig wat "vrije" tijd per week.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-12-2018 10:33
Opgeruimd houden is zeker een pro. Maar je ramen moeten gezeemd, de gang gedweild, het toilet grondig schoongemaakt, de badkamer eveneens, kastjes afnemen in de keuken (worden toch vettig door het koken), de kastjes moeten van binnen af en toe een beurt, de koelkast leeg en uitgesopt, de deuren allemaal een keer een beurt (afnemen), evenals de buitendeuren, elke week bedden verschonen en matrassen keren en laten luchten, trappenhuizen schoonmaken en zuigen, planchet in de badkamer leeg, afnemen, en alle potjes even afnemen, noem maar op.

Ik heb geen trappenhuizen en geen planchet met potjes in de badkamer (dat laatste valt bij mij ook onder die frutsels die open en bloot staan, dat soort spullen staan gewoon in een lade van het badkamermeubel). En ramen zemen, keukenkastjes en koelkast uitsoppen hoeft niet elke week.
Als mensen een werkster hebben doet die vaak in twee of drie uur het hele huis. Zes uur lijkt me dus meer dan genoeg.
S-Meds schreef:
08-12-2018 09:59
De meeste mensen besteden nog geen 6 uur aan huishouden pw. Pejeka’s uitgezonderd
Ik besteed al minstens 6 uur alleen aan maaltijden.
En nee. Ik ben geen thuisblijfmoeder meer. Toen besteedde ik er zelfs nog meer tijd aan.
Hadewychh schreef:
08-12-2018 10:45
Ik besteed al minstens 6 uur alleen aan maaltijden.
En nee. Ik ben geen thuisblijfmoeder meer. Toen besteedde ik er zelfs nog meer tijd aan.
dat is wel veel hoor, ik heb in 20 minuten een verse maaltijd volgende de schijf van vijf op tafel.
Trotter schreef:
08-12-2018 10:45
Ik heb geen trappenhuizen en geen planchet met potjes in de badkamer (dat laatste valt bij mij ook onder die frutsels die open en bloot staan, dat soort spullen staan gewoon in een lade van het badkamermeubel). En ramen zemen, keukenkastjes en koelkast uitsoppen hoeft niet elke week.
Als mensen een werkster hebben doet die vaak in twee of drie uur het hele huis. Zes uur lijkt me dus meer dan genoeg.
doe je wel wekelijks je kanten vitrage in de bleek?
en de sokken stoffen en boorden stijven?
S-Meds schreef:
08-12-2018 10:37
ik denk dat je gewoon te langzaam bent en niet zo sterk. In die zes uur doe ik ook nog de tuin erbij

'Huishouden' vind ik niet alleen maar het schoonmaken van je huis, maar alle taken die gedaan moeten worden om in je huis te kunnen leven. Dus ook koken, boodschappen, de was, de strijk, de afwas, de administratie en klein onderhoud aan huis en tuin en alle apparatuur. De auto's de fietsen etc.

Alleen koken, tafeldekken/afruimen en afwassen kost mij al zeven uur per week. (Gemiddeld een uur per dag)
pejeka schreef:
08-12-2018 10:43
Bedden én hoofdbord gaan hier elke maand aan de kant om schoon te maken. Het idee om tussen de stofnesten en andere vuiligheid te gaan slapen, nee dank je. Een gasfornuis heb ik niet (ingebouwde kookplaat), maar de randjes rond de inbouw worden elke dag schoongemaakt, te smerig, van die randjes met aangekoekte vet- en etensresten. Kastjes elke week goed afsoppen, evenals tegelwerk e.d., en 4 keer per jaar met de stoomreiniger om grondig te reinigen.
Pe, dat doe je in nog geen half uur per dag
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2018 10:49
doe je wel wekelijks je kanten vitrage in de bleek?
en de sokken stoffen en boorden stijven?

Uiteraard, meestal nadat ik al het zilver en koper heb gepoetst.
Andersom schreef:
08-12-2018 10:50
'Huishouden' vind ik niet alleen maar het schoonmaken van je huis, maar alle taken die gedaan moeten worden om in je huis te kunnen leven. Dus ook koken, boodschappen, de was, de strijk, de afwas, de administratie en klein onderhoud aan huis en tuin en alle apparatuur. De auto's de fietsen etc.

Alleen koken, tafeldekken/afruimen en afwassen kost mij al zeven uur per week. (Gemiddeld een uur per dag)
vooruit tel er zes uur bij voor koken afwassen en eten, als je dan nog 6 uur hebt voor boodschappen en poetsen dan kan ik je al vertellen dat ik minstens drie uur van die 12 iets voor mezelf ga doen want dat heb ik niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
08-12-2018 10:45
Ik heb geen trappenhuizen en geen planchet met potjes in de badkamer (dat laatste valt bij mij ook onder die frutsels die open en bloot staan, dat soort spullen staan gewoon in een lade van het badkamermeubel). En ramen zemen, keukenkastjes en koelkast uitsoppen hoeft niet elke week.
Als mensen een werkster hebben doet die vaak in twee of drie uur het hele huis. Zes uur lijkt me dus meer dan genoeg.
Dan moet toch minsten die lade elke week even uitgenomen worden, lijkt me, want artikelen die je daar met vochtige handen in en uit haalt, worden ook vies, om nog niet te spreken van de haren en stof die in de lade vallen als die open staat tijdens gebruik.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Trotter schreef:
08-12-2018 10:51
Uiteraard, meestal nadat ik al het zilver en koper heb gepoetst.
oh ja de porceleinen beeldjes van je hondenverzameling moet wekelijks worden gesopt, alle letterbakken uitruimen en elk voorjaar nieuw plakplastic in de keukenkastjes
pejeka schreef:
08-12-2018 10:52
Dan moet toch minsten die lade elke week even uitgenomen worden, lijkt me, want artikelen die je daar met vochtige handen in en uit haalt, worden ook vies, om nog niet te spreken van de haren en stof die in de lade vallen als die open staat tijdens gebruik.
Pe hoe lang ben je bezig met een doekje door de lade. Dat doe je godbetert na het douchen als je opdroogt van de bodylotion wegens te droge huid door al die schoonmaakmiddelen
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
08-12-2018 10:50
Dus ook koken, boodschappen, de was, de strijk, de afwas, de administratie en klein onderhoud aan huis en tuin en alle apparatuur. De auto's de fietsen etc.

Koken en afwassen zit inderdaad niet in die zes uur, maar dat kost ons geen extra tijd op onze vrije dagen. Pejeka had het sec over het schoonhouden van het huis.
Veel huisvrouwen laten klein onderhoud aan huis, tuin, auto en fiets trouwens juist weer over aan hun man.
Wat een gedoe om niets.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-12-2018 10:52
Dan moet toch minsten die lade elke week even uitgenomen worden, lijkt me, want artikelen die je daar met vochtige handen in en uit haalt, worden ook vies, om nog niet te spreken van de haren en stof die in de lade vallen als die open staat tijdens gebruik.

Die lades worden regelmatig schoongemaakt, maak je maar geen zorgen. Maar niet omdat ik er met natte handen van alles uithaal. Er hangt namelijk een handdoek in de badkamer, dus ik kan mijn handen gewoon afdrogen voor ik iets uit de la pak. Moet je misschien ook eens doen, dat scheelt enorm!
En wat Meds zegt, even een doekje door een lade doe ik tussen het tandenpoetsen en omkleden door, dat duurt allemaal geen uren.
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaakten en klokuren zijn toch onzinnig om te vergelijken omdat het enorm afhankelijk is van de situatie?
En ook hiervoor geldt, net als voor andere keuzes die mensen maken, dat je eigen routine niet de gouden standaard is die je anderen op zou moeten leggen.

Edit: schoonmaakten en klokuren?
Ik heb te veel bleek gesnoven denk ik, moest schoonmaakroutine en schoonmaaktijd zijn.

Heb zojuist wel met ongekamde wapperende manen op de wc gezeten in een poging een haar daarachter te laten vallen. Mislukt.
feow wijzigde dit bericht op 08-12-2018 11:06
31.78% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
S-Meds schreef:
08-12-2018 10:51
vooruit tel er zes uur bij voor koken afwassen en eten, als je dan nog 6 uur hebt voor boodschappen en poetsen dan kan ik je al vertellen dat ik minstens drie uur van die 12 iets voor mezelf ga doen want dat heb ik niet nodig.

Met drie kleine kinderen en een baan van 24 uur liep ik ooit op mijn tandvlees. Omdat mijn man vond dat hij minstens de helft van het huishouden of meer deed en ik vond dat hij nog geen kwart deed hebben wij het dus een keer opgemeten en opgeschreven. En dan ook al die kleine vijf minuten klusjes die ik allemaal deed. De uitkomst was verrassend, en vooral voor hem een openbaring. Sindsdien zijn de taken beter verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
08-12-2018 11:02
Heb zojuist wel met ongekamde wapperende manen op de wc gezeten in een poging een haar daarachter te laten vallen. Mislukt.
:rofl:
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 10:59
Wat een gedoe om niets.
ik wil jouw vitrage wel eens zien
Trotter schreef:
08-12-2018 11:00
Die lades worden regelmatig schoongemaakt, maak je maar geen zorgen. Maar niet omdat ik er met natte handen van alles uithaal. Er hangt namelijk een handdoek in de badkamer, dus ik kan mijn handen gewoon afdrogen voor ik iets uit de la pak. Moet je misschien ook eens doen, dat scheelt enorm!
En wat Meds zegt, even een doekje door een lade doe ik tussen het tandenpoetsen en omkleden door, dat duurt allemaal geen uren.
eyeopener!!!!!!
Wij hebben een schoonmakerdie ieder week komt, dat scheelt al zoveel
Mijn hemel, sommige mensen noemen hier dingen waar ik nog nooit van heb gehoord.

Laat staan dat we ze dus schoonmaken.
Het helpt trouwens om weinig spullen te hebben. Minder schoonmaakwerk.

Maar waarom je elke week de kastjes van de keuken zou willen soppen ontgaat me. Zo vies worden die echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven