Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik gun kinderen gewoon een jeugd zoals ik en mijn tijdgenoten die hadden. Tuurlijk, school hoort erbij. Maar daarnaast gewoon lekker thuis, maakt niet uit welke ouder er thuis is. En als peuter ook lekker je tijd thuis kunnen doorbrengen, en niet zodra je 6 maanden oud bent tot je oud genoeg ben om naar school te gaan, meerdere dagen naar een instituut te worden gebracht waar je gedwongen de tijd met andere peuters moet doorbrengen. En als je ouder bent, na school gewoon lekker direct naar huis kunnen, jouw inspanningsdag zit erop, en die hoeft niet nog eens verlengd te worden door gedwongen nog 2 of 3 uur in een andere opvangsituatie in een soort schoolverband te moeten doorbrengen. Gewoon lekker naar huis. Heb je zin in buiten spelen, dan zoek je de buurkinderen buiten op, wil je even met een boek languit op de bank, kan dat ook, en wil je even rommelen op je eigen kamer, kan dat ook. Zoals wij ook konden toen we opgroeiden.

Dat gun ik kinderen van nu ook.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet goed(of hoog)opgeleid en ook niet intelligent. Tenminste, niet in die zin dat als je mij een IQ-test laat maken ik daar met een leuk getalletje uit kom. Een hoop banen vallen voor mij af door een verwerkingsstoornis. Zijn mensen als ik, die dus geen dure studie door de plee spoelen en niet bijzonder veel toevoegen aan de carrierestatistieken dan wel geoorloofd thuis te blijven om hun bloedjes na schooltijd op te vangen met een kopje thee zodat ze niet naar een instituut hoeven?
LaFleurNoire schreef:
14-12-2018 20:31
Ik ben niet goed(of hoog)opgeleid en ook niet intelligent. Tenminste, niet in die zin dat als je mij een IQ-test laat maken ik daar met een leuk getalletje uit kom. Een hoop banen vallen voor mij af door een verwerkingsstoornis. Zijn mensen als ik, die dus geen dure studie door de plee spoelen en niet bijzonder veel toevoegen aan de carrierestatistieken dan wel geoorloofd thuis te blijven om hun bloedjes na schooltijd op te vangen met een kopje thee zodat ze niet naar een instituut hoeven?
Wat heeft je opleidingsniveau ermee te maken? Het gaat erom dat je op eigen benen staat en voor je kinderen kunt zorgen. Werken kun je ook als je geen Einstein bent.

Daarbij vind ik het erg jammer dat hier zo negatief wordt gedaan over 'het instituut'. Mijn zoontje gaat er ontzettend graag heen en speelt daar juist met zijn vriendjes.

Wel ben ik het ermee eens dat kinderen ook genoeg tijd lekker thuis moeten kunnen zijn, als ze die behoefte hebben, maar hoevaak dat is zal per kind verschillen. Ik heb het idee dat wij een mooie balans hebben gevonden met twee dagen kdv, een dag opa/ oma en vier dagen thuis met papa en/of mama.

Een extreem introvert kind zal misschien nog meer tijd thuis nodig hebben, maar ik kijk naar mijn eigen kind en zie dat hij het hier goed op doet.
pejeka schreef:
14-12-2018 19:39
Mee eens, maar waarom beslissen al die intelligente en goed opgeleide vrouwen dat zij wel parttime gaan werken, en hun man fulltime? Waarom zijn er dan niet meer vrouwen die het fulltime deel op zich nemen, met mannen die parttime werken? Ik bedoel, als je dat in je eigen relatie al niet eens kunt regelen, wat verwacht je dan van de maatschappij? Want feit is dus gewoon dat vrouwen gewoon zelf hun eigen positie in stand houden, door naast een fulltime werkende man zelf een parttime baantje te nemen.
Hoogopgeleide vrouwen hebben gewoon een parttime-baan en geen baantje. Niks mis mee net zoals er genoeg mannen zijn met een parttime-baan. Als je het er samen maar over eens bent. Niet zo letten op anderen.
Hoogopgeleide mannen en vrouwen kunnen overigens ook een bovenmodaal salaris verdienen met een parttime baan. Dat is heel mooi. Maar goed, in een wereld waar alle vrouwen datatypisten of telefoniste zijn, is dat geen optie natuurlijk
oudebaas schreef:
14-12-2018 13:29
Je kunt ook wat minder werken. Waarom een mooi huis als je je dan de pleuris moet werken om de lasten op te hoesten? Je bent dan toch een soort horige.


Ik werk me helemaal niet ‘de pleuris’ en ik vind mijn werk oneindig veel leuker dan het huishouden. Kan ik beter op mijn werk zitten, dat levert financieel ook nog wat leuks op. Voor mijn hobby’s heb ik buiten mijn werktijden voldoende tijd. Wat wil een mens nog meer. Tof leven heb ik. :yes:
Lacuba schreef:
14-12-2018 21:53
Hoogopgeleide vrouwen hebben gewoon een parttime-baan en geen baantje. Niks mis mee net zoals er genoeg mannen zijn met een parttime-baan. Als je het er samen maar over eens bent. Niet zo letten op anderen.

Alle vrouwen hebben een baan ook minder hoogopgeleide. Pubers hebben soms een baantje of beter gezegd en bijbaan naast school.

Mijn man heeft het beste van twee werelden. Hij werkt 4x9. Door zijn dag vrij is dat parttime voor veel mensen, maar in zijn sector is 36 uur fulltime. Dus heel fijn in discussies zoals deze.
Lacuba schreef:
14-12-2018 21:53
Hoogopgeleide vrouwen hebben gewoon een parttime-baan en geen baantje. Niks mis mee net zoals er genoeg mannen zijn met een parttime-baan. Als je het er samen maar over eens bent. Niet zo letten op anderen.

Alle vrouwen hebben een baan ook minder hoogopgeleide. Pubers hebben soms een baantje of beter gezegd en bijbaan naast school.

Mijn man heeft het beste van twee werelden. Hij werkt 4x9. Door zijn dag vrij is dat parttime voor veel mensen, maar in zijn sector is 36 uur fulltime. Dus heel fijn in discussies zoals deze.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-12-2018 13:29
Je kunt ook wat minder werken. Waarom een mooi huis als je je dan de pleuris moet werken om de lasten op te hoesten? Je bent dan toch een soort horige.
Ook zoiets ja. Al voor ik kinderen had werkte ik parttime (32 uur).
Ik geloof nooit dat ik op mijn sterfbed zal wensen; ach had ik maar meer gewerkt. :P
Judy_Hopps schreef:
14-12-2018 23:26
Ook zoiets ja. Al voor ik kinderen had werkte ik parttime (32 uur).
Ik geloof nooit dat ik op mijn sterfbed zal wensen; ach had ik maar meer gewerkt. :P

Op mijn sterfbed zal ik dat denk ik niet denken, maar tijdens mijn pensioen mogelijk wel. Als ik geen toen jaar niet gewerkt had, u had ik nu een beter pensioen gehad. Mijn eerste pensioenfonds gaat al uitbetalen bij 65. Helaas is dat zo weinig dat ik dan waarschijnlijk nog niet kan stoppen met werken, en dat wil ik wel graag. Mijn man is bijna twee jaar ouder en wij willen graag tegelijk stoppen met werken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader en schoonmoeder hebben beide hun pensioengerechtigde leeftijd bij lange na niet gehaald!
Dat maakt wel dat ik er minder op gebrand ben hoe het mij na mijn 65e zal vergaan.
Niet om de struisvogel uit te hangen of te leven als een kip zonder kop, en natuurlijk moet je zorg dragen voor later.. maar ik leef wel vooral nu.. en niet pas als al mijn gloriejaren al voorbij zijn en mijn kinderen de deur uit zijn.
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
14-12-2018 23:26
Ik geloof nooit dat ik op mijn sterfbed zal wensen; ach had ik maar meer gewerkt. :P

Ik zal zéker niet wensen: ach, had ik maar meer in het huishouden gedaan (ik zou trouwens ook niet wensen dat ik minder had gewerkt. Mijn werk geeft me kansen en mogelijkheden die er anders niet geweest zouden zijn).

Mijn man is vijf jaar ouder dan ik. Ook wij willen tegelijk stoppen met werken, en bij voorkeur voor mijn man de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Gelukkig hebben we daar al een flinke spaarpot voor, zodat we ook nog lekker kunnen blijven reizen in die tijd.
Betty_Slocombe schreef:
14-12-2018 21:57
Hoogopgeleide mannen en vrouwen kunnen overigens ook een bovenmodaal salaris verdienen met een parttime baan. Dat is heel mooi. Maar goed, in een wereld waar alle vrouwen datatypisten of telefoniste zijn, is dat geen optie natuurlijk
En een verminderde pensioen opbouw bij parttime werken.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
14-12-2018 20:31
Ik ben niet goed(of hoog)opgeleid en ook niet intelligent.

En je denkt dat mannen dat wel allemaal zijn? Typisch toch weer dat mannen hun opleiding of IQ nooit als excuus gebruiken om niet te hoeven werken.
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
15-12-2018 08:36
En een verminderde pensioen opbouw bij parttime werken.

Als je maar genoeg verdient maakt dat niet uit natuurlijk. Je pensioen is meestal zo'n 70% van je salaris. Of je dat in vijf dagen verdiende of in drie doet er verder niet toe.
Alle reacties Link kopieren
Net alsof je een excuus nodig hebt @(

LaFleurNoire, ik of welke huisvrouw dan ook is geen verantwoording verschuldigd aan een stel wildvreemde forummers.
Trotter schreef:
15-12-2018 08:42
Als je maar genoeg verdient maakt dat niet uit natuurlijk. Je pensioen is meestal zo'n 70% van je salaris. Of je dat in vijf dagen verdiende of in drie doet er verder niet toe.
Inderdaad, als je maar goed verdient maakt het niet zoveel uit.
Maar mensen die niet veel verdienen en parttime werken bouwen weinig pensioen op.
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik niet van al dat leuke werk, waar je eigenwaarde van krijgt, je jezelf ontwikkelt, interessant blijft voor je man e.d. Dat je daarmee dan graag eerder ( dan pensioengerechtigde leeftijd) wilt stoppen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Trotter schreef:
15-12-2018 08:30
Ik zal zéker niet wensen: ach, had ik maar meer in het huishouden gedaan (ik zou trouwens ook niet wensen dat ik minder had gewerkt. Mijn werk geeft me kansen en mogelijkheden die er anders niet geweest zouden zijn).
Haha, nee inderdaad! Als ik nou ergens een gruwelijke hekel aan heb. Ugh! Alsof je op je sterfbed terugdenkt aan al die keren dat je de keukenkastjes uitsopte, wat was dat toch een heerlijkheid :rofl:

Nee hoor, heel blij met mijn baan en de mogelijkheden die me dat brengt en dat wij door het geld dat we verdienen geen geldzorgen hoeven te hebben en al onze dromen kunnen verwezenlijken.

En dat we met het geld een schoonmaker kunnen inhuren, waardoor onze vrije tijd besteed kan worden aan de kinderen ipv het huishouden :sun:
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
15-12-2018 08:55
Dat snap ik niet van al dat leuke werk, waar je eigenwaarde van krijgt, je jezelf ontwikkelt, interessant blijft voor je man e.d. Dat je daarmee dan graag eerder ( dan pensioengerechtigde leeftijd) wilt stoppen.

We willen graag nog een keer de Zijderoute gaan rijden, dus met de auto over land naar Beijing. Daar heb je wel wat tijd voor nodig. En als zestiger ben je toch net nog wat fitter dan wanneer je al 70+ bent. In het verleden zijn we al eens in een aantal maanden met auto (en boot) van Bolivia naar Antarctica gereisd. We hebben toen een sabbatical genomen. Een tweede sabbatical zit er hoogstwaarschijnlijk niet meer in (daar moeten dan twee werkgevers mee akkoord gaan), dus dan maar gewoon iets eerder stoppen met werken zodat we nog fit genoeg zijn voor zo'n onderneming.

Afgezien daarvan hoef ik inderdaad niet perse eerder te stoppen. En ik weet ook zeker dat ik ook nog gewoon vrijwilligerswerk zal blijven doen. Van thuiszitten en alleen het huishouden doen word ik alleen maar lui en chagrijnig.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat “we” blij moeten zijn met het aantal mensen dat het huishouden leuk genoeg vindt om (voor een ander) te doen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
15-12-2018 09:08
Ik denk dat “we” blij moeten zijn met het aantal mensen dat het huishouden leuk genoeg vindt om (voor een ander) te doen.

Waarom zou ik daar blij om moeten zijn? Mijn man en ik doen ons huishouden gewoon zelf. Dat betekent niet dat we het leuk vinden, het hoort er gewoon bij. Tandenpoetsen of nagels knippen vind ik ook niet bijzonder of leuk, het hoort er gewoon bij.
simbalabimba schreef:
15-12-2018 09:08
Ik denk dat “we” blij moeten zijn met het aantal mensen dat het huishouden leuk genoeg vindt om (voor een ander) te doen.
Zeker! Ik ben mijn schoonmaker zeer dankbaar. Zij doet het met plezier. Je hebt nu eenmaal mensen die dat echt leuk vinden.

Zo doe ik weer andere dingen. Mooi toch, dat je taken van elkaar kunt overnemen tegen betaling?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 09:14
Zeker! Ik ben mijn schoonmaker zeer dankbaar. Zij doet het met plezier. Je hebt nu eenmaal mensen die dat echt leuk vinden.

Zo doe ik weer andere dingen. Mooi toch, dat je taken van elkaar kunt overnemen tegen betaling?
Ja, ieder z’n vak.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
15-12-2018 09:24
Ja, ieder z’n vak.
Precies! Ik had eerst ook de ouderwetse opvatting, dat het huishouden erbij hoort, maar daar ben ik toch anders over gaan denken. Zoveel klussen besteed je uit, dus waarom het huishouden niet?

Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoe groot de weerzin kan zijn, die je kunt hebben tegen zoiets als het huishouden. En dat het iedere dag weer opnieuw begint. Vreselijk. Ik word er zo narrig van.

Ik ben zielsgelukkig dat ik in deze tijd ben geboren. Een leven als huisvrouw zou voor mij de absolute hel zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven